هیوندای سرانجام رسماً نسل کاملاً جدید کراساوور توسان را رونمایی کرده و همانطور که پیشازاین مشخص شده بود، تقریباً هیچ اشتراکی با نسل قبلی خود ندارد. این کراساوور کامپکت که هماکنون به نسل چهارم خود وارد شده، جدیدترین خودرویی است که مطابق زبان طراحی هیوندای موسوم به «احساس اسپرتی» شکل گرفته است. به همین دلیل در جلوی خودرو جلوپنجرهٔ کاملاً جدید با چراغهای مخفی به چشم میخورد که این چراغها هنگام خاموش بودن در جلوپنجره استتار میشوند.
طراحی تیز و زاویهدار به طرفین خودرو هم کشیده شده و در این قسمت مثل نسل جدید الانترا اشکال لوزی و مثلثی نامنظم در همهجا به چشم میخورند. گلگیرهای برآمده با دهانههای زاویهدار و روکشهای پلاستیکی، سقف مشکیرنگ و تریم کرومی بالای پنجرههای نیز از دیگر ویژگیهای طراحی پروفیل جانبی نسل جدید توسان هستند. طراحی بخش عقبی خودرو نیز با چراغهای تیغهای دوتایی، برفپاککن مخفی زیر اسپویلر، لوگوی شیشهای هیوندای و سپر و دیفیوزر تهاجمی، کاملاً با نسل قبلی متفاوت.
بهطورکلی، طراحی توسان جدید چندان جذاب و چشمنواز نیست اما متمایز بودن آنرا نمیتوان انکار کرد. هیوندای در این نسل قصد ایجاد هویتی متمایز را در سگمنتی بسیار شلوغ داشته و به این هدف رسیده است زیرا هیچکس این توسان را با خودروی دیگری اشتباه نمیگیرد. علاوه بر این، توسان جدید از دیگر کراساوورهای هیوندای نیز متمایز به نظر میرسد. این کراساوور کامپکت جدید در ایالاتمتحده با هفت رنگ بیرونی مختلف شامل سفید، مشکی، نقرهای، خاکستری، خاکستری آمازون، قرمز و آبی عرضه خواهد شد.
تغییرات اساسی توسان مدل ۲۰۲۲ در داخل آنهم ادامه یافته است و شاهد طرح کاملاً جدیدی هستیم که به گفتهٔ هیوندای مثل آبشار از کنسول مرکزی پایین میآید. در اینجا یک نمایشگر لمسی بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و همینطور یک صفحه آمپر دیجیتالی در نظر گرفته شده و دکمهها و کنترلرهای سنتی سیستم تهویه مطبوع و بخاری هم حذف شده است.
البته این نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی فقط در تیپهای بالایی ارائه میشود و تیپهای پایینی به یک نمایشگر هشت اینچی مجهز هستند اما این تیپها هم از قابلیت سازگاری با اندروید اتو و اپل کارپلی و همینطور اتصال دو دستگاه بلوتوث بهطور همزمان برخوردار هستند. همچنین برای توسان جدید اپلیکیشنی هم طراحی شده که از NFC برای باز و قفل کردن درها استفاده میکند و امکان روشن کردن خودرو و سیستم تهویه را از فاصلهٔ ۳۰ متری فراهم میکند.
هیوندای برای توسان جدید یک سیستم نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ مختلف و قابلیت تنظیم در ۱۰ سطح روشنایی مختلف را طراحی کرده که در جیبهای روی درها، بخش پایینی کنسول مرکزی و اطراف پد شارژ بیسیم کار شده است. صندلیهای عقب توسان نیز از قابلیت خواباندن برخوردارند که در این صورت فضای باری به حجم ۱۰۹۵ لیتر را فراهم میکنند.
توسان جدید بهصورت استاندارد در ایالاتمتحده با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی عرضه میشود که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. تنها گیربکس برای این موتور هم یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک خواهد بود؛ اما علاوه بر این، هیوندای نسخههای هیبریدی و پلاگینهیبریدی را هم برای نسل جدید کراساوور خود در نظر گرفته که هردو به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز خواهند بود. فعلاً مشخصات کامل این مدلها مشخص نیست ولی گفته شده نسخهٔ هیبریدی توسان ۲۳۰ اسب بخار قدرت ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت.
به گفتهٔ هیوندای، فروش نسل جدید توسان از ماه سپتامبر با مدل ۲۰۲۱ در کره جنوبی آغاز میشود و سپس از نیمهٔ اول سال آینده با مدل ۲۰۲۲ راهی ایالاتمتحده و سایر بازارهای جهانی خواهد شد.
[دانلود ویدئو]
حسین دهمرد
۲۶ شهریور ۱۳۹۹به اندازه ی کافی ماشین خوشگل تو دنیا هست. دنیا به ماشینای ساختارشکن و متمایز نیاز داره. بازار اشباع شده و ماشینی که تو چشم باشه میتونه خوب بفروشه. شایدشلوغی بیش از حدش زیبا نباشه ولی پول خوبی واسه کمپانی میاره. مهمم مشتریها هستن نه اینایی که از پشت سیستم کامنت میزارن میگن من نمیپسندم.
حسین
۲۷ شهریور ۱۳۹۹یعنی حال میکنم ملت ما هرچی هیوندا و کیا میده بیرون دیسلایک میکنن???
این معنیش اینه که راه درست را داره کمپانی میره که لج طرفدارای برند های معروف را درآورده
واقعا طراحیش حرفی برا گفتن نمیزاره و همچنین پرفورمنسش تو کلاس خودش خیلی خوبه که قطعا در آینده مدل N را هم معرفی میکنه برای پرفورمنس بهتر
MehdiTurbo
۲۶ شهریور ۱۳۹۹وای عجب طراحی خیلی فراتر از ماشین اقتصادی اگه واردات ازاد بود و شرایط خرید خوب بود میدیدمش تو خیابان کشور
خیلی خوبه کره رو همیشه دوست داشتم به خاطره اینکه طراحیاش فراتر از یه خودروی اقتصادی بعضی ماشینا فراتر از یه خودروی اقتصادیند مثل مزدا مثل تلوراید مثل همین خودرو مثل ماکسیما نسل جدید
واقعن تلاش کره تحسین برانگیزه خیلی قشنگ وارد بازار بین المللی شد با سابقه کم اول خودروهایی با طراحی زیبا میزد الان هم کیفیت داره هم زیباست و جنسیسم واقعن با سابقه کمش خیلی خوب فروخته در برابر بنز و بی ام و ..
نتیجه تلاش و کنارهم بودن یک ملت و خواستن همینه چه فردی چه اجتماعی دمشون گرم.
Ghibli
۲۶ شهریور ۱۳۹۹نیسان ماکسیما ماله ژاپنه
MehdiTurbo
۲۶ شهریور ۱۳۹۹میدونم مال ژاپنه بحثم ماشینایی بود که اقتصادیند ولی یه پله فراترند وگرنه همه میدونند نیسان و مزدا مال ژاپن کاری به کشورش ندارم
MehdiTurbo
۲۶ شهریور ۱۳۹۹من این توسان که تو ایرانم هست میدیدم یا اسپورتیج همیشه میگفتم اخه حالا برای نسل بعدش چی میخواد بزنه که جذب کنه ولی الان میبینم همیشه یه پله فراتر برای طراحی جذاب و گیراتر هست
هر چند سوناتا و النترا رو تایبد نمیکنم
ولی در مورد اپتیما و توسان و سانتافه و سورنتو بوده.
Muty
۲۶ شهریور ۱۳۹۹از کنار که لکسس nx شده
عقب و جلو بی ربط ؛ شاید برای الان خوب نیست
بعدا چشم بهش عادت میکنه
ارشیاsvj
۲۶ شهریور ۱۳۹۹چرا طراحیا هر روز داره بد تر میشه؟؟!!!!???
سجاد
۲۸ شهریور ۱۳۹۹سلام ، طراحی توسان جدید بسیار اغراق آمیز و فانتزی صورت گرفته و به نظر نمی رسه در درازمدت به دل بشینه. معمولاً خودروهایی که طراحی های کلاسیک تر و به دور از خطوط اغراق آمیز دارند در دراز مدت زیبا نشان داده و ارزش خود را حفظ می کنند.