هوندا NSX که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، خودرویی بود که به جهان نشان داد سوپراسپرتها هم میتوانند راحت و قابلاستفاده باشند.
خریداران سوپراسپرت هیچگاه بهاندازهٔ امروز دوران خوشی نداشتهاند. سوپرکارهای مدرن معمولاً خودروهای قابلاعتمادی هستند و حتی در برخی موارد سواری بسیار راحتی هم دارند. در گذشته اما اینطور نبود. بهعنوانمثال لامبورگینی کانتاش را در نظر بگیرید که ورود و خروج به آن دشوار بود، دید رو به عقب نداشت و کنترل آن در هر شرایطی سخت بود؛ اما هوندا با شگفتی موتور وسط خود همهچیز را تغییر داد.
پیشینهٔ این پروژه به اوایل دههٔ ۸۰ بازمیگردد. از همان ابتدا، خودروی اسپرت هوندا قرار بود موتور وسط باشد که در آن زمان عرصهٔ کاملاً جدیدی برای این شرکت محسوب میشد. استفاده از فولاد میتوانست گزینهٔ آسانی باشد اما خودرو را سنگین میکرد و درنتیجه به پیشرانهای بزرگتر از آنچه هوندا میخواست نیاز داشت درحالیکه گنجاندن تجهیزات رفاهی مثل تهویه مطبوع و پنجرههای برقی را هم دشوار میکرد. به همین دلیل، هوندا آلومینیوم را انتخاب کرد و خودرو ۲۰۰ کیلوگرم سبکتر شد. البته هوندا مجبور شد برای ساخت پانلهای بدنه از آلومینیوم، فرایند کاملاً جدیدی را توسعه دهد.
یک خودروی نوآورانه با نامی مناسب نیاز داشت و NSX که مخفف New Sports car Experimental به معنای خودروی اسپرت جدید آزمایشی بود انتخاب شد. یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 سبک و جمعوجور هم این خودرو را به رقیبی برای مدلهای رده پایین فراری تبدیل کرد و پورشه ۹۱۱ را به نگرانی انداخت. در اینجا اما باید به آیرتون سنا هم اشاره کنیم. این قهرمان سه دورهٔ فرمول یک نقش کوچک اما مهمی در توسعهٔ NSX ایفا کرد.
هنگامیکه NSX دورهٔ آزمایشی یکماههای را پیست سوزوکای ژاپن میگذراند، سنا هم در این کشور در حال آزمایش خودروی فرمول یک مکلارن با پیشرانهٔ هوندا بود. تیم توسعهٔ NSX فرصت را غنیمت شمرد و مؤدبانه از او درخواست رانندگی با یک خودروی جادهای جدید و بیان بازخورد خود را کرد. سنا قبول کرد اما چیزی که در مورد NSX گفت خیلی مثبت نبود: «من مطمئن نیستم که واقعاً بتوانم در مورد یک خودروی تولید انبوه توصیهٔ مناسبی داشته باشم اما احساس میکنم خودرو کمی سست و شکننده است».
وی به استحکام ضعیف NSX اشاره داشت و بنابراین هوندا خودرو را از نو تنظیم کرد و آزمایشهای بیشتری را در نوربرگرینگ انجام داد تا NSX از لحاظ هندلینگ تکمیل شد. هوندا پس از عرضهٔ نمونهٔ تولیدی این خودرو یک نمونهٔ قرمزرنگ از آن را به سنا هدیه داد و وی با حفظ این خودرو درواقع مهر تأیید خود را روی سوپراسپرت ژاپنیها زد.
