درحالیکه هوندا و هیوندای به دلیل شباهت نام و لوگو ممکن است توسط خیلیها باهم اشتباه گرفته شوند ولی اینها دو شرکت کاملاً متفاوت هستند.
هوندا و هیوندای به لطف تولید خودروهای باکیفیت و مقرونبهصرفه، جزء پرفروشترین خودروسازان جهان هستند. این دو شرکت اما با اینکه در نام و لوگو ظاهراً شبیه یکدیگر به نظر میرسند ولی اساساً کاملاً باهم متفاوت هستند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه برخی از مهمترین تفاوتهای هوندا با هیوندای را برسی کنیم.
۱-فلسفههای طراحی متفاوت
درحالیکه هوندا از طراحی ساده و محافظهکارانه استفاده میکند که سالها است موردپسند عموم مردم بوده، هیوندای مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. این شرکت کرهای با طراحیهای تهاجمی با خطوط تیز و زاویهدار، هنجارها را شکسته است. هر طراحی جدیدی که از هیوندای میبینیم جسورانهتر از قبلی است و این شرکت بهگونهای در حال آزمایش است تا بفهمد که تا چه حد میتواند مرزهای طراحی را تغییر دهد تا زمانی که با رویگردانی خریداران مواجه شود. البته در بین خودروهای هیوندای میتوانیم سبکهای طراحی متفاوت را ببینیم. بهعنوانمثال، مدلهایی مثل النترا و توسان از طراحیهای هندسی استفاده میکنند درحالیکه آیونیک ۵ تعادلی بین طراحی قدیمی و آیندهنگر برقرار کرده است. از سوی دیگر، حتی جسورانهترین مدل هوندا یعنی سیویک تایپ R ظاهر محافظهکارانهتری نسبت به نسل قبلی دارد.
۲-فروش بیشتر هوندا از هیوندای
طبق آخرین آمارهای فروش از این دو شرکت، هوندا کیلومترها جلوتر از هیوندای است. طی ۹ ماه نخست سال جاری در بازار آمریکا، هیوندای موفق به فروش ۶۱۰,۴۹۴ دستگاه خودرو شده که افزایش جزئی دو درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. از سوی دیگر، هوندا در همین مدت در بازار آمریکا رشد فروش چشمگیر ۱۱.۵ درصدی را تجربه کرده و ۹۵۹,۳۷۱ دستگاه خودرو به فروش رسانده است. در جدول زیر میتوانید مقایسهٔ آمار فروش مدلهای پرطرفدار دو برند در ۹ ماه نخست سال جاری در بازار آمریکا را ببینید:
سدان کامپکت | هوندا سیویک | هیوندای النترا |
فروش | ۱۸۸,۴۲۲ | ۱۰۱,۶۱۸ |
کراساوور کامپکت | هوندا CR-V | هیوندای توسان |
فروش | ۲۹۸,۱۶۴ | ۱۴۵,۹۴۷ |
سدان میان سایز | هوندا آکورد | هیوندای سوناتا |
فروش | ۱۲۴,۶۸۹ | ۴۸,۴۳۰ |
کراساوور سه ردیفه | هوندا پایلوت | هیوندای پالیسید |
فروش | ۱۰۳,۱۱۵ | ۸۱,۷۹۲ |
پیکاپ | هوندا ریجلاین | هیوندای سانتا کروز |
فروش | ۳۳,۰۳۴ | ۲۵,۱۷۱ |
۳-پیشتازی هیوندای در بخش الکتریکی
در بخش خودروهای الکتریکی، هوندا از هیوندای عقب مانده است. البته این شرکت بهتازگی با کراساوور پرولوگ که بر اساس پلتفرم جنرال موتورز ساخته شده به این بخش وارد شده ولی هنوز حضور خیلی پررنگی ندارد. از سوی دیگر، هیوندای خیلی زودتر با مدلهای آیونیک به این بخش وارد شد. آیونیک ۵ پس از معرفی در سال ۲۰۲۱، جایزهٔ خودروی سال ۲۰۲۲ جهان را از آن خود کرد. پسازاین هم مدل آیونیک ۶ با طراحی عجیب و تکنولوژیهای هوشمندانه به بازار آمد. به همین دلیل، درحالیکه هوندا در آمار فروش خودروهای سنتی پیشتاز است، هیوندای در فروش خودروهای الکتریکی برتری دارد. این شرکت در ۹ ماه نخست امسال، مجموعاً ۳۹,۴۱۵ دستگاه آیونیک ۵ و آیونیک ۶ در آمریکا به فروش رسانده درحالیکه هوندا فقط پرولوگ را در این بخش دارد که تاکنون ۱۴,۱۷۹ دستگاه فروخته است.
