پس از برگزاری یک دوئل هیجانانگیز و پرحرارت در روز گذشته امروز نوبت به نقطهٔ مقابل آن یعنی گروه هاچبکهای سگمنت A رسیده است. در دوئل سوم این گروه دو خویشاوند فرانسوی یعنی سیتروئن C1 و پژو ۱۰۸ به مصاف یکدیگر رفتند که طی آن مجموعاً تعداد ۱۱۸۷ رأی به ثبت رسیده است. رقیب شیر نشان توانست با دریافت ۸۵۰ عدد از این آراء و کسب ۷۱ درصد از کل آراء پیروز رقابت شود درحالیکه C1 با ۳۳۷ رأی خودروی شکستخوردهٔ میدان لقب گرفت. امروز نیز دو خویشاوند این بار از کرهٔ جنوبی یعنی هیوندای i10 و کیا پیکانتو مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند.
شورلت اسپارک | اوپل کارل | رنو توئینگو | اسمارت فورفور |
؟ | ؟ | ||
اشکودا سیتیگو | سئات Mii | سیتروئن C1 | پژو ۱۰۸ |
؟ | پژو ۱۰۸ | ||
فیات ۵۰۰ | اوپل آدام | سوزوکی سلریو | هوندا N One |
اوپل آدام | ؟ | ||
هیوندای i10 | کیا پیکانتو | تویوتا آیگو | فولکسواگن آپ |
؟ | فولکسواگن آپ |
هیوندای i10
هیوندای برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ با معرفی مدل آتوس به کلاس هاچبکهای سگمنت A پای نهاد. سپس بعد از یک دهه، سازندهٔ کرهای جایگزین این خودرو را در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۷ با نام i10 رونمایی نمود درحالیکه تولید آتوس در هند تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت. i10 بر روی پلتفرم SA کیا-هیوندای ساخته شده بود که با پسرعمویش کیا پیکانتو مشترک است. نسل نخست این هاچبک کوچک کرهای با تجربهٔ یک فیسلیفت در سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۳ روی خط تولید باقی ماند. البته تولید این خودرو همچنان در مالزی ادامه دارد؛ اما در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ بود که هیوندای برای اولین بار از نسل دوم i10 پردهبرداری کرد. این خودرو هماکنون در کشورهای مختلفی چون ترکیه، هند و الجزایر تولید میشود درحالیکه بهتازگی با برقراری دوبارهٔ رابطهٔ کرمانخودرو و هیوندای، تولید i10 در کشورمان نیز در کنار بردار بزرگترش i20 آغاز شده است. نسخهٔ سدان این خودرو نیز با نام Xcent در هند و صرفاً برای بازار این کشور تولید میشود. i10 با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که مانند دیگر خودروهای سگمنت A اکثراً از نوع سه سیلندر کمحجم هستند. بزرگترین موتور قابل سفارش برای این ماشین اما یک واحد ۱.۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی است. ولی i10 در رقابت ما با پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی خود شرکت کرده است که ۶۶ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
کیا پیکانتو
کیا در نخستین حضور خود در سگمنت A، ابتدا همان هیوندای آتوس را در اندونزی و کرهٔ جنوبی با برند خودش و نام ویستو عرضه نمود. سپس این شرکت در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۳ نسل اول مدل پیکانتو را بهعنوان نخستین خودروی اصلی خود در سگمنت A رونمایی نمود. همانطور که در بالا اشاره شد، این خودرو بر روی پلتفرم SA گروه کیا-هیوندای مشترک با هیوندای i10 ساخته شده بود. این نسل توانست با تجربهٔ دو فیسلیفت تا سال ۲۰۱۱ بر روی خط تولید دوام بیاورد تا اینکه در نمایشگاه ژنو این سال نوبت به رونمایی از نسل دوم پیکانتو رسید. این نسل که در سال ۲۰۱۴ دستخوش یک فیسلیفت شد، توسط اطلسخودرو به کشورمان هم راه پیدا کرد؛ اما این هاچبک کوچک شهری هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که بهتازگی در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شده و هنوز خبری از عرضهٔ آن به بازار ایران نیست. همچنین پیکانتو در این نسل برخلاف نسل قبلی فقط بهصورت پنجدر تولید میشود و نسخهٔ سهدر آن حذف شده است. کیا کوچکترین محصول خود را فعلاً با سه پیشرانهٔ بنزینی راهی بازار کرده است که برخلاف i10، در بین آنها یک نمونهٔ سه سیلندر توربو هم وجود دارد. ولی ما جهت برابری دو خودرو در این دوئل، همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندری را انتخاب کردهایم که در i10 هم وجود دارد؛ بنابراین این دو هاچبک کردهای از لحاظ پیشرانه کاملاً یکسان هستند. همچنین در پیکانتو هم برای انتقال قدرت همان دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی
کیا پیکانتو | هیوندای i10 | |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۱ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۶۶ اسب بخار | ۶۶ اسب بخار |
گشتاور | ۹۵ نیوتن متر | ۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | پنج سرعته دستی | پنج سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۴ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر/ساعت | ۱۵۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۴ لیتر (ترکیبی) | ۴.۷ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۹۳۵ کیلوگرم | ۹۳۳ کیلوگرم |
طول | ۳.۵۹ متر | ۳.۶۶ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۰ متر | ۲.۳۸ متر |
حجم صندوق بار | ۲۵۵ لیتر | ۲۱۸ لیتر |
قیمت پایه | ۱۰,۷۵۰ پوند | ۱۰,۷۹۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9823255]
amin
۱۴ شهریور ۱۳۹۶با توجه به اینکه هردوشون در خیابان های ایران حضور دارند و اینکه تفاوت فنی آنچنانی هم ندارند من به هیوندای رأی میدم به دلیل ظاهر بهتر و اینکه به نظرم یه ذره بزرگتره یا حداقل بزرگتر به نظر میرسه
SERIAL WINNER
۱۴ شهریور ۱۳۹۶.
هر 2 یکی هستن با این حال من به KIA رای میدم
کدام خودروساز کره ای رو بیشتر دوست دارید ؟
کیا : لایک ???
هیوندای : دیسلایک???
?Challenger?
۱۴ شهریور ۱۳۹۶مضخرف ترین گروه دوئلی پدال???? با این وجود مجبورن به پیکانتو رای دادم??
محمد
۱۵ شهریور ۱۳۹۶دوست عزیز بالاخره این ۲ خودرو شبیه به هم حتی در نوع موتور و…
بالاخره در یک گروه خودرویی قرار دارن و اگه تو همین مرحله مقدماتی به هم نخورن که یکیشون بالا بیاد، ممکنه تو مراحل بالاتر و حساس تر به هم بخورن که دوئل در اون شرایط غیرمنصفانه برای باقی رقبا بنظر میاد
پس منطقی ترین چینش اینه که همین الان با هم دوئل کنن
sunmartin
۱۴ شهریور ۱۳۹۶شما هم که همیشه ساز مخالف میزنی کاملا مشخصه پیکانتو هم در طراحی هم در کیفیت هم در تربم داخلی سرعت و سایر موارد برنده است
پیکانتو عالیه
فرشاد
۱۴ شهریور ۱۳۹۶با اینکه از برند هیوندای بیشتر خوشم میاد، به پیکانتو رای دادم چون از همه نظر ماشین بهتر و سطح بالاتری به نظر میرسه.
محمدرضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۶پیکانتو شتاب بهتر سرعت بیشتر با وجود مصرف کمترصندوق بزرگتر فاصله محوری بیشتر با وجود طول کمتر شاسی بازنگریشده نصبت به پلت فرم قبلی که با i10 یکی بود قیمت کمتر
me84
۱۴ شهریور ۱۳۹۶.
هم فنی، هم طراحی، به پیکانتو رای دادم.
فرشاد
۱۴ شهریور ۱۳۹۶تو این کلاس، اوپل آدام و فیات ۵۰۰ آبارث رو به همشون ترجیح میدم،
ونوم اف ۵
۱۴ شهریور ۱۳۹۶اخه اینم شد دوئل قدرت برابر گشتاور برابر حجم موتور برابر تازه هر دو هم از یه کمپانی هستن …. فقط ما رو از دوئل واقعی محروم کردن
حمیدرضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۶به کیا رای دادم به خاطر قیمت بهتر و به صرفه بودن بیشتر
Kasra
۱۵ شهریور ۱۳۹۶داداش پیکانتو ۱۳ میلیون گرونتره ها!
رامکال
۱۴ شهریور ۱۳۹۶کیا پیکانتو اتفاقا برنج گلستان هم جایزش میداد خیلی دوست داشتم یکیشو برنده بشم.
کوچولو موچولو و بامزست.
soroush
۱۵ شهریور ۱۳۹۶یه ماشینو با دوتا طراحی زدن با هم دیگه رقابت میکنن
پلتفرم یکیه موتور یکیه چه فرقی دارن با هم؟
Kasra
۱۵ شهریور ۱۳۹۶اینا همه چیزشون یکیه با توجه به اختلاف قیمت زیاد i10 منطقى تر ه
چلنجر
۱۶ شهریور ۱۳۹۶پیکانتو هم از نظر فنی و طراحی خارجی بهتره و هم ارگونومی داخلیش و هم برندش رو بیشتر می پسندم ولی بین این دو کلا حس بهتری به I10 دارم. شاید اگه میروندمشون به پیکانتو رای میدادم.