با اینکه هیوندای الانترا اسپورت خودرویی نسبتاً تازهوارد در این کلاس محسوب میشود اما یک رقیب سنتی برای هوندا سیویک Si است که همواره جایگاه تثبیت شدهای در بازار داشته است.
هر دو خودرو با پیشرانههای ۴ سیلندر توربو، گیربکس ۶ سرعته دستی، فرم بدنه چهار درب و قطعات ارتقا یافته به منظور بهبود پرفورمنس و هندلینگ عرضه میشوند. خب طبیعتاً یک مقایسه مهم و مفصل میتواند تعیین کند کدامیک از این دو خودرو عملکرد بهتری دارند.
الانترا اسپورت حدود یک سال است که در صحنه حضور دارد. این خودرو در زمان معرفی خود افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داد و البته باعث بهبود ششمین نسل از خودرویی شد که قبلاً نیز لذتبخش محسوب میشد. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری این خودرو قدرت ۲۰۱ اسب بخاری و گشتاور ۲۶۴ نیوتون متری را به چرخهای جلو فرستاده و کمک میکند این خودروی ۱۴۲۰ کیلویی برای مقابله با هرگونه شرایطی در خیابان به اندازه کافی سریع احساس شود. هیوندای حتی روی صدای تولیدی هم کار کرده به گونهای که الانترا اسپورت طنین اگزوز دلنشینی داشته و غرشهای خاصی را ارائه میکند.
مدل حاضر در تست دارای گیربکس ۶ سرعته دستی بوده که نرم و درگیر کننده احساس میشد. حتی کلاچ زیر پا نیز عملکرد آسان و طبیعی و البته نرم دارد. در کل احساس گیربکس هیوندای نزدیک به رتبه عالی میباشد. این خودروساز همچنین با ارائه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه هوای طرفداران گیربکسهای اتوماتیک را نیز دارد.
پاسخ خودرو خوب است و الانترا اسپورت واقعاً در ابتدا عملکرد خوبی را نشان میدهد اما این احساس رضایتبخش با رسیدن به دورهای بالا سریعاً رنگ میبازد. حداکثر گشتاور بین دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ پیشرانه در دسترس بوده درحالیکه حداکثر قدرت در دور ۶ هزار حاصل میشود. البته چگونگی از دست دادن سریع قدرت در فراتر از این محدوده بسیار عجیب است. الانترا اسپورت از حالت سکون تا سرعت بزرگراهی نیازمند کمتر از ۷ ثانیه زمان است.
محصول هیوندای به لطف قطعات سیستم تعلیق ارتقا یافته عملکرد کاملاً خوبی دارد. مهمترین تغییر نسبت به الانترای معمولی استفاده از سیستم تعلیق کاملاً مستقل در عقب بجای نمونه نیمهمستقل است. این سیستم تعلیق به خودرو اجازه میدهد تا هندلینگ بهتری برای یک هیوندای دیفرانسیل جلو داشته باشد. همین موضوع درباره فرمان نیز صادق است که بسیار پاسخگو بوده و بسیار بالاتر از محصولات اسپورت هیوندای در سالهای قبل قرار میگیرد. البته فیدبک زیادی وجود ندارد اما این یک قدم بسیار بزرگ روبهجلو برای کرهایها بوده است. همین چند سال پیش هیوندای به ارائه خودروهایی که فرمانهای مرده و مبهم داشتند معروف بود.
برخی دیگر از تکههای اضافی پازل الانترا اسپورت عبارتاند از رینگهای ۱۸ اینچی که با لاستیکهای چهارفصل پرفورمنس در بر گرفته شدهاند. همچنین روتورهای بزرگتری برای ترمزها وجود دارد که باعث میشود در زمان کاهش سرعت اعتمادبهنفس بیشتری داشته باشید.
ناراحت شدن با هیوندای سخت است. این خودرو واقعاً در سطح بالایی قرار میگیرد. تنها نقطه ناامید کننده در زمان رانندگی با الانترا اسپورت به قطع ارتباطی هر از گاهی مربوط میشود که گاهی به خاطر کم فرمانی و گاهی نیز به خاطر تأثیر گشتاور پیشرانه روی فرمان است.
