در روز آغازین آخرین هفتهٔ خردادماه، با قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال در خدمت شما هستیم. امروز بار دیگر نوبت به گروه خودروهای اسپرت کوچک رسیده است. در اولین دوئل این گروه، دو خودروی تقریباً یکسان یعنی مزدا MX-5 و فیات ۱۲۴ روبروی یکدیگر قرار گرفتند که این نبرد با برتری رقیب ژاپنی و با کسب ۷۱ درصد از کل آراء به پایان رسید. در دو نظرسنجی این دوئل مجموعاً ۱۴۱۸ رأی به ثبت رسید که سهم مزدا از این میزان ۱۰۰۹ رأی و فیات ۴۰۹ رأی است. بدین ترتیب شاهد حضور مزدا MX-5 در مرحلهٔ بعدی رقابتهای این گروه خواهیم بود. امروز نیز دو کوپهٔ کوچک دیگر به مصاف یکدیگر رفتهاند که یکی از آلمان و دیگری از کرهٔ جنوبی است. این دو ماشین فولکسواگن شیراکو و هیوندای ولوستر هستند.
کیا سراتو کوپه | هوندا سیویک کوپه | فیات ۱۲۴ اسپایدر | مزدا MX-5 |
؟ | مزدا MX-5 | ||
آئودی TT | بامو سری ۲ | هیوندای ولوستر | فولکسواگن شیراکو |
؟ | ؟ | ||
تویوتا GT86 | نیسان 370Z | فولکسواگن بیتل | سایون tC |
؟ | ؟ |
فولکسواگن شیراکو
فولکسواگن برای نخستین بار در سال ۱۹۷۴ نام شیراکو را به جهانیان معرفی کرد. این یک کوپهٔ هاچبک بود که روی پلتفرم گلف ساخته شده و بهعنوان جایگزینی برای کوپهٔ موتور عقب کارمن گیا معرفی گردید. شیراکو در دو نسل تا سال ۱۹۹۲ تولید شد و سپس با مدل کورادو جایگزین گردید. پسازاین، نام شیراکو فراموش شده و مدتها خبری از آن نبود تا اینکه در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۶ با معرفی کانسپتی بنام ایراک، فولکسواگن اعلام نمود که قصد بازگرداندن شیراکو را دارد. بدین ترتیب سرانجام در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۸ نسل سوم شیراکو رونمایی شد که شباهتهای زیادی با کانسپت ایراک داشت. این کوپهٔ کوچک روی پلتفرم A5 گروه فولکسواگن ساخته شده که با خودروهایی چون آئودی A3، آئودی TT، فولکسواگن گلف، سئات لئون، فولکسواگن بیتل، اشکودا اکتاویا و… مشترک است. تولید این نسل از شیراکو همچنان ادامه دارد که البته برای سال ۲۰۱۵ مورد فیسلیفت قرار گرفت اما طبق گزارشاتی که اخیراً منتشر شده ممکن است به دلیل فروش نهچندان بالا طی سالهای آتی تولیدش بدون معرفی نسل جدید متوقف گردد. برای این کوپهٔ اسپرت آلمانی دو پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری و ۲ لیتری بنزینی به همراه یک واحد ۲ لیتری دیزلی با سطوح قدرت مختلف ارائه میگردد که نیروی آنها توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا نمونههای اتوماتیک DSG دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. پرچمدار خانوادهٔ شیراکو نیز مدل شیراکو R است که به پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو ۲۶۵ اسب بخاری مجهز است. ولی ما برای این رقابت و جهت هماهنگی با رقیب کرهای، نمونهٔ ضعیفتری را انتخاب کردهایم که از همین موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند اما قدرت کمتری برابر با ۲۲۰ اسب بخار دارد.
هیوندای ولوستر
هیوندای در نمایشگاه خودروی سئول ۲۰۰۷ از یک کوپهٔ کامپکت کانسپت با نام HND-3 پردهبرداری کرد که مشخص شد بهعنوان جایگزین کوپهٔ تیبورن در نظر گرفته شده است یعنی خودرویی که با نام هیوندای کوپه در کشورمان هم عرضه شد. سپس نهایتاً چند سال بعد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۱ نسخهٔ تولیدی این کوپهٔ اسپرت با نام ولوستر رونمایی شد. این ماشین روی پلتفرم PB گروه کیا-هیوندای ساخته شده است که با خودروهایی چون هیوندای i20، کیا سول، هیوندای اکسنت و کیا ریو مشترک است. ولوستر اما از یک ویژگی جالب و منحصربهفرد برخوردار است که آن طرح درهای آن است. این خودرو در سمت راننده مانند خودروهای کوپه، فقط یک در دارد اما در طرف دیگر دارای دو در است که آنرا به خودرویی سهدر (با احتساب درِ صندوق بار، چهاردر) تبدیل کرده است؛ بنابراین ولوستر از طرف راننده خودرویی کوپه و از طرف شاگرد یک هاچبک چهاردر به نظر میرسد! البته دستگیرهٔ درِ عقبی بهصورت نیمه مخفی طراحی شده تا این درب چندان مشخص نباشد. این کوپه/هاچبک کرهای برای سال ۲۰۱۶ نیز مورد فیسلیفتی جزئی قرار گرفت که تغییراتی را در ظاهر و داخل آن به همراه داشته است. برای ولوستر تنها یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو در نظر گرفته شده اما این موتور با سه سطح قدرت مختلف ارائه میشود که دو نمونهٔ آن تنفس طبیعی و یکی توربوشارژ است. ما در این دوئل جهت تناسب با پیشرانهٔ شیراکو، نسخهٔ توربو ولوستر را شرکت دادهایم که ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخهای جلو نیز گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و شش سرعته و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه قابل انتخاب است.
