جدیدترین نسل i30 یکی از جاهطلبانهترین خودروهایی خانوادگی بوده که هیوندای تاکنون ساخته زیرا با اضافه شدن هاچبک داغ i30 N به همراه مدل پنج درب جدید کوپه مانند تعداد اعضای این خانواده بیش از پیش گسترش یافته است.
مدل هاچبک معمولی یکی از کلیدیترین اعضای خانواده بوده اما دیگر تنها نیست زیرا نسخه استیت آن نیز با نام i30 تورر جدید وارد بازار شده است. این خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد و هم اکنون در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
هیوندای i30 تورر جدید برای رقابت با خودروهایی چون فورد فوکوس استیت، پژو ۳۰۸ SW و اشکودا اوکتاویا استیت طراحی شده است. صندوق بزرگ و کاربردی بودن یکی از اصلیترین فاکتورهای این کلاس بوده و هیوندای فضای محفظه بار تورر را نسبت به نسل قبلی بیشتر کرده که این افزایش برابر با ۷۴ لیتر است. فاصله بین محورهای این خودرو با نمونه هاچبک برابر است اما بدنه ۲۴۵ میلیمتر طویلتر میباشد. این افزایش طول در بخش عقب صورت گرفته تا صندوق بار بزرگتری ایجاد شود.
زمان حرکت در جاده مدل فول حاضر در تست که از پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۱۳۸ اسب بخار استفاده میکند احساس زور زدن ندارد. آسایش خودرو در سرعتهای بالا بسیار احساسبرانگیز بوده و سپری کردن ساعتهای طولانی در کابین آسان است مخصوصاً که گیربکس ۷ سرعته DCT سفارشی تعویضهای نرم و آسانی دارد. در کل این یک کروزر بسیار خونسرد است و سیستم تعلیق به منظور ایجاد سواری سهل از عهده دستاندازها برمیآید.
البته این خصیصه به نوعی یک خطر نیز محسوب میشود زیرا سواری آسان و ریلکس i30 تورر در بزرگراه باعث میشود نسخه استیت فاقد دینامیک رانندگی مدل هاچبک باشد. زمانی که جاده کمی پیچ در پیچ باشد فرمان احساس مبهمی داشته و حتی قدرتمندترین پیشرانه بنزینی نیز احساس خوبی ندارد.
کابین خودرو مستقیماً از نمونه هاچبک گرفته شده است. این کابین ترکیبی از متریال نرم در سطوح معین و پلاستیکهای ارزان خراش پذیر است. کابین مدل پریمیوم SE حاضر در تست دارای عناصر لوکسی چون غربیلک فرمان چرمی و گرم شونده، صندلیهایی با چرم واقعی، سقف پانورامیک و ویژگیهای سیستم اطلاعات سرگرمی شامل صفحهنمایش لمسی ۸ اینچی به همراه سیستم ناوبری و صفحه ۴.۲ اینچی میان نشاندهندهها است.
این ویژگیهای اضافی باعث ایجاد حس گرانبها و لوکس بودن i30 تورر شدهاند اما خب باید بهای آن را نیز پرداخت زیرا بهای نسخه حاضر در تست از ۲۴۱۱۵ پوند آغاز میشود که بسیار بیشتر از قیمت ۱۷۴۹۵ پوندی مدل پایه بوده و حدود ۴ هزار پوند نیز بیشتر از مدل SE Nav مجهز به پیشرانه ۱ لیتری است. ما احساس میکنیم نمونه SE NAV ترکیب صحیحی از تجهیزات و قیمت بوده و صرفهجویی ۴ هزار پوندی در پرداخت نیز به معنی پرداخت اقساط ماهانه کمتر است.
مشخصات هیوندای i30 تورر پریمیوم SE
قیمت: 24115 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۴ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 138 اسب بخار/۲۴۲ نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: 203 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.۵ لیتر در صد کیلومتر
منبع: autoexpress
علیرضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۶با این قیمت انتخاب های بهتری هستش
Amir.dp
۱۷ مرداد ۱۳۹۶کلا با قیافش حال نکردم
نویدی
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ظاهرش جلب توجه نمیکنه!…ولی داشبوردش قشنگه.
محمد
۱۷ مرداد ۱۳۹۶هیوندای هم مثه سایر بزرگان داره از موتورهای کوچیک با راندمان بالا استفاده میکنه. این یه مزیت بزرگه
mohsen
۱۷ مرداد ۱۳۹۶چراخ های جلو داخلشون به بازنگری نیاز داره شبیه این 405 SLX هاست ولی در کل خوبه