هوندا ژاپن از یک پیشرانه ۳ سیلندر خورجینی موتورسیکلت که به کمپرسور برقی مجهز است رونمایی کرد.
اگر قوای محرکه برقی هنوز آماده ورود به دنیای موتورسیکلتها نیستند، شاید سیستمهای پرخوران بتوانند عصر آینده را تعریف کنند. هوندا به تازگی از یک پیشرانه ۳ سیلندر خورجینی و درونسوز که دارای کمپرسور برقی بوده رونمایی کرده است. این غول ژاپنی به همراه نیروگاه جدید خود پلتفرم کاملاً جدیدی را نیز معرفی کرده که دارای فریم لولهای زیبا به همراه رنگآمیزی قرمز رنگ برخی قطعات است. پیشرانه ۳ سیلندر هوندا عرض کمی داشته و اندکی پهنتر از دوشاخ موتورسیکلت است و آنچه کاملاً جلبتوجه میکند انحناهای زیبای اگزوز است که میتواند در یک موتورسیکلت نکید جلوهای بینظیر داشته باشد. همچنین فیلتر هوا نیز در سمت چپ تعبیه شده و به راحتی میتوان آن را تعویض کرد. البته دسترسی به سوپاپها و برخی اجزای این پیشرانه دشوار خواهد بود.
پیستونهای پیشرانه خورجینی هوندا با زاویهای ۷۵ درجهای قرار دارند و با اینکه نیروگاه موردبحث از نوع آبخنک است اما خبری از رادیاتورها در پیش چشمان بینندگان نیست. کمپرسور برقی پیشرانه موردبحث نیز برای اولین بار است که در چنین ترکیبی بکار رفته و بهطور ویژه برای افزایش گشتاور در دورهای پایین و میانی طراحی شده است. درحالیکه توربوشارژرها از فشار گاز اگزوز برای عملکرد خود استفاده میکنند و سوپرشارژرها نیز مستقیماً به شفت خروجی پیشرانه متصل هستند، کمپرسور برقی هوندا از قدرت باتری سود میبرد.
این نوع طراحی باعث شده سوپرشارژر برقی هوندا بهطور کامل از سرعت پیشرانه جدا باشد. ECU پیشرانه میتواند هوای بیشتری را در هر زمانی راهی محفظه احتراق نماید و مهندسان هوندا میتوانند از این طراحی برای حذف هرگونه تأخیر سوپرشارژر و پاسخ پدال گاز استفاده نمایند و در کنار آن تنظیمات متنوعی را برای مصرف سوخت و پرفورمنس موتورسیکلت خود در نظر بگیرند.
ما مشتاقیم بدانیم که راندمان این سیستم در مقایسه با سوپرشارژرهای سنتی که درصد قابلتوجهی از قدرت پیشرانه را در دورهای پایین به خود اختصاص میدهند چقدر خواهد بود. البته باید دانست سیستم جدید هوندا هنوز نیازمند کمی قدرت برای ورود کامل به مدار خواهد بود و کمپرسور برقی هوندا نیازمند خروجی انرژی بسیار بالاتری از آلترناتور خواهد بود و احتمالاً برای عملکرد آن نیز باید از باتری بزرگتری استفاده کرد. از طرف دیگر میدانیم که معمولاً تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی با تلفاتی همراه است و دیده شده که سوپرشارژرهای برقی راندمان کمتری نسبت به انواعی که مستقیماً با پیشرانه کار میکنند دارند اما شاید تجربه سواری کلی موتورسیکلت هوندا بهتر باشد.
کمپرسور برقی پیشرانه ۳ سیلندر هوندا از صفر طراحی و ساخته شده و بسیار جمعوجور است. ژاپنیها مدعی هستند این پیشرانه برای موتورسیکلتهایی با حجم بالا توسعه یافته و انتظار میرود در طیف وسیعی از محصولات، از موتورسیکلتهای خیابانی گرفته تا نمونههای تورینگ و مسابقهای بکار برود. اگر تنظیمات دقیقی هم روی آن صورت بگیرد حتی نصب کمپرسور و پیشرانه روی موتورسیکلتهای ادونچر هم دور از ذهن نخواهد بود. البته باید در نظر داشت که فعلاً همهچیز در حد یک کانسپت است و با اینکه پیشرانه موردبحث روی موتورسیکلتی با لاستیکهای ۲۰۰/۵۵ نصب شده اما این به معنی مناسب بودن نیروگاه ۳ سیلندر هوندا برای محصولی همچون فایر بلید نیست.
نیروگاه تازهنفس هوندا از همان طراحی سیلندر مشابه پیشرانه ۳ سیلندر تک ساخت و دوزمانه NS400R 2T حدود ۴۰ سال پیش سود میبرد و اگر وارد خط تولید شود میتواند به همراه کاوازاکی H2 تنها موتورسیکلت مجهز به سیستم پرخوران در دنیا باشد. هوندا در بیانیه خبری خود گفته است:
هوندا تولید این پیشرانه ۳ سیلندر با کمپرسور برقی را چالشی جدید در زمینه پیشرانههای درونسوز میداند و هدفش لذت بردن مشتریان از تجربه جدید مالکیت و سواری یک موتورسیکلت است.
ژاپنیها گفتهاند به توسعه پیشرانه ۳ سیلندر خود تا تولید انبوه آن ادامه خواهند داد و بنابراین انتظار میرود در آینده شاهد نصب آن روی موتورسیکلتهای جذاب هوندا باشیم.
KAIZEN
۱۷ آبان ۱۴۰۳بهبه
حتی فکر کردن بهش لذت بخشه
silent
۱۷ آبان ۱۴۰۳اگر وارد خط تولید شود میتواند به همراه کاوازاکی H2 تنها موتورسیکلت مجهز به سیستم پرخوران در دنیا باشد.
……
قبل از متولد شدن h2 این سوزوکی هایابوسا بوده که سیستم توربو شارژر داشته.