۴-برند لوکس باسابقهتر هوندا
چند دهه پیش، هوندا اولین خودروساز اقتصادی ژاپنی بود که برند لوکسی بنام آکورا را ایجاد کرد. سالها بعد، هیوندای هم از همین فرمول بهره برد و برند جنسیس را تاسیس کرد. درحالیکه جنسیس با طراحی مشابه بنتلی و قیمت مناسب بهسرعت در حال جلب نظر خریداران است، آکورا چندین دهه است که با مدلهای لوکس مختلف، امتحان خود را پس داده است. آکورا حتی پیش از لکسوس و اینفینیتی برای رقابت با برندهای لوکس آلمانی تأسیس شد.
۵-گارانتی بیشتر هیوندای
هیوندای خیلی دیرتر از هوندا وارد بازار آمریکا شد و به همین دلیل، کار بسیار سختی پیش رو داشت. ازاینرو، هیوندای باید با جلب اعتماد خریداران، آنها را متقاعد میکرد که بجای خودروهای آمریکایی و ژاپنی سراغ خودروهای تازهوارد کرهای بروند. بدین منظور، هیوندای گارانتی ۱۰ ساله برای خودروهای خود در نظر گرفت که نشان از اعتماد کامل این شرکت به محصولاتش داشت. این کار خیلی خوب نتیجه داد و هیوندای توانست در بازار رقابتی آمریکا و در بین برندهای بسیار قدیمیتر، جایگاه قابلتوجهی برای خود دستوپا کند.
۶-سابقهٔ بیشتر هوندا
شناخت بازار از یک برند به زمان زیادی نیاز دارد و هوندا از این لحاظ برتری بزرگی نسبت به هیوندای دارد زیرا این شرکت ژاپنی سالها زودتر از هیوندای وارد عرصهٔ خودروسازی شد. هوندا در سال ۱۹۴۶ توسط «سوئیچیرو هوندا» تأسیس شد و اولین خودروی خود با نام N600 را در سال ۱۹۷۰ در آمریکا عرضه کرد. پیش از آنهم هوندا حضور پررنگ و قدرتمندی در بازار موتورسیکلت آمریکا داشت که به موفقیت خودروهای آن کمک کرد. از سوی دیگر اما درحالیکه هیوندای در سال ۱۹۶۷ توسط «چانگ جو یونگ» تأسیس شد، حدود دو دهه طول کشید تا در سال ۱۹۸۶ با سدان دیفرانسیل جلوی اکسل وارد بازار آمریکا شود. در آن زمان، هوندا برای عرضهٔ نسل چهارم سیویک در آمریکا آماده میشد!
۷-حضور هوندا در بازار سوپراسپرتها
حضور در بخش سوپراسپرتها برای یک برند اقتصادی اصلاً کار آسانی نیست ولی هوندا این جسارت را داشت و با NSX این کار را انجام داد. این خودرو در سال ۱۹۸۹ با ظاهر جذاب و پیشرانهٔ V6 قدرتمند به بازار آمد و ادعای رقابت با فراری را داشت. هوندا بعداً نسل دوم NSX را هم با پیشرانهٔ V6 هیبریدی تولید کرد ولی هیوندای هنوز جرأت حضور در بخش سوپراسپرتها را نداشته است.
۸-موفقیت بیشتر بخش اسپرت هیوندای
با پایان تولید NSX، هوندا در بخش اسپرت از هیوندای عقب افتاده است. البته قطعاً سیویک تایپ R با ترکیب هندلینگ و قدرت استثنایی با کارایی یک هاچبک خانوادگی، یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار محسوب میشود ولی این تنها خودروی اسپرت در سبد محصولات هوندا است درحالیکه هیوندای یک بخش پرفورمنس مجزا با نام N دارد. این بخش با بهرهمندی از دانش موتوراسپرت هیوندای، خودروهای اسپرت مختلفی مثل النترا N، کُنا N و حتی آیونیک ۵ N الکتریکی را به بازار عرضه کرده که همگی رانندگی جذابی دارند.
۹-سابقهٔ پربارتر هوندا در موتوراسپرت
هوندا در بخشهای مختلف موتوراسپرت مثل مسابقات موتو GP، رالی و فرمول یک حضور بسیار پررنگ و موفقی داشته است. در فرمول یک، تیم ردبول با پیشرانههای هوندا تاکنون چند قهرمانی کسب کرده و این شرکت ژاپنی سالها است که پیشرانههای خودروهای مسابقهای ایندیکار را هم تأمین میکند درحالیکه فعالیت موتوراسپرت هیوندای عمدتاً فقط به مسابقات WRC محدود میشود.
۱۰-قیمت ارزانتر خودروهای هیوندای
این روزها با توجه به تورم و افزایش هزینهها، قیمت برای بسیاری از خریداران خودرو به موضوعی بسیار مهم تبدیل شده است. هرچند هوندا و هیوندای هردو خودروهای مقرونبهصرفهای را عرضه میکنند ولی در این نبرد یک برندهٔ آشکار وجود دارد. در بخش کراساوورهای کامپکت، قیمت پایهٔ توسان حدود ۱,۵۰۰ دلار از CR-V ارزانتر است. در بخش سدانها هم النترا ۲,۶۲۵ دلار قیمت ارزانتری دارد. در بخش خودروهای پرفورمنس این اختلاف بیشتر میشود بهگونهای که النترا N بیش از ۱۰ هزار دلار از سیویک تایپ R ارزانتر است. البته سیویک خودروی بسیار قویتری است ولی به لطف هیوندای، میتوان با هزینهای بهمراتب کمتر لذت رانندگی با یک خودروی کامپکت اسپرت را تجربه کرد.
🇰🇷
۸ آبان ۱۴۰۳همونطور که در متن هم اشاره شد ، هیوندای واقعا نماد جسارت و خلاقیته . چه در طراحی و چه در فروش ، سعی میکنه مرزها رو ارتقا بده . به سگمنت های مختلف وارد بشه ، سوخت های متنوع و جایگزین رو امتحان کنه ، طراحیای مختلف و حتی جنجال برانگیز رو عامدانه انتخاب میکنه و …
نقاط ضعف کمپانیای با سابقه مثل ژاپنیا رو میشناسه و سعی میکنه محصولاتش متمایز باشن مثل ارائه آپشن های بیشتر ، گارانتی بهتر و قیمت کمتر
در ۲ دهه اخیر رشد صنعت خودروی کره تصاعدی بوده و جایگاه خودشون رو بخوبی پیدا کردند و ازین نظر تحسین برانگیز بودند . چیزی که کاملا آشکاره گروه هیوندای ، خودشون رو از رقبای باسابقه ای مثل میتسوبیشی ، نیسان ، مزدا و غیره جدا کردند و مستقیما با غول های ژاپن یعنی هوندا و تویوتا رقابت میکنند
ژاپن هم که خب یکی از بزرگترین بازیگران صنعت خودروئه و محصولاتش کاملا معتبر و اثبات شدست
JaMsHiD_R1988
۸ آبان ۱۴۰۳تا دیروز تویوتا رو بخاطر استفاده از سوخت هیدروژن مسخره میکردید حالا چون کرهست شده افکار جسورانه هیوندا توی تنوع استفاده از سوخت ها
بعدش آپشن و گارانتی و ضعف شناسی و قیمت دیگه چیه
الان ماشینای جدید چینی ده سال گارانتی دارن گواه از خوب بودن اونهاست؟
یا مثلاً قیمتشون کمتر از ده هزار دلاره در حال حاضر جهان رو فتح کردن؟
بعدش نقاط ضعف ژاپنیا رو پیدا کردن و هنوز هم نتونستن به فروش هوندا برسن؟
لطفاً دلیل منطقی بیارید درسته کره خیلی رشد کرده از میتسوبیشی و نیسان جلو زده ولی مقایسه اش با بزرگانی همچون تویوتا و هوندا اشتباهه
امین
۸ آبان ۱۴۰۳ماشالا همه مالکین برندهای آمریکایی اروپایی ژاپنی کره ای چینی و … جزو کاربران پدال هستند و برای مای و املاک شان ، یقه جر میدن.
تعصب عجیبی در تمام بخش در بین مردم دیده میشه.
تعصب آدم نابود میکنه. لطفا تعصب الکی بگذارید کنار تا ایران بعد پنج قرن بسمت پیشرفت حرکت کنه.
SMS
۸ آبان ۱۴۰۳کاملا معلومه هندا برای اسپورت بودن و خانواده هیوندا برای ارزانی و خانواده
🇰🇷
۸ آبان ۱۴۰۳راجع به برتری در قیمت و گارانتی ، در متن توضیح داده شده و نیاز به تکرار نیست
راجع به آمار فروش هم پیشنهاد میکنم در گوگل براحتی سرچ کنی و فروش جهانی هوندا و هیوندای رو با هم مقایسه کنی (Global sales)
پیام
۸ آبان ۱۴۰۳همون هوندایی که میگی، هیوندای ازش بیشتر فروخت. تویوتا هم کمکم داره وقتش تموم میشه.
JaMsHiD_R1988
۸ آبان ۱۴۰۳پیام دو ساله میگی تویوتا به سر میرسه و نوکیا میشه
کو
تازه داره وارد فرمول یک هم میشه که اصلا همین کار خودش یه کوله بار اعتباره
زیر تمام اون کامنت ها هم نوشتم بشین تا اون روز برسه که من از سایت برم . چون اون روز دیگه ماشین و خودرو بی معنی خواهد شد
Kiarash
۸ آبان ۱۴۰۳من در مورد تاریخچه هیوندا هم خوندم و تحقیق کردم واقعا این شرکت حق بزرگی داشته و بنیانگذار این شرکت ۷ خان رستم رو رد کرده بوده و الان هم هوندا هم هیوندای غول خودروسازی جهان هستن و شهرت زیادی دارن ولی اینکه بخوایم بیایم با تویوتا ، هوندا ، مزدا … مقایسه کنیم بدون شک ژاپن بهتره از دوام و کیفیت ساخت ، مهندسی … چین هم همینطور درسته پیشرفت بزرگ و خوبی داشته ولی اینکه طرفدراش میان با آلمانی و دیگر اروپایی ها مقایسه میکنن مسخرست
ممد ژانگولر
۸ آبان ۱۴۰۳هوندا لاکردار اصالت بیشتر داره ولی آیندش معلوم نیست چی بشه شایدم ورشکست بشه ولی از اون طرف هیوندایی با قیمت کمتر و گارانتی بیشتر و برقی سازی بدجوری دل همرو بدست آورده .
ehsan.fa
۹ آبان ۱۴۰۳هیوندای حداقل ۱۰ سال دیگه اونم شاید برسه به کیفیت هوندا ولی تنها دلیلی که دوستان پدالی از هیوندای بدشون میاد(از نظر من) اینکه کره جنوبی یه زمانی پایین تر از ایران بود و در واقع حسادت میکنند
hosen
۸ آبان ۱۴۰۳هوندا یه عشق به تمام معناست
حظور پررنگش تو موتوراسپرت رو کمتر کمپانی آسیایی داره
amirkhanzadeh
۸ آبان ۱۴۰۳هوندا کیفیت خوبی هم محصولاتش داره
و خودرو هاش کم استهلاک
امین
۸ آبان ۱۴۰۳یه چرخ هوندا میرزه به کل کمپانی هیوندا
جرمی کلارکسون
۸ آبان ۱۴۰۳موتور سیکلت 😈💯👑
datsun
۸ آبان ۱۴۰۳چیو با چی مقایسه میکنید
R
۸ آبان ۱۴۰۳هوندا با اصالته هیوندای کپی از اروپا و آمریکا
MehdiTurbo
۸ آبان ۱۴۰۳والا من کپی نمیبینم
همه محصولات بالا کره که الان تو عکس هیچ کودوم کپی نیست النترا که هیچ ربطی به هیچ محصولی نداره توسان همینطور ایونیک و …
کودوم محصول کره ای با کودوم محصول دیگه کپیه ؟
حتی این حالت چراغ توسان چندتیکه داخل جلوپنجره چندتا خودروی دیگه از کشورای دیگه استفاده کردند
یا همان بی ام و از اون چراغای دو تیکه ای که کره استفاده کرد برای بی ام و سری هفت استفاده کرد
همین کره نبود تویوتاذحالا حالا ها صندلی برقی و سانروف پانوراما نمیزاشت کلا خودروهای اقتصادیش
پرادو ۲۰۱۴ تنظیم صندلیش دستی
حالا گرم کن اینا که بماند تمام امکانات لوکس هیوندا باعث شد تو خودروهای اقتصادی برای قشر متوسط رو به پایین به کار ببرند
هر چند تو نسل های اولیه کره کپی بوده ولی نه این چند نسل
اینم کلا همینجور شما چند نسل اول ژاپنم ببینی از امریکایی ها اروپایی ها کپی میکردند
R
