تقریباً همهروزه شاهد معرفی خودروهای تمام الکتریکی جدید هستیم و به راحتی میتوان برخی از نمونههای نه چندان جالب چند سال پیش را فراموش کرد. برای مثال هیوندای کنا الکتریک را در نظر بگیرید. این یک خودروی الکتریکی ارزانقیمت است که در سال ۲۰۱۸ جوایز زیادی از مجلات کسب کرد و البته به زودی پسرعموی آن یعنی کیا نیرو الکتریکی با برد بهتر و کابین بزرگتر وارد میدان شد.
هماکنون کنا الکتریک بهروزرسانی شده و شاید این فیس لیفت میانه عمر بتواند بچه شاسیبلند هیوندای را در میان خیل عظیمی از خودروهای الکتریکی سربلند کند.
البته برای تشخیص تغییرات ظاهری این خودرو نسبت به قبل باید طرفدار سرسخت هیوندای باشید. چراغهای جلوی بسیار نازک و پوششهای پلاستیکی اطراف خودرو تغییر نکردهاند اما در چراغهای پایینتر بخش جلو و چراغهای عقب کمی بهبود صورت گرفته تا آئرودینامیک خودرو ارتقا یابد.
داخل کابین هم یک صفحهنمایش جدید ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی قرار گرفته که در همه نسخه به جز مدل SE پایه بهصورت استاندارد وجود دارد. اگرچه استفاده از اینترفیس این خودرو کمی زمان میبرد اما ترکیبی از دکمههای روی صفحه با توانایی انتقال بین صفحات بوده و به زودی میتوانید به راحتی با عملکردهای خودرو آشنایی پیدا کنید. این صفحهنمایش عملکرد سریعی داشته و گرافیک خوبی دارد.
تریم کابین هم کمی بهبود یافته اما در کل کابین خودرو بیش از آنکه لوکس باشد عملکردی و هوشمند است. همچون گذشته، صندلیهای عقب برای کودکان مناسبتر هستند و ظرفیت محفظه بار نیز همان ۳۳۲ لیتر باقی مانده است. کنا نقاط قوت زیادی دارد اما نمیتواند خود را به عنوان یک خودروی خانوادگی کامل معرفی کند.
زیر پوست این خودرو هم چندان تغییر نکرده اما این موضوع بدی نیست. کنا الکتریک از باتری ۶۴ کیلووات ساعتی استفاده کرده و برد ۳۸۶ کیلومتری را در دنیای واقعی ثبت میکند. هماکنون شارژر سه فاز سریعتر در دسترس خریداران بوده و باعث میشود زمان شارژ ۸۰ درصدی باتری با کاهش قابلتوجه به ۷۵ دقیقه برسد.
کنا در جاده هم کاملاً مشابه قبل حس میشود. پیشرانه الکتریکی خودرو قدرت ۲۰۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۹۵ نیوتون متری داشته اما شاسی باعث محدودیت واضح آن میشود به گونهای که فشار ناگهانی روی پدال گاز باعث میشود در برخی اوقات با هرزگردی لاستیکهای نازک خودرو مواجه شوید.
بهترین تاکتیک برای این خودرو انتخاب حالت اکو و لذت بردن از ماهیت بی حاشیه این خودرو است. همین حالت اکو در اکثر شرایط پاسخگو بوده و کاراترین وضعیت را ایجاد میکند.
سواری خودرو کمی بیش از حد نیاز سفت بوده و بنابراین اگرچه کنا در سر پیچها کاملاً تخت باقی میماند اما در هنگام عبور از روی دستاندازها نیز شاهد لرزشهایی خواهید بود.
یکی از بزرگترین بهبودهای کنا در واقع اصلاً در داخل خودرو رخ نداده است. این ارتقا در گوشی هوشمند دیده میشود جایی که برنامهای جدید طراحی شده و شما میتوانید با استفاده از آن شارژ و برخی عملکردهای دیگر را تنظیم و کنترل کنید.
البته گفته میشود برخی بهبودهای دیگر در کنا رخ خواهند داد. برای سفارش این خودرو باید تا تابستان سال جاری میلادی صبر کرد و آنجاست که برخی بازنگریها در شاسی رخ خواهد داد.
هیوندای کنا الکتریک از نظر لذت رانندگی بهترین خودروی کلاس خود نیست اما بهروزرسانی صورت گرفته باعث شده این خودرو کمی بهتر شود. نکته مهم درباره کنا این است که بهبودهایی در باتری و شعاع حرکتی آن طی چند ماه دیگر رخ خواهد داد و بهتر است تا آن زمان صبر کرد.
مشخصات هیوندای کنا الکتریک پریمیوم SE 64KWh
- قیمت: 37950 پوند (پس از اعمال مشوقهای دولتی)
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی، باتری ۶۴ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/۳۹۵ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 7.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 167 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 449 کیلومتر
meysam
۱۶ فروردین ۱۳۹۹اصلا طراحی دلچسبی نداره. ولی مشخصاتش به قیمتش میارزه
Hamidreza
۱۶ فروردین ۱۳۹۹دقیقا
خواستم ببینم دید بقیه چیه که آیا خوبع طراحیش یا نه !
واقعا طراحی داخلیش یکم قدیمیه نسبت به بقیه محصولات هیوندای
اومدم پایین تر دیدم دوستان دارند عجب بحث بیخودی میکنند! ( با احترام به همه اما واقعا هر ماشین الکتریکی که تولید میشه برای رقابت با آمریکا و تسلا نیست! ؛ خسته شدیم اینقدر جنگ بین آلمانی باز ها و ژاپنی باز ها و آمریکایی باز ها رو دیدیم ؛ یکم منطقی به موضوع نگاه کنید ، تعصب فایده ای نداره ! اصلا کره قدرت اول جهان یا همینطور آمریکا ! چه فرقی میکنه؟! از دیدن پست لذت ببرید + حسرت بخورید چون نمی تونیم حتی یه ماشین معمولی بخریم!!!)
مسعود
۱۶ فروردین ۱۳۹۹به نظرم ماشین خوب و چشم نوازی هستش. مخصوصا رنگ سفید و زرد این خودرو. فقط تنها ایرادش پلاستیک های قسمت گلگیر عقب هستش که تا سپر پشت هم کشیده شده است که یک مقدار تو ذوق میزنه . اگر هیوندا قسمت های پلاستیک کاری شده را با بدنه ماشین یک تیکه در نظر می گرفت ماشین کامل و بی نقصی می شدش.
ممد ژانگولر
۱۶ فروردین ۱۳۹۹طرف باید چیزی مصرف کرده باشه با این قیمت تسلارو رها کنه بیاد سراغ این ?
رزیتا
۱۶ فروردین ۱۳۹۹مهدی جان !!!! کره جنوبی جزو کشورهای خاور دور به حساب میاد یعنی شرقی،این دیگه چیز عجیبی نیست و جزو اطلاعات عمومیه که هر کسی باید بدونه
مهدی
۱۶ فروردین ۱۳۹۹ماشین زیبا با مشخصات عالی و قیمت مناسب
علی
۱۶ فروردین ۱۳۹۹دوستان جر و بحث نکنید بالاخره هرکی عقیده خودشو داره،،،،،به هر حال به نظر من تو صنعت خودرو ژاپن حرف اول و میزنه
ارش
۱۷ فروردین ۱۳۹۹ماشین قشنگیه.
فری
۱۷ فروردین ۱۳۹۹گیربکس تک سرعته اتوماتیک وای چه خفن