نیسان و هوندا رسماً تفاهمنامهای را برای ادغام دو شرکت امضا کردهاند. اگر همهچیز درست پیش برود، این ادغام در سال ۲۰۲۶ نهایی خواهد شد.
طی چند ماه آینده، کمیتهای توسط هردو برند ایجاد خواهد شد تا نحوهٔ انجام ادغام را به بهترین شکل بررسی کند. این بررسیها شامل همهچیز از استانداردسازی پلتفرمها گرفته تا نیازهای زنجیرهٔ تأمین قطعات، امور مالی و منابع انسانی میشود. این ادغام باید الزامات مختلف دولتی را از سر بگذارند و توسط سهامداران هردو شرکت تأیید شود که مورد دوم برای آوریل ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. درحالیکه نیسان این روزها دوران سختی را میگذراند و اخیراً ۹ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج و ۲۰ درصد از ظرفیت تولید را کاهش داده است، پس از انتشار گزارشات اولیه دربارهٔ احتمال ادغام با هوندا، ارزش سهام نیسان بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت.
با ادغام هوندا و نیسان، مثل استلانتیس شرکت جدیدی شکل خواهد گرفت که هنوز نامش مشخص نیست ولی تحت این هلدینگ جدید، هردو برند همچنان هویت خود را حفظ میکنند اما از پلتفرمها، پیشرانهها و قطعات مشترک استفاده و زنجیرهٔ تأمین قطعات را ادغام خواهند کرد. سهام هوندا و نیسان هم از بورس توکیو حذف میشود و سهام شرکت جدید جایگزین آن خواهد شد. این اتفاق در اواخر تابستان ۲۰۲۶ رخ خواهد داد. بااینحال، در حال حاضر مشخص نیست که این ادغام چه تأثیری روی اتحاد کنونی رنو-نیسان-میتسوبیشی خواهد گذاشت. رنو که در حال حاضر سهامدار اصلی نیسان است، در اطلاعیهای بسیار کوتاه، تفاهمنامه بین هوندا و نیسان را تأیید کرده و گفته است در راستای منافع گروه، همهٔ گزینهها را بررسی خواهد کرد. میتسوبیشی نیز تفاهمنامه را امضا کرده و در مذاکرات شرکت خواهد کرد.
طبق بیانیههای مطبوعاتی شرکتها، در ساختار مدیریتی گروه جدید، هوندا نقش اصلی را خواهد داشت و رئیس شرکت جدید و اکثر مدیران توسط هوندا تعیین خواهد شد. هدف اصلی دستیابی به توافق نهایی تا ژوئن ۲۰۲۵ است ولی فعلاً همهچیز در مراحل اولیه بوده و مدیرعامل هوندا «توشیهیرو میبه» گفته است این تفاهمنامه تازه آغاز مذاکرات ادغام است و احتمال به نتیجه نرسیدن آن صفر نخواهد بود. اگر دو شرکت همهٔ موانع را پشت سر بگذارند و ادغام مورد تأیید سهامداران قرار گیرد، یک هلدینگ عظیم ۵۰ میلیارد دلاری شکل خواهد گرفت که پس از تویوتا و گروه فولکسواگن، سومین خودروساز بزرگ جهان از نظر میزان تولید خواهد بود.
مدیرعامل نیسان «ماکوتو اوچیدا» گفته است:
این لحظهٔ مهمی است زیرا ما مذاکرات در مورد ادغامی را شروع میکنیم که پتانسیل شکلدهی به آیندهٔ ما را دارد. در صورت تحقق، من معتقدم که با متحد کردن نقاط قوت هردو شرکت، میتوانیم راهی منحصربهفرد را برای خریداران سراسر جهان ایجاد کنیم تا از خودروهایی لذت ببرند که هیچکدام از دو شرکت بهتنهایی نمیتوانست به آن دست پیدا کند.
مدیرعامل هوندا گفته است:
هوندا و نیسان دو شرکت با نقاط قوت متمایز هستند. ما هنوز در مرحلهٔ شروع بررسیها هستیم ولی بهمنظور یافتن راهی برای امکان ادغام شرکتها تا پایان ژوئن ۲۰۲۵ تلاش میکنیم.
گاس فرینگ
۵ دی ۱۴۰۳هوندا خودش گرفتاریهای زیادی داره
بنظرم نیسان پروژه خرید فیسکر رو پیش میرفت واسه آیندش بهتر بود
ممد ژانگولر
۵ دی ۱۴۰۳حدسم درست بود و هوندای ورشکسته از درون با این ادغام نجات پیدا میکنه هم به نفع نیسان میشه هم هوندا . اوضاع دنیا خیلی خیته بعد از ظهور و رشد خودروهای چینی .بالانس مالانس ریخته بهم.
