هوندا

باتری حالت جامد هوندا با توان پیمایش هزار کیلومتری تولید می‌شود

هوندا اعلام کرد تا پیش از پایان سال ۲۰۳۰ باتری حالت جامد خود با توان پیمایش هزار کیلومتر را تولید خواهد کرد.


این خودروساز ژاپنی با انتشار بیانیه‌ای نشان داد تلاش‌های خود در زمینه توسعه باتری‌های حالت جامد را وارد فاز جدیدی می‌کند. هوندا ادعا می‌کند اولین خودروهای برقی تولیدی مجهز به نسل بعدی باتری‌ها خواهند توانست با یک‌بار شارژ مسافت هزار کیلومتری را طی کنند. این رقم تقریباً دو برابر توان پیمایش اکثر خودروهای برقی امروزی است. جدای از اینکه باتری حالت جامد هوندا نگرانی مربوط به شعاع حرکتی خودروهای برقی را رفع می‌کند، ابعاد آن‌ها نیز ۵۰ درصد کوچک‌تر بوده و ۳۵ درصد وزن کمتری هم دارند. از طرف دیگر هزینه ساخت باتری‌های حالت جامد هوندا ۲۵ درصد کمتر از انواع لیتیوم یونی فعلی است. سلول‌های الکترولیت جامد همچنین ایمن‌تر از نمونه‌های مایع کنونی هستند و می‌توانند با سرعت بالاتری شارژ شوند.

هوندا می‌گوید تمامی این اهداف تا سال ۲۰۳۰ محقق خواهند شد اما آنچه احساس‌برانگیزتر نشان می‌دهد جاه‌طلبی بیشتر ژاپنی‌ها از سال ۲۰۴۰ به بعد است چراکه گفته شده باتری حالت جامد این برند پس از سال ۲۰۴۰ توان پیمایش ۱۲۵۰ کیلومتری خواهد داشت. همچنین این باتری از نظر ابعاد، وزن و هزینه تولید نیز بسیار بهتر از انواع کنونی خواهد بود. مدیران هوندا تمامی این اطلاعات را در خلال جلسه‌ای که ماه قبل در ژاپن برگزار شده بود منتشر کردند و هم‌اکنون نیز جزئیات بیشتر در دسترس خبرنگاران قرار گرفته است. بیانیه موردبحث اندکی پس از آن منتشر می‌شود که هوندا اعلام کرد کارخانه جدیدی را برای توسعه باتری‌های حالت جامد پایدار در مقیاس انبوه تأسیس می‌کند. تولید آزمایشی این کارخانه از ماه آینده شروع خواهد شد.

همه این اخبار جذاب به نظر می‌رسند و بی‌شک هم پیشرفت‌هایی رخ خواهد داد اما مدیران هوندا از وجود موانع بزرگ در این راه آگاه هستند. بزرگ‌ترین مشکل این است که سلول‌های باتری پیش تولیدی کوچک هستند و نمی‌توانند در یک خودرو بکار روند. در واقع این پروتوتایپ ها ۱۰۰ برابر کوچک‌تر از باتری مناسب برای یک خودروی برقی هستند. یکی از مهندسان ارشد مرکز تحقیق و توسعه هوندا می‌گوید:

به همین خاطر است که ما خط تولید آزمایشی را برای تشخیص و رفع هرگونه مشکل از نظر ابعاد باتری و تولید انبوه آن در کمترین زمان ممکن راه‌اندازی کرده‌ایم. ما باید پروتوتایپ‌های خود را ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر بسازیم. ما در حال کار روی این موضوع هستیم که این باتری‌ها را وارد فاز تولید انبوه کنیم.

از دیگر مشکلات این باتری‌ها می‌توان به فرایندهای تولید اشاره کرد. احتمال شکستن جداکننده‌های سرامیکی و خرابی الکترولیت باتری‌ها وجود دارد که می‌تواند منجر به اتصال کوتاه شود. همچنین باید به مشکل کنترل آب‌وهوا اشاره کرد چراکه میزان رطوبت در تأسیسات تولید باتری حالت جامد هوندا باید پایین باشد و بنابراین تجهیزات بزرگی برای این کار موردنیاز است که آن هم انرژی زیادی را می‌طلبد؛ اما به نظر می‌رسد هوندا از پشت سر گذاشتن این مشکلات مطمئن است و برای فشردن الکترولیت در لایه‌هایی بسیار جمع‌وجور از تکنیک فشار رول استفاده کرده که باعث می‌شود نوارهای نازک با سرعتی بالا تولید شوند. الکتریک مایع هم با استفاده از روش ترکیب مداوم تولید خواهد شد که ظاهراً سه برابر سریع‌تر از فرایند بکار رفته برای سلول‌های لیتیوم یون رایج است. هوندا برای کاهش رطوبت تأسیسات نیز تصمیم گرفته هریک از فرایندهای تولید خود را در فضایی کنترل شده ایزوله کند. این کار باعث کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود زیرا نیازی به سرد یا گرم کردن حجم زیادی از هوا در یک اتاق نیست. کیجی اوتسو رئیس بخش تحقیق و توسعه هوندا می‌گوید:

باتری حالت جامد ما قواعد بازی را در عصر خودروهای برقی تغییر خواهد داد.

هوندا یکی از چند برند مطرح جهانی است که تلاش می‌کند باتری حالت جامد را به واقعیت بدل کند. تویوتا، نیسان، ب‌ام‌و، استلانتیس و فولکس‌واگن نیز روی هدفی مشابه کار می‌کنند هرچند برخی به تنهایی و برخی با همکاری شرکت‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Amirreza.M

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (302 ديدگاه)

    دمت گرم فقط شما رو به آکورد قسم طراحی رو اصلا شبیه کانسپت نکنید با تشکر

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. 🇰🇷

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (196 ديدگاه)

      خود خود جارو برقیه 😄

      موافقم 13
      مخالفم 13
      1. .

        ۲۰ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (29 ديدگاه)

        این حرفتو موافقم.
        جارو برقی بداخلاقیه.

        موافقم 6
        مخالفم 4
      2. Dis

        ۲۶ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (143 ديدگاه)

        از جاروبرقی های کیا و هیوندای که بهتره

    2. ALI A

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (89 ديدگاه)

      احتمال زیاد تا هوندا بخواد سال 2030 باتری حالت جامد استفاده کنه شرکت های دیگه زودتر عرضه کردن و بازار رو گرفتن مخصوصا چینی ها….

      موافقم 15
      مخالفم 2
  2. Cehx

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (164 ديدگاه)

    واقعا اگه با توانایی پیمایش هزار کیلومتر بیاد و یه فکری به حال شارژش کنند مثلا همین هزار کیلومتر تو یک ساعت شارژ بشه عالی میشه چون الان برای اکثر جامعه مهم نیست خودرو چجوری باشه فقط مهمه برسونه خریدار رو و ماشین برقی نه لرزش داره نه صدای کابین واقعا تو استفاده شهری می تونه عالی باشه ولی بین شهری بنزینی رو ترجیح میدم شما فرض کن می خوای بری مشهد با خانواده باید یک ساعت منتظر شارژ خودرو بمونی البته من کرمانم فاصلم تا مشهد هزارتا میشه

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. نیما

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (342 ديدگاه)

      به هر حال بعد از 500 600 کیلومتر باید یک جا ایستاد و استراحت کرد. به فرض وجود جایگاه شارژ کافی، با این پیمایش 1000 کیلومتری مشکلی از بابت یک ساعت ایستادن وجود نداره.

      موافقم 14
      مخالفم 2
      1. Cehx

        ۲۰ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (164 ديدگاه)

        مشکل ایستادن نیست مشکل ایستادن در جای نامناسبه اگر جایگاه شارژ را در کنار پارک ها قرار دهند خوبه ولی مثلا جایگاه شارژ شاید جایی باشه که خانواده راحت نباشه

        موافقم 9
        مخالفم 1
    2. حمید

      ۲۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خو داداش نرو مشهد بیا شیراز

  3. genius

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    امیدوارم جهان پیشرو از خواب غفلت بیدار شه و تموم کنه تئوری کارخانه‌ی دنیا بودن چین کمونیستی رو بخدا روزی که چین بشه قدرت اول و بی رقیب روز سیاهی برای تاریخ بشریت خواهد بود شک نکنید.ژاپن و آلمان و بریتانیا در کنار ایالات‌متحده باید با هم دوباره رهبری جهان رو در بحث صنعتی بدست بگیرن

    موافقم 17
    مخالفم 14
    1. NAVID@@98

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (952 ديدگاه)

      الانشم
      رهبری جهان و هرچیز اول۱ دست اروپا و آمریکا هرچیز اول۱ هستن بحث صنعتی

      موافقم 3
      مخالفم 4
  4. KAIZEN

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    هوندا، برند واقعا دوست داشتنی

    موافقم 17
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا