اگر فردی به شما بگوید که یک خودروی هیبرید نام ببرید به احتمال زیاد تویوتا و نام پریوس را خواهید آورد. اما هماکنون باید با هیوندای آیونیک کاملاً جدید روبرو شویم که با وظیفهی بسیار سنگین جایگزینی برای پریوس و برای تعریف خودروی هیبریدی طراحی شده است.
در حقیقت، آیونیک میتواند یک قدم بالاتر برود. هیوندای نه تنها میتواند یک خودروی هیبریدی مرسوم باشد بلکه بهصورت پلاگین و کاملاً الکتریکی نیز میتواند در دسترس باشد. آیونیک اولین خودروی تولیدی دنیا است که با سه قوای محرکهی الکتریکی ساخته شده به این معنی که تویوتا شاید بخواهد نگاهی به این مدل بیندازد. خودروی الکتریکی تست شده در اینجا بهای آغازی ۲۸۹۹۵ پوندی دارد و در بحث راندمان و مصرف سوخت دست برتر را دارد. تویوتا هنوز پریوس تمام الکتریکی را توسعه نداده اما رقبای دیگر همانند نیسان لیف از این نکته غافل نبودهاند.
زیر بدنهی بیآزار این خودرو باتری پلیمری لیتیوم-یون ۲۸ کیلووات ساعتی قرار گرفته که نیرویی معادل ۱۱۹ اسب بخار و گشتاور ۱۹۵ نیوتون متری را تولید میکند. هیوندای ادعا میکند که این مدل تمام الکتریکی محدودهی الکتریکی ۲۸۰ کیلومتری دارد و با استفاده از شارژر سریع میتوان در ۳۳ دقیقه این خودرو را تا ۸۰ درصد شارژ نمود.
شارژ کردن آیونیک همانند این است که آیفون خود را از طریق پریز دیواری معمولی شارژ کنید و شارژ کامل آن ۱۲ ساعت طول میکشد. هیوندای گارانتی ۸ ساله/۲۰۰ هزار کیلومتری را برای مجموعهی باتریهای این خودرو در نظر گرفته است. گارانتی ۵ ساله/نامحدود نیز برای خود خودرو وجود دارد.
بنابراین اعداد ارائه شده توسط آیونیک رقبای کنونی خود را تقریباً در هر زمینهای شکست میدهند. محدودهی حرکتی این خودرو بیشتر بوده، تقریباً قیمت ارزانتری دارد، تجهیزات بیشتری ارائه میکند و حتی کمی سریعتر است.
آیونیک در مدت زمان ۱۰.۲ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد اما با انتخاب حالت اسپورت این زمان سه دهم ثانیه کاهش مییابد. در همین حالت آیونیک تمام گشتاور ۲۹۵ نیوتون متری را تحویل میدهد اما در حالت معمولی تنها ۲۶۵ نیوتون متر گشتاور در اختیار شما خواهد بود.
این خودرو قطعاً پس از توقف سرعت کافی دارد. در سرعت حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت افزایش قدرت متوقف میشود اما آیونیک در سرعتهای بزرگراهی درخشندگی خوبی دارد و بدون زحمت به راه خود ادامه میدهد. ما با این خودرو به سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت رسیدیم که به جز تسلا از همهی خودروهای الکتریکی بازار سریعتر است.
در بخشهای باریکتر جاده آیونیک اگر نگوییم کاملاً درگیر کننده است، حداقل احساس سرزندگی دارد. فرمان خودرو سبک اما استوار است و با انتخاب حالت اسپورت بهصورت مصنوعی بر وزن آن اضافه میشود.
به خاطر اینکه باتریها در زیر صندلیهای عقب قرار گرفتهاند، مرکز ثقل خودرو در واقع پایینتر از فولکس گلف GTI است. با این خصیصه آیونیک با اعتماد به نفس و ثابت قدمی پیچها را طی میکند و احساس کاملاً بانشاط و هیجانانگیز دارد.
سیستم تعلیق نرم و لاستیکهای دیواره بلند به این معنی است که در بحث راحتی خودرو کاملاً خوب عمل کرده اما در بخشهای ناهموار جاده فهمیدیم که تیزی کمی در کیفیت سواری به وجود میآید.
یک موردی که کاملاً راضی کننده است به تجهیزات مربوط میشود. همهی آیونیک های الکتریکی بهصورت استاندارد از چراغها و برفپاککنهای خودکار، رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی، اپل کار پلی، دوربین پشتی، چراغهای جلوی LED، کروز کنترل تطبیقی و صفحهنمایش ۷ اینچی با امکان ناوبری بهره میبرند.
در بحث کاربردی بودن، صندوقعقب ۳۵۰ لیتری خودرو نسبت به نیسان لیف یکسان جلوه میکند اما فضای سرنشینان عقب به همان اندازه جادار نیست. خط سقف کمی شیبدار و باتریهایی که در زیر صندلیهای عقب قرار گرفتهاند به این معنی است که سر افراد قدبلند با سقف تماس خواهد داشت. بااینحال آیونیک میتواند یک انتخاب خوب برای افراد زیادی باشد.
مشخصات هیوندای آیونیک الکتریک
قیمت: 28995 پوند (به همراه مشوقهای دولتی)
پیشرانه: واحد الکتریکی، باتریهای لیتیوم-یون
گیربکس: تک سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
قدرت/گشتاور: 119 اسب بخار/۲۹۵ نیوتون متر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: 165 کیلومتر در ساعت
محدوده ی حرکتی: 280 کیلومتر
منبع: autoexpress
مجید.بهترین یا هیچ...
