هوندا با ساخت نسخهٔ هیدروژنی CR-V، از سال ۲۰۲۴ تولید خودروهای سلول سوختی را در آمریکا از سر خواهد گرفت.
بخش آمریکای شمالی هوندا اعلام کرده است که در حال توسعهٔ یک نسخهٔ سلول سوختی هیدروژنی از نسل جدید CR-V برای بازار ایالاتمتحده است. این خودرو که به یک سیستم هیبریدی هیدروژنی انقلابی مجهز خواهد شد، قرار است در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود. در خودروهای پیل سوختی، هیدروژنی که در مخازن پرفشار ذخیره میشود به برق تبدیل شده و اقدام به شارژ باطریها میکند. این باطریها نیز انرژی موتور الکتریکی را تأمین میکنند که به چرخها نیرو میدهد؛ اما هوندا ادعا میکند CR-V هیدروژنی اولین خودروی پیل سوختی خواهد بود امکان شارژ از طریق منبع خارجی را هم خواهد داشت.
این یعنی خریداران میتوانند باطریهای خودرو را هم از طریق جایگاههای شارژ و هم از طریق هیدروژن شارژ کنند. جزئیات بیشتر در مورد سیستم پیل سوختی CR-V قرار است در زمانی نزدیک به عرضهٔ آن در سال ۲۰۲۴ اعلام شود. به گفتهٔ هوندا، این خودرو در کارخانهٔ اوهایو تولید خواهد شد یعنی جایی که از سال ۲۰۱۶ تا ماه گذشته اقدام به ساخت نسل دوم سوپرکار NSX میکرد. این شرکت ژاپنی حدود ۱۵ سال پیش مدل کلاریتی را بهعنوان اولین خودروی هیدروژنی تولید انبوه جهان به بازار فرستاد و حالا CR-V هیدروژنی قرار است این راه را ادامه دهد.
نسل اول کلاریتی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ تولید شد و سپس در سال ۲۰۱۶ نسل دوم آن به بازار آمد که علاوه بر هیدروژنی، در نسخههای الکتریکی و پلاگینهیبریدی هم تولید میشد. البته این نسل فروش پایینی داشت تا جایی که در سال ۲۰۱۹ تنها ۲,۰۸۹ دستگاه از نسخهٔ هیدروژنی آن در ایالاتمتحده فروخته شد. به همین دلیل، عمر نسل دوم کلاریتی کوتاه بود و سال گذشته از روی خط تولید کنار رفت. بااینحال، ساخت نسخهٔ هیدروژنی CR-V نشان میدهد که هوندا هنوز از این تکنولوژی ناامید نشده است. نسل ششم این کراساوور کامپکت در جولای امسال معرفی شد و هماکنون با پیشرانههای ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو و ۲ لیتری تنفس طبیعی هیبریدی در آمریکا عرضه میشود.
هوندا قبلاً اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ در سراسر جهان صرفاً اقدام به عرضهٔ خودروهای الکتریکی و هیدروژنی کند که این نشاندهندهٔ پایان عمر پیشرانههای درونسوز ابن شرکت بزرگ ژاپنی است.
ناشناس
۱۴ آذر ۱۴۰۱دوستان توجه کنید قیمت پایه این crv فقط ۲۷ هزار دلار هست ( یعنی تو زمره خودرو های اقتصادی قرار میگیره ) از نظر من با توجه به قیمتش واقعا فوق العاده است : هم از نظر طراحی ، هم از نظر کیفیت ساخت و هم توانایی های فنی تو این رده قیمتی حرفی برای گفتن باقی نمیزاره ، فکرشو کنید قیمتش با حساب دلار تخیلی میشه فقط ۹۶۶ میلیون ، اونجا با اینقدر پول هوندا میخرن ولی اینجا 🤦♂️🤦♂️
MILADZM
۱۴ آذر ۱۴۰۱گاز هیدروژن خالص به صورت مولکول های دو اتمی در هواکره هم مقدارش خیلی کمه و اکثر هیدروژن که توی زمین هست در ترکیبات قرار داره و چون هیدروژن بسیار واکنش پذیره واسه همین آنتالپی پیوندش بسیار بالاست و شکستن پیوندهاش به انرژی زیادی نیاز داره که معروف ترین روش برای این کار الکترولیز آب هست .