مشخصات فنی
فولکسواگن شیراکو | هیوندای ولوستر | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۲۰ اسب بخار | ۲۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر | ۲۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۶.۷ ثانیه | ۷.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵ ثانیه | ۱۵.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۴۵ کیلومتر/ساعت | ۲۲۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۶ لیتر (ترکیبی) | ۷.۸ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۳۷۰ کیلوگرم | ۱۳۰۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۲۵ متر | ۴.۲۲ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۷ متر | ۲.۶۵ متر |
حجم صندوق بار | ۳۱۰ لیتر | ۳۲۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۵,۴۶۰ دلار | ۲۴,۷۸۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9770016]
PaRHaM
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ب طور عجیبی شیراکو رو دوس دارم!
با هیچ عدد و رقمی هم کار ندارم??
سامان اذری
۲۷ خرداد ۱۳۹۶درسته شیراکو یکم قدیمی شده ولی بازم از ولستر خیلی سرتره
من ولستر سوار شدم خیلی سفت و خشکه صداهای اسفالت و چاله های کوچیکشم کاملا به داخل منتقل میشه فضای سر صندلی غقبشم افتضاهه
Moein
۲۷ خرداد ۱۳۹۶شیراکو بهتره ولی فولکس واگن باید یه فکری واسه طراحی داخلی ماشیناش بکنه.دیگه دارن قدیمی میشن.
ahmad
۲۷ خرداد ۱۳۹۶اتفاقا طراحیش خیلی به روز و منطقیه (و البته زیبا)
مهم ترین مزیتش هم اینه که شلوغی بی مورد و اضافه نداره!
Hsmed
۲۷ خرداد ۱۳۹۶شاید خیلیا خوششون نیاد ولی به نظر من طراحی خارجی شیراکو حتی خیلی زیباتر و مدرن تر از گلفه البته در یک کلاس نیستن ولی متاسفانه به شکل عجیبی به خاطر همین طراحی نتونسته فروش آنچنانی داشته باشه !
GTA
۲۸ خرداد ۱۳۹۶شیروکو و ولستر :)))))
شوخی بود یطورایی فک کنم
رضا
۲۷ خرداد ۱۳۹۶درسته خود فولکس واگن خودش مشکل دیزل گیت رو داره.
ولی به نظرم حداقل از لحاظ کیفیت خیلی بالاتر از ماشین های کره ای و فرانسوی هستش.
طراحی های ماندگارتر هم نسبت به کره ای و فرانسوی داره.
پس فولکس
مهدی 911turbo s
۲۷ خرداد ۱۳۹۶آخه مگه میشه کسی به هیوندای رای بده
فقط تویوتا و هوندا
۲۷ خرداد ۱۳۹۶همین نظرسنجی رو ببری بین مردم عادی ایران که چیزی از ماشین نمیدونن برگزار کنی، نتیجه برعکس میشه :))
ROHAM
۲۷ خرداد ۱۳۹۶من به هیوندای رای دادم
دی
فقط دلم سوخت واسش
ACR VIPER
۲۷ خرداد ۱۳۹۶شیروکو خداییش خیلی خش استیل وناب ِ
ولوستر هم از هیچ نظری کم نداره ولی جلوی شیروکو واقعا حیچ حرفی نداره
شیروکو طراحی پخته وجذابی داره
ACR VIPER
۲۷ خرداد ۱۳۹۶شیروکو خداییش خیلی خوش استیل وناب ِ
ولوستر هم از هیچ نظری کم نداره ولی جلوی شیروکو واقعا حیچ حرفی نداره
شیروکو طراحی پخته وجذابی داره
سعید(تهران)
۲۷ خرداد ۱۳۹۶شیراکو قابل مقایسه با ولوستر نیست، در ضمن پولو جدید هم معرفی شد، با طراحی داخلی دگرگون شده، پدال عزیز خواهشمندیم پوشش بدید…
فرزاد لاکچری
۲۷ خرداد ۱۳۹۶چه طراحی داخلی چه بیرونی ولوستر بهتر بود مخصوصا طرح لوله اگزوزهای دوتایی گرد کنار هم که خیلی خاص ترش کرده بالاخره نظر شخصی من به هیوندای نزدیک تره
مسعود
۲۷ خرداد ۱۳۹۶دیدن اسمه ولوستر کنار اسمه شیراکو واقعا خنده دار بود!!! به نظر من به هییییچ عنوان ولوستر قابل قیاس با شیراکو اصیل و دوست داشتنی نیست
یاسین
۲۷ خرداد ۱۳۹۶بی هیچ تعصبی شیراکو برتره دلیلشم خیلی سادس چون شیراکو همین یه ماشین فولکس اصالتش و تجربه ای که روش بدست اومده بزرگترین پشتوانه برای کسیه که میخواد یکی از بهترین گزینه های این کلاس رو انتخاب کنه ولستر هیچ بدی خاصی هم ممکنه نداشته باشه ولی هنوز اول راهه
ساسان
۲۷ خرداد ۱۳۹۶تلاش هیوندای قابل احترامه..ولی باشیراکو قابل مقایسه نیست ازهرجهت …فوقلادس شیراکو…اسمشم باحاله!!