با گذشت بیش از ۳۰ سال از زمان عرضهٔ NSX در سال ۱۹۸۹، این خودرو هنوز هم درخشان به نظر میرسد. این خودرو با کابینی حبابی مانند که از جت جنگندهٔ F16 الهام گرفته، هدفمند به نظر میرسد. ویژگی بعدی این ماشین کارایی روزمرهٔ آن است. هرچند هوندا اهداف پرفورمنس جدی برای NSX داشت، به این موضوع هم توجه داشت که خودرو باید بسیار قابلاستفادهتر از سوپراسپرتهای موتور وسط آن زمان باشد. پشت فرمان، دید رو به بیرون عالی است و ستونهای A باریک به این موضوع کمک میکنند. بااینحال، طراحی داخلی خودرو بینقص نیست و بهعنوانمثال، برخی قطعات مثل غربیلک فرمان بسیار ساده شبیه خودروهای معمولی آن سالهای هوندا هستند.
اما بزرگترین مشکل این NSX گیربکس اتوماتیک است. البته گیربکسهای اتوماتیک امروزه در سوپراسپرتها بسیار معمول هستند ولی اکثراً به نمونههای دوکلاچهٔ سریع و تندوتیز مجهز میشوند درحالیکه چنین گیربکسهایی در زمان ساخت NSX وجود نداشتند. به همین دلیل، سوپرکار هوندا از گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند که تعویض دندههای آن را در بهترین حالت میتوان آرام و بدون عجله توصیف کرد. بدتر اینکه نسخهٔ اتوماتیک قدرت کمتری نسبت به نمونهٔ دستی دارد و ردلاین پیشرانهٔ آن ۵۰۰ rpm کمتر است. همچنین گیربکس عادت آزاردهندهای دارد که حتی در حالت تختهگاز هم زود دندهها را عوض کند و به همین دلیل خیلی اوقات اجازهٔ رسیدن موتور حتی به این ردلاین کاهشیافته را هم نمیدهد.
البته نمیخواهیم از این مشکل خیلی گلایه کنیم زیرا با نسخهٔ فیسلیفت و گیربکس دستی NSX هم رانندگی کردهایم. آن خودرو با عملکرد چشمگیر گیربکس، تجربهٔ رانندگی را بسیار هیجانانگیزتر میکرد. در آن مدل، به لطف سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، ردلاین با افزایش قابلتوجه ۲ هزار rpm به ۸ هزار rpm رسیده و تعویض دندهٔ دستی با دستهدندهٔ کوتاه باعث میشد کار با این شش سرعته جذاب و لذتبخش باشد. بااینحال، صرفنظر از گیربکس میتوان از شاسی فوقالعادهٔ NSX لذت برد که با گذشت بیش از سه دهه هنوز هم عملکرد دقیقی دارد.
البته قطعاً در سرعتهای پایین سواری کمی سفت است ولی با افزایش سرعت خیلی زود نرمتر میشود. فرمان خودرو طبق استانداردهای امروزی کند عمل میکند و بنابراین عبور از پیچهای تنگ میتواند دشوار باشد اما با کمی تلاش، NSX با دماغهٔ بسیار چابک خود پاسخ میدهد. همچنین با وجود قدرت و گشتاور نهچندان زیاد، در مورد انحراف عقب خودرو هم نگرانی وجود نخواهد داشت.
اما با همهٔ اینها، هوندا کمی بیش از آنچه باید NSX را روی خط تولید نگه داشت. این خودرو در ابتدا رقیبی برای فراری ۳۴۸ بود اما اهالی مارانلو در طول حیات NSX سه جایگزین جدید (F355، F360 و F430) برای آن سوپراسپرت موتور وسط ارائه کردند. همچنین در دوران تولید NSX، دیگر خودروسازان فهمیدند که سوپراسپرتهایشان میتوانند رانندگی بسیار راحتتری داشته باشند و بدین ترتیب روزبهروز قابلاستفادهتر شدند و خیلی زود هوندا را پشت سر گذاشتند. نهایتاً تولید این سوپراسپرت ژاپنی در سال ۲۰۰۵ پس از ساخت حدود ۱۸ هزار دستگاه پایان یافت. سپس خیلی طول کشید تا نسل دوم NSX معرفی شود و این خودرو تا سال ۲۰۱۶ به بازار نیامد. عمر نسل دوم NSX نسبت به نسل اول کوتاهتر بود و اصلاً محبوب نشد و هرچند از بسیاری جهات خودروی خوبی بود اما هیچگاه اثر نسل اول را از خود بهجای نگذاشت.
