پس از توقف تولید «فیت EV» در سال ۲۰۱۴، هوندا بار دیگر شانس خود را در حوزه خودروهای الکترکی با مدل تمامالکتریکی کلاریتی آزمایش میکند. این مدل که با نام «کلاریتی الکتریک» شناخته میشود، دنبالهروی مدل هیدروژنی «کلاریتی فیولسل» است که در سال جاری میلادی در برخی نمایندگیهای هوندا در کالیفرنیا به فروش خواهد رسید. این در حالی است که یک نسخه کلاریتی پلاگین هیبرید نیز در سال ۲۰۱۷ از راه میرسد.
فارغ از این موضوع که کلاریتی الکتریک، یک هاچبک ۵ سرنشینه است که انرژی لازم خود را از باتریها تأمین میکند، تنها اطلاعات دیگری که هوندا در این رابطه منتشر کرده، مربوط به ارائه پکیج تکنولوژیهای هوشمند ایمنی Honda Sensing به صورت استاندارد و قابلیت هماهنگی با سیستمعاملهای اپل کارپلی و اندروید اتو به صورت آپشن است. به گفته هوندا، فروش مدل EV ابتدا در ایالت کالیفرنیای امریکا آغاز میشود و سپس بر اساس تقاضا، دامنه فروش به ایالتهای دیگر نیز گسترش خواهد یافت. شاید ۹ ایالت دیگری که به قوانین آلودگی صفر وسایل نقلیه کالیفرنیا پیوستهاند، یعنی کاناتیکت، مین، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، نیویورک، اورگن، رود آیلند و ورمونت را باید گزینههای احتمالی لیست هوندا کلاریتی EV دانست.
در همین حال، میدانیم که کلارتی پلاگین هیبرید تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، در تمام ۵۰ ایالت به فروش خواهد رسید و هوندا انتظار دارد که این نسخه بنزینی-الکتریکی به عنوان پرفروشترین نسخه کلاریتی در بازار حضور داشته باشد. این خودروی پلاگین دارای یک دامنه الکتریکی بیش از ۶۴ کیلومتری است و پس از طی این فاصله، موتور بنزینی به عنوان یک «افزاینده مسافت» عمل خواهد کرد. مطمئناً هر دو نسخه پلاگین و EV کلاریتی از مدل «کلاریتی فیولسل» که منحصراً در کالیفرنیا عرضه میشود، ارزانتر خواهند بود. این مدل هیدروژنی هوندا، قیمتی در حدود ۶۰ هزار دلار دارد، ولی در عین حال، به صورت لیزینگ با پرداختهای ماهانه زیر ۵۰۰ دلار نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. البته هوندا تنها خودروسازی نیست که از چند نوع سیستم پیشرانه سازگار با محیط زیست در زیر یک پوسته استفاده میکند. هیوندای نیز همین کار را با خانواده آیونیک شامل هاچبکهای هیبرید، پلاگین هیبرید و EV انجام داده است. همچنین همیشه میتوان تویوتا پریوس و نسخههای متفاوت بنزینی-الکتریکی و با فرمتهای بدنه مختلف را مثال زد. امّا احتمالاً هر چه به انتهای سال جاری میلادی نزدیکتر شویم، خبرهای بیشتری از سری کلاریتی محصولات هوندا خواهیم شنید.
ماشین قشنگیه، تکنولوژی هیدروژنی هم قبلا به علت ایمنی پایین، مدتی کنار گذاشته شد، ولی بعدها به خاطر استفاده از کپسولهای بسیار ایمن، داره خوب کار می کنه.
علي رضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵وحشتناک زیباست…
بهنام طیبی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵هوندا هم غوغا کرده
احمد باقری
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ماشین قشنگیه، تکنولوژی هیدروژنی هم قبلا به علت ایمنی پایین، مدتی کنار گذاشته شد، ولی بعدها به خاطر استفاده از کپسولهای بسیار ایمن، داره خوب کار می کنه.