۸ آبان ۱۴۰۳عکس اول جلو پنجره مشبک شش ضلعی کپی از آئودی اون شاسی بلند سیاه فک کنم پالیسیده چراغاش کپی از کادیلاک لوگو و جلو پنجره جنسیسم از بنتلی هالوژن چراغای i30 کپی از مرسدس سری A و خیلی چزای دیگه که زباده
shetab-car
۸ آبان ۱۴۰۳اینکه هوندا از هیوندای تو ماشین الکتریکی عقب تره به دلیل عقب ماندگی نیست این ترفند ژاپنی هاست تو این مدت تماشا کردن اوضاع ماشین های الکتریکی رو بررسی کردن الکی جو گیر نشدن ماشین برقی تولید کنن الان دیدید چه اتفاقی افتاد فقط به آمار فروش ماشین های الکتریکی امسال در مقایسه پارسال نگاه کنید خیلی از کمپانی ها متوجه شدن که مردم ماشین الکتریکی دوست ندارن برخی از محصولاتشون رو توقف تولید زدن افت قیمتش بعد از خرید خیلی زیاده و .. خیلی دلایل دیگه اما هوندا و تویوتا هوشمندانه عمل کردن
🇰🇷
۹ آبان ۱۴۰۳اتفاقا هوندا یه مدل ساخت بنام هوندا E که به علت قیمت بالا و ارزش پایین تنها ظرف ۳ سال از بازار حذف شد . یادمه پدال هم پوشش داد . تویوتا هم از برقی ها در امان نبود و آکیو تویودا به همین دلیل از صندلی ریاست پایین کشیده شد
بعد ازین حوادث بود که هوندا برای ساخت خودروی برقی پرولوگ سراغ GM رفت تا هزینه کمتری متحمل بشه و تویوتا هم برنامه های مفصلی برای برقی سازی داره
MehdiTurbo
۸ آبان ۱۴۰۳تمام موارد منطقیه ولی اصلا فکر نمیکردم اختلاف فروش سانتاروز و ریچ لاین همش ده هزارتا باشه
سانتاکروز تازه وارد شده طراحیشم خیلی خاص نبود به نظرم خوب فروخته با اون طراحی اولین پیکاپ بودنش خوب فروخته
بقیه مچاردم طبیعی منطقیه اختلاف تاسیس هوندا و هیوندا خیلی زیاد
تازه هوندا امسال ۱۱.۵ درصد رشد فروش داشته یعنی تقریبا امار پارسالش با الان هیوندا یکیه
واقعا پیشرفت کره قابل تحسین تفاوت قدمت زیاد کی فکرش میکرد تو بازار امریکا به اون بزرگی هیوندا به نزدیکی امار هوندا برسه بازار امریکا شوخی نیست
همین الان هیوندا با قدمت کمتر از خیلی برندای با سابقه تر مثل الفارومئو و … جلو
هوندا یعنی اکورد که همیشه جز پرفروشترین یا دومین خودروی پرفروش بازار امریکا و جهانی بوده حرف کمی نیست واقعا اختلاف سیصد هزاری با هوندا تو امریکا امار خوبیه
تلاش کره قابل تحسین واقعا
هر چی فکر میکنم ده سال گارانتی خیلیه ها یعنی یک دهه تو محصولت گارانتی میکنی به این میگند مشتری مداری
چند سال دیگه چینم همین وضعیت خواهد داشت اگه همینجوری پیش برند
چند سال دیگه اختلاف محصول چینی با کره ای این امار
علی منصوری
۸ آبان ۱۴۰۳مقاله جالب بود، مقاله اشاره ای ب برتری کمپانیها نمیکرد، بهرحال از فروش و رفتار هر دو کمپانی در تمامی کشورهای ک ورود کردن نشون دهنده رشد و موفق بودن، اینکه بحث کنیم کره بهتر از ژاپن بحث بیهوده و اشتباهی
مقاله بنا ب دلایلی ک آورده معتقده ک هوندا برتری داره، ب این معنی نیست ک هیوندا کمپانی بدیه…..
البته ک قدمت و کارایی و اعتمادی ک از ماشینهای هوندا در ایران وجود داره باعث محبوبیت این برند شده
🥇M🏆 Bavaria///👑
۸ آبان ۱۴۰۳و منی که متاسفانه صاحب هیچکدومشون نبودم!! 🤦🏻♂️😂😂
ولی خارج از شوخی، مقاله فوق العاده ای بود ممنون از امیر عزیز🙏🌹❤️
حسن
۹ آبان ۱۴۰۳باید امار فروش را بذاری پایان سال
این فقط امار امریکاست
2023 هیوندا بیشتر فروخت