مشخصات فنی
Honda NSX 1990 | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 |
قدرت | ۲۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۷.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۰.۹ لیتر ترکیبی |
قیمت هماکنون | از ۵۰ هزار پوند |
MILADZM
۱۰ خرداد ۱۴۰۲نسل دومش که هرگز خودروی موفقی نشد و از همون اول به حاشیه رفت و ازش خیلی هم استقبال نشد
شاید به این دلیل بود که الکی پیچیده بود و جالب اینکه در قبال اونهمه پیچیدگی فنی و فناوری که هوندا هی ادعاش رو میکرد پرفورمنس خوبی هم نداشت یا شاید برچسب قیمتی ش برای یک ماشین از برند هوندا خیلی گزاف بود
اما بنا به شنیده ها نسل اولش ماشین قابل قبولی بود .
فورد
۱۰ خرداد ۱۴۰۲فقط جای زاپاسش حی میگم این چیه وسطش
مجتبی .
۱۰ خرداد ۱۴۰۲نسل اول قابل قبول؟! میبینی که تیتر چی زده؟ اسطوره جناب ابرکارشناس
بهزاد
۱۰ خرداد ۱۴۰۲زد ام هوندا زمان معرفی این نسل پیش بینی تولید ۳ هزار دستگاهی داشت.
بزار برات بیشتر روشن کنم مدیر نشسته و گفته این مدل حداکثر تولیدش نباید بیش از ۳ هزار دستگاه باشه و قرار هم نبود بیش از ۳ هزارتا تولید بشه و بازم بزار روشنت کنم تولیدش ۳۰۰۱ نمیشد.
NSX با تولید و فروش 2908 دستگاه به کارش پایان داد تا نسل بعدیش که معرفی بشه.
بازهم اگر میبینی نمیتونی هدف یا پیش بینی را به خوبی جذب کنی بگو بیشتر توضیح بدیم.
تمام قطعات و ملزومات ساختش برای ۳ هزار دستگاه تعیین شده بود.
علی
۱۱ خرداد ۱۴۰۲نهایتاً تولید این سوپراسپرت ژاپنی در سال ۲۰۰۵ پس از ساخت حدود ۱۸ هزار دستگاه پایان یافت.!!!!!😐
Kamy
۱۰ خرداد ۱۴۰۲فراری اف ۴۰ فقرا
Kamy
۱۰ خرداد ۱۴۰۲اگه گیربکس دستی یا دوکلاچه داشت به نظرم عملکرد خیلی بهتری میتونست داشته باشه
sina
۱۰ خرداد ۱۴۰۲عشق خالص
harry.potter
۱۰ خرداد ۱۴۰۲نصف بازی ماشینای دهه ۹۰ میلادی ازین برای کاور بازی استفاده کردن
AMANTE
۱۰ خرداد ۱۴۰۲دو ماشینی که اگه روزی بشه مجموع خودرویی خودم رو جمع کنم، توی مجموع ام خواهد بود.
هوندا NSX و هوندا S2000 هست.
اولین بار پوستر اش رو خریدم و بعد توی GTA SA با عنوان Infernus سوار اش شدم.
