به دومین دوئل از دومین دور مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدیم. دوئلی که به یکی از شلوغترین، رقابتیترین و محبوبترین کلاسهای خودرویی اخیر دنیا یعنی سگمنت کراساوورهای سابکامپکت اختصاص دارد. دوئل قبلی این گروه بین سانگیانگ تیوولی و سوزوکی ویتارا برگزار شده بود که در آن درمجموع ۲۰۸۴ رأی در سایت و کانال تلگرام پدال تا این لحظه به ثبت رسیده است. نکتهٔ جالب در مورد این دوئل اینکه نتایج سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند. درهرحال از مجموع آراء ثبتشده، تعداد ۱۰۱۰ رأی به سانگیانگ تیوولی و ۱۰۷۴ رأی به سوزوکی ویتارا اختصاص پیدا کرده است. بدین ترتیب سوزوکی ویتارا با اختلافی بسیار جزئی و کسب ۵۱ درصد آراء، بهعنوان پیروز دوئل اول کلاس کراساوورهای سابکامپکت از مرحلهٔ مقدماتی به مرحلهٔ بعدی صعود کرد. دومین دوئل این کلاس بین نیسان کیکس و هیوندای کرتا برگزار شده است.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | ؟ | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
؟ | ؟ | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
؟ | ؟ | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
؟ | ؟ | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
؟ | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
؟ | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
؟ | ؟ |
هیوندای کرتا
کرتا اولین کراساوور سابکامپکت هیوندای محسوب میشود که البته خودرویی جهانی نیست و برای برخی بازارها طراحی شده است. این خودرو که توسط شرکت همکاری مشترک پکن-هیوندای توسعه پیدا کرده است، هماکنون در چین، هند، روسیه، برزیل و الجزایر تولید میشود و عمدتاً در همین مناطق عرضه میگردد. هیوندای کرتا که در برخی بازارها با نام IX25 عرضه میگردد، پلتفرم مشترکی با کیا سول و کیا KX3 دارد. این خودرو در طراحی نیز تا حد زیادی به برادر بزرگترش سانتافه شباهت دارد تا جایی که میتوان آنرا یک بچه سانتافه دانست. کرتا با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که همگی از نوع چهار سیلندر هستند. از بین این موتورها ما برای این دوئل موتور بنزینی میانی آنرا انتخاب کردهایم که یک واحد ۱.۶ لیتری با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است. نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک بهصورت استاندارد به چرخهای جلو منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد.
نیسان کیکس
کیکس هم مانند کرتا خودرویی جهانی نیست و عمدتاً برای بازارهای آمریکای جنوبی طراحی شده است. این کراساوور سابکامپکت برای اولین بار در بازیهای المپیک ۲۰۱۶ برزیل رونمایی شد و هماکنون تولید آن در همین کشور و مکزیک صورت میگیرد. کیکس هم به برادر بزرگتر خود یعنی مورانو شباهت دارد چراکه ویژگیهای طراحی مورانو یعنی سقف شناور در ستون C و جلوپنجرهٔ V شکل در برادر کوچکتر هم دیده میشود. کیکس پلتفرم مشترکی با دیگر کراساوور سابکامپکت نیسان یعنی مدل جوک دارد اما حدود ۱۷ سانتیمتر طول بیشتری از آن دارد. نیسان کیکس اما برخلاف هیوندای کرتا تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی عرضه میشود که ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. برای این کراساوور ژاپنی هم سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است اما در حالت استاندارد نیروی موتور فقط به چرخهای جلو منتقل میشود.
مشخصات فنی
هیوندای کرتا | نیسان کیکس | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار | ۱۱۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۰ نیوتن متر | ۱۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۱۵.۱ ثانیه | ۱۵.۳ ثانیه |
حجم صندوق بار | ۴۰۲ لیتر | ۳۸۳ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر | ۷.۵ لیتر |
طول | ۴.۲۷ متر | ۴.۲۹ متر |
وزن | – | ۱۱۴۲ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۸,۳۹۰ دلار | ۱۹,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9755127]
لامبورگینی
۵ خرداد ۱۳۹۶.
مزیت های هیوندای غیرقابل چشم پوشی هستند.
با این حال این جا زور تعصبم از منطقم خیلی بیشتره و با وجود یک ماشین ژاپنی به کره ای رای نمیدم !
انتخاب من نیسان !!
بیژن
۵ خرداد ۱۳۹۶ظاهرا اختلاف دو اسب، تاثیر زیادی بر برتری هیوندای نداره، ضمن اینکه وزن اون هم مشخص نیست.قطعا نیسان به لحاظ ذاتی برتری های نسبی به رقیبش داره .وهمون طور که از عکسها پیداست ، زیبایی ظاهری و کیفیت متریال داخل تا حدودی بهتر از کرتا بنظر میاد
Alen
۵ خرداد ۱۳۹۶کره ماشین های خوبی تولید میکنه ولی ماشین های ژاپنی بهتر, ژاپنی ها حرفه ای ترند مهمتر اینکه بازار خودرو الان خیلی شلوغه, ولی باز هم مارکهای ژاپنی نو و دست دوم های ژاپنی بهتر خرید و فروش میشود .
یاسین
۵ خرداد ۱۳۹۶پدال جای عکسارو جا به جا کن عکسای کابین کیکس رو گذاشتین زیر کرتا
من که به کیکس رای میدم جدا از اینکه نیسانه و خیلی بهش علاقه دارم به نظرم هم طراحی بیرونیش و هم داخلیش بهتر از کرتاس البته کرتا هم ماشین خوبیه
البته من به شدت منتظرم نسل بعدی جوک بیاد چون رندرهایی اولیه که ازش پخش شده نشون میده طراحیش خیلی عالی شده
سردبیر
۵ خرداد ۱۳۹۶سلام. ممنون از دقت نظر شما. تصاویر اصلاح شدند.
Landscape
۵ خرداد ۱۳۹۶از لحاظ فنی کاری ندارم کدوم بهتره ولی طراحی نیسان شلخته و خطوط تیز که زیاد به دل آدم نمیشینه مخصوصا جلو پنجره ماشین که تناسب خوبی با طراحی قسمت جلو نداره
پژمان
۵ خرداد ۱۳۹۶جدول؛
هیوندای مشخصات بهتری داره پس هیوندای.
متعصبین؛
هیوندای آشغالی بیش نیست پس نیسان
.
.
حالا خودم؛
هیوندای بهتره
behnam
۵ خرداد ۱۳۹۶با توجه به جدول
هیوندای تنها ۲ اسب بیشتر داره و شتابش ۲ دهم ثانیه توی ۱۵ ثانیه بهتره
قیمتش هم تفاوت آنچنانی نداره
یعنی تعریف مشخصات بهتر از نظر شما همیناست؟
پژمان
۵ خرداد ۱۳۹۶قیمت که اصلا مهم نیست
اسب بخار هم همین طور
گشتاور چی اینم ولش کن
زیبایی چی اینم هیچی
حجم صندوق هم که دیگه اصلا
برند چی اینم یه کمی
کاوه آهنگر
۵ خرداد ۱۳۹۶انتخابم نیسان بخاطرهمه چی.
پدال عکسهای کابین رو جابجا گذاشتین،لطفا ویرایش کنید
amin
۵ خرداد ۱۳۹۶انتخاب من نیسان است. به دلیل طراحی خارجی جسورانه تر و کابین زیباتر.سبک کابین هیوندای دیگه خیلی تکراری شده. دلیل دیگر هم گیربکس cvt نیسان است.برعکس برخی افراد که این گیربکس را خسته کننده و کسل کننده میدانند من روان بودن و نرمی و آرامش این گیربکس را که نمونه اش را در تیانا برادرم تجربه کردم بسیار بیشتر میپسندم
فرامرز
۵ خرداد ۱۳۹۶اینکه نیسان با گیربکس CVT همون اندازه مصرف میکنه عجیبه چون تنها مزیت CVT همون مصرفشه و از نظر شتاب و لذت رانندگی چنگی به دل نمیزنه. ضمن این که با بالا نگه داشتن دور موتور فشار به موتور بیشتره و صدای ورود به کابین هم بالاتره.
amin
۵ خرداد ۱۳۹۶بله دوست عزیز،خب این نظر شما و بسیاری افراد است اما من و بسیاری افراد دیگر هم گیربکس cvt را ترجیح میدهیم ،در مورد صدای پیشرانه در دور بالا به واسطه گیربکس cvt هم باید بگم که به عنوان مثال در نیسان تینا صدای موتور حتی در دورهای بالا هم داخل کابین شنیده نمیشود،
البته میدونم که مثال درستی نیست چون ماکسیما خودروی قدیمیتری است اما چون ماکسیما داشته ام میتونم بگم که من روان بودن گیربکس تیانا را خیلی بیشتر از ماکسیما میپسندم.این یک امر سلیقه ای است
PaRHaM
۵ خرداد ۱۳۹۶با این که طراحی خارجی کیکس فاجعه اس!
و با این ک از گیربکس cvt زیاد خوشم نمیاد
با این که طراحی خارجی کرتا معقول تره
و این که مشخصات تقریبا برابره (یکم کرتا بهتر)
ولی به علت واقعا داغون بودن طراحی داخلی کرتا و واقعا خوشگل بودن داخل کیکس نظرم میره سمت کیکس
در ضمن هر جفت این ماشینا و هر ماشینی از هر برندی هیچ وقت زیر ۵ ۶ سال دچار مشکل نمیشن!
بیاید اینو بپذیریم که بد ترین شرکت های جهانی هم در این حدی که بعضی دوستان فکر میکنن فاجعه نیستن!😐
فيصل
۵ خرداد ۱۳۹۶کیکس تو دبی هم رسما وارد شده بتازگی
sunmartin
۵ خرداد ۱۳۹۶تعصب رو چی دارین؟؟ واقعا ایرانی ها نمونه افراد سایکوپتی هستند که خودخواه و برند پرست هستند کیا یا هیوندای بهترین خودروهای جهان را هم بسازه نیسان بیاد گواهی بده که کیا هیوندای بهترن صدتا جایزه بگیرن ارزون تر هم باشن بازهم کاربران پراید سوار و یا گاها با مشتقات پژو و رنو خو کرده بازهم نیسان را انتخاب میکنند گویی که نیسان و تویوتا و کلا ژاپنی ها به انها ماهیانه حقوق پرداخت میکنند و یا به نشانه پایبندی به برندهای ژاپنی به آنها تویوتا هوندا مزدا و نیسان جایزه میدهند واقعا با این تفکر تا کجا میخواهید پیش بروید؟
رضا
۲۹ فروردین ۱۳۹۷متعصبانه که نمیشه نظر بدی… باید جفتشو سوار بشی.
همسایه ما هیوندای ولوستر داشت و الانم هوندا سیویک. ماشین فرانسوی هم داشته قبلا.
اینجور که میگه از هوندا خیلی راضی تره. بقول خودش برتری کره ای ها توی آپشناشون هست و برتری ژاپنی ها توی سواری بهتری که دارن.
رضا
۲۹ فروردین ۱۳۹۷البته یه عامل دیگه شرایط ایران هست. حتی اگه نیسان بهترین ماشین دنیا رو هم بزنه، چون قطعات کیا و هیوندای (خصوصا” کیا) بهتر گیر میاد، خرید ماشینای کره ای منطقی تر هست.
میلاد
۵ خرداد ۱۳۹۶انتخاب من هیوندا چون مشخصات بهتری داره
کیفیتشم خوبه فرقی با نیسان نداره فقط متعصبای حسود ژاپنی پرست که چشم دیدن پیشرفت کره رو ندارن به نیسان رای میدن ولی واقعیت چیز دیگری
زنده باد کره زنده باد هیوندا همینطرو که تو صنعت الکترونیک – موبایل – لوازم خونه ساخت رم و پیپست کره چند ساله از ژاپن جلو زده تو صنعت ماشین هم خیلی پیشرفت کرده
میلاد
۵ خرداد ۱۳۹۶انتخاب من هیوندا
هم طراحیش بهتره هم مشخصاتش
یه مشت ژاپنی پرست فقط از روی حسادت که چشم پیشرفت کره رو ندارن به نیسان رای میدن
AK_007
۶ خرداد ۱۳۹۶رای من کرتا
با وجود اینکه طراحی کیکس ب نظرب جالبتره ولی خطوط شکسته بیش از حد رو نمیپسندم در مقابل طراحی خسته کرتا
کرتا ۲۰ لیتر صندوق بار بیشتر داره و مهمنرین مزیتش گیربکسشه ک احتمالا قابلیت تیپ ترونیک هم داره
پوریا
۶ خرداد ۱۳۹۶سلام با تشکر از سایت خوبتون رای من هیوندای
شایان
۸ خرداد ۱۳۹۶من کرتا رو توی منطقه آزاد دیدم. واقعا نمیدونم چرا این خودرو وارد نمیشه. با توجه به قیمتش و شرایط فنیش اگر وارد بازار بشه یقینا ماشین های توی سگمنت خودش رو تارومار میکنه. کاش کرمان موتور به جای اکسنت کرتا رو برای مونتاژ انتخاب می کرد. به نظرم موفقیت بیشتری هم نصیبش می شد.
کمال
۱۲ مهر ۱۳۹۶نیستان کیکس تنها مزیتش طراحی داخل کابین هست ولی از تمام جهات هیوندا کریتا برتری داره هم قدرت موتور هم طراحی بیرونی هم گیربکس شش سرعته ضمن اینکه دوستان باید به وضعیت قطعات یدکی موجود در بازار هم توجه داشته باشن ک باتوجه به وفور ماشینهایی با برنده هیوندا در ایران ک حتی بعضی از مدلهاش توسط کرمان موتور مونتاژ میشه و همچنین تعدده تعداد نمایندگیها قطعا انتخاب من کریتا هست
مهدی
۳ آبان ۱۳۹۶بیشتر کسا نی که اینجا نظر میدن در حدود بیست تا اوایل سی سال هستن و خیلی هاشون اصلا ماشین ندارن اونایی هم که دارن یا پرایده یا نهایتش یه ۲۰۶ کارکرده ای چیزی ولی بازاره که نشون میده کدوم برند بهتره که سلیقه ایرانی ها به کره ای ها نزدیک تره البته اروپایی ها هم همین طور هستن