هعی
۵ دی ۱۴۰۳این ماجرا همش زیرسر دولت ژاپن و وزارت صمت ژاپنه . البته ترکیبی از صمت و اقتصاد بهش میگن METI
نمیدونی این متی عجب سلیطه ایه دقیقا مثل مافیای مملکت خودمونه. حتی هوندا دهه ۸۰ هم با این متی مشکل داشت. اینجاهم به قول کارلوس گون هوندا دلش نمیخواست گردن بگیره اما مجبور شده. اگر کسی این وسط ضرر کنه هونداست. وگرنه این نیسان کلا کارشه هروقت اوضاع بیریخت شد یه شوهر جدید پیدا میکنه اون از رنو این از هوندا. امیدوارم اگر هوندا ضرر کرد به سبک قلعه نوعی بکشه زیر قرارداد و برگرده به قبل
من شخصا حس میکنم افت کنند. پلتفرم مشترک انجین مشترک … دقیقا مثل استلانتیس
ممد ژانگولر
۵ دی ۱۴۰۳من خودم داداش با محصولات برند نیسان خیلی بیشتر حال میکنم هم بروزترن هم زیباتر و متنوع تر . هوندا خیلی وقته مرده .نیسان هم بخاطر بیش از حد بسط و گسترش دادن کارخونهاش و کارمنداش دچار مشکل شد مگر نه هوندا همیشه اون گوشه موشه ها کار خودشو انجام میداد زیادم دنبال جاه طلبی و توسعه نبود . ی پلت فرم تکراریرو ۱۰ سال میرفت جلو و جا داره ی خسته نباشی به مسیولین هوندا از همینجا اعلام کنم . دنیا به شرکت خیلی بدهکارتره تا هوندا . بعید بدونم از صدتا آدم ۳ تاشون با هوندا خاطره داشته باشن .
گاس فرینگ
۵ دی ۱۴۰۳آینده شون مثل حال کیا و هیوندا میشه
محصولاتی که به جز طراحی همه چیشون عین همه
حالا کیا تونست خودشو به عنوان یک نموره اسپورتی تر از هیوندای مطرح کنه احتمالا اینجا هم هوندا میاد اسپورتی تر میشه حالا وضع اکورا و اینفینیتی پیچیده تر میشه احتمالا یکیشون محکوم به مرگ میشه
عملا ورژن کوچیک تر استلانتیس رو شاهدیم
هعی
۵ دی ۱۴۰۳نکته اینه که کیاهیوندای از اول پلتفرم مشترک بودند و با هم رشد کردند و دراین ۲دهه خوب راهشونو پیدا کردند. اما اینا دو دنیای جدا بودند و قراره به سطح ریبجکار تنزل پیدا کنند. بعید میدونم مدیریت اینا بتونه در حد هیوندای باشه.اینا اگه بیل زن بودند که کارشون اینجا نمیکشید. حالا شما قدرت گرفتن چین و عقب بودن ژاپن در ev رو هم اضافه کن دیگه چه شود
حالا نظرمنه ها . شایدم روزی بیاد که همهچی خوب پیش بره
بهزاد
۵ دی ۱۴۰۳این دو شرکت تقریبا در چند کلاس خودروهای همتراز دارند که میتونه پذیرای پلتفرم مشترک از قبیل شاسی و انجین و سیستم انتقال قدرت و قطعات مشابه بشه.
مثلا چند خودرو که کاملا در پلتفرم های مشترک قابلیت نزدیک دارند؛
هوندا پایلوت = نیسان پث فایندر
هوندا آکورد = نیسان آلتیما
سیویک = سیلفی یا سنترا
جاز یا جز = سانی
هوندا hrv یا وزل = قشقایی یا روگ
هوندا crv = ایکس تریل
و برخی مدلهای مخصوص جنوب شرق آسیا.
گروه استلانتیس بزرگترین مشکلش همین اشتراک گذاری ها بود و هست که از نظر ابعاد و انجین و شاسی جای مانور زیادی بین تولیداتش در آمریکا و اروپا نداره و مثلا چه اشتراکی بین محصولات جیپ یا دوج و فیات و اوپل میتونه پیدا کنه و فلسفه ی متفاوتی دارند.
هوندا و نیسان بهترین گزینه برای همکاری و اشتراک پلتفرم هستند.
وقتی دو شرکت ،محصولاتی دارند که از لحاظ قیمت و ابعاد و کلاس کاری به هم نزدیک هستند چرا همکاری نکنند!
الان شما وقتی مثلا کیا اپتیما و سوناتا را میبینی یاد محصولات ریبیج شده میوفتی؟!
تازه این ادغام فعلا تکمیل نشده و شاید معطوف به بخش خودروهای برقی باشه و این دو تا در بخش درون سوزها خیلی با هم همکاری نکنند و هنوز گفتگوها با رنو و میتسوبیشی هم در جریان هست و فاکس کان تایوان هم به دنبال ورود به این ادغام با خرید سهام نیسان از رنو میباشد.
.
۵ دی ۱۴۰۳برای هوندا خیلی نمیتونه عالی باشه….
هوندا خودش همه چی تمامه
احتمالا بار مصائب نیسان رو به دوش خواهد کشید
.
۵ دی ۱۴۰۳هوندا بزرگترین تولید کننده موتورسیکلت دنیا
خودرو… موتورسیکلت…جت شخصی…موتور قایق…چمن زن…atv…ربات…وووووو
زیر برند لوکس آکورا….یه همکاری مشترک با سونی و خودروی آفلا….