R/T
۱۰ خرداد ۱۴۰۲آره داخل GTA SA یادش بخیر
محمدهادی
۱۳ خرداد ۱۴۰۲خیلی قبل تر از جی تی ای،این نازنین خوش دست توی بازی گران توریسموی همون سری اول حضور پیدا کرد(۱۹۹۷)
حتی قبل از گران توریسمو هم در بازی های ماشین خیلی ابتدایی تر هم وجود داشت که انقد قدیمیه ماجرا که اصلن اسماشونو یادم رفته
ولی خودم در دوران خردسالی باچشم دیدم
Shahrum
۱۱ خرداد ۱۴۰۲S2000 که دگ یک کلکسیونی کمیابه.. بنظرم زیباترین ماشین ژاپنیه
JDM سابق
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ان اس اکس. سوپرا. اسکای لاین GT-R
مثلث خوفناک JDM در دهه نود میلادی
Siyavash
۱۰ خرداد ۱۴۰۲اسطوره واقعی…اما حیف و صد حیف که نتونستن جانشین لایقی براش بسازن…نسل دوم nsxماشین خوبی بود ولی مثل نسل اول نبود که بتونه یقمه تمام هم دوره هاشو بگیره…مثلا سه تا موتور الکتریکی با یه موتور ۶سیلندر توئین توربو نهایتا ۵۷۰اسب قدرت تولید میکرد در حالی که..gtr با همون موتور ۶ سیلندر و در نسخه پایه ۵۷۰اسب رو تولید میکرد یا مکلارن ۵۷۰اس همین طور یا پورشه یا بقیه رقباش…به نظرم همون سالم که معرفی شد باید دست کم ۶۵۰ اسب ازش قدرت میگرفتن و در نسخه تایپsهم بالایه ۷۰۰ اسب…تا حداقل میتونست یه رقابتی با بقیه داشته باشه…ولی بدبختانه هم شرکت هوندا هم شرکت نیسان..دوتا از بهترین ماشین هایه تاریخ رو به مسخر ترین روش کشتن..اول gtr که وقتی معرفی شد تا ۵ سال هیچ رقیبی نمیتونست شکستش بد ولی الان یه بی ام و m3به نظرم شکستش میده…دوم همین nsx که سرشو بریدن با این نسل جدید….جفتشون بائو یه فکر چاره ای بکنن
Hadi
۱۰ خرداد ۱۴۰۲مونالیزای ژاپنی 😍
علی جردن
۱۱ خرداد ۱۴۰۲توی متن از سادگی فرمان انتقاد شده و نوشته که مثل فرمان بقیه محصولات هوندا است! درحالی که ژاپن ۳۰ سال پیش روی فرمان دکمه گذاشته بودند ایران خودرو از سال ۹۹ روی فرمان ۲۰۷ فیس لیفت دکمه گذاشته و با قیمت ۱ میلیاردوبیشتر!!!! هم قیمت یک سوپر اسپرت میده دست امت
محمدهادی
۱۳ خرداد ۱۴۰۲بنظر منم اتفاقا طراحی غربیاک فرمون بسیار زیبا و حرفه یی انجام شده،و یکی از زیباترین ها در دهه ی نوده
شما کافیه شکل فرمون رقبای این هوندای حرفه یی رو نگاه کنید،اصن حال بهم زن بودن،خیلیاشون که اصن چهار پر بودن،اتفاقا فرمون های چهار پر هستن که در خودروهای خانوادگی استفاده میشدن از اول،نه سه پرهای اسپرتی که در این جا هم برای هوندا طراحی شد
واقعا چرا به یکی از برترین ویژگی هاش این مقاله گیر داد؟!!
مجتبی .
۱۱ خرداد ۱۴۰۲آقای میلاد zmبابت کلمه آخر پاسخم عذرخواهم.🙏
BMW
۱۱ خرداد ۱۴۰۲به خاطر موتور ویط بودنش وزن به صورت ۵۰ به ۵۰ تقسیم میشد و راحت تر از بقیه ماشین ها بود تو نوع موتور اون زمان و بهتره انیمهInitial D این رو ببینید مخصوص همه ماشین های ژاپنی و خیلی لذت بخش هست از تویوتا و هوندا بگیر تا جی تی ار و لنستر کلی ماشین کلا ژاپنی بازها فکر کنم دیده باشند
دانیال
۱۲ خرداد ۱۴۰۲هوندا عشق لاینتهی
محمدهادی
۱۳ خرداد ۱۴۰۲عججب کاکپیت جذذذابی داشته واقعا در اون زمان!!
حتی برای همین الان هم مدرن بنظر میرسه لامصصب