۲۷ تیر ۱۳۹۵بابا ایول به هیوندای. ترکونده لامصب. همه جا یک اسمی ازش هست.
Hitler
۲۷ تیر ۱۳۹۵با عرض معذرت که زیر کامنت اول کامنت میزارم مرورگرم مزخرفه کاریشم نمیشه کرد
زیر بدنهی بیآزار این خودرو باتری پلیمری لیتیوم-یون 28 کیلووات ساعتی قرار گرفته که نیرویی معادل 119 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتون متری را تولید میکند.
شاهین جان میشه اینو توضیح بدی؟
اصولا باتری یه ظرفیت داره که میتونی اون رو در مدت زمان مشخصی آزاد کنه که میشه بر حسب کیلوات ساعت یا آمپر ساعت بیان کرد.
این باتری ها چطور گشتاور تولید میکنن؟
تولید گشتاور مگه بر عهده موتور نیست؟
شاهین
۲۷ تیر ۱۳۹۵سلام
منظور همون قوای تولیدی پیشرانه ی الکتریکی هستش.
ارادتمندم
aston martin
۵ شهریور ۱۳۹۶شارژ تا هشتاد درصد نیم ساعت شارژ کامل دوازده ساعت؟ ینی چی؟ اون بیست درصده دیگه خار داره مگه؟
ali
۲۷ تیر ۱۳۹۵هرچی انواع مدل های هیوندای در بحث طراحی پیشرفت کردن برعکس تویوتا خیر
نمی دونم چرا
مخصوصا” این یکی که خیلی قشنگتر از پریوسه
اصلا” پریوسو که از نزدیک می بینی می خوره تو ذوق آدم
Neutral IN THE Cars World
۲۷ تیر ۱۳۹۵هیوندای با ایکونیک کاری شبیه ی تویوتا کرد میگید چه جوری!؟
خوب اون زمانی که پریوس هایبرید معرفی شد ماشین هایبرید خوبی تو بازار نبود و این باعث موفقیتش شد.
حالا هیوندای با معرفی ایکونیک تمام الکتریکی در زمانی که در محدوده ی قیمتیش بجز تسلا مدل ۳ و نیسان لیف نه چندان خوب ماشین تمام الکتریکی دیگه ی نیست اومده که بازار رو در دست بگیره و ادامه بده.
راستش آخرش رو کم آوردم چه بگم امیدوارم لپ کلام رو رسونده باشم.( اینو میگن دیگه نه!؟ )
ehsan
۲۷ تیر ۱۳۹۵این خودرو یک گام بسیار مثبت و رو به جلو برای هیوندای محسوب می شود خصوصا با طراحی زیبای خارجی و داخلی آن. اما برد 280 کیلومتری برای این خودرو تنها در شرایط ایده آل قابل دستیابی است. به همین دلیل است که در این زمینه برد اعلام شده توسط موسسه EPA بهترین تخمین و نزدیکترین عدد به برد در شرایط واقعی می باشد. بر این اساس و با توجه به باتری 28 کیلو وات ساعت مسافت حرکتی این خودرو در شرایط حقیقی حدود 170 کیلومتر خواهد بود. برای مقایسه نیسان لیف با باتری 30 کیلو وات ساعت دارای برد 174 کیلومتر بر طبق استاندارد EPA می باشد.
AKBAR
۲۷ تیر ۱۳۹۵برای تهرانی ها خوبه ، از تهران تا بالای البرز میره ، از بالای البرز تا دریا هم که شیب منفی است ، باطری هاش شارژ میشه .
امین
۲۷ تیر ۱۳۹۵خوب دل و جرعتی داره این هیوندا
بعنوان اولین تجربه خیلی جسارت میخواد که ۸ سال گارانتی کنه
در حالی نمیدونه بعد از مثلا ۳ سال چی به سر این باتری ها میاد
احسان(احسان سابق)
۲۷ تیر ۱۳۹۵داخل و خارجش خیلی زیباتر از پریوسه.مثل اینکه منتقد از این ماشین خوش اومده و باید به هیوندای و مشتریاش تبریک گفت
Lord Cezar
۲۸ تیر ۱۳۹۵ایران نیست که .
اونجا قبل از ارائه ماشین به بازار چند سال و چندین هزار کیلومتر ماشینو تست میکنن تا معایب و مشکلات و غیره قبل از عرضه مشخص بشه و رفع بشه . بدون دلیل نیست که 8 سال گارانتی باتری و 5 سال گارانتی خودرو بدن.
احسان(احسان سابق)
۲۸ تیر ۱۳۹۵قطعا همینطوره ارباب سزار
제네시스
۲۸ تیر ۱۳۹۵هیوندای رو عشقه…..
ماسل
۲۸ تیر ۱۳۹۵دوستان اگه یه ماشینی روی پلتفرم شرکت دیگه طراحی بشه باید به اون شرکت پول بدیم؟مثلا بنز بخواد ماشینی با پلتفرم bmw x6 طراحی کنه باید به bmw پول بده ویا حتی bmw میتونه بهش اجازه نده؟
Genius
۲۸ تیر ۱۳۹۵it is a truth that Sun of progress will rise from east
احمد باقری
۲۸ تیر ۱۳۹۵خیلی عالی داره جلو میره.
محمدرضا
۲۸ تیر ۱۳۹۵یکی از نکات خوبی که داره قیافه خوبشه برخلاف پریوس خیلی عجیب و غریب نیست….
داخلشم همینجوره….
در کل تیپ و قافه عالیه ولی باید دیدی چون تجربه کمتری از پریوس داره