.
به نظر خودتون کی بیشتر منفعت میبره؟
Killer
۵ دی ۱۴۰۳یعنی نیسان میتونه از ورشکستگی نجات پیدا کنه؟!
منصور
۵ دی ۱۴۰۳مگه با رنو ادغام نشده بود؟
محمد
۵ دی ۱۴۰۳سهامشو خریده بود.
Taha Ayoobi
۵ دی ۱۴۰۳ای بابا
Nismo
۵ دی ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Honda-Nissan-4.jpg
عجب عکسیه
موساسور در کنار گودزیلا
sina
۵ دی ۱۴۰۳با حفظ هویت و برند اگه باشه خبر خوبیه
JaMsHiD-B
۵ دی ۱۴۰۳امیدوارم نخوان همینجوری پلتفرم به هم دیگه هدیه بدن
خیلی بد میشه یه نیسان ماکسیما بسازن با شاسی هوندا آکورد …
OM.01
۵ دی ۱۴۰۳(خیلی بد میشه یه نیسان ماکسیما بسازن با شاسی هوندا آکورد)
مشکلش چیه؟ نسل جدید ماکسیما طراحی مدرن با پلتفرم هوندا آکورد ایرادی داره؟
تصورت از ماکسیما چیه؟ یه ماشین معمولی با ایرادات منطقی برای رفتن از نقطه A به B
الان مزدا EZ6 پلتفرمش با چانگان SL03 یکی هست. ایرادی داره؟ پلتفرم EPA1 با باتری های catl و سیستم پالس الکترومغناطیس برای خنک کاری باتری و راندمان موتور برقی 95 درصدی یا شاید هم 90 درصد. یادم نیست. برنده red dot design award آلمان شد در کنار فراری پورسانگویه! البته حالا SL03 برنده طراحی شد ولی خب EZ6 هم شبیه هست
چانگان یه بار حدود 800 میلیون دلار هزینه کرد پلتفرم توسعه داده EPA2 و EPA 1 و EPA0 به صورت EREV هم میشه که نکته مثبتی هست
الان مزدا بیاد دوباره Nصد میلیون دلار هزینه
کنه برای هیچی!؟
چرا درباره فراری رولزرویس بوگاتی صحبت میکردیم حرف شما درست بود… ماشین 30 الی 40 هزار دلاری که یه خارجی میخواد بخره براش اصلا مهم نیست. حالا ماکسیما با شاسی آکورد یا چیزهای دیگه. فقط شرکت خدمات ارائه بده محصولشون خوب باشه تمومه. البته تصویر برند خیلی مهمه ولی تصویر برند با خدمات قبل و بعد ایجاد میشه…
شاید بگی پلتفرم مشترک سبب میشه ماشین شبیه هم بشه باید بگم نه تنظیم موتور گیربکس دیفرانسیل تعلیق فاصله محوری طول کابین تاثیر داره. ماشین های زیادی علیرقم پلتفرم مشترک کلی فرق دارن و ماشین هایی که اصلا 2 کلاس متفاوت هستن ولی عین هم هستن سواری و حس پشت فرمون
سیستم تولید در صنعت و سود و بهروه وری و موفقیت و شکست مخصوصا در صنعت نمیشه تو یه کامنت خوند. 10 جلد کتاب نیازه
محمد
۵ دی ۱۴۰۳زیاد خوشبین نیستم.
به نظرم نیسان با مشکلاتش باعث میشه هوندا هم نابود بشه.
Amir Machine
۵ دی ۱۴۰۳این نیسان هم هر بار کف گیرش میخوره ته دیگ میره وبال گردن یکی میشه!
اول رنو حالا هم هوندا…!
هعی
۵ دی ۱۴۰۳دقیقا . ادمو یاد این خانومایی میندازه که نیومده مهریه میزارن اجرا . بعدش میرن سراغ یه قربانی دیگه
شهروند ایرانی
۵ دی ۱۴۰۳تا جایی که من متوجه شدم هیچ وقت ادغام ها خوب نبودن و باعث شدن رقابت از بین بره و نواوری خلاقیت از بین بره الان نمونش میتسوبیشی که فقط اسمش مونده همه چیزش مال رنو و نیسان یا مثلا اتلانتیس که همشون گرفتارن در صورتی که برندهای مستقل مثل مرسدس و بی اوی و تویوتا راحت دارن میرن جلو از یه حدی که بزرگتر بش خراب میشه چون سهم بازار هم میگیرن
هعی
۵ دی ۱۴۰۳ازون طرف ما گروه فولکس رو داریم که بد نیست اوضاعش یا حتی همین کیاهیوندای زپرتی. ماشالا برا خودش کسی شده
حمیدرضا
۵ دی ۱۴۰۳این اتحاد باعث سقوط هوندا میشه. این خط- این نشون+
رامتین
۵ دی ۱۴۰۳حس میکنم دولت ژاپن از هوندا خواسته به نیسان کمک کنه، وگرنه هوندا کار خودشو داشت میکرد. البته در کل این اتحاد به نفع نیسان که 100% هست اما میتونه از جهاتی هم کمک رسان هوندا بشه.