شرکت هوندا در ادامه تلاشهای خود برای معرفی محصولاتی با قوای محرکه پاکتر از کامیون مفهومی کلاس ۸ خود با سوخت هیدروژن پردهبرداری کرد.
در چند سال اخیر رقابت فشردهای بین خودروسازان برای توسعه محصولاتی با قوای محرکه پاکتر صورت گرفته و حالا هوندا با رونمایی از کامیون هیدروژنی کلاس ۸ خود وارد این رقابت شده است. پیشرفتهای رخ داده در خودروهای برقی کمکم چهره حملونقل در جهان را تغییر میدهند. از محصولات برقی جدید با باتریهای هوشمند گرفته تا دوچرخهها و موتورسیکلتهای بدون آلایندگی، هر روزه شاهد توسعه وسایل نقلیه پاکتر هستیم. حالا هم نوبت به هوندا رسیده تا از یک کامیون مفهومی کلاس ۸ در نمایشگاه حملونقل پاک و پیشرفته در لاسوگاس رونمایی کند. این خودروساز ژاپنی در حال گسترش ناوگان حملونقل پایدار و پاک خود است تا محصولاتی اقتصادیتر عرضه کند. کامیون جدید هوندا برای بهکارگیری در کلاس وسایل نقلیه مدیوم و هوی دیوتی طراحی شده است. این کانسپت در زمان جالبی توسعه یافته زیرا هوندا تلاشهای برقی سازی محصولاتش را از زمان انتخاب توشیهیرو میبه به عنوان مدیرعامل در سال ۲۰۲۱ تسریع کرده است.
هوندا علاقه خود به استفاده از سوخت هیدروژن در وسایل نقلیه را ابزار کرده و میخواهد از این سوخت در خودروهای تجاری و سواری، تجهیزات ساختوساز و نیروگاهها استفاده کند. کامیون مفهومی این برند ژاپنی حداکثر سرعت تخمینی ۱۱۲ کیلومتر در ساعت داشته و توان پیمایش آن نیز ۶۴۵ کیلومتر اعلام شده است. رایان هارتی نایبرئیس بخش توسعه کسبوکار و حملونقل پایدار هوندا میگوید:
خودروهای تجاری از جمله کامیونهای کلاس ۸ بخش کلیدی استراتژی هوندا در بهکارگیری سوخت هیدروژن هستند. این وسایل نقلیه میتوانند از قوای محرکه سلول سوختی استفاده کنند، قوای محرکهای که بهترین جایگزین بدون آلایندگی برای پیشرانههای دیزلی کنونی محسوب میشوند
هوندا امیدوار است بتواند شرکایی برای تبدیل این کانسپت به واقعیت در بازار محدود خودروهای هوی دیوتی پاک پیدا کند. البته یکی از مشکلات پیش روی ژاپنیها میتواند هزینه استفاده از هیدروژن باشد. بنا به گزارش رسانهها، هماکنون قیمت هیدروژن نرمال در هر کیلوگرم حدود ۱۵ دلار بیشتر از سوخت گازوئیل معادل است. نگرانیهایی نیز درباره آلایندگی ناشی از تولید باتریها وجود دارد. فرایندهای ساخت و تأثیر زیستمحیطی استخراج عناصر کمیاب و سنگین موردنیاز باتریها باعث شده برخی افراد از خرید خودروهای برقی منصرف شوند. علیرغم این موضوع، اکثر خودروهای برقی راندمان حدود ۸۰ درصدی دارند و در طول زمان باعث کاهش هزینههای مالکان و کاهش قابلتوجه آلودگی هوا میشوند.
خودروهای هیدروژنی را میتوان قدمی بزرگ در جهتی صحیح برای حملونقل پاک دانست. برای مثال رولزرویس قبلاً پیشرانههای هیدروژنی هواپیماها را تست کرده و نشان داده این پیشرانهها میتوانند آلایندگی هواپیماها را تا ۷۵ درصد کاهش دهند. کامیون مفهومی هوندا نیز نشان میدهد ژاپنیها به دنبال عرضه قوای محرکه سلول سوخت در خودروهای تجاری هستند و شاید در آینده موفقیت زیادی کسب کنند.
froG-driVer
۱ مرداد ۱۴۰۳جلوش کلا پیتربیلت۵۷۹ عه
amir
۱ مرداد ۱۴۰۳همینو میخواستم بگم
net
۱ مرداد ۱۴۰۳تریلی که کابین نداره بد هست مثلا همین ماشین راننده و شاگرد کجا بخوابند
زیزیگولو
۱ مرداد ۱۴۰۳اگر بشه هیدروژن سبز رو به اندازه کافی تولید کرد مطنئناً خیلی بهتر و مطلوبتر از سوختهای فسیلی هستش چون میزان آلایندگیش صفره و از طرفی دسترسی به این ماده نامحدوده و حمل و نقل و ذخیرهسازیشم آسون هستش ……. ولی یکی از مشکلات بزرگ واسه شروع بهره برداری از هیدروژن هزینه اون هستش چون هزینه تولید هیدروژن سبز خیلی بالاست
حسین دهمرد
۱ مرداد ۱۴۰۳یزرگوار بزرگترین مشکل سر راه هیدروژنی های حمل و نقل و ذخیره سازیشه.
هیدروژن یه گاز خورنده هست که به راحتی با فلزات واکنش میده.
زیزیگولو
۱ مرداد ۱۴۰۳حسین دهمرد واسه چی انقدر سختش میکنی؟؟؟!!! استفاده از مخازن فشرده گزینه مناسبی هستش که هیدروژن رو تو فشار بالا و در دمای پایین ذخیره میکنه و حالا چون هیدروژن مثل خیلی از گازای دیگه تمایل به نشت کردن و انفجار داره و واسه انتقال با چالش مواجه هستش پس طراحی مخزن هیدروژن کامیون یا خودروی سواری باید جوری باشه که بتونه از خطراتی مثل نشت و انفجار جلوگیری کنه ……. در ضمن کسایی که خودروهای هیدروژنی رو طراحی کردن مطمئناً از فلزات و آلیاژهایی استفاه کردن که به هیدروژن واکنش نشون نده و اینوه سوخت هیدروژنی سبز به راحتی میتونه جایگزین بنزین و گازوئیل بشه
احسان
۱ مرداد ۱۴۰۳کاملا درسته جناب زیزیگولو، برای کامیون های بزرگ هیدروژن خیلی بهتر از باتری هست و همچنین در کم کردن آلودگی و کم کردن انتشار کربن خیلی بهتر کمک میکنه. در مورد هیدروژن سبز ظاهرا کشور عمان میخواد از مازاد برق تولید در پنل های خورشیدی در ساخت خیدروژن سبز استفاده کنه. (به دلیل کم بودن مصرف داخلی و ارزش بیشتر نسبت به صادرات برق به طور مستقیم)
زیزیگولو
۱ مرداد ۱۴۰۳بله همینطوره 👍👍👍
ah
۲ مرداد ۱۴۰۳کلاس مدیوم وهوی دیوتی یعنی چی میشه بیشتر توضیح بدید
آرش
۳ مرداد ۱۴۰۳این کامیون کاملا کپی بود
چلو پنچرش پیلتربیت بود