سام کاویانی: چند صباحی است که نسخه نوین هیوندای النترا راهی ایرانزمین شده و دیدگانمان به روئیت جمالش در برخی از گالریهای فروش روشن گردیده است. این سدان نامآشنای کرهای از اقبال بلندی در کشورمان برخوردار است و چه نسل چهارم آنکه مونتاژی بود و چه نسل پنجم آنکه وارداتی بود، هر دو سری توانستند فروش خوبی را در این خطه از آن خود نمایند. اینک نیز نسل نوین آن راهی دیارمان شده تا بلکه بخت خود را دگرباره بیازماید.
النترای نسل ششم که با کد AD معرفی میشود، برای نخستین بار، در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی با نام آوانته در بازار کره جنوبی معرفی شد. طبق روال معمول، ورود آن به بازارهای جهانی با اندکی تأخیر و در میانه سال ۲۰۱۶ میلادی صورت پذیرفت. در قیاس با نسل پیشین، نسخه فعلی النترا از سبک سیال طراحی در بدنه خود فاصله گرفته و محافظهکاری بیشتری از این حیث به خرج داده است. این خودرو با پیشرانههای متفاوتی ازجمله ۱.۴ ،۱.۶ و ۲ لیتری در اقصی نقاط عالم فروخته میشود. تمامی این پیشرانهها ۴ سیلندر بوده و در نسخههای متفاوت، توانی بین ۱۰۸ تا ۱۶۳ اسب بخار را تولید میکنند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک و ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به بازارهای جهانی عرضه میشود. علاوه بر کره، این خودرو در ممالک دیگری همچون آمریکا، چین، روسیه، هندوستان و الجزایر نیز به تولید میرسد. تمامی نسخههای صادراتی النترا به بازار امارات از مبدأ کره راهی آن خطه شدهاند.
چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسخه ۲ لیتری این خودرو را تحت آزمون و بررسی خود قرار داد که در اینجا برگردان متن آن را تقدیمتان میکنم.
در طولانیمدت، هیوندای النترا همواره یک سدان کوچک بوده است. باآنکه این خودرو توجه چندانی را به خود جلب نمیکرد، اما ظاهراً بهواسطه طراحی جذاب و برچسب قیمتی خود توانست فروش موفقی را در بازار خاورمیانه تجربه نماید. بااینوجود، میل وافری که در کرهایها به رشد و تحول مستمر وجود دارد موجبات خلق خودرویی کاملتر و گیراتری را فراهم آورده است. و اینکه هیوندای النترای جدید تا چه میزان نسبت به نسخه پیشین خود رشد کرده است را زمانی ما دریافتیم که نماینده محلی هیوندای، برای رویداد رسانهای یکروزهای دعوتمان کرد که این خود شامل انجام تستی جامع و فراگیر نیز میشد.
بهرغم وجود معدودی از تک المانهای مجزایی که در بدنه وجود دارد، المانهایی که به نحوی غریب با برخی از برندهای لوکس شباهت دارند؛ بهطورقطع هیوندای النترای جدید از طرح اسپرت و بدیعی برخوردار است و یکی از جذابترین نسخهها در کلاس خود به شمار میآید. النترای جدید از یک جلوپنجره ششضلعی بهره میبرد، جلوپنجرهای که خطوط کرومی را بهطور افقی در دل خود جای داده است. و در کنارش، از لامپهای LED روشنایی در روز که چراغهای جلو را ساپورت میکنند، رینگهای آلومینیمی جدید، لامپهای LED چراغ عقب و دستگیره کرومی دربها بهره میبرد. اینها ازجمله مواردی هستند که لااقل در خودروی فول آزمون مشاهده گردید.
داخل کابین این خودرو بهتمامی بازبینی شده و قالب کاراتر و مرتبتری را به خود گرفته است. دکمهها و کنترلرها نیز به نحو دقیقی جاسازی شدهاند و بخش مرکزی داشبورد هم به سمت راننده زاویه خورده است. کاربرد بافت نرم تنها به ناحیه فوقانی داشبورد و بخشهایی از پانل دربها محدود گردیده، این در حالیست که بقیه قسمتهای کابین را پلاستیکی سخت فراگرفته است.
خودروی تحت اختیارمان، مجهز به معدود امکاناتی بود که ظاهراً برای نخستین بار در این کلاس خودرویی به کار رفتهاند، تجهیزاتی که قرار است فروشنده محلی آنها را برای نسخههای اینجا نیز گزینش نماید. برخی از تجهیزات جالبتوجه در خودروی ما شامل چنین مواردی بود: یک سیستم صوتی عالی پرطنین از مارک اینفینیتی با ۷ بلندگو به همراه آمپلیفایر و سابووفر، سیستم اطلاعات – سرگرمی به سایز ۷ اینچ مجهز به مسیریاب ماهوارهای و جهتیاب قبله، سنسورهای پارک جلو و عقب با دوربین دید عقب، چراغهای HID جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل لغزش، سیستم پایش نقاط کور و هشداردهنده ترافیک، سیستم ورود بدون کلید با دکمه START/STOP و بازکن صندوق عقب بدون نیاز به دست (هندزفری) و در نهایت ۷ عدد کیسه هوا که شامل یک کیسه هوای زانویی نیز میشد.
در زمان معرفی این خودرو، سرپرست اجرایی هیوندای از کره جنوبی درباره تعویض آسان و ارزان اجزای شاسی النترای جدید در هنگام وقوع تصادف، سخت داد سخن داده و به خود میبالید. امری که بهواقع هزینههای تعمیرات پایینتری را با خود به دنبال دارد.
فرمان آن نیز به طرز ظریفی سبک بوده و پاسخ دقیقی دارد اما بازخورد و کنترل آن بسیار محدود شده است. هیوندای برنامهای برای ورود برای نسخه ۱.۶ لیتری النترا به بازار خاورمیانه در سال آتی دارد، نسخهای که پیشرانهاش از سامانه GDI (تزریق مستقیم سوخت) بهره برده و اجزای فنربندی آن ارتقاء یافته است و لذت رانندگی در آن نیز بهمراتب بیشتر شده است.
در نهایت، ورود هیوندای النترای مدل ۲۰۱۶ موجب ایجاد شور و جنبشی در کلاس بهشدت رقابتی سدانهای کامپکت شده است. و این مرتبه تنها مسئله مربوط بهظاهر صرف نیست، بلکه کرهایها در بسیاری از موارد دیگر نیز میخ خود را محکم کوبیدهاند. هیوندای النترای جدید حتی فراتر از یک پیشنهاد جذاب و یا نسخهای ارزشمند در قبال بهای پرداختی است. ممکن است بهزودی این خودرو به “تویوتا کرولا” بعدی بدل گردد.
مشخصات فنی هیوندای النترا ۲ لیتری (سفارش امارات)
نوع پیشرانه: ۴ سیلندر خطی از سری NU – تنفس طبیعی
حجم موتور: ۱۹۹۹ سیسی
توان: ۱۵۲ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۹۶ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات (MCPHERSON STRUT)
سیستم فنربندی عقب: میلههای بازویی با جاذب شوک و ضربه (CTBA REAR)
نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۲ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
محور متحرک: جلو
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۷۰/۱۸۰۰/۱۴۴۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلیمتر
وزن: ۱۲۱۰ الی ۱۳۲۰ کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت: ۵۰ لیتر
گنجایش محل بار: ۴۸۵ لیتر
ایمنی
هیوندای النترای نسل ششم در موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) تحت آزمونهای متعددی قرار گرفت و در تمامی بخشها مثل: استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (همپوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلیها و آزمون بسیار دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALL OVERLAP، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود (رتبه ایمنی: TOP SAFETY PICK+).
7 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای، زانویی) در بازار اروپا توضیح: نسخههای فول ۲ لیتری هیوندای النترا در بازار امارات با ۶ عدد کیسه هوا فروخته میشوند و ارزانترین نسخه این بازار که با پیشرانه ۱.۶ لیتری عرضه میشود تنها از یک عدد کیسه هوا بهره میبرد.
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
ترمز خودکار اضطراری (AEB)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم پایش نقاط کور اطراف خودرو (BSD)
سیستم هشداردهنده خروج از مسیر حرکت (LDWS)
سیستم کمک پارک (PAS)
نمایشگر فشار باد لاستیکها (TPMS)
سنسورهای پارک جلو و عقب
دوربین دید عقب
و…….
سانروف برقی
سامانه ورود بدون کلید (KEYLESS START) + دکمه START/STOP
تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب
گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه
آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن+ تاشوی برقی
صندلیهای چرمی
فرمان گرم شونده
سیستم صوتی حرفهای از مارک اینفینیتی با ۸ عدد بلندگو
کروز کنترل + سوئیچ آن بر روی فرمان
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
جعبه خنککننده (COOL BOX)
صفحهنمایش لمسی به سایز ۷ اینچ
صفحه TFT به سایز ۴.۲ اینچ برای نمایش سامانه GPS
شیشههای برقی حساس به مانع
حسگر باران
پوشش چرمی فرمان
چراغهای اتوماتیک جلو
چراغهای جلو از جنس زنون
سامانه بخارزدای شیشه عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو + CD + MP3 + درگاه USB و AUX و اتصالات بلوتوث و هندزفری
آینه داخلی وسط از جنس الکتروکرومیک
رینگهای آلومینیمی
و…..
