هوندا

همراه با HR-V، منتخب جدید هوندا در ایران

سام کاویانی: چندی پیش، شرکت گلرنگ موتور نماینده هوندا در ایران توانست مجوز ورود مدل HR-V را به داخل کشور دریافت نماید. به همین بهانه تصمیم گرفتیم که نیم‌نگاهی به این خودرو داشته باشیم.


هوندا HR-V یک کراس‌اوور ساب کامپکت است که تاکنون در دو نسل متفاوت به تولید رسیده است. نسل اول این خودرو از سال‌های ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۶ میلادی در مدار تولید بود، اما نسل فعلی و یا دوم آن که محور این مقاله هست، برای نخستین بار، سال ۲۰۱۴ میلادی و به قالب یک کانسپت در نمایشگاه خودروی نیویورک به نمایش در آمد و نسخه تولیدی آن نیز در اواخر همان سال در نمایشگاه لاس‌وگاس معرفی شد. هوندا HR-V از پلتفرمی همسان با هوندا فیت سود می‌برد. این خودرو با نام هوندا وزل (VEZEL) هم فروخته می‌شود.


هوندا HR-V یک خودروی کاملاً بین‌المللی است و در جای‌جای گیتی خط تولید آن جاری و برقرار است. به غیر از زادگاهش ژاپن، کشورهایی چون بریتانیا، برزیل، هند، مکزیک، تایلند، مالزی و آرژانتین هم از عمده میزبانان آن به شمار می‌آیند. این خودرو در بازارهای جهانی با همتایانی چون رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸، نیسان جوک، مزدا CX-3، اپل موکا و… رقابت می‌کند.


هوندا HR-V با پیشرانه‌های متفاوتی اعم از دیزلی و بنزینی در اقصی نقاط گیتی فروخته می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی در انواع ۱.۵ و ۱.۸ لیتری و پیشرانه دیزلی هم در نسخه ۱.۶ لیتری عرضه می‌شود. در این میان، پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی آن در دو نسخه متفاوت ۱۱۸ و ۱۲۸ اسب بخاری عرضه می‌شود و پیشرانه ۱.۸ لیتری بنزینی آن نیز از توانی معادل ۱۴۱ اسب بخار برخوردار است. نسخه ۱.۶ لیتری دیزلی این خودرو هم که عمدتاً در ممالک اروپایی فروخته می‌شود از توانی معادل ۱۲۰ اسب بخار برخوردار است. در کشور ما نیز، نسخه ۱.۵ لیتری و ۱۲۸ اسب بخاری آن عرضه خواهد شد. ازلحاظ سیستم انتقال قدرت، هوندا HR-V با گیربکس ۶ سرعته دستی و اتوماتیک CVT عرضه می‌شود. این خودرو در دو آرایش محوری ازجمله تک و دو دیفرانسیل در بازارهای جهانی در دسترس خریداران است. در بازار ایران، تنها نسخه تک دیفرانسیل آن عرضه می‌شود.


سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا نکات مثبت هوندا HR-V را در مواردی چون: فضای داخلی جادار، طراحی شیک و صندلی‌ها تاشوی هوشمند عقب و نکات منفی آن را در آیتم‌هایی مثل سامانه هدایت ناوبری منسوخ و دمده، نبود گزینه چهار چرخ محرک (در بازار بریتانیا) و همچنین بهای گران آن برخلاف عمده رقبا، ذکر نمود. همچنین این سایت خودرویی بر ساکت و نرم بودن پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری آن مهر تأیید زده است، پیشرانه‌ای که هوندا HR-V سفارش کشورمان با آن در بازار عرضه خواهد شد.
همچون دیگر ساخته‌های هوندا، مدل HR-V نیز از ساختار قرص و مستحکمی بهره می‌برد. کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یوروانکاپ و همچنین، امتیاز ۸۶ درصدی ایمنی برای سرنشینان بزرگسال، جای کمترین گله و شکایتی را برای مالکان آن باقی می‌گذارد؛ و در کنارش، وجود ۶ عدد کیسه هوا و سامانه‌هایی چون هشداردهنده خروج از مسیر حرکت و پیشگیری از تصادف و… اطمینان مضاعفی را به سرنشینان آن هدیه می‌دهد.

