دهه نود میلادی دورهای درخشان برای سوپرخودروها بود؛ از ورود ابرخودروهایی چون مکلارن F1 گرفته تا سوپرخودروی موفقی چون هوندا NSX تایپ R.
بسیاری از متخصصان صنعت، NSX تایپ R را یکی از بهترین سوپرخودروهای زمان خود میدانستند. این کوپه ژاپنی که از زبان طراحی منحصربهفردی سود میبرد، به یک شاسی آلومینیومی یکپارچه، سیستمها و فناوریهای روز نظیر میلهای ضدلغرش، فنرهای تقویتشده و… مجهز شده بود. موتور ۳ لیتری V6 این خودرو نیز توان تولید ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۲ نیوتن متر گشتاور نامی را داشت.
کیفیت سواری و عملکرد مناسب NSX و نسخه تایپ R آن، به لطف بهرهوری این خودرو از طراحی جسورانه تعالی یافت. بدنه دو رنگ، چراغهای متحرک پاپآپ، بالچه یکپارچه عقب و چراغ کشیده بههمراه لوگوی سرخرنگ هوندا بخشی از المانهای بهیادماندنی این خودرو محسوب میشوند.
چندی پیش یک طراح خوشذوق در اینستاگرام، تصاویری را از بازطراحی NSX منتشر کرد. طراح این اثر، NSX خود را در سه رنگ سرخ، مسی و نوکمدادی رندر کرده است که تصاویرشان را در ادامه مطلب مشاهده میکنید.
مهمترین و چشمگیرترین تغییرات این NSX بازطراحیشده احتمالا پختگی بیشتر خطوط بدنه، استفاده از چراغهای جدید، ورودیهای هوای یکپارچهتر با بدنه اصلی، لوگوی جدید برای هوندا و حفظ حالوهوا و سبک طراحی نسل یکم NSX به شمار میرود. مسلما چنین طرحی را نمیتوان بهعنوان نسل دوم NSX متصور شد اما همانند کاری که لامبورگینی با کانتاش کرد، میتوان از دید یک بزگداشت به آن نگاه کرد.
در بخش جلو شاهد استفاده از چراغهای LED در سه نوار موایز هستیم که شباهت زیادی به چراغ راهنما و مهشکن نسل اول NSX تایپ R دارد. طراح ورودیهای هوای جلو NSX را بهکلی تغییر داده و آنها را با دو ورودی کوچک در بخش کناری سپر جایگزین کرده است که هوا را به سمت تایرها سوق میدهند. از آنجا که ورودی هوا برای موتور درنظر گرفته نشده، میتوان دریافت که این NSX تازه، بهعنوان یک خودروی برقی طراحی شده است که در بخش جلو نیازی به خنککاری ندارد. در این طرح جدید دیگری خبری از چراغهای پاپآپ نیست و بهجای آن شاهد ظهور یک کاپوت یکپارچه با دو برآمدگی کناری با الهام از برآمدگی چراغهای نسل یکم NSX تایپ R هستیم.
در بخش میانی خودرو میبینیم که خط شانه خودرو نسبتبه نسل یکم تغییر خاصی نکرده و طراح به بهبود همان خط مواج بسنده کرده است؛ به این صورت که این خط ابتدا بهشکل منحنی از روی طاق چرخهای جلو عبور میکند و با گذر از کابین با انحنای نامحسوسی به اسپویلر میرسد. همین اتفاق برای ورودی بزرگ جانبی هوا و فرمپردازی سقف و گرینهاوس نیز اتفاق افتاده است. رینگهای NSX نیز بهکلی بازطراحی شدهاند و اندازهشان افزایش یافته است.
طراح برای افزایش جذابیت NSX، شیشه جلو را بهصورت یکپارچه با سقف طراحی کرده اما شیشه عقب را بهواسطه یک ستون از این مجموعه جدا کرده است. در بخش جانبی، شاهد استخوانیشدن خط شانه و ارگانیکشدن فرورفتگی روی در هستیم که با توجه به سبک طراحی رترو-مدرن این خودرو، دلچسب به نظر میرسد.
عقب NSX نیز از همان المان چراغ کشیده تایپ R استفاده کرده و باقی موارد کاملا جدید هستند. نکته قابلتوجه در این بخش، دیفیوزر بزرگپیکر خودرو محسوب میشود که بخش اعظمی از آن، تزئینی است. با این وجود، یکپارچگی میان خطوط و فرمپردازی آنها کاملا دلچسب طراحی شده و حسی آیندهنگرانه از نسل یکم NSX را تداعی میکند.
درکل، طراح موفق شده تا با استفاده از المانهای ترند و رایج دنیای طراحی امروز و با کمک از بهیادماندنیترین بخشهای موجود در نسل یکم NSX تایپ R، خودرویی زیبا را بیافریند که هویت تازهای دارد و فقط یک کپی دیجیتالی پرزرقوبرق از یک مدل محبوب نیست. نظر شما درباره این طرح چیست؟ آیا بازطراحی مدلهای گذشته و تولید آنها، میتواند جای خود را در صنعت خودرو پیدا کند؟!
GMA
۶ دی ۱۴۰۱https://www.google.com/url?q=https://www.pedal.ir/asian/%25DA%25A9%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25B3%25D9%25BE%25D8%25AA-%25DB%258C%25D8%25A7%25D9%2585%25D8%25A7%25D9%2587%25D8%25A7-ox-2020/&sa=U&ved=2ahUKEwjR5YqCk5r8AhVDg_0HHSIhCTQQFnoECAYQAg&usg=AOvVaw01eFr55HayzgQ_qq-E69kS
اینم یه باز طراحی دیگه جذاب از یه سوپرکار ژاپنی متعلق به دهه نود.. حیف که هیچگاه تولید نشد…
mahan
۶ دی ۱۴۰۱خیلی خیلی خفنه.من اصولا اینجور ماشینا رو دوست ندارم اما اینو خیلی خیلی خوشم اومد.
F22RAPTOR
۶ دی ۱۴۰۱قسمت عقبش چقد هجومیه
واقعا هم جسورانه س
Lamborghini
۶ دی ۱۴۰۱هندا nsx نسل اول هنوز هم برای من جزو جذاب ترین ماشین هاست بعضی ماشین ها هیچوقت از دل آدم بیرون نمیرن حتی نسل های بعدشون هم نمی تونه جای قبلی رو تو دل آدم بگیره
محمدهادی
۷ دی ۱۴۰۱دستش دردنکنه،کاملا از زحمتی که برای این طرح کشیده مشخصه شخص طراح احترام ویژه یی برای نام NSX قائل بوده
اما وجدانا آنچنان با وسواسی عجیب نسل یک NSX طراحی و در نسخه تایپ R کامل تر شد که حتی این طرح مدرن شده ی جدید هم اون تناسب نهایی نسخه اصلی رو ازنظر من نداره
شاید اگر طرح کمی کوتاه قد تر و عریض تر اجرا میشد میتونست به افتخارات این نام اضافه بشه
درکل بازهم NSX type R الهه ی تکرارنشدنی دیگریست
امیدوارم خود هوندا یه فکری به حال این ابرنام درآینده نزدیک بکنه
نسل دو باوجود قابلیت های قابل احترامش،هرگز اون طراحی پهن و کوتاه با انتهای کشیده ی زیبای نسل یک رو نداشت و من شدیدا شاکیم بشخصه
زیزیگولو
۶ دی ۱۴۰۱حجم زیادی از برندها و ماشینای خیلی خوب تو دنیا هستن ولی هوندا NSX یکی از متفاوت ترین ماشینای ژاپنی هستش که حتی بین همه خوبا هم راحت به چشم میاد
Royal Driver UK
۶ دی ۱۴۰۱بهترین هوندا nsx همینه بود، شخصه گوردون موری هم که بهترین ابرماشین تاریخ رو ساخت، این هوندای تمام عیار رو قبول داشت.
Poria
۶ دی ۱۴۰۱الان اون اینه بغل به چه دردی میخوره *(البته بجز اینکه طراحی رو جذاب تر کرده)
Taha Malek
۶ دی ۱۴۰۱واقعاا زیباست جدیدا طراحی زیبا کم میبینیم
amirboss
۶ دی ۱۴۰۱نسل اولNSX واقعا خودرویی تمام و کمال برای هوندا بود. تو اون زمان یه جورایی ثابت کرد که ژاپن هم میتواند. یکی از معدود خودروهای ژاپنی که موتور تقریبا وسط شاسی و پشت اتاق خودرو بود که خودش یه تقسیم وزن ایده آل بود در کنار بازدهی مناسب و کمترین اتلاف انرژی.البته رندری که جدیدا طراحی شده میتونست خیلی بهتر اجرا بشه. این پلت فرم مختص خودروهای برقیه و یه زبان طراحی معمولی داره.
همایون
۷ دی ۱۴۰۱این خودرو با برند آکورا هم عرضه شد؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ دی ۱۴۰۱بله آکورا NSX در بازار آمریکا
https://www.motortrend.com/vehicle-genres/acura-nsx-history-variants-specifications-photos/amp/
علی
۷ دی ۱۴۰۱هوندا و مزدا انصافن انصافن رو دست ندارن