علیرغم اینکه حدود ۱۳ سال از حضور هیوندای i30 در بازار میگذرد اما این خودرو هرگز نتوانسته به شهرت و اعتبار رقبایی همچون فولکسواگن گلف یا فورد فوکوس دست یابد. هیوندای i30 یک خودروی راحت و ارزانقیمت برای خانوادههاست اما اندکی پشت سر رقیبان مانده است.
کرهایها با فیس لیفت این خودرو به دنبال بهبود وضعیت آن بودهاند. از جمله تغییرات i30 نسخه فست بک است که با پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۵۸ اسب بخاری جدید و فقط تریم N Line عرضه میشود. بهروزرسانیهای بصری این مدل محدود هستند اما باعث میشوند یک خودروی خانوادگی با ظاهری فراموش شونده به خودرویی برجستهتر تبدیل شود.
چراغهای جدید LED به همراه سپر متفاوت باعث شدهاند نمای جلوی i30 حس و حال دیگری داشته باشد. تریم مشکی براق در بخش پایینی بدنه و رینگهای ۱۸ اینچی نیز ظاهر هدفمندتری را به ارمغان آوردهاند. به عنوان یک فست بک، تریم N Line کار خود را به درستی انجام داده است.
پیشرانه هم تازه است. نیروگاه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری قبلی جای خود را به نمونه ۱.۵ لیتری جدید با قدرت ۱۵۹ اسب بخار و گشتاور ۲۵۳ نیوتون متر داده است. عملکرد خودرو اگرچه نفسگیر نیست اما برای چنین محصولی خوب بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۸ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعتی جزو موارد مثبت آن محسوب میشوند.
خودروی حاضر در تست از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه استفاده میکرد. گیربکس ۶ سرعته دستی هیوندای نیز در دسترس است که باعث صرفهجویی ۱۲۰۰ پوندی در مبلغ پرداختی میشود.
احتمالاً انتخاب گیربکس دستی ایده خوبی خواهد بود زیرا بهتر است از گیربکس دوکلاچه دوری کنید. فرقی نمیکند که شما در تقاطع باشید یا شتاب و سبقت بگیرید زیرا درهرحال گیربکس اتوماتیک i30 کند بوده و علاقهای به تعویض دنده ندارد. اگرچه با تریم N Line روبرو هستیم اما خبری از پدال شیفترهای روی فرمان برای تعویض دندهها نیست.
اما پیشرانه به حد کافی نرم بوده و کمکحال آن نیز تکنولوژی ۴۸ ولتی هیبریدی ملایم است. البته گیربکس همیشه باعث افت عملکرد خودرو میشود.
شاید قدرت زیادی وجود نداشته باشد اما میتوان به شاسی هیوندای اعتماد کرد. فرمان هم بخشی از پاسخ بخش جلوی خودرو به دستورات راننده بوده و به خوبی در مقابل کم فرمانی مقاومت میکند و به شما اجازه میدهد حالت خود در پیچها را حفظ کنید.
البته دیگر نقطهضعف این خودرو به کیفیت سواری نه چندان خوبش مربوط میشود. هیوندای خواسته ظاهر جدید خودرو با سواری اسپورتی همراه شود اما i30 N Line موردبحث از نظر پرفورمنس به هیچ عنوان نمیتواند سیستم تعلیق سفت خود را توجیه کند.
این خودرو دائماً در حال تقلا بوده و بجای اینکه دست اندازها را جذب کند با شدت از روی آنها رد میشود و کابین به لرزه میافتد. دامپرها نیز بر خلاف مدل کامل N از نوع غیرفعال بوده و بنابراین وقتی حالتهای گوناگون رانندگی را انتخاب میکنید بهبودی در کیفیت سواری وجود نخواهد داشت.
داخل کابین برخی بهبودها رخ داده و هیوندای صفحهنمایش جدید ۱۰.۲۵ اینچی را به همراه اپل کارپلی و اندروید اتو اضافه کرده است. شارژ بیسیم گوشی هوشمند نیز به i30 اضافه شده است.
اما فاکتور مهم برای اکثر خریداران قیمت خودرو خواهد بود. با بهای حدود ۲۷ هزار پوندی که تنها چند هزار پوند ارزانتر از نسخه کامل N است، i30 N Line فست بک خودروی نسبتاً گرانی محسوب میشود.
هیوندای i30 N Line فست بک قطعاً باعث هیجانانگیزتر شدن این کلاس خودرویی شده اما پشت ظاهر آن برخی نقاط ضعف مهم وجود دارد. گیربکس دوکلاچه کند و سواری سفت باعث شدهاند این خودرو به عنوان محصولی خانوادگی مورد تردید قرار گیرد. افرادی که به دنبال ظاهر و پرفورمنس بهتر هستند میتوانند مدل کامل N را با قیمتی بالاتر انتخاب کنند.
