یکی از خودروهایی که قرار است توسط معین خودرو وارد کشور شود هوندا وزل برقی است که توسط نشریه اتوکار تست شده و ما نیز برگردان آن را خدمت شما تقدیم میکنیم.
شرکت هوندا برای بازارهای شرق آسیا و آمریکای لاتین کراس اوری به نام وزل را در نسخههای درونسوز و برقی تولید میکند. همگام با گسترش روزافزون تولید خودروهای برقی، اکثر برندهای تراز اول جهانی در این مسابقه رقابت فشردهای با یکدیگر دارند هرچند کارشناسان صنعت خودرو معتقدند برندهای ژاپنی دیر وارد میدان شدهاند و تا حدودی رقابت را به دیگران واگذار کردهاند.
با این وجود هوندا نیز وزل برقی را تولید نموده است. این خودرو در کشور بریتانیا با نام e:Ny1 شناخته میشود و نشریه اتوکار تست و بررسی طولانیمدت آن را انجام داده تا از نقاط قوت و ضعفش آگاهی یابد. یکی از اولین مشکلات خودروی موردبحث به نام آن در کشور بریتانیا مربوط میشود که بنا به گفته کارشناس مجله اتوکار تلفظ دشواری دارد و به همین خاطر ما ترجیح میدهیم آن را وزل برقی خطاب کنیم.
همچنین بخوانید: تویوتا کرولا هیبرید در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی معین خودرو
هوندا وزل برقی در کشور بریتانیا خیلی پرطرفدار نیست و به همین خاطر در خیابانها به ندرت دیده میشود. در حقیقت وزل برقی نسخه بدون آلایندگی از کراس اور HR-V هیبرید به شمار میرود هرچند مقامات هوندا دوست ندارند آن را HR-V الکتریکی خطاب کنند زیرا به دنبال تمایز حداکثری محصولات برقی خود از مدلهای درونسوز هستند. این هم یکی از استراتژیهای خاص هوندا برای تمایز سبد محصولات e برقی خود است. البته چندین ویژگی ظاهری باعث تمایز وزل برقی با برادر درونسوز خود میشود که مهمترین آنها جلوپنجره است. این خودرو بجای جلوپنجره استاندارد HR-V یا وزل بنزینی از جلوپنجرهای با پانل مسدود شده استفاده میکند و درگاه شارژ را نیز خود جای داده است. همچنین نشان سفید H در پیشانی خودرو و استفاده از نوشتههای متفاوت در درب پشتی نشان دهنده تفاوت وزل برقی با مدل درونسوز هستند.
اما صرفنظر از نامگذاری و تفاوتهای ظاهری بهتر است به خود خودرو بپردازیم. هوندا وزل برقی یا e:Ny1 در بریتانیا با دو نسخه الگانس و ادونس عرضه میشود که قیمت معادل آنها در بریتانیا به ترتیب حدود ۵۷ و ۶۰ هزار دلار است. برای مقایسه باید گفت قیمت هوندا HR-V استاندارد به حدود ۳۹ هزار دلار میرسد و بنابراین اختلاف دو مدل کاملاً چشمگیر خواهد بود.
اما با این وجود شاهد وجود تجهیزات زیادی در وزل برقی هستیم و مدلهای پایه به نمایشگر لمسی ۱۵ اینچی، صندلیهای جلوی گرم شونده و شارژر بیسیم گوشی مجهز هستند. خودروی تست شده از نوع ادونس بود و به همین خاطر سانروف پانورامیک، فرمان گرم شونده و در پشتی برقی نیز در آن وجود داشتند. تنها آپشن مدل تست شده رنگ بدنه سفید صدفی پلاتینیم بود. این خودرو در ۶ رنگ عرضه میشود و اگر خواهان هر رنگی بهجز رنگ مشکی باشید باید ۸۰۰ دلار بپردازید. البته امکان سفارش آپشن های دیگر همچون رینگها و رنگهای مختلف وجود خواهد داشت هرچند با این تفاسیر قیمت خودرو در صورت سفارش آپشن ها خیلی افزایش نخواهد یافت.
هوندا وزل برقی تنها با یک نوع قوای محرکه عرضه میشود که شامل یک موتور برقی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت است. باتری ۶۸.۸ کیلووات ساعتی خودرو نیز حداکثر شعاع حرکتی ۴۱۲ کیلومتری را بر اساس استانداردهای WLTP فراهم میسازد. البته پیمایش اعلامی کراس اور هوندا در شرایط واقعی بررسی نشده هرچند مواردی همچون مسیرهای سربالایی، هوای سرد زمستانی و… میتوانند باعث کاهش شعاع حرکتی شوند.