هوندا HR-V از تجهیزات رفاهی پرباری در داخل کابین خود بهره می‌برد که از آن جمله می‌توان به سانروف برقی، سیستم کمک پارک، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، گرم‌کن صندلی‌ها، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور حساس به نور چراغ‌های جلو، سنسور باران و … اشاره داشت. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۲۹۵/۱۷۷۰/۱۶۰۵ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۶۱۰ میلی‌متر است. وزن خالص آن نیز بین ۱۱۸۰ الی ۱۲۷۰ کیلوگرم متغیر است. نسخه ۱.۵ لیتری بنزینی هوندا HR-V، بسته به تجهیزات فنی و رفاهی، از ۱۹,۰۹۰ تا ۲۶,۰۲۰ پوند در بازار بریتانیا فروخته می‌شود.

درنهایت، دوباره یادآور می‌شوم که نسخه هوندا HR-V ثبت سفارش کشورمان، از پیشرانه ۱.۵ لیتری به توان ۱۲۸ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر بهره می‌برد. گیربکس آن از نوع اتوماتیک CVT بوده و آرایش محوری آن نیز به‌صورت تک دیفرانسیل است.

منابع:
AUTOEXPRESS.CO.UK
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    بزرگترین مشکل در ایران به نظر من عدم ایجاد حق انتخاب برای مشتری در مورد پیشرانه و گیربکس هستش و اکثر وارد کننده ها در بیشتر موارد خودرو با یک موتور و یک مدل گیربکس ارائه میدن

    1. h

      ۶ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (434 ديدگاه)

      این چیزی هست که خود کارخونه انتخاب میکنه و خود مشتری میپسنده…

    2. 9090

      ۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      تمام خودروهای وارداتی با گزینش حق ورود به ایران را دارن و باید تحت هیچ شرایطی با تولید داخلی قابل رقابت نباشند حتی با تعرفه 120 درصدی خود شرکت حق تصمیم گیری برای نوع خودرو نداره

  2. سامان اذری

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    کاش سیویک هم بیاد

    ولی گلرنگ موتور قیمتهاش از ایرتویا هم فضایی تره ??

  3. sina

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    ایشالا بعدی سیویکه.

  4. نوید جهرمی

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    موتور متوسط(نه قوی ترین گزینه)، نمایندگی ضعیف با خدمات محدود که سابقه درخشانی در قیمت گذاری نجومی داره،
    اگر بخواد اون رو مثل سیویک و آکورد عرضه کنه سراغش نره بهتره.
    مثل سی اچ آر با اون قیمت گذاری ارزش خرید نداره.

  5. ACR VIPER

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    تا چند وخت دیگه کمکم تمام کراس اوور های ساب کامپکت وارد ایران شده سپس جولان میدهند

  6. پرسپولیس

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    این مرض شرکتهای وارد کنند بایددرمان شود فقط دنبال تک دیفرانسیل ضعیف ترین مدل خوب دیوانه هاشماچکار دارید پول هنگفت را میگیریدخوب مردم لند کروز600میلیونی لکسوس ال ایکس یک میلیاردی میخرند خوب بیاوریدچه مرگتان هست

  7. ali a

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (776 ديدگاه)

    تو ایران قیمتشو انقدر بالا میفروشن که کسی طرفش نمیره! گلرنگ موتور که نمایندگی اصلی هم نیست خیلیی گرون فروشه..خدمات پس از فروش هم تقریبا نداره ! تو این کلاس تویوتا ch-r و هیوندایی کونا واقعا خوبن

    1. armin

      ۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (420 ديدگاه)

      اتفاقا خدمات نسبتا بدی نداره

  8. مرتضی

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مشکل فقط قیمت گذاری عجیب و غریب شرکتهای وارد کننده هست، این هم به علت بسته بودن بازار خودرو ایرانه، چند روز پیش غوغایی در قیمت گذاری پژو 2008 از طرف ایران خودرو برپا شد که اونهم به خاطر همین بازار بسته هستش، مسئولان هم که سهامدار هستند و طرفدار جیب خود!!!1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا