در سال ۱۹۸۴، مهندسان کارانددرایور یک هوندا CR-X را به موتور دوم در عقب مجهز کردند و قدرت آنرا به ۲۰۲ اسب بخار رساندند.
تاکنون در پدال به خودروهای دو موتورهٔ مختلفی مثل سیتروئن 2CV صحرا، مرسدس A38 و فولکسواگن شیراکو WRC پرداختهایم ولی شاید هیچکس تاکنون در مورد این هوندای منحصربهفرد نشنیده باشد. این خودرو که C-RX۲ نام دارد، در سال ۱۹۸۴ توسط کارانددرایور ساخته شد. به دلیل کمبود خودروهای اسپرت و پرفورمنس در اواسط دههٔ ۸۰ میلادی، سردبیران کارانددرایور تصمیم گرفتند خودشان چنین خودرویی بسازند.
بدین منظور، CR-X به دلیل وزن سبک و فرم هاچبک جادار انتخاب شد. تیم توسعه با درخواستی عجیب سراغ هوندا رفت. آنها از شرکت ژاپنی یک موتور اضافی خواستند و در کمال تعجب، هوندای آمریکا با این درخواست موفقت کرد. هوندا حتی در انجام این پروژه به مردان کارانددرایور کمک کرد و یک CR-X لخت با تمام قطعات لازم را در اختیار آنها گذاشت. بااینحال، عامل اصلی پیشرفت این پروژه، یک شرکت تیونینگ تخصصی مزدا بنام ریسینگ بیت در کالیفرنیا بود که سریعترین مزداهای مجهز به موتور وانکل روی کره زمین را میساخت.
این خودرو ابتدا در عقب به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری استاندارد C-RX مشابه چیزی که در جلو قرار داشت مجهز شد. انتقال نیروی موتورها هم توسط دو گیربکس سه سرعته اتوماتیک صورت میگرفت ولی این کار وزن خودرو را بسیار سنگین کرد که حتی دو برابر شدن قدرت هم کفاف آن را نمیداد. به همین دلیل، تیم توسعه دوباره از هوندا کمک گرفت و هردو موتور با نمونههای ۱.۸ لیتری متعلق به آکورد ۱۹۸۵ جایگزین شدند. همچنین گیربکسها هم با دو نمونه چهار سرعتهٔ اتوماتیک تعویض شد که از آکورد گرفته شده بود. درحالیکه موتورهای ۱.۵ لیتری قبلی هرکدام ۷۶ اسب بخار قدرت داشتند، این رقم برای هرکدام از موتورهای جدید ۱۰۱ اسب بخار بود که مجموع خروجی C-RX۲ را به ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۲ نیوتن متر گشتاور رساند.
هرچند این اعداد طبق استانداردهای امروزی چندان زیاد به نظر نمیرسند ولی در سال ۱۹۸۴، شورلت کوروت تنها ۲۰۵ اسب بخار قدرت داشت. به لطف این نیرو، C-RX۲ ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۵ ثانیه طی میکرد. این اعداد باعث میشد رانندهٔ یک فراری ۳۰۸ به چراغهای عقب CR-X خیره شده و متحیر بماند که چه اتفاقی افتاده است! این هوندای منحصربهفرد در پاییز ۱۹۸۵ به کیت بدنهٔ موگن هم مجهز شده که نمایی تهاجمیتر به ظاهر آن بخشید ولی هنوز هم از بیرون نشان نمیداد که دو موتور دارد.
برای ساخت این CR-X دو موتوره، در عقب یک سابفریم کامل با پیشرانه، گیربکس و هر چیز دیگری که یک قوای محرکه نیاز دارد تعبیه شد. البته برای نصب موتور دوم در عقب به اصلاحاتی مثل ایرباکس جدید و تغییرات جزئی دیگری نیاز بود که توسط ریسینگ بیت انجام شد. خنککاری هردو موتور نیز توسط رادیاتور جلو انجام میشد. برای راهاندازی این ماشین ابتدا باید سوئیچ چرخانه میشد تا موتور جلو روشن شود و سپس یک بار دیگر سوئیچ چرخانده میشد تا موتور دوم روشن شود. جالب اینکه مردان کارانددرایور این ساختهٔ خود را هزاران کیلومتر آزمایش کردند و خودرو خیلی خوب کار میکرد.
پسازاین اما هوندای دو موتوره برای سالها در پارکینگی در فلوریدا رها شد و بهتازگی دوباره پیدا شده است. C-RX۲ هماکنون کاملاً بازسازی شده و مثل روز اول کار میکند. این خودرو با کارکرد ۸۲ هزار کیلومتر، چندی پیش به حراج گذاشته شد و توسط شخصی بنام «رندی کالرسون» با قیمت ۴۱ هزار دلار خریداری شد. وی با این هوندای منحصربهفرد در یکی از قسمتهای برنامهٔ گاراژ جی لنو حاضر شد که میتوانید ویدئوی آن را در ادامه مشاهده کنید.