sina
۲۷ خرداد ۱۳۹۶درسته شیراکو خودش داره از خط خارج میشه طبق خبر چند وقت پیش همین پدال ولی خب بازم به هیواندای شرف داره.
BENZ&BMW
۲۷ خرداد ۱۳۹۶الان 1 ساعته دارم فکر می کنم که دلیل اینکه بعضی ها به ولوستر رای دادن رو پیدا کنم ولی هر چه قدر زور میزنم هیچ دلیلی پیدا نمیکنم?????
عرفان
۲۷ خرداد ۱۳۹۶بنظر من از همه لحاظ ها بجز طراحی داخلی شیراکو بهتره. ولی قابل توجه ترین نکته اینه که دوتای این ماشینا باید تو ایران باشه تا بتونیم سوار شیم ولی هیچ کدوم نیست و اگر هم لطف کنن وارد کننده ها بیارنشون قیمت هتی بالای ۱۱۰ و این ها بخودش میگیره احتمالا (برای کلاس هاچبک های اسپرت زیاده بنظر من)
و صد البته بنزین فاجعه بار هم به مشکلاتش اضافه میشه ،بخاطر توربو بودن.
Saman
۲۷ خرداد ۱۳۹۶طراحی داخلی شیراکو خیلی پیرمردی هستش و شیراکو مانند فیتون یه محصول شکست خورده از فوولکس واگوونه و مشتری نداره حالا کاری هم به متقلب بودن فوولکس آئودی نداریم :D
فرشاد سجادیان
۲۷ خرداد ۱۳۹۶شیراکو خیلی جذاب و شیکه اما متاسفانه اونقدر که به گلف توجه میشه، بهش توجه نشده و نمیشه؛ از نظر من به مراتب زیباتر و خاصتر از گلفه؛ یه محصول دوستداشتنی اما شدیدا مظلوم!
#ali.m#
۲۷ خرداد ۱۳۹۶فنی ک یکین ولی فولکس رو به هیوندایی ترجیح میدم .
parsa
۲۷ خرداد ۱۳۹۶تقریبا جذابیتشون و مسائل فنیشون یکیه ..
اما طراحی داخلی ولستر جذابتره
Ali
۲۷ خرداد ۱۳۹۶رای من هیوندای…
الکی مثلا اسکل شدم?
هیوندا مفتش گرونه در مقابل فولکس
بدون هیچ شکی به فولکس رای بدین ناموسا از همه لحاظ بهتره
رینک هاش خیلی خوشگله
علي چايچي
۲۷ خرداد ۱۳۹۶اگه تعداد رای هیوندا بیشتر از فولکس باشه دیگه برام جای تعجب نداره
کسایی که cls رو به آستون مارتین راپید اس ترجیح میدن
و بنز Gls رو به لکسوس LX ترجیح میدن
و اوپل آدام رو به فیات 500 نوستالژیک و با کیفیت ایتالیایی ترجیح میدن
ازشون بعید نیست که بجای فولکس به هیوندای ولستر رای بدن
برخلاف اینکه یه سری ادعای ماشین بازیشون میشه ولی از ماشین چیزی نمیدونن و فقط دنبال ظاهر و بزک میگردین
ahmad
۲۷ خرداد ۱۳۹۶جوری میگی فیات باکیفیت که انگار داری راجع به آئودی حرف میزنی!
فیات کجاش با کیفیته آخه؟!
حمید ع
۲۷ خرداد ۱۳۹۶از همون زمان معرفی شیراکو عاشقش شدم..هنوزم عاشق این ماشینم..خیلی خاصه..فقط شبیه خودشه..از گلف هم سرتره..چه برسه به ولوستر که فک نمیکنم اصلا حتی بتونه به استادشیریکو نزدیک شه!
ASTON
۲۷ خرداد ۱۳۹۶شوخی میکنید
من اصن با اعداد و ارقام کاری ندارم ولی رای دادن به ولوستر در مقابل فولکس واگن یه جور کفر به حساب میاد
سیاوش
۲۷ خرداد ۱۳۹۶بدون نظرسنجی هم مشخصه کدوم برتره کیف میکنه ادم فیس شیراکو رو میبینه
محمد شجاعی
۲۹ خرداد ۱۳۹۶درسته که طراحی ولستر به روز تره.ولی مشخصات فنی تو یه ماشین حرف اول و میزنه.برا همین به شیراکو رای میدم.