مشخصات هیوندای i30 فست بک N Line 1.5 T-GDi
- قیمت: 26645 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۵ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 156 اسب بخار/۲۵۳ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6 لیتر در هر صد کیلومتر
new reventon
۲۶ آبان ۱۳۹۹عالیه
مخصوصا عکس آخری
Malt hill
۲۶ آبان ۱۳۹۹نسخه هاچبک رو ترجیح میدم
مهدی
۲۶ آبان ۱۳۹۹واقعا ماشین زیبایی هستش التبه اگر عکس بازان مجازی نپسندن حرفی نیست بازم عالی
مهدی موتورز
۲۶ آبان ۱۳۹۹زیباس
MehdiTurbo
۲۶ آبان ۱۳۹۹خیلی بهش اومده
من اینو به هاچ بکش و النترا ترجیح میدم
خوبیش اینه هم خوشگلی و داره هم کم حجمی هاچ بکش برای تو شهر
مهرداد
۲۶ آبان ۱۳۹۹کاش هیوندای همین طراحی رو بر میداشت و تو الانترا هم استفاده میکرد. خیلی بهتره این بجای اون ظاهر عجیب و غریب
917
۲۶ آبان ۱۳۹۹النترا برای بازار آمریکا طراحی شده در حالی که i30 بازار هدفش اروپاس، بازار آسیا هم ترکیبی از این دوتا بازاره. تفاوت سبک طراحی این دوتا برای تفاوت سلیقه تو بازار های مختلف هستش
Amin-mc20
۲۶ آبان ۱۳۹۹الان مثلا این n لاینه؟!؟!
مسعود
۲۶ آبان ۱۳۹۹همین طرحو تو سایز بزرگتر با موتوری قوی تر با ارتفاع کمی بیشتر میتونه بزنه بعنوان کراس اور کوپه :|
یاد کراس اورای کوپه افتادم با طرح عقبش متنهی انگار انداختیش تو اب کوچیک شده
امین
۲۶ آبان ۱۳۹۹واقعا طراحی زیبا و بی نقصی داره
Ahmadreza2002
۲۶ آبان ۱۳۹۹علاوه بر همه مچارد ذکر شده
به نظرم خیلی خیلی گرونه
چه خبره اخه
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۲۶ آبان ۱۳۹۹اگه ارتفاعش بالاتر بره میشه کراس اوور کوپه
net
۲۶ آبان ۱۳۹۹amg_73
نظرت خوب بود،شبیه بچه کراس اور کوپه هست.کراس اور کوپه جالب نیست.هاچ بک این ماشین قشنگتره.لوله اگزوز دایره قشنگه اگر دو لوله اگزوز دایره ای سمت چپ و راست داشت قشنگتر بود.اگر صندوق عقب کشیده بود قشنگتر میشد.چراغ جلو و جلوپنجره نسبتا خوبه
رامتین
۲۶ آبان ۱۳۹۹بنظرم زیاد خوب نشده خصوصا مدل فست بک. کلا I30 هاچبکش فعلا جذابه. البته به عنوان سلیقه اگر من بخوام هاچبک معمولی انتخاب کنم فولکس پولو یا رنو کلیو مدنظرمه و هاچبک بزرگتر، گلف یا رنو مگان.
امیر
۲۶ آبان ۱۳۹۹اصلا نمی خوام بگم کپی کرده نه اصلا. واقعا خوب از آب در اومده. اما چیکار کنم که ستون عقبش منو یاد گرن کوپه سری2 میندازه. چراغ عقبش هم مرسدس. ??♂️
فرشاد
۲۶ آبان ۱۳۹۹چ گیربکسی داغونی
قیمتشم ک بالاس
Sina
۲۶ آبان ۱۳۹۹عجب قیافه ی فوق العاده زیبایی داره!!!
ظاهرش بی نظیره
موتورش یکم ضعیفه ولی قیافه ی بی نظیرش جبران میکنه
مهرداد كمال
۲۷ آبان ۱۳۹۹این قد پورشه کانسپت دیدم که دیگه این ماشینا واسم معمولی بنظر میان
یاس ی
۲۷ آبان ۱۳۹۹بد نیست ولی ایکاش ارزونتر بود و اینکه اصولا خودروسازها از گیربکس دوکلاچه استفاده میکنن که سرعت تعویض دنده بالا بره چجوریه که این گیربکس انقدر کند هستش که انتخاب دستیش پیشنهاد شده !!!!!!!!!!!!!!!!