هاچبکهای جذاب و پرقدرت قاتلهای غول دنیای خودرو هستند. استایل وحشی، قدرت زیاد و هندلینگی تندوتیز باعث شده تا این دسته از خودروها سرعت کافی برای به چالش کشیدن بزرگترها را در راههای شهری داشته باشند. فورد فوکوس RS، هوندا سیویک تایپ R و فولکسواگن گلف R داغتر از گوشی سامسونگ نوت ۷ هستند اما خب انتخاب شما کدام است؟ ما در انتخاب خودروی بهتر به شما کمک میکنیم.
- قیمت
فورد فوکوس RS حقیقتاً یک معاملهی ارزان است. خودروهای کمی میتوانند با ۳۱ هزار پوند کاراییای در این حد را عرضه کنند. این بها در مقایسه با رقبای کمتوانتر در محدودهای میانی قرار میگیرد.
بهای فولکس گلف R سه درب از ۳۱۶۸۵ پوند آغازمی شود اما برای سفارش مدل پنج درب باید ۶۵۵ پوند دیگر نیز بپردازید. همچنین نسخهی استیت این خودرو با بهای ۳۴۴۵۵ پوند در دسترس است.
هوندا سیویک تایپ R در دو نسخه عرضه میشود. نسخهی پایه بهای آغازین ۳۰ هزار پوندی دارد درحالیکه مدل GT با داشتن تجهیزاتی چون سیستم صوتی با ۸ بلندگو، سیستم ناوبری ماهوارهای و حسگرهای پارک جلو و عقب بهای ۳۲۳۰۰ پوندی دارد.
- استایل و طراحی
یک نگاه سریع به فوکوس RS نشان میدهد که این خودرو فرسنگها با نسخهی معمولی تفاوت دارد. این خودرو دارای بالهای بزرگ، سپرهای عمیقتر و رینگهای ۱۹ اینچی خاص است که تفاوتهای زیادی را نشان میدهد. شاید برخی افراد تغییرات انجام شده را کمی نامناسب بدانند اما یک هاچبک داغ نباید خجالتی و بازنشسته به چشم آید.
- کابین
در میان سه خودرو این فورد فوکوس RS است که ناامیدکنندهترین کابین را به نمایش میگذارد. تغییرات کابین RS نسبت به مدل معمولی تنها به نشاندهندههای بالای داشبورد، اهرم دنده و فرمان D شکل محدوده شده است. البته صندلیهای اسپورت خودرو فوقالعاده بوده و با سفارش صندلیهای ریکارو این موضوع بهتر هم میشود.
کابین سیویک تایپ R هیجانانگیزترین نمونه است. حتی سیویک های معمولی نیز طراحی داشبورد گیجکنندهای دارند اما موارد زیادی در کابین تایپ R وجود داشته که نشان میدهد این یک سیویک معمولی نیست. صندلیها، کمربندها و غربیلک فرمان از رنگ قرمز روشن استفاده کردهاند تا جذابتر بودن این خودرو را گوشزد کنند. اهرم دندهی تیتانیومی این خودرو جالب از کار درآمده و در دست گرفتن آن احساس خوبی ایجاد میکند. کیفیت ساخت کلی مجموعه نیز عالی است. نقطهضعف اصلی این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیف هوندا است.
کابین گلف گرانبهاترین نمونه احساس میشود اما همانند ظاهر خودرو، کابین گلف با استانداردهای یک هاچبک داغ همخوانی ندارد. صندلیهای استاندارد خودرو اگرچه بدن را به خوبی حمایت میکنند اما ساده به نظر رسیده و کمک کمی به بهبود استایل کلی خودرو میکنند.
- کاربردی بودن
از نظر فضای صندوق فورد قافیه را به دو رقیب دیگر میبازد. همین داستان دربارهی صندلیهای عقب نیز وجود دارد. صندلیهای عقبی خوب هستند اما به اندازهی گلف و سیویک جادار نیستند.
سیویک هاچبک به لطف باک بنزینی که زیر صندلیهای عقب قرار گرفته یکی از بزرگترین صندوقها را در این کلاس دارد. فضای زیادی برای سر و پاها نیز وجود داشته و کف کابین کاملاً صاف است بنابراین فردی که در وسط مینشیند نیز احساس جاداری خواهد کرد.
- پیشرانهها
هر سه خودرو از پیشرانهی ۲ لیتری توربو استفاده میکنند اما به روش خاص خود خروجیهای متفاوتی دارند.
فوکوس قدرتمندترین خودروی حاضر در تست بوده و قدرت ۳۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۴۴۱ نیوتون متری دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل میشود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فوکوس RS تنها در ۴.۷ ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعت آن نیز ۲۶۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. صدای پیشرانه فوکوس RS گیراترین است.