با ورود به کابین شاهد فضای مناسبی خواهید بود. تفاوت بزرگی نسبت به HR-V وجود ندارد و نمایشگر ۱۵ اینچی خودرو همانند محصولات تسلا حالتی ایستاده و عمودی روی داشبورد دارد. در مقایسه با نمایشگر نه چندان جالب ZR-V که مدل کوچکتر از HV-R محسوب میشود، این نمایشگر ۱۵ اینچی یک تغییر بزرگ است. کیفیت آن جالب به نظر میرسد و باعث میشود کابین حس بسیار بهتر و جذابتری داشته باشد؛ اما جسارت طراحان هوندا در استفاده از چنین طرحی با توجه به سابقه محافظهکارانه ژاپنیها قابلتوجه خواهد بود. در مجموع باید گفت نمایشگر لمسی این خودرو بهطور سورپرایز کنندهای خوب کار میکند و بهطور هوشمندانهای به سه بخش تقسیم شده است.
شاید از نظر قوای محرکه و شعاع حرکتی فضا برای بهبود وجود داشته باشد و هوندا وزل برقی در روی کاغذ نسبت به بسیاری از رقبای خود ناامید کننده به نظر میرسد. همچنین صفر تا صد ۷.۶ ثانیهای و حداکثر نرخ شارژ ۷۸ کیلوواتی هم پایینتر از محصولات برقی تراز اول خواهد بود. هوندا ZR-V در تستهای قبلی از نظر راحتی کاربری و ترددهای روزمره فراتر از انتظارات ظاهر شد و امیدواریم وزل برقی نیز چنین وضعیتی داشته باشد. هوندا به خوبی میداند که چگونه خودروی خوبی بسازد. کافی است به مدل E نگاه کنید که جذابیتهای زیادی دارد. شاید مشخصات فنی وزل برقی خیلی گیرا نباشد اما همچنان فاکتور گیرایی هوندا را دارد. امیدواریم کاستیهای این خودرو همچون شعاع حرکتی محدود و سرعت شارژ پایین نسبت به رقبا در آینده برطرف شوند.
مشخصات هوندا وزل برقی | |
پیشرانه | تک موتور برقی در اکسل جلو |
باتری | ظرفیت ۶۸.۸ کیلووات ساعت |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۰۱/۳۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۷۳۰ |
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۷.۶ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۶۰ |
شعاع حرکتی ادعایی (کیلومتر) | ۴۱۲ |
قیمت (دلار) | ۶۰۰۰۰ |
View this post on Instagram
NAVID۰۰۹۸
۲۲ فروردین ۱۴۰۳نفهمیدم
قیمت ۶۰ هزار دلار
بعد چطوری قرار بیاد
اینکه ۱۶ برابر سقفش قیمتیش بیشتر از ۲۰ هزار دلارِ ، مگه میشه ، مگه بُزِ ، مگه داریم 🤔؟!!؟؟!
QQ
۲۲ فروردین ۱۴۰۳احتمالا این مونتاژ ژاپنه
اونی که میاد ایران نسخه چینیزه شدست
زیزیگولو
۲۲ فروردین ۱۴۰۳پارتی یه عده بیش از اندازه کلفته!!!! انقدر که حتی مصوبات مجلس و دولتم نمیتونه جلوشونو بگیره
NAVID۰۰۹۸
۲۲ فروردین ۱۴۰۳اونا خودشون تو مجلس و دولتن و اگر نه خدا هم باشه نمیتونه بیاره!!!
فعلاً که بچه مایهدارها به کمک ارباب رعیت تو سفارتها دارند ماشین میارن بعد از سه سال هم پلاک ملی میکنند و نکته جالبتر اینکه کسی هم از قیمت خرید فروششون با خبر نمیشه !!!
فکرشو بکن چه فسادهایی که هروز اجرا میشه و اکثریت مردم چنان بدبختی دارند که اصلاً فکرشون از سر کوچشون اونورتر نمیره😶!
net
۲۲ فروردین ۱۴۰۳چینی شده
قاسم
۲۲ فروردین ۱۴۰۳معلوم نیست چه خبره
🇰🇷
۲۲ فروردین ۱۴۰۳واقعا ژاپونیا نسبت به رقبا تو زمینه برقی عقبن!!