اما از طرف دیگر به ژاپنی کارکشته میرسیم. زیر کاپوت این چهار درب ژاپنی پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری قرار دارد که قدرت ۲۰۵ اسبی و گشتاور ۲۶۰ نیوتون متری داشته و از این نظر تقریباً با الانترا اسپورت برابری میکند. این پیشرانه دیگر از تکنولوژی VTEC هوندا استفاده نمیکند اما خب مهم نیست زیرا پیشرانه سیویک Si بسیار احساسبرانگیزتر از اعدادی است که نشان میدهد. شتاب این خودرو بهتر از الانترا اسپورت بوده و درحالیکه صدای تولیدی آن به اندازه هیوندای خاص و بلند نیست اما قطعاً با رساندن دور پیشرانه به ردلاین خنده بر لبانتان جاری خواهد ساخت. سیویک Si همچنین چند کیلویی سبکتر از حریف کرهای خود میباشد.
برخلاف هیوندای تنها یک گیربکس برای سیویک Si ارائه میشود. گیربکس ۶ سرعته دستی جدید این خودرو از نظر احساس تعویض دنده همانند یک کَره نرم است. همچنین دیفرانسیل لغزش محدود در جلو وجود دارد که باعث تحویل قدرت مناسب شده و هیوندای از این نظر لنگ میزند.
این مورد به همراه حالات رانندگی قابل انتخاب باعث میشود سیویک همانند یک خودروی کامپکت استاندارد احساس شود و در مواقعی هم که تحتفشار قرار گیرد همانند یک خودروی اسپورت و دیفرانسیل جلو در سطحی بالاتر حس خواهد شد.
حالات رانندگی سیویک Si ارتباط تنگاتنگی با دامپرهای تطبیقپذیر دارد. بله این ویژگی سیستم تعلیق معمولاً در خودروهای گرانتری چون مدلهای اسپورت یا لوکس دیده میشود اما هماکنون بهصورت استاندارد در سیویک Si وجود دارد. سواری خودرو قطعاً در حالت اسپورت سفتتر میشود و حتی در حالت نرمال به لطف میلههای پایدار کننده بزرگتر کاملاً لذتبخش است. سیویک نیز همانند الانترا دارای ترمزهای بزرگتر است.
کلیت ارتقاهای صورت گرفته در هوندا جذابیت کمتری دارند. کابین خودرو تمایز زیادی نسبت به سیویک استاندارد ندارد اما دارای صندلیهایی با دوخت و عناصر قرمز میباشد. همچنین این دوخت قرمز در سراسر کابین دیده شده و البته تریم فیبر کربن غیرواقعی نیز کار شده است. درحالیکه الانترا دارای اگزوزی با طنین اسپورت است سیویک دارای ظاهر اسپورت تری است به گونهای که خروجی اگزوز بزرگتر در مرکز سپر عقب به چشم میخورد.
هر دو خودرو دارای ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی بوده و ما داشبورد و صفحهنمایش دیجیتال مدرنتر سیویک را دوست داریم اگرچه که سیستم اطلاعات سرگرمی آن راننده را کاملاً عذاب میدهد.
فضای بخش عقب و محفظه بار سیویک جادارتر از الانترا بوده و البته این خودروی ژاپنی سوخت کمتری را نیز نسبت به حریف میسوزاند. البته مصرف سوخت موضوع چندان مهمی در کلاس خودروهای اسپورت نیست اما فاصله زیادی بین دو خودرویی که از نظر پرفورمنس و وزن مشابه هستند دیده میشوند.
برای خرید هوندا سیویک Si باید ۲۴۷۷۵ دلار بپردازید که کمی بیشتر از الانترا اسپورت است اما سواری و میزان رضایتی که در هوندا به دست میآورید قطعاً ارزش این اضافه پرداخت را دارد. البته اگر استایل هوندا را نمیپسندید الانترا اسپورت میتواند گزینهای خوب باشد.
