زیربرند پرفورمنس هیوندای یعنی N طی همین مدت کوتاهی که از عمرش میگذرد موردتوجه قرار گرفته است اما خانوادهٔ محصولات آن صرفاً به مدلهای i20 N، i30 N و ولوستر N محدود میشود که هر سه هاچبک هستند و خریداران این روزها کراساوور میخواهند. به همین دلیل حالا هیوندای مدل جدید کُنا N را معرفی کرده است. این خودرو که اولین کراساوور N خواهد بود، وعدهٔ ارائهٔ ترکیبی از تطبیقپذیری، شتاب سرزنده، چابکی و آمادگی برای پیست را داده است.
با توجه به اهداف کُنا N، مهمترین قسمت زیر کاپوت آن خواهد بود یعنی جایی که همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ولوستر N با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. این موتور که گشتاور دور پایین و کمترین تأخیر توربو را دارد، با فشردن دکمهٔ N Grin Shift میتواند بهطور موقت قدرت را به ۲۹۰ اسب بخار افزایش دهد. انتقال نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه از نوع کلاچ روغنی انجام میگیرد که برای مطابقت با پرفورمنس بالای خودرو، تغییرات متعددی را تجربه کرده است. ازجملهٔ این تغییرات میتوان به تنظیم خاص ضرایب دنده و کالیبراسیون منحصربهفرد واحد کنترل اشاره کرد که تعویض دندههای سریعتر را به همراه دارد.
اما موضوع عجیب اینکه نیروی موتور در کُنا N صرفاً به چرخهای جلو منتقل میشود و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست. درهرحال، این کراساوور اسپرت کرهای با استفاده از لانچ کنترل ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. در کُنا N سه حالت مختلف به نامهای N Grin Shift، N Power Shift و N Track Sense Shift هم تعبیه شده که اولی همانطور که اشاره شد، برای ۲۰ ثانیه پرفورمنس پیشرانه و گیربکس را به حداکثر میرساند. حالت دوم در هنگام شتاب گیری سریع فعال شده و در هنگام تعویض دنده، گشتاور را به حداکثر میرساند. حالت آخر هم برای رانندگی اسپرت، زمانبندی تعویض دندهها را بهینه میکند.
ویژگیهای پرفورمنس کُنا اما به اینجا ختم نمیشود زیرا این خودرو به رینگهای ۱۹ اینچی فورجکاری شده و سیستم ترمز پرفورمنس بالا هم مجهز است. این کراساوور داغ همچنین از دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی هم برخوردار است که در پیچها حداکثر لذت را برای راننده فراهم میکند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای کُنا N نیز میتوان به اگزوز متغیر، ساختار تقویتشده و پنج حالت رانندگی مختلف شامل اکو، معمولی، اسپرت، N و سفارشی اشاره کرد.
کُنا N غیر از ویژگیهای پرفورمنس، در بیرون هم نمایی تهاجمی دارد که جلوپنجرهٔ منحصربهفرد، تریم قرمزرنگ، زه گلگیرهای همرنگ بدنه، رکابهای جانبی اسپرت و اسپویلر جلو از ویژگیهای آن هستند. در عقب خودرو نیز تغییرات بزرگتری مثل چراغ ترمز سوم مثلثی، دو سر اگزوز بزرگ و اسپویلر دو بالهای دیده میشود که داونفورس را افزایش میدهد. برای این خودرو همچنین رنگ آبی جدیدی بنام سونیک هم در نظر گرفته شده که خاص N است.
در داخل کُنا N خریداران از یک غربیلک فرمان اسپرت خاص N، نمایشگر سربالا، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با نقشههای پیست و لپ تایمر بهرهمند خواهند بود. پدالهای آلیاژی، صندلیهای اسپرت با نشان N و تریم آبیرنگ هم از دیگر ویژگیهای داخلی این کراساوور اسپرت هستند. در بخش ایمنی هم کُنا N به مجموعهٔ کاملی از سیستمهای کمکراننده مثل دستیار جلوگیری از برخورد، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، کروز کنترل هوشمند، دستیار دنبال کنندهٔ خطوط، دستیار جلوگیری از برخورد نقاط کور، دستیار نوربالا و هشدار خروج ایمن مجهز شده است.
کافر مقدس
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰فردا یک ماشینی میاد شبیه خوده همین ولی با لوگو mvm قیمت هم یک میلیارد دویست . موتور هم یک و نیم 98 اسب
مهدی موتور
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰?هیی
کیان
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰قیمت و بیخیال
کناهایی ک آتشین نبود فرت و فرت اتیش میگرفت اینکه دیگه نسخه فدرت بالا هست و … یقینا انفجار مهیبی رو برای دارندش ایجاد میکنه
Amin
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ماشین خوشکلی هست?
فرید
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰چرا تو بازار خودرو تو ایران انقدر مافیا هست؟
چرا مثل گوشیهای همراه نیست که به محض ورود هر مدل جدید تو بازار جهانی، دو ماه بعد تو ایران هم میاد؟
هیچ ازین خوبان گندمگون نصیب ما نشد!
ای خدایا ما مگر اولاد آدم نیستیم؟
مهدی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰نگران نباش دوست من
با تمهیداتی مثل اخذ گمرکی از گوشی های موبایل بالای ۶۰۰ دلار (که البته در این رده قیمتی حداقل نمونه ایرانی ندارند و معلوم نیست گمرک برای ایجاد رقابت با چی گرفته شده) و طرح ریجستری بزودی شاهد ایجاد این دلالی ها در بازار گوشی خواهیم بود
تشویق ???
ناشناس
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰یاد جکی افتادم که میگفت
زنگ زدم به اداره برق گفتم همسایه ما برق داره ما نداریم چند دقیقه بعد برق اونا هم قطع شد
(Saeed(peugeot
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰قطعا تو این کلاس خودروهای با پرفورمنس بالا زیاد داره میشه ……قطعا پژو هم 2008 PSE رو معرفی میکنه ….چون استقبال زیادی شده ….و همون موتور ۱/۶ لیتری با موتور الکتریکی بزاره روش همون نسخه ۳۰۰ اسبی….. با شتاب ۶ ثانیه ای که روی ۳۰۰۸ هیبرید و دی اس ۷ کار شده بود …..
FARAZ
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰چون با خودرو نمیشه به فرهنگ یه کشور ضربه زد.
ولی گوشی ها رو روز به روز آپدیت میکنن و هزاران اپلیکیشن سرگرم کننده که لابه لاشون چیزایی هست که برای نابودی یک تمدن و فرهنگ کافیه.
من نمیگم گوشی بده
اتفاقا من خودم یه گوشی بازم ولی حقیقت رو باید پذیرفت….
همچنین دیدیم که واردات گوشی نه تنها موجب تعطیل شدن تها کارخانه ساخت تلفن همراه GLXنشد بلکه باعث شد تا محصولاتش رو به روز کنه (شاهین 2)
پس واردات خودرو البته باقیمت رقابتی میتونه سبب بهبود وضعیت خودروسازان بشه
FARAZ
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰این برای فرید عزیز بود
فرید
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰?
کافر مقدس
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰اصلا کل دنیا دارن سرمایه گذاری میکنن به فرهنگ ما آسیب بزنن اونم چه فرهنگی بهه بهه فرهنگی توش زن استادیوم هم نمیتونه بره و جز یکی از بد اخلاقترین جوامع هست
از اقتصاد تا ریز ترین جز جامعه درگیر بی نهایت بی اخلاقی و کلاه برداریه شما احتمالا به تمدن ایران میگی فرهنگ
R@m!n
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰فراز جان GLX ایرانی نیست تو اینجا مونتاژ میشه در اصل یه برند درجه 3 چینی گمنام هست که کیفیت ساخت افتضاحی داره
mahan
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰من فکر می کردم قدیمیاش اصل فرانسهست???
R@m!n
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰??? نه داداش همشونو پشت شهرداری اصغر لحیم کار مونتاژ می کنه
زیزیگولو
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰زبان طراحی جدید هیوندای در مدل کنا دیده میشه
Sina10
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی پرفورمنس خوبی داره
قیافه عقبش هم زیباست ولی جلوش خیلی زشته
در کل خوشم اومد
امیرحسین
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰آتشین؟!
Hamid
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰نکنه انتظار داشتی 700 اسب باشه؟
mahan
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰درسته این داستان نویسنده باهوش!اینجا اتشین ایهام داشت
Amirreza
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰۲۸۰ اسب واسه یه همچین بدنه ای واقعا جوابگوئه و به نظرم این ماشین بای پرفورمنس خوبی هم داشته باشه
محمد مختاری آذر
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰عجب چیزی شده واقعا این خودرو در شان هیوندای هستش
مهدی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰کراس اور آتشین را خوب گفتی
این وزغ تند تند آتیش میگیره
سرگیجه مبهم رخ و نمای عقب ….
حسین دهمرد
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰یه چیز جالب این جوجه کراس از هاچبک مرسدس هم کوچیکتره.
انصافانه ازش خوشم میاد.
داریوش
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰اون قسمت کراس اوور اتشینش رو خوب اومدی :))))
حیدر حسن پور
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعاً کراس اور آتشین برازندشه
من خودم خیلی از این کونا ان خوشم میاد و انسافا هم زیبا شده در حد نام ان هیوندای ???