در مقاله پیش رو موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ هوندا را خدمت شما همراهان گرامی معرفی میکنیم.
هوندا موتور در صنعت خودرو جایگاه قابلتوجهی دارد و بیش از ۷۵ سال است که محصولات باکیفیتی را تولید میکند. البته اولین محصول هوندا نه یک خودرو بلکه یک موتورسیکلت بوده است. شرکتی که سوئیچیرو هوندا تأسیس کرد نیاز ژاپن به حملونقل مطمئن و ارزانقیمت در دوران پس از جنگ جهانی دوم را به خوبی شناسایی کرد و به همین خاطر در نوامبر ۱۹۴۷ دوچرخهای موتوردار با نام تایپ A را معرفی نمود. با اینکه شناسایی تایپ A به عنوان یک موتورسیکلت محل شک و تردید است اما قطعاً این محصول جرقهای بود که هوندا را شعلهور کرد. در طول این ۷۵ سال هوندا برخی از پرفروشترین، احساسبرانگیزترین و قویترین موتورسیکلت های تاریخ را معرفی کرده است. از حضور در موتو جی پی گرفته تا تاختوتاز در بزرگراهها، هوندا همواره موفق بوده است. با اینکه موفقیت جنبههای مختلفی دارد اما در بحث خودروسازی میتوان به پیروزی در پیست یا حتی تأثیرگذاری روی سایر رقبا اشاره کرد. در این مقاله میخواهیم موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ هوندا را از جنبههای گوناگون شامل آمار فروش، موفقیت در مسابقات، قابلیت اطمینان و تأثیرات فرهنگی معرفی کنیم.
موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ هوندا
هوندا کب
چه راهی بهتر از آغاز این لیست با پرفروشترین موتورسیکلت تاریخ؟ تا دهه ۵۰ میلادی هوندا کاملاً وارد بازی موتورسیکلتسازی شده بود و مدلهای ۱۰۰ تا ۳۵۰ سیسی دریم A و E و همچنین بنلی ۱۲۵ سیسی را تولید میکرد. ژاپنیها به دنبال پروژهای بودند که این برند را در بازارهای جهانی مشهور سازد. سفر مدیران این برند به اروپا راه را روشن ساخت. هوندا و فوجیساوا با بازگشت به ژاپن تیمهای توسعه شرکت را مسئول توسعه موتورسیکلتی با پیشرانه چهار زمانه، سبک و مناسب همه افراد از جمله بانوان کردند. نتیجه این کار تولید هوندا سوپر کب C100 مدل ۱۹۵۸ با پیشرانه ۴۹ سیسی بود که کاربری راحت، هزینههای نگهداری کم، قابلیت اطمینان بالا و… داشت. تخمین زده میشد هوندا برای پوشش هزینههای تولید باید ۳۰ هزار دستگاه از کب را در ماه به فروش برساند اما در همان روز اول هزار دستگاه از آن به فروش رسیدند. هوندا میزان تولید را به ۶۰ هزار دستگاه در ماه رساند.
هوندا گلدوینگ
هوندا محصولات متنوعی از اسکوترهای شهری گرفته تا سوپربایک های پرقدرت را تولید میکند. ارائه محصولی سریع و خاص داستان دیگری است اما دستیابی به وسیله نقلیهای راحت که بهصورت موتورسیکلت در دسترس باشد لذت دو چندانی خواهد داشت. گلدوینگ برای دستیابی به این اهداف در سال ۱۹۷۵ معرفی شد و از آن زمان پرچمدار لوکس هوندا بوده است. با پیشرانه ۱۰۰۰ سیسی آبخنک، گلدوینگ اولیه نسبت به مدلهای امروزی ساده به نظر میرسید اما به خاطر پیشرانه پرقدرت و سواری نرم خود موفقیت آنی را تجربه کرد. گلدوینگ هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد و از پیشرانه ۶ سیلندر ۱۸۳۳ سیسی با ۹۸ اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک برخوردار است. ژاپنیها اشارهای به آمار تولید این محصول نکردهاند اما گفته میشود حدود ۶۴۰ هزار دستگاه از آن به فروش رفته است.
هوندا CB750
CB750 تنها یکی از محصولات سری CB است که در طول این سالها موفقیت زیادی را تجربه کرده است. CB750 علیرغم اینکه اسطورهای فراموشنشدنی است اما قیمتی ارزان داشته و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. تا سال ۱۹۶۶ فروش هوندا در آمریکا افت داشت و به نظر میرسد آمریکاییها به دنبال محصولی بزرگتر هستند. با اینکه مدل دو سیلندر CB450 مشکلی نداشت اما مدلهای قویتر فروش بهتری داشتند. پس از معرفی ترایومف ۷۵۰ سه سیلندر بود که مدیران هوندا اعلام کردند این برند نیز باید محصولی مشابه اما با یک سیلندر اضافی تولید کند. نتیجه کار معرفی CB750 بود که در سال ۱۹۶۹ با ترکیب پرفورمنس و سادگی خاص محصولات هوندا معرفی شد. این مدل ۶۷ اسب بخار قدرت داشت و از ترمزهای دیسکی سود میبرد. قیمت ۱۴۹۵ دلاری این محصول نیز ۵۰۰ دلار کمتر از رقیب بریتانیایی بود. هوندا انتظار داشت در ابتدا ۱۵۰۰ دستگاه از CB750 را در سال بفروشد اما تقاضا به حدی بالا بود که ژاپنیها تولید آن در ماه را به ۳۰۰۰ دستگاه افزایش دادند.
هوندا CBR 1000RR-R فایربلید SP
CB750 شاید سوپربایک دهه ۷۰ باشد اما از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی رخ داده است. موتورسیکلت های مسابقهای جذاب در اواسط دهه ۸۰ میلادی ظهور کردند و GSX-R 750 1985 همهچیز درباره یک سوپربایک را تغییر داد؛ اما هوندا یک سال قبل از آن محصول CBR400F را معرفی کرد و پس از آن بود که سری محصولات CBR شهرتی جهانی یافتند. CBR1000RR کنونی سریعترین موتورسیکلت تاریخ هوندا به شمار میرود. جدیدترین نسخه این محصول در سال ۲۰۱۷ و با قدرت ۱۸۹ اسب بخار راهی بازار شده است. هوندا یکی از بهترین شرکتهای دنیاست و CBR پادشاه محصولات پرفورمنس آن به شمار میرود.
هوندا آفریقا توئین
این برند در سال ۱۹۸۴ راهی رالی داکار شد. برای شرکت در این رشته ورزشی سخت میبایست موتورسیکلتی تولید کرد که توانایی حرکت با سرعت حدود ۱۵۰ کیلومتر در ساعت در صحرا داشته و سیستم تعلیق آن نیز از عهده ناهمواریهای بسیار بزرگ برآید. همچنین شعاع حرکتی آن نیز میبایست فراتر از ۴۵۰ کیلومتر باشد. نتیجه کار هوندا تولید موتورسیکلت NXR750 با پیشرانه ۲ سیلندر ۷۷۹ سیسی بود که چهار پیروزی پیاپی در داکار را به دست آورد. هوندا دانش به دست آمده در داکار را صرف تولید محصولی جدید با نام XRV650 یا آفریقا توئین کرد. این موتورسیکلت سال ۱۹۸۸ و با پیشرانه ۷۵۰ سیسی رونمایی شد و نهایتاً تولیدش در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید. البته نسخه دیگری از این موتورسیکلت در سال ۲۰۱۶ معرفی شد که از تمامی تجهیزات مدرن همچون کنترل کشش، ABS و… سود میبرد.
هوندا شادو
ژاپنیها در هر کلاسی وارد شدهاند و در سال ۱۹۸۳ کروزری با نام VT500C شادو را تولید کردهاند. این محصول از ارتفاع سواری پایین و سواری راحتی سود میبرد و نسخههای گوناگونی از آن با پیشرانههای ۱۲۵ تا ۱۱۰۰ سیسی عرضه شد. شادو در واقع رقیبی برای هارلی دیویدسون بوده و البته قیمتی پایینتر داشته است. مدت عرضه شادو به خوبی گویای موفقیت آن است. هوندا در طول ۴۱ سال ۹۱ نسخه از آن را تولید نموده است.
هوندا CBR1100XX سوپر بلک برد
فاکتورهای زیادی برای اندازهگیری موفقیت وجود دارد اما در دنیای وسایل نقلیه سرعت ناب را میتوان جزو مهمترینها دانست. موتورسیکلت هوندا بلک برد در این زمینه حرف اول را میزند. این محصول که زمانی سریعترین موتورسیکلت دنیا بود نه تنها جذابیت زیادی دارد بلکه باعث ایجاد رقابت جذابی بین برندهای ژاپنی شد. خود بلک برد پاسخی به کاوازاکی ZX-11 محسوب میشد هرچند تنها ویژگی آن سرعت بالا نبود. ژاپنیها توجه ویژهای هم به سواری راحت این محصول داشتند و در واقع بلک برد یک موشک زمینی بود که میتوانست موتورسوار و سرنشین آن را در کمال راحتی جابجا کند. رقابت همیشه برای مصرفکنندگان خوب بوده و هوندا بلک برد باعث شد در ادامه محصولاتی همچون سوزوکی هایابوسا و کاوازاکی H2R تولید شوند.
مجید
۲۵ تیر ۱۴۰۳به امید آزادی موتور سنگین و قیمت منطقی موتور سیکلت
آریا
۲۶ تیر ۱۴۰۳درسته که تو ایران موتور سنگین آزاد نیست
ولی قیمت موتور خیلی غیر منطقی نیست خدایی نسبت به بازار خودرو!
البته به غیر از cb چون تو ایران طرفدار زیاد داره ولی یه موتور مثل ،cbr 1000 برای مثال 2010 اگه قیمتش 350 میلیون هم باشه میشه حدود 6 هزار دلار که اصلا گرون نیست
البته خیلی موتور های سنگین ایران دزدی هستن یا از خارج ایران یا از یه شهر به شهر دیگخ
محمد
۲۷ تیر ۱۴۰۳فداتشم این چیزی که شما میگی سوییچ هست قیمت سند سوشیان همون ۲۰۱۰ حدودا ۱میلیاد تومن هست
مجید
۲۸ تیر ۱۴۰۳اول جنبش بده…. ساعت 3 نصف شب شروع میکنن گاز و…. دادن که چی؟ من موتور سنگین دارم
هیروهیتو
۳۰ تیر ۱۴۰۳به امید آزادی همچی
علی Shelby
۲۵ تیر ۱۴۰۳هیچ کدوم به پا هوندا ۱۲۵ نمیرسن😆😆😆😆😆🤣🤣🤣😂😂😂😂😆😆😂😆🤣😂😆🤣😂
گات
۲۵ تیر ۱۴۰۳ای جاننممممم
Mon
۲۵ تیر ۱۴۰۳هوندا عشقه . هر جا هر وسیله نقلیه و غیرنقلیه هست ، هوندا هم هست . موتورسیکلت ، ماشین ، موتور قایق و کشتی سازی ، هواپیما ، ماشین چمن زنی و ماشین آلات باغداری ، پمپ آب ، ژنراتور و مولد برق ، پنل خورشیدی ، ربات ، حضور در موتور اسپرت و مسابقات ، و …
فرشید
۲۵ تیر ۱۴۰۳گلدوینگ نمونه دقیق افراط و دور شدن از هدف اصلی هست. موتوری بزرگ، بینهایت سنگین و در عمل غیر کاربردی که حتی نگاه کردن بهش به شخصه برای من به عنوان مصرف کننده استرس آوره. بیشتر یک وسیله برای ادا و افاده هست تا استفاده منطقی و راحت و آزادانه
بیژن
۲۶ تیر ۱۴۰۳توی خیابان آروات مسکو شاهد بودم که یه آدم لاغر و قدبلند براحتی آب خوردن یه گلدوینگ رو روشن کرد و با مانورهای روان و زیبا مابین مردم و افرادی مثل من که محو تماشا ایستاده بودیم دور زد و رفت. اگرچه تماشای افراد حرفه ای همیشه باعث میشه کاری که دارن انجام میدن رو ساده فرض کنیم ولی واضحه که درصورت داشتن مهارت، سواری چنین موتورهایی که البته برای ترافیک خیابانی هم ساخته نشدن کار سختی نیست.
ناصربابائی
۲۷ تیر ۱۴۰۳🙏❤️حتما قد بلند بوده.گلدوینگ ۱۱۰۰زمان شاه هم درایران بود بعد انقلاب هم اومد ما هم داشتیم البته من بچه موتورساز بودیم .کسی که قدکوتاهی داره موتور های سنگین کمی برایش سخته برای همین سایتکا دارو میخرید
شیخ جاسم عبود نبود
۲۵ تیر ۱۴۰۳هوندا واقعا کار آمده مخصوصا 125 که بی خرج تر از خودش خودشه تازه شتاب خوبی هم داره میتونه حتی 120 تا هم بره و بعد یه سوال آقای اشتری چرا نمیبینمشون تو مطلب ها
.
۲۵ تیر ۱۴۰۳من یه سوپر بلک بیرد کاربنی داشتم
بین تمام موتورهایی که داشتم،،،،هیچکدوم مثه اون نشد
۳۲۰تا آمپر داشت که موتور من از آمپر آنالوگهای سری اول بود
Taha Ayoobi
۲۶ تیر ۱۴۰۳انتخاب هام:
کب، گلدوینگ، شادو، CBR1100XX سوپر بلک برد.
امیر علی
۲۶ تیر ۱۴۰۳ژاپنی ها همشون خوبن ولی هوندا ی چیز دیگست
جمشیدی
۲۶ تیر ۱۴۰۳ای بابا این شَدو چرا و چجوری انقدر خوشگله…
پاتریوت
۲۶ تیر ۱۴۰۳تمام این مدلهایی که نام برده شد یک طرف مدلهای تریل xl هم یک طرف. واقعا تو جنگ نشون دادن که هوندا مرگ نداره. جنازه هوندا xl125 و ۲۵۰ هنوز خریدار داره و قیمتش چند برابر موتورهای هندی و چینیه
چهارپایه
۲۶ تیر ۱۴۰۳سی بی ۱۳۰۰ چیشد؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ تیر ۱۴۰۳موتور سنگین 1200 و 1300 سی سی برای تمام دنیا جذاب و پرفروش نیست
در ایران برای جلب توجه خیلی خوبه
z1
۲۶ تیر ۱۴۰۳یه مقاله هم راجب هوندا vtf250 بذارید عالی میشه. موتور خوبیه. درواقع عالیه و راضیم ازش فقط حیف که قطعاتش گیر نمیاد
سهراب
۲۶ تیر ۱۴۰۳الهم اغفرلی هوندایا…هوندا رفیق نیمه راه نیست
گاس فرینگ
۲۸ تیر ۱۴۰۳عجیبه توی لیست هوندا سی جی ۱۲۵ نیست!
موتوری که به خیلی ها موتورسواری یاد داد