پیشرانههای درونسوز هنوز هم بین ما خواهند بود و اگر دراینباره شک دارید بهتر است نگاهی به تکنولوژی زمانبندی متغیر پیوستهی سوپاپ هیوندای یا CVVD بیندازید.
بنا به گفتهی این خودروساز کرهای، پیشرانهی مجهز به این تکنولوژی ۴ درصد پرفورمنس بهتر، ۵ درصد مصرف سوخت و ۱۲ درصد آلایندگی کمتر در مقایسه با پیشرانهی فاقد این سیستم ارائه میکند.
اما طرز کار این تکنولوژی چگونه است؟ زمانی که خودرو با سرعت ثابتی رانده شده و قدرت کمی نیاز است، تکنولوژی CVVD سوپاپ جذب را از اواسط تا پایان سیکل احتراق باز کرده و با کاهش مقاومت ایجاد شده توسط احتراق باعث بهبود راندمان و مصرف سوخت میشود. زمانی که شتابگیری و خروجی پیشرانه بالاست، سوپاپ جذب در آغاز سیکل احتراق بسته شده و همین امر میزان هوای بکار رفته در اشتعال را به منظور بهبود گشتاور به حداکثر میرساند.
تکنولوژی CVVD در پیشرانهی ۴ سیلندر G1.5 T-GDi که قدرت قابلتوجه ۱۸۰ اسبی و گشتاور ۲۶۴ نیوتون متری دارد. سوناتا اولین خودرویی خواهد بود که از این پیشرانه استفاده خواهد کرد. این پیشرانه علاوه بر CVVD از گردش گاز اگزوز کمفشار و سیستم مدیریت گرمایی یکپارچهی جدیدی سود میبرد که پیشرانه را سریعاً گرم یا سرد کرده و به این ترتیب دمای عملیاتی بهینه ایجاد میشود.
آلبرت بیرمن مدیر تحقیق و توسعهی هیوندای میگوید:
توسعهی تکنولوژی CVVD مثالی خوب از چگونه بهبود تکنولوژی قوای محرکهی گروه هیوندای میباشد. ما به تلاشهای خلاقانهی خود برای اطمینان از مدل تجاری پایدار خود در آینده ادامه خواهیم داد.
s\i\,v
۱۴ تیر ۱۳۹۸اونوقت ما باید بررسی کنیم ببینیم موتور EF7رو روی چند تا ماشین دیگه نصب کنیم
علی هوشنگ نظری
۱۴ تیر ۱۳۹۸داخل متن نوشتید موتور 1/5 لیتری ولی داخل فیلم نوشته شده موتور 1/6 لیتری . پس متن اشتباه نوشته شده است . اصلاح نمایید
شهریار
۱۴ تیر ۱۳۹۸خدا وکیلی من یه سوناتا مدل ۲۰۱۰ دارم مثل بچه ام خاطرشو می خواهم مرد مرد پام که میزارم رو پدل گازش لذت می برم حلال ش باشه بنزینی که می خوره هرچند مصرفش از پراید های جدید کمتر خخخخخ الان اگه خدا دوبار پول برسونه میدم یه ۲۰۱۸ شو می خرم
سیاه
۱۱ مهر ۱۴۰۲این تکنولوژی شرکت هیوندا پس از 9 سال تحقیق وارد بازار شده است . بر خلاف روش تغییر تایمینگ در cvvt و روش لیفت متغییر vvl در این روش با تغییر دیوریشن بادامک میل سوپاپ میزان هوای ورودی و دود خروجی را با تغییر در مدت زمان باز بود سوپاپ مدیریت میکند . از انجا که تغییر دیوریشن بادامک فلزی امکان پذیر نیست هیوندای در روشی بسیار جالب بادامک و میل سوپاپ را منفصل از هم ساخته و سرعت چرخش این دو فقط در لحظات عبور از روی سوپاپ کم یا زیاد یا مساوی قابل تنظیم هستند که بترتیب باعث مدت زمان باز بودن بیشتر سوپاپ / مدت زمان باز بودن کمتر / و مدت زمان استاندارد باز بودن سوپاپ / می شود . برای خارج نشدن تایم موتور این تغیر سرعت بادامک و میل فقط و فقط در لحظه تماس با سوپاپ رخ می دهد و پس از عبور باید بروی حالت استاندارد منطبق شوند .