سیویک در خط مستقیم از فورد شکست میخورد زیرا تمامی قدرت ۳۰۶ اسبی آن تنها به چرخهای جلو فرستاده میشود. به عنوان نتیجه سیویک برای شتاب گیری نرم به تقلا افتاده بنابراین یک ثانیه دیرتر از فورد به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. البته مزیت عدم استفاده از سیستم چهار چرخ محرک کاهش وزن است. سیویک ۱۳۸۲ کیلویی حدود ۱۶۵ کیلوگرم سبکتر از فوکوس است بنابراین علیرغم قدرت کمتر این خودرو به ندرت کند احساس میشود.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۹ ثانیهای گلف R (5.1 ثانیه با گیربکس دستی) بین دو رقیب دیگر قرار میگیرد. این خودرو همانند فورد سیستم چهار چرخ محرک داشته بنابراین کشش آن بالاست. با قدرت ۲۹۶ اسب بخاری، گلف R کمتوانترین خودروی حاضر در تست است.
- سواری
کارایی بالستیک مانند فوکوس RS در خط مستقیم در پیچها نیز تکرار میشود. سیستم چهار چرخ محرک این خودرو توانایی باورنکردنیای را برای عبور از پیچها ایجاد میکند و البته در جادههای مستقیم نیز کمتر خودرویی میتواند به پای فورد برسد. برخلاف بسیاری از خودروهای چهار چرخ محرک، تقریباً هیچ کم فرمانیای دیده نمیشود. اکثر اوقات فوکوس RS همانند یک خودروی اسپورت دیفرانسیل عقب احساس میشود.
یک جادهی درست احتمالاً فاقد دستانداز خواهد بود. در اکثر اوقات سیستم تعلیق خودرو به خوبی کنترل شده اما در ناهمواریهای بزرگ باید منتظر برخی ناملایمت ها بود. اگر ایدهی لذت بردن از راههای پرپیچوخم را در سر دارید احتمالاً گلف R مناسبتر خواهد بود.
موضوعی که فوراً در سیویک تایپ R جلبتوجه میکند خوب عمل کردن همهی بخشها است. فرمان دقیق، ترمزهای سفت و یکی از بهترین گیربکسهای دستی باعث میشود که حتی در سرعتهای پایین نیز با خودرویی خاص طرف باشیم. البته سیویک در مقایسه با فوکوس حیلهگری کمتری دارد. این موضوع زمانی که دکمهی R را فشار دهید بهکلی تغییر میکند. این حالت باعث تیزتر شدن پاسخهای پدال گاز شده و صدای پیشرانه را اسپورت تر کرده و نشاندهندهها نیز رنگ قرمز را به خود میگیرند. بزرگترین تغییر در سیستم تعلیق رخ میدهد که به حدی سفت شده که راندن آن به غیر از پیست جالب نخواهد بود.
اما در حالت عادی این خودرو بهطور باورنکردنیای هیجانانگیز بوده و به ویژه وزن کم آن به چابکی بیشتر خودرو کمک میکند. علیرغم تک دیفرانسیل بودن، استفاده از قدرت پیشرانه به نرمی صورت پذیرفته اما آن مقدار از زیرکی و حیلهگری که فوکوس دارد در تایپ R دیده نمیشود.
درست همانند استایل خودرو، گلف R فهمیدهترین و متمدنترین احساس را در جاده دارد. با سفارش دامپرهای تطبیقپذیر سفارشی این خودرو بسیار نرم و خوشرفتار میشود. در حالت راحت تفاوت چندانی بین سواری آرام گلف R و معمولی وجود ندارد. این خودرو واقعاً در جادههای سخت میدرخشد و احساس سریعتر و خاصتری دارد. رانندههای حرفهایتر گیربکس ۶ سرعته دستی این خودرو را ترجیح خواهند داد اما گیربکس دوکلاچه آن نیز سریع و نرم است.
- قضاوت نهایی
هر سه هیولای حاضر در این مصاف کارایی فوقالعادهای دارند اما هرکدام به روش خاص خود میدرخشند.
گلف برای زندگی روزانه آسانترین مدل بوده اما برای برخی افراد این رانندگی یک نقطهضعف بوده و در هنگام رانندگی آرام احساس خاصی را ایجاد نمیکند؛ بنابراین اکثر اوقات احساس متفاوتی نسبت به گلف معمولی ندارد. البته در نقطه مقابل قابلیت استفادهی گلف هم به عنوان خودرویی سریع و هم به عنوان خودرویی پرفورمنس مورد علاقهی افراد زیادی خواهد بود.
هرچند در مجموع فورد فوکوس RS برندهی این مصاف است. شاید یک یا دو ایراد دربارهی این خودرو وجود داشته باشد اما هیجانیترین سواری را داشته و راحت و سریع است و البته بهایی رقابتی نیز دارد.
elemento
۲ دی ۱۳۹۵❤❤❤I love Volkswagen ❤❤❤
معلومه گلف ، انتخاب منه.