BMW is GOD
۲۶ بهمن ۱۴۰۳اگه راستشو بخواین من قبلاً طرفدار متعصب مرسدس بنز بودم تا همین پارسال حتی چند سال راجع بهش تحقیق نمیکردم ببینم چه بلایی داره سرش میاد تا اینکه یکم تعصبم رو کنار گذاشتم و رفتم راجع به کمپانی های دیگه تو این یک سال به مقدار خیلی زیادی تحقیق کردم تا اینکه فهمیدم مرسدس بنز هیچ پوخی نیست بعد از کلی تحقیق عاشق کمپانیهایی مثل بیامو و لامبورگینی و آمریکاییها و ژاپنیها و کرهایها و حتی چینیها شدم من واقعاً طرفدار متعصب مرسدس بنز و فراری بودم تا قبل از اینکه راجع به دنیای خودرو تحقیق کنم میدونم باورش براتون سخته ولی من واقعاً طرفدار متعصب مرسدس بنز و فراری بودم حتی قبلاً با یه اکانت دیگه تو پدال و سایتهای دیگه راجع به مرسدس بنز فراری نظر میدادم
حتی انقدر متعصبانه راجع به مرسدس بنز و فراری نظر میدادم و عاشقشون بودم که حتی اگه کسی جلوی من میگفت مرسدس یا فراری بده با مشت و لگد میرفتم تو دهنش ولی خداوکیلی من الان تقریباً یک ساله که تعصب رو گذاشتم کنار
اگه مشکل دارید اسمم رو عوض میکنم
NIKAN-JAAAAAAAAAAG
۲۶ بهمن ۱۴۰۳فکر کن دو موتور 2jz داشت
.
۲۷ بهمن ۱۴۰۳فکر کنم قابلیت ارتقا تا ۲۰۰۰ اسب بخار میشد اگر یک نگاهی به موتور سوپرا بندازیم و بعد موتور های اینو ببینیم!
.
۲۷ بهمن ۱۴۰۳اونجوری باید لندکروز به عموش سلام می کرد!(چون ژاپنی هستن و از یک کشور هستن گفتم مثل خانواده ان.)
𝐀𝐥𝐢
۲۶ بهمن ۱۴۰۳کلکسیون رندی کالرسون واقعا منحصر به فرده
آدولف هیتلر
۲۶ بهمن ۱۴۰۳ربطی نداره ها ولی…
از پدال درخواست دارم یک پست جنجالی درباره بهترین برند سال بگذاره با کلی غلط و شایعه و افراط و تفریط.
دعوای بین ماشینبازها تا مدت خوبی هیجان سایت رو بالا نگه میداره $$
Gh_camry
۲۷ بهمن ۱۴۰۳خدا نکشتت یعنی کاری میکنی هرچی کرهمربا فنه با اکانت های فیک شون بریزن و بگن
*زمانی که تو بچه بودی ما کی پاپ گوش میدادیم*
_________________________________
برند سال هم که تویوتا شد 😊
MAHMOoD
۲۶ بهمن ۱۴۰۳سلام و خسته نباشید و تشکر از مجله خوبتون که مثل ستاره همیشه میدرخشه.. اگه میشد این کلیپ هارو زیر نویس کنید لطف بزرگی به ما میکردید
محمدهادی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳عججب چیزیه
این سی آر ایکس بچه NSXیی بود براخودش
اصن تیریپ نیمه کوپه شو نگا فقط
ترس بر اندام هر راننده یی میندازه
خیلی ماشین مجهولیه،آدم اصلن توقع نداره بدونه سطح توانایی هاش چقده!!
شرکت هوندام چقد گنگ بوده،خیلی راحت با موضوع کنار اومده و مشغول به کمک هم شده😂😂😂
درکل هوندارو از تمام ژاپنی ها بیشتر میپسندم
هرچی ساخته در نهایت مهندسی و نیازسنجی ساخته شده
یه ماشین بی دلیل و بدردنخور نداره هوندا
محمدهادی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳این موگن هم خودش یه هوندای کامله
تمام پروژه هاش محشره
شما فقط نگا کن اون زمان این ماشینو چقد زیبا و جذاب اسپرت کرده بوده
همه چی به اندازه
دم موگن هم گرم
و مایی که در کف این نام های بزرگ قرار داریم
حجتاله براهنی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳تو اینجور موارد برام سواله که دو موتور چطور با هم هماهنگ میشن. هر دو باید دور خروجی یکسان داشته باشن یا نیروی هر دو به یک دیفرانسیل مرکزی میرسه و تقسیم میشه؟
ali_x76
۲۷ بهمن ۱۴۰۳قرار نیست هردو یک قدرت و خروجی داشته باشن، فقط کافیه سرعت چرخششون یکی باشه (دور موتور هردو یکی باشه) که با کنترل دریچه گاز و انژکتور امکان پذیره.
اما داستان دیگه اینه که این ماشین یکم زود متولد شد، حدود ۱۰ سال بعد انجین های سری B و H هوندا حدود ۱۰۰ اسب بخار بر لیتر قدرت میدادن…
یه h22 به راحتی ۲۲۰ اسب قدرت داشت.