هنوز که هنوزه سرعت شارژ پایین و افت محسوس برد به علت سرما و تهویه و بار و غیره مشهوده!!
از لحاظ پرفورمنس هم اصلا جالب نیست و کم داره
تک موتوره هم هست و با این قیمت ۵۰ – ۶۰ هزار تایی واقعا نسبت به بزرگان برقی مثل کره و آمریکا خیلیییی عقبه!!
البته جای امیدواری هست که با گرفتن پلتفرم اشتراکی و خرید باتری با کیفیت از کره و چین و اموزش خودروسازی چینی ها قدری ازین عقب موندگی کم بشه
NAVID۰۰۹۸
۲۲ فروردین ۱۴۰۳داداش
میدونی چرا میگی عقب هستن ، میگم چرا ؟!
چون ژاپنیها چاخان و دروغ نه تو فرهنگشون نه تو مرامشون نه تو وجوشونه!!!
اما اون کره آمریکا آلمان و … که داره برقی میزنه در عمل ثابت کردن اون چیزی نیستند که در کاتالوگ و رسانهها شوآف میکنند!!!
یه سری به تست و بررسی بیطرفانه یوتیوبرها بنداز تا حقیقت ماجرا دستت بیاد!
ژاپنیا اگر میگن فلان مقدار شارژ میشه و پیمایش داره پس بدون حقیقتِ تلخ بهتر از دروغ شیرینی هست که بقیه به خورد سادهلوحان جهانی میدهند!!!
حالا بازم بیاید جوابایِ هَفَل هَشتِ بیجا بدید تا سنگ به حالتون گریه کنه و گاوها در بوتهزارها پرواز کنند و شما هم آشِ دوغتو بِنوش در روز عید که برای جهانیانست و بست ، آرررره ، اینطورررریاست ، پسسسس چی فِک کردید ، بله !!!
🇰🇷
۲۲ فروردین ۱۴۰۳آره مشخصات bz4x هم کاملا صادقانه بود!!
۲۲ فروردین ۱۴۰۳اتفاقا بد همون ها چینی ها و ژاپنی ها و کره ای ها که گفتی مثل لاشخور های کثیف بد دروغ تحویلت دادن NAVID۰۰۹۹ بد چینی ها و ژاپنی و کره ای ها بارها تو برد خودروهای برقی و موارد دیگه مثل لاشخور های کثیف دروغ گفتن و میگن
درمورد برد خودروهایی که دیدیم که حتی از تو نمایندگی ها مردم اعتراض کردن بهشون خودروهاشون جم کنن کلیپش دارم
KAIZEN
۲۲ فروردین ۱۴۰۳با این قیمت چینیها فیتیله پیچش میکنن
JaMsHiD
۲۲ فروردین ۱۴۰۳ماشاالله قیمت !
بیاد ایران اندازه چهار تا از این پرو مکسا قیمت میخوره
۲۲ فروردین ۱۴۰۳عجیبه
کی میخرتش؟
اها
کارخونه دار ها و دامداری دارها
و مسئولین و باغدار های بزرگ
و آقا (🫃) زاده ها
میخرن بعد وقتی شارژش تموم میشه
میزنن شارژ
بعد که ماشینشون داره شارژ میشه
یه ماشین خوبشون رو از پارکینگ بر میدارن و میرن دور دور
بعد یادشون میره از شارژ این هوندا رو بر دارن
و میشن مثل من
باتری هونداشون باد میکنه
منم یادم رفته گوشیمو از شارژ بردارم
باتری گوشیم باد کرد
ایشالا واسه هیچکی که تو این سایت هست این اتفاق که برام پیش اومد پیش نیاد
بسه دیگه عه
۲۲ فروردین ۱۴۰۳آره متاسفانه این متعصب ها حال و روز سایت رو به این وضع کشوندن . آلمانی – آمریکایی – ژاپنی و کره ای
یکی نیست بگه اخه چیه این خودروسازا به تو میرسه ؟
اونا برای خودشون میفروشن و پول در میارن تو چی میگی این وسط اخه ؟
علی
۲۳ فروردین ۱۴۰۳هوندا بهترین ها رو میسازه. یجورایی بنز آسیا هست. ولی قیمت این مدل خیلی بالاست رقابتش سختر خواهد بود
من عشق هوندا هستم. کاش قیمتش رقابتی تر بود اون موقع فیتیله چینی های گربه خور رو میپیچید ولی در آینده ……