- هوندا سیویک Si
نقطه قوت | نقطهضعف |
سواری هیجانانگیزتر | صدای تولیدی نه چندان دلچسب |
سیستم تعلیق تطبیقپذیر | استایل بیرونی و داخلی |
گیربکس فوقالعاده | |
مصرف سوخت کمتر |
- هیوندای الانترا اسپورت
نقطه قوت | نقطهضعف |
صدای تولیدی فوقالعاده | عدم تمایز خاص با نسخه عادی |
گشتاور مناسب | فضای کابین و صندوق کمتر |
طراحی | |
قیمت |
|
- مقایسه مشخصات هوندا سیویک Si و هیوندای الانترا اسپورت
هیوندای الانترا اسپورت | برنده | هوندا سیویک Si |
۲۰۱ اسب بخار | سیویک Si | ۲۰۵ اسب بخار |
۲۶۴ نیوتون متر | الانترا اسپورت | ۲۶۰ نیوتون متر |
۶ سرعته دستی/۷ سرعته دوکلاچه | – | ۶ سرعته دستی |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی ۱۰.۷/۷.۸/۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر | سیویک Si | مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی ۷.۴/۵.۶/۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر |
۱۴۲۰ کیلوگرم | سیویک Si | ۱۳۱۸ کیلوگرم |
۲۲۴۸۵ دلار | الانترا اسپورت | ۲۴۷۷۵ دلار |
منبع: autoguide
حامد
۱ دی ۱۳۹۶هر دو دوست داشتنی و جذابه برام
ولی سیویک یه چیز دیگست
پ.ن:حالا یه دعوا جوگیر میان میگن چرا این دوتا رو با هم مقایسه کردین /:
sevlan
۱ دی ۱۳۹۶نمیدونم چرا به ظاهر سیویک گیر داده ،یه جورایی احساس میشه نویسنده یا تستر سیویک داره الکی بهانه میاره که واسه سیویک ضعف تراشی کنه ، ولی بنظر من سیویک واقعا تو این نسل سیویک واقعا سنگ تموم گذاشته و این خودرو واقعا زیباست ،ظاهر خودرو تو اوجه و یه ابهت و گیرایی داره که الانترا از اون بی بهره ست ،سیویک رو عشقست!!!
Amir
۱ دی ۱۳۹۶سیویک فوق العادس
سامان اذری
۱ دی ۱۳۹۶سیویک شاهکاره
هنوزم اون سیویکهایی که دهه 90 میلادی وارد ایران شدند کیفیت و هندلینگشون مثال زدنیه
قابل تیون شدن به شدت دارن
مهران
۱ دی ۱۳۹۶تو کلاس سدان های کامپکت اولین انتخابم سیویک بعدیشیم مزذا 3 هست.
سروش
۱ دی ۱۳۹۶والا با توجه به عکسها و امار و ارقام طراحی النترا بهتر از سیویکه .
ولی تو رانندگی سیویک برتره
Hamid...Audi
۱ دی ۱۳۹۶سیویک 2016 که نسل جدیدش عرضه شد از نظر اکثر سایت ها جزو بهترین طراحی های داخلی بود.
بعدشم انصافا توی مقایسه میشه فهمید هیوندای علی رغم پیشرفت قابل توجه و لایق ستایش هنوز خیلی مونده تا به سطح اول خودروسازی دنیا برسه.
به نظر من سیویک و مزدا3 سلاطین بی چون و چرای این رده هستن.
مخلص
sina
۱ دی ۱۳۹۶با حجم موتور برابر، قدرت تولیدی و گشتاور برابر دارند،. اعداد مصرف سوخت رو مقایسه کنید تا متوجه شین چرا هوندا بزرگترین تولید کننده موتورهای درون سوز دنیاست.
Farshad
۱ دی ۱۳۹۶ظاهر هوندا بسیار هم خوبه من که باهاش مشکل ندارم. بویژه نمای پشتش خیلی شیک تره. الانترا که کپی برابر اصل آئودیه. من ماشین های هیوندای رو دوست دارم ولی برای شرکت هوندا و محصولاتش احترام خاصی قائلم
حسام
۱ دی ۱۳۹۶خوشبحال اونهایی که تو کشور های دیگه این ماشین های به روز و اسپرت اقتصادی رو سوار ماشین…
ما که تو ایران ماشین اسپرت اقتصادی به روزمون ،پژو 206 gti180 مال سال 2000 هست.
به امید اینکه یه روز این سیویک si پر ادعا و الانترا تازه کار بیان به ایران.
good mood
۳ دی ۱۳۹۶هیوندا و سیویک خدایا توبه :)
علي نعمت اللهي
۲۹ دی ۱۳۹۶سلام بنظر من مقایسه هوندا سیویک و هیوندای النترا أساسا مقایسه اشتباهیه