ایران: ۱۳۵ الی ۱۵۰ میلیون تومان
در امارات: ۵۶,۵۰۰ الی ۵۸,۵۰۰ درهم (نسخه ۱.۶ لیتری) و ۶۲,۵۰۰ الی ۷۴,۹۰۰ درهم (نسخه ۲ لیتری)
DRIVEARABIA.COM
HYUNDAI-UAE.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
4x
۱ بهمن ۱۳۹۵النترا ماشین خوبیه ولی مزدا 3 و سیویک بهترن بخصوص مزدا
افشین
۱ بهمن ۱۳۹۵واقعا چرا مزدا و هوندا سیویک وارد نمیشه؟
عقیق
۲ بهمن ۱۳۹۵خداییش النترای نسل قبلی خیلی خیلی زیباتره خطوط سیال و منحنی های کاملا همگون و زیبا و موزون
sina
۱ بهمن ۱۳۹۵هر چی طراحی ها کیا رو ب پیشرفت هست هیوندا فقط درجا میزنه و پسرفت میکنه :/
فقط تویوتا و هوندا
۱ بهمن ۱۳۹۵اتفاقاً تو این سگمنت به نظر من الانترا طراحی بهتری نسبت به سراتو داره. سراتو قبلی که زیاد خوب نبود به نظرم. جدیدش باز بهتر شده جلوش. اما همچنان داخلش جالب نیس. ولی الانترا واقعاً داخلش قشنگه و یکی از زیباترین داشبوردها رو تو سگمنت خودش داره. البته به نظر من در مجموع تو طراحی سیویک و مزدا 3 یه چیز دیگه ان. البته کرولا 2017 هم واقعاً قشنگه.
sina
۱ بهمن ۱۳۹۵ممنونم بابت نظرتون
البت ناگفته نماند که سراتو جایزه طراحی رددات رو برد سال 2015. تو این سگمت هم حرف اول و اخر رو وسط رو سیویک میزنه :)
PARKER
۱ بهمن ۱۳۹۵در ایران فقط یک مشکل داره :
قیمت بالا.
پژمان
۱ بهمن ۱۳۹۵نظرسنجی. النترا+++++++ کرولا—————
پژمان
۱ بهمن ۱۳۹۵النترا+++++++ سراتو———
حسین
۱ بهمن ۱۳۹۵الانترا+++++++ مرسدس بنز s class—–
:))
Mohammadreza
۱ بهمن ۱۳۹۵??
احمد باقری
۱ بهمن ۱۳۹۵به نظرم، نسل قبلی، طراحی بهتری داشت.
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۵قیمتو نگاه کنید ، ۵۶ میلیون ، ما با ۵۶ میلیون می تونیم لیفان x50 یا چینی ها دیگه بخریم که به مراتب کیفیتشون پایینتره ، البتع به زودی دنا پلاس هم به تنوع بیشمار در بودجه ۵۰ میلیونی اضافه میشه
نویدی
۱ بهمن ۱۳۹۵شتاب صفر تا صد ۱۰.۲ ثانیه واسه موتور دو لیتری زیاد جالب نیست.
sunmartin
۱ بهمن ۱۳۹۵زیباست اما همین سراتو نسل 2 که در سایپا مونتاژ میشه 156.5 اسب بهار قدرت داره که بسیار عملکرد شتاب بهتری داره شتاب سراتو از مزدا 3 بهتره (کلیپ در آپارات موجوده) و شتابش 8.2 است اما در نسل جدید سراتو گشتاور بطرز عملی بالاتر رفته و شتاب به 8 رسیده که بسیار بهتر از النترا است من با تریم داخلی النتزا زیاد حال نمیکنم و سراتو آرگونومی و طراحی بسیار بهتری دارد
فيصل.
۲ بهمن ۱۳۹۵تست سراتو و مزدا ۳ رو یکی از سایتها کامل انجام داده و تو هیچ زمینه ای سراتو سرتر نبود مخصوصا شتاب. شتاب (۰-۱۰۰) سراتو مطلقا زیر ۹.۵ نیست دوست عزیز. شتاب النترا هم زیر10.5 نمیشه
سام
۱۹ خرداد ۱۳۹۶قیمت نسخه فول هیوندای الانترا که توسط کمپانی کرمان موتور عرضه می شود معادل 135,9 میلیون تومان اعلام شد.سام کاویانی