همه ی خوبی ها رو داره. از هیچ نظر کم نذاشته. کامل و بی نقص.
عشقم رو با هیچ چی عوض نمیکنم.
وی دبلیو این چند ساله ، خیلی خوب پیشرفت کرده.
MPH
۲ دی ۱۳۹۵گلف خیلی وقته معیار کلاس خودشه
کلاس گلف……
علی
۴ دی ۱۳۹۵چنتا عشقه بودن ره و رسم و عشاق نیست دوست عزیز!!!
لامبو کیه اون وقتD:?
datsun
۲ دی ۱۳۹۵فلفل های تند رو خوب اومدی شاهین جان
هرسه عالین همینطور که تو متن نوشته:
هر سه هیولای حاضر در این مصاف کارایی فوقالعادهای دارند اما هرکدام به روش خاص خود میدرخشند.
شاهین
۲ دی ۱۳۹۵ارادت دارم داداش :)
كوروش
۲ دی ۱۳۹۵ای کاش ظاهر سیویک روی گلف بود :)
از این جمله خوشم امد
اگر ایده لذت بردن از راه های پر پیچ و خم را در سر دارید احتمالا گلف R مناسب تر خواهد بود
ممنون از شاهین عزیز
مثل اینکه تولید فولکس توی ایران قطعی شد خبری دارید؟
X6
۲ دی ۱۳۹۵آره مدل پولو قرار تولید شه توسط ماموت خودرو پاسات چند مدل دیگه ام در آینده…
کافر مقدس
۲ دی ۱۳۹۵آن بزرگوار در بلادکفر زحمت کشیده مقایسه کرده به چالش کشیده نهایتا پیروز میدان رو هم معرفی بعد اینجا ملت دم از شنیده هاشون میزنن و همچنان دم از تعصبات کاذب . . . . . . .
هرچند جای خالی تیبا2 احساس میشد
وحید
۲ دی ۱۳۹۵هوندا یه چیز دیگست
ShoMpeT
۲ دی ۱۳۹۵گلف R با رینگ های 19 اینچی میاد! مگر اینکه هنگام سفارش و شخصی سازی رینگ 18 بخواهید خودتون!
به نظر من، GTI انتخاب بهتری هست نسبت به R، تنها با پرداخت 600 دلار میتونید گشتاور GTI رو 381 و قدرت اسب بخارش رو به 316 برسونید! اون هم فقط در استیج یک و با تمامی قطعات دیفالت ماشین! جدیدا هم دیلر های فولکس با APR قرار داد بستند و به راحتی میتونید ماشین رو ببرید توی دیلر تا براتون ماشین رو تقویت کنند!
استیج 1 پلاس هم بدون تغییر در قطعات ماشین انجام میدن و قدرت بیشتری خواهد داشت ماشین! دیگه استیج 2 و 3 که دیگه جای خود دارند!
موفق باشید
Sina
۲ دی ۱۳۹۵فقط هوندا
علیرضا
۲ دی ۱۳۹۵هر سه تا ماشین فوق العادن ولی سیویک رو بیشتر دوست دارم هرچند با نمای عقبش نمیتونم ارتباط برقرار کنم، که البته طراحی توی نسل جدیدش خیلی خیلی بهتر شده و به نظرم نسل جدید سیویک میتونه پرچم دار کلاس خودش باشه…
سیاوش
۲ دی ۱۳۹۵در مجموع گلف پخته تر و بی نقص تره نسبت به دو رقیب
هم طراحی خارجی و مخصوصا طراحی داخلی ارگونومیک و مناسبش هندلینگ بهتر
و کهنه کارتر بودن تو این کلاس قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به گلف احساس میشه
The Grand Tour
۲ دی ۱۳۹۵بین این 3 نمی تونم یکی رو انتخاب کنم.ولی گلف رو بیشتر دوست دارم
mostafa
۲ دی ۱۳۹۵به نظر من اگه فورد دستی به سر و روی داخل کابین و علی الخصوص داشبورد بکشه و اون رو به روز و از مواد با کیفیت استفاده کنه
قطعا بی رقیب تر خواهد بود
GOD BLESS AMERICA
۳ دی ۱۳۹۵قیمت همیشه حرف اول رو میزنه، مخصوصا اگه پکیج بهتری در اختیار بگذاره .
حمیدرضا
۳ دی ۱۳۹۵فولکس و فورد به ترتیب پرفروش ترین برندها در اروپا هستن انتخاب من فورد هست چون از قیافش بیشتر خوشم میاد و گرنه همشون عالی عالین
احمد باقری
۴ دی ۱۳۹۵طراحی هوندا و فورد، بهتر از گلفه.