خیلی جالبه کلی انرژی الکتریکی صرف الکترولیز آب و تبدیلش به گاز های اکسیژن و هیدروژن بکنی بعد همون گاز هیدروژن رو بفرستی تو باک ماشین ها که مجددا بره سلول سوختی اونجا کاهش پیدا کنه و شارش الکرون ها اتفاق بیفته تا برات برق تولید کنه بفرستی توی الکتروموتور بقیش هم تو باتری .
از اون طرف هم یون هیدرونیم پس بندازی بره با اکسیژن ترکیب بشه از تو اگزوز بخار آب بدی بیرون که خودش کلی اثر گلخانه ای داره .
به قول المیراج احمقانه تر از این کار سراغ دارید ؟
معلوم نیست پشت این حرکت منافع چه خودروسازهایی خوابیده که انقد روش اصرار میکنن .
یعنی یه دور باطل
خب همون انرژی الکتریکی رو مستقیم بزن تو ماشین دیگه مرد حسابی .
phonix
۱۴ آذر ۱۴۰۱منافع هیوندایی خوابیده که کامیون و ماشین هیدروژنی میسازه
بهزاد
۱۴ آذر ۱۴۰۱عمو انرژی رو میزنن اما ۱۲ ساعت ایستادگی و مقاومت میخواد تا ماشینش شارژ بشه.
همینجوریش کمر دولت ها در یارانه ی تامین برق بخش صنعت و کشاورزی خم شده و نمیتونن از پس افزایش تقاضا در بخش خودرو بر بیان و این چیزایی که شما ده خط نوشتی فقط یک داستان مسخره ست.
شما تامین برق را با تولید آب معدنی اشتباه گرفتید.
اصولا تامین انرژی مهمترین چالش دولت هاست و اگر این انرژی مثل ده ها سال اخیر از منابع مطمئن مثل نفت و گاز تامین بشه با قیمت پایین اونوقت در اولویت قرار میگیره.
همان شرکت هایی که نفت و گاز تامین میکردن دارن رو هیدروژن سرمایه گذاری میکنن و در آینده با قیمتی عرضه خواهد شد که اتصال پریز برق به ماشین بصرفه نخواهد بود!
در ضمن غرب مطلقا تحمل سلطه ی چین بر صنعت خودرو را نداره به خصوص همت این کشور در خودروهای برقی و برخلاف روندی که قرار بود طی بشه و آینده به دست برقی ها بیوفته ، حالا استراتژی تغییر کرده و هیدروژن اومده سر تیتر خبرها.
اگر فردا خبرهایی از دولت ها آمد مبنی بر صرف میلیاردها دلار برای بخش هیدروژن زیاد تعجب نکنید.
مشتاقی
۱۴ آذر ۱۴۰۱چند بار بگم؟ هیدروژن محکوم به شکست است!
آقای DoctoR ، من HR3 نیستم. انقدر ادعای شخصیت شناسی نداشته باشید!
DoctoR
۱۴ آذر ۱۴۰۱شهاب منم گفتم نیستی
چیزی غیر از این گفتم؟
مشتاقی
۱۴ آذر ۱۴۰۱ایندفه شهاب رو دیگه از کجا کشف کردی؟
به شهاب بنده خدا چکار داری؟
بجای بحث علمی، وارد حاشیه میشی.
من با توجه به دانسته هام، میدونم که هیدروژنی سازی خودروها در نهایت به شکست منتهی میشه. دیگه هیچ چاره ای نمونده جز برقی شدن همه شون. حتی ماشین های کلاسیک هم در آینده نزدیک برقی میشن و فقط ظاهرشون رو حفظ میکنن.
Behnam1012
۱۴ آذر ۱۴۰۱مهندسین هوندا ، تویوتا، بی ام و متوجه این موضوع نشدن ولی شما متوجه شدین که هیدروژن محکوم به شکسته !!! عجب …
علی
۱۴ آذر ۱۴۰۱هوندا ، یعنی عشقی برای تمام فصول !! دمت گرم ، شرکت دوست داشتنی
viper2
۱۴ آذر ۱۴۰۱جای سانتافه و اسپورتیج باید این ماشین بیاد تو ایران