هوندا سیویک یکی از موفقترین خودروهای کوچک تاریخ است. این خودرو همچنین عنوان پرفروشترین خودروی کوچک آمریکا در سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده و به خانهی بیش از ۳۷۷ هزار نفر راه یافته است؛ و البته سیویک در سال جاری نیز به موفقیت خود ادامه داده است.
اما موفقیتهای سیویک تنها به آمار فروش محدود نمیشود زیرا این خودروی ژاپنی دارای تاریخچهای حدود نیمقرنی و با تولید ۱۰ نسل است. BudgetDirect در نمایشی شگفتانگیز و به منظور برجسته کردن تاریخ این خودرو اقدام به گردهم آوری ۱۰ نسل سیویک کرده است.
- نسل اول: سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۹
اولین نسل هوندا سیویک شروع کنندهی این موفقیت بوده است. اولین نسل این خودرو به دو فرم هاچبک سه درب و سدان عرضه شد. رینگهای کوچک ۱۲ اینچی، لاستیکهای رادیال، کولر، گیربکس اتوماتیک دو سرعته و… تنها آپشن های این خودرو بودند. نسل اول سیویک قیمت پایهی ۱۴۱۵ دلاری داشت.
- نسل دوم: سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳
دومین نسل سیویک حتی موفقیت بیشتری در مقایسه با اولین نسل به دست آورد. فاصلهی بین محوری این خودرو دو اینچ بیشتر شده و دو پیشرانهی ۱.۳ و ۱.۵ لیتری برای آن در نظر گرفته شده بود. این خودرو همچنین با تریم های بیشتر و بهصورت هاچبک سه درب و پنج درب، سدان چهار درب و استیشن پنج درب عرضه میشد.
- نسل سوم: سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷
اواسط دههی ۸۰ میلادی بود که هوندا سیویک از بازاری محدود وارد محدودهی شلوغتری شد. نسخههای هاچبک پنج درب و استیشن داخل یک فرم بدنهی واگن ون ادغام شدند و فاصله بین محوری نیز نسبت به نسل قبل ۵ اینچ افزایش یافت. این خودرو بهصورت استاندارد با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری عرضه میشد اما نسخهی سه درب هنوز هم پیشرانهی ۱.۳ لیتری نسل قبل را به همراه داشت. سومین نسل سیویک همچنین برای اولین بار با تریم Si عرضه شد.
- نسل چهارم: سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱
در سال ۱۹۸۷ هوندا سیویک تغییرات چشمگیری داشت. این خودرو هنوز هم برخی شاخصههای طراحی نسل قبلی را نشان میدهد اما با چهار تریم متفاوت شامل CRX، HF، DX و Si عرضه میشد. پیشرانهی این نسل از سیویک بهصورت استاندارد دارای تزریق سوخت الکترونیکی بود و کار ساخت آن در تأسیسات آمریکایی هوندا در اوهایو صورت میگرفت.
- نسل پنجم: سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵
این نسل از سیویک به مدت کوتاهی عرضه شد و متفاوتترین نسل خودرو تا آن زمان بود. سیویک نسل پنجم اکثر ویژگیهای جعبهای شکل خود را از دست داده و ظاهر نرمتری به دست آورده بود. این خودرو همچنین بسیار بزرگتر از نسلهای پیشین بود و در بین تیونرها نیز محبوبیت بسیار بالایی کسب کرد.
- نسل ششم: سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰
ششمین نسل سیویک تغییرات خیلی زیادی در مقایسه با نسل پیشین نداشت. همان ظاهر نرم و آئرودینامیک حفظ شده بود اما چراغهای جلو و عقب جدید بودند و تریم های متنوع و گرانتری هم برای نسل ششم در نظر گرفته شده بود.
- نسل هفتم: سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵
هفتمین نسل سیویک در سپتامبر سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این خودروی جدید همان ابعاد نسل پیشین را داشت اما کابین جادارتر شده و سیویک به سگمنت خودروهای کامپکت وارد شده بود. هوندا سیویک نسل هفتم با چهار تریم DX، LX، EX و HX ارائه شد اما نسخه یک کوپه در ژاپن عرضه نشد.
- نسل هشتم: سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱
تنها پنج سال پیش از معرفی هفتمین نسل سیویک شاهد فروش نسل هشتم در آمریکا بودیم. دو پلتفرم مختلف برای مدلهای سدان و کوپه مورد استفاده قرار گرفته بود و همچنین یک معماری متفاوت هم برای هاچبک سیویک در اروپا در نظر گرفته شده بود. تا سال ۲۰۰۶ حدود ۱۶.۵ میلیون دستگاه از سیویک در سراسر جهان و ۷.۳ میلیون دستگاه از آن نیز در آمریکا به فروش رسیده بود.
- نسل نهم: سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵
حدود ۴۰ سال پس از حضور در بازار، نهمین نسل سیویک با ظاهری انرژیک، روان و آئرودینامیک معرفی شد. این خودرو از آوریل سال ۲۰۱۱ و با فرم کوپه و سدان وارد بازار آمریکا شد. این نسل از سیویک اولین نسلی بود که از تکنولوژی دستیار اکوی هوندا سود میبرد.
- نسل دهم: سال ۲۰۱۶ تاکنون
با گذشت بیش از ۴۵ سال از عرضهی اولین نسل، سیویک همچنان به موفقیتهای خود ادامه میدهد. دهمین نسل سیویک در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و از پلتفرم کاملاً جدید کامپکت هوندا استفاده میکند. این خودرو با فرمهای سدان، کوپه و هاچبک عرضه شده و با تریم های Si و تایپ R در دسترس میباشد. اولین بار است که سیویک تایپ R را در آمریکا میبینیم.
hami
۱۴ مهر ۱۳۹۷خسته شدم از بس گفتم انشالله قسمت ایرانی ها هم بشه.
peyman
۱۴ مهر ۱۳۹۷سلام
میدونم جاش اینجا نیست ولی خیلی واجبه
می خواستم بدونم گروه بهمن از چه سالی اون گیر کردن کف مزدا 3 جدید رو درست کرد راستش شنیده بودم یه باز طراحی کوچک انجام داده 94،93،…
ممنون میشم من راهنمایی کنید
TRX (تایماز)
۱۵ مهر ۱۳۹۷مطمعن نیستم دوست عزیز ولی احساس میکنم از زمانی که مدل سپر رو عوض کرد و مه شکن تکی عقب گذاشت اواخر 95 (شاید)
peyman
۱۵ مهر ۱۳۹۷TRX(تایماز)@
ممنون
mahdy
۱۴ مهر ۱۳۹۷این ماشین معرکس به نظرم بهترین هاچ بک حال حاضر دنیاس
البته طراحی نسل دهم طوریه که آدم فکر میکنه برخی قطعات به صورت افتر مارکتی رو ماشین نصب شدن
علی
۱۴ مهر ۱۳۹۷نسل پنجمش ملو ترین و روان ترین طراحیشه به نظرمن، نسل های بعد به سمت رادیکال شدن پیش رفتن همه تا برسیم به نسل آخر که…
اگر کسی با نسل پنجم عاشق سیویک شده باشه بعد از اون و برای ابد در حسرت همچین ماشینی خواهد موند
البته صرفا از نظر ظاهر و طراحی عرض کردم
sina
۱۴ مهر ۱۳۹۷بهترین دیفرانسیل جلوی تاریخه سیویک ❤️
sina
۱۴ مهر ۱۳۹۷راستی اون خودروی معروف فیلم سریع و خشن که چراغای شبز کفش بود و از زیر کامیونه رد میشد برا دزدیدنش هم سیویک نسل پنجم مدل 93 یا 95 بود،
الهی
۱۴ مهر ۱۳۹۷یه زمانی نسل دومش را میخاستیم بخریم .. نشد…
یعنی تو بورس نبود.. خخخ
رامین
۱۴ مهر ۱۳۹۷بیان از ما یاد بگیرن .بیش از بیست سال با نسل کیا پراید?