یکی از کانسپت های فراموش شده هوندا با نام اسپاکت، یک خودروی اسپرت با فضای بار قابلتوجه است.
هوندا یکی از اولین برندهای بازار جهانی بود که در زمینه توسعه پیشرانههای هیبریدی فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۹ اولین محصول هیبریدی هوندا با نام اینسایت تولید شد که خودرویی کمهزینه و کممصرف بود اما ژاپنیها به دنبال معرفی محصولی اسپرت تر و منعطفتر نیز بودند. با این هدف، مدل مفهومی اسپاکت معرفی شد.
اسپاکت کانسپت در نمایشگاه توکیو ۱۹۹۹ و تنها چند هفته قبل از شروع فروش جهانی اینسایت، در معرض دید قرار گرفت. این خودروی مفهومی از قوای محرکه هیبریدی استفاده میکرد به گونهای که دو موتور برقی برای چرخهای عقب در نظر گرفته شد و پیشرانه ۴ سیلندر درونسوز نیز نیرو را به چرخهای جلو میفرستاد. هوندا همچنین گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک با دکمههای اسپرت شیفت روی فرمان یوک را برای اسپاکت طراحی نمود هرچند گیربکس دستی میتوانست تجربه رانندگی هیجانانگیزتری داشته باشد.
متأسفانه این کانسپت صرفا محصولی نمایشی بود و بنابراین هرگونه اظهارنظر درباره مشخصات فنی آن را میتوان گمانهزنی دانست. البته قویترین سیستم هیبریدی آن زمان هوندا خروجی ۹۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۷ نیوتون داشت. اسپاکت که از دو موتور برقی هم در چرخهای عقب استفاده میکرد قطعاً خروجی بالاتری داشت مخصوصاً اینکه یک محصول اسپرت کوپه، کانورتیبل و وانت پیکاپ بود. هوندا اسپاکت کانسپت با نصب سقف در جای خود دارای یک فضای بار روباز و کوچک در پشت صندلیهای ردیف اول بود اما امکان بلند کردن صندلیهای پشتی نیز وجود داشت. البته سقف میتوانست به سمت عقب نیز حرکت کند و فضای بار را بپوشاند. طرز کار درب پشتی نیز جالب بود و امکان تبدیل آن به رمپ وجود داشت تا به این ترتیب قرار دادن وسایل در پشت خودرو راحتتر انجام شود. در واقع برای تصور کاربری اسپاکت میتوانید به سوبارو BRAT اسپرت تر و نرمتر فکر کنید.
تناسبات این خودروی مفهومی به خوبی رعایت شده بود و علیرغم استفاده از طراحی دیفرانسیل جلو برای پیشرانه درونسوز، اورهنگ جلوی اسپاکت کوتاه بود و طراحی خودرو به گونهای انجام شد که آماده حمله به نظر برسد. چراغهای جلوی سیلندر مانند با یک تریم ساده به یکدیگر متصل شده بودند. این طراحی که امروز کاملاً همهگیر شده در سال ۱۹۹۹ بسیار آیندهنگرانه جلوه میکرد. درهایی با استایل پروانه نیز ورود و خروج را به راحتی میسر میکردند. طرح نقرهای و قرمز بکار رفته در اسپاکت کانسپت نیز هیجان بیشتری را به بیننده تزریق میکرد.
اگر واقعاً به برند هوندا علاقه داشته باشید میتوانید روح CR-Z را در بخشهایی همچون چراغهای سهگوش و جلوپنجره تشخیص دهید؛ اما واضح است که این کانسپت کانورتیبل/وانت هرگز راهی خط تولید نشد و محصولات هیبریدی ژاپنیها اولویت اصلی خود را راندمان بالا میدانستند نه طراحی اسپرت و خشن. هوندا میگوید کانسپت یاد شده همچنان در دسترس است اما مشخص نیست که کجا قرار دارد. احتمالاً اسپاکت در یکی از کلکسیونهای این برند به خوابی عمیق فرو رفته است.
۲۱ دی ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/1999-honda-spocket-concept-3.jpg
خودرو ۱۹۹۹ مانیتور داشت
کیا اسپورتیج و سورنتو و اپتیما ۲۰۱۷ مانیتور نداشتن 😐
رانا پلاس ۱۴۰۲ هنوز مانیتور نداره 🥰
TRD
۲۱ دی ۱۴۰۲«هوندا یکی از اولین برندهای بازار جهانی بود که در زمینه توسعه پیشرانههای هیبریدی فعالیت کرد »
«اسپاکت که از دو موتور برقی هم در چرخهای عقب استفاده میکرد قطعاً خروجی بالاتری داشت »
زمانی که یه عده از کاربران سایت به دنیا نیومده بودن این کمپانی داشته از موتور برقی و تکنولوژی هیبرید استفاده میکرده . فرمان یوغ و اون نمایشگر مرکزی برای اون زمان خیلی جالبه . حالا اگه الان بود همه میگفتن از تسلا کپی کرده :)
بهنام
۲۱ دی ۱۴۰۲TRD
اون خدازده ها رو ولش کن .
Amir mahdi
۲۱ دی ۱۴۰۲هوندا فکر کنم تو زشتی تبحر خاصی داشته باشه
مجتبی .
۲۱ دی ۱۴۰۲واقعا جالبه ومیتونه بااندک تغیرات تولید بشه.
Amir
۲۱ دی ۱۴۰۲درهای لامبورگینی مانندش نقش مهمی توی زیباییش دارن
reza342
۲۱ دی ۱۴۰۲جذابه