تویوتاهفته نامههیوندای

مصاف هیوندای آیونیک و تویوتا پریوس

هیوندای از یک بازیگر سیاهی‌لشکر در صنعت خودرو به رقیبی باهوش در بازار جهانی تبدیل شده و طرز نگاه‌ها به خود را تغییر داده است. طیف محصولات این شرکت بسیار متنوع بوده و هیوندای از خودروهای کوچک ارزان‌قیمت تا شاسی بلندهای ممتاز را عرضه می‌کند و هم‌اکنون نیز با عرضه‌ی مدل آیونیک وارد محدوده‌ی خودروهای سبز شده است.

hyundai-ioniq-vs-toyota-prius-01
آیونیک اولین مدل هیبریدی هیوندای است که در انگلستان عرضه شده و به همراه مدل‌های پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی به فروش خواهد رسید. این مدل آیونیک با استفاده از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری بنزینی مرسوم و واحدی الکتریکی تلاش داشته تا مجموعه‌ای کم‌مصرف را با بهای مناسب عرضه کند. این روش اصلاً جدید نیست چراکه تویوتا پریوس سالیان سال است که از چنین متدی بهره می‌برد و جدیدترین نسل آن تأثیری عمیق بر این بخش از بازار داشته است.

hyundai-ioniq-vs-toyota-prius-03

پریوس برنده‌ی جایزه‌ی سبز اتواکسپرس در سال ۲۰۱۶ شده و پیش از این نیز در برابر کیا نیرو که از نظر مکانیکی با آیونیک تشابهات بسیاری دارد سربلند از میدان خارج شده بود. بهای آیونیک از پریوس کمتر است و تجهیزات زیادی را نیز ارائه می‌کند بنابراین تویوتا با رقیبی سرسخت در زمینه‌ی خودروهای بنزینی/الکتریکی مواجه است.

شاخ‌به‌شاخ

hyundai-ioniq-vs-toyota-prius-04
ارتباطات
سیستم مولتی‌مدیای سفارشی Touch 2 with Go تویوتا توانایی تبدیل گفتار به نوشتار را دارد و همچنین می‌تواند از برنامه‌ی Google Street View پشتیبانی نماید. هرچند سیستم بکار رفته در آیونیک اتصال بهتری با گوشی برقرار کرده و سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی در تریم های میانی و بالاتر به‌صورت استاندارد وجود دارند.

گیربکس
گیربکس‌های CVT در سالیان گذشته بدنام بوده‌اند اما گیربکس بکار رفته در پریوس می‌تواند این تفکر را عوض کند. این گیربکس تغییر بین قدرت بنزینی و الکتریکی را به خوبی مدیریت کرده و شتاب گیری نرم و بدون وقفه‌ای را فراهم می‌کند. گیربکس DCT آیونیک پاسخگوتر اما ناهنجارتر است.

شخصی‌سازی
بازار نشان می‌دهد که خریداران خودروهای هیبریدی عموماً علاقه‌ای به شخصی‌سازی خودرو ندارند اما پریوس به خریداران این پیشنهاد را می‌دهد که خودروی خود را مطابق سلیقه سفارش دهند. از جمله این موارد می‌توان به مه شکن‌ها با طراحی‌های متفاوت، رکاب‌های جانبی و جزئیات سپر عقب اشاره کرد.

toyota-prius-03

hyundai-ioniq-04

قضاوت نهایی

رتبه‌ی اول: تویوتا پریوس
خودروهای هیبریدی باید راندمان احساس‌برانگیزی را ایجاد کنند و تویوتا روی کاغذ و در دنیای واقعی آیونیک را شکست می‌دهد. پریوس گران‌تر است اما مشخصات برجسته‌تری داشته و به علاوه کابین این خودرو جادارتر از آیونیک است. پرفورمنس پریوس نیز بهتر است و سواری خودرو نیز رفاه خوبی دارد. چهارمین نسل این خودرو یعنی اینکه پریوس کامل‌ترین خودروی هیبریدی است.

toyota-prius-01

رتبه‌ی دوم: هیوندای آیونیک
اولین تلاش هیوندای در بخش هاچبک های خانوادگی هیبرید خوب بوده است. آیونیک کاربرد زیادی را با بهایی مناسب عرضه می‌کند و البته تجهیزات زیادی نیز دارد. هرچند پیشرانه الکتریکی و بنزینی این خودرو به خوبی پریوس با یکدیگر جفت نشده‌اند و البته راحتی آن نیز به پای پریوس نمی‌رسد. اگر کارایی مناسب با پول پرداختی مدنظر شماست آیونیک نیز می‌تواند در لیست خرید شما جای بگیرد.

hyundai-ioniq-05

دیگر گزینه ها در این بخش

کیا نیرو 
قیمت: 22795 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۳۹ اسب بخاری

kia niro-lead
نیرو از همان قوای محرکه‌ی آیونیک استفاده می‌کند بنابراین نقطه‌ضعف‌های این خودرو را نیز دارد. اگرچه که این خودرو گران‌تر است اما استایل زیباتر یک شاسی‌بلند هیبریدی جذب‌کننده‌ی خریداران زیادی که خواهان شاسی‌بلندی هیبریدی با هزینه‌های کم هستند خواهد بود.

فولکس‌واگن پاسات بلوموشن
قیمت: 23560 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۸ لیتری ۱۱۸ اسب بخاری

volkswagen-passat-bluemotion-2016
این خودرو در روی کاغذ نمی‌تواند با دو رقیب ساخت تویوتا و هیوندای از نظر راندمان رقابت کند اما پاسات بلوموشن هنوز هم از نظر آلایندگی رتبه‌ی خوبی داشته و در هر کیلومتر تنها ۹۵ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. اگر فضای زیاد و توانایی حرکت در مسافت‌های زیاد را بدون هزینه‌های کمرشکن می‌خواهید، فولکس‌واگن پاسات بلوموشن یک خودروی اقتصادی فوق‌العاده است.

 

تویوتا پریوس Business Edition

هیوندای آیونیک هیبرید پریمیوم SE DCT

قیمت مدل تست شده (پوند)

۲۶۲۹۰

۲۴۱۶۰

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

۴۵۴۰/۱۷۶۰/۱۴۷۰

۴۴۷۰/۱۸۲۰/۱۴۵۰

پیشرانه

۴ سیلندر ۱۷۹۸ سی‌سی و واحد الکتریکی

۴ سیلندر ۱۵۸۰ سی‌سی و واحد الکتریکی

قدرت (اسب بخار)

۱۲۱

۱۳۹

گشتاور (نیوتون متر)

۱۴۲

۲۶۵

گیربکس

CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو

۶ سرعته ی DCT، دیفرانسیل جلو

حجم باک سوخت (لیتر)

۴۳

۴۵

ظرفیت محفظه بار (لیتر)

۳۴۳/۱۵۵۸

۳۵۰/۱۵۰۵

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۳۷۵

۱۳۷۰

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۰.۳

۱۰.۳

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۱۷۹

۱۸۵

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

۳/۲.۹/۳.۱

۳.۴/۳.۶/۳.۴

[polldaddy poll=9575139] منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. MPH

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (251 ديدگاه)

    به آیونیک رای دادم نه به خاطر خوب بودنش فقط چون از پریوس خوشم نمیاد

  2. Nima

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    پریوس رو برای 10 دیقه تست کردم واقعا ماشین باخالی بود از نزدیک قیافش خیلی قشنگ تره.(اونایی که دیدن و از نزدیک سوار شدن احتمال زیاد بام هم نظرن) کیفیت اجزای داخلیش هم خوب بود واقعا و در کل یه ماشین متفاوت بود حتی برام متفاوت تر از سواری s500 چون همون طوری که توی عکس میبینید دندش هم کلا انگار از یه دنیای دیگه اومده.
    ردیف عقب صندلیش ننشستم ولی جلوش کاملا جادار بود.

    1. Elemento

      ۱۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      من پریوس مشکی همین امروز از نزدیک دیدم .
      داخل ماشین رو هم نگاه کردم
      بدون اغراق میگم :
      زشت تر از اون چیزی بود که در عکس ها دیده بودم و فکر میکردم.

      1. Nima

        ۱۹ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        مجید جون خوب منم در کل نمیپسندم طراحیشو ولى نمیدونم چرا احساس کردم از عکساش بهتره. حداقل فضاى داخلش.

        1. Elemento

          ۱۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          نیما جان قصدم مخالفت با شما و جسارت نبود داش
          چون کامنتم به کامنتت مرتبط بود زیر همون جواب دادم .
          به نظرم خوبه که نظرات موافق و مخالف کنار هم باشن .
          .
          وگرنه نظر شما روی چشمای من جا داره

        2. Nima

          ۲۰ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (1659 ديدگاه)

          قربونت مجید حون جسارت کدومه عزیزى. آره منم با حرفت موافقم.
          کاش همین طورى که میگى باشه بدون جنگ و دعوا?

    2. سامان اذری

      ۱۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      نیما داش منم توش نشستم اتفاقا قیافشو خیلی پسندیدم
      فقط باس یکم بهش عادت کرد مثل نیسان جوک
      ضمنا ظاهر پریوس بخاطر ایرودینامیک بودنشه که تو دنیای خودرو سازی جزء بهترین خودروهاست که از کمترین ضرایب درگ برخوردارند

      اینم عکسش که خودم از نمایندگی ایرتویا انداختم.

      http://uupload.ir/files/4nru_20161025_000512-01.jpeg

  3. Mohamad

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (812 ديدگاه)

    خودروهای تویوتا همه بلااستثناء از نزدیک که میبینی ابهت دارن و از رو عکس نمیشه در موردشون قضاوت کرد.
    شما کمری از نزدیک میبینی یا از کنارت رد میشه چشمات بهش دوخته میشه ولی از رو عکس براحتی میگی این چیه دیگه و از تویوتا بعید بود و این حرفا..

  4. sunmartin

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    من اگه این دو گزینه را داشتم 100% هیوندای آیونیک را انتخاب میکردم
    طراحی بسیار زیباتر و اکتیوتر انجین قدرتمندتر طراحی تریم داخلی بسیار گیراتر و قیمت کمتر

    1. Bavaria

      ۱۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      تجربه تویوتا رو به همه اینا ترجیح میدم

  5. YAS

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    تا حالا چیزای عجیب زیادی دیدم و باهاشون کنار اومدم اما هیچوقت نتونستم با کیلومتر شمار وسط و خالی بودن فضای پشت فرمون کنار بیام.واقعا متنفرم از این کار.و نمیدونم چرا خیلی از ماشین های خوب این کارو میکنن.مثل مینی و تویوتا و…

    1. Scuderia Italia

      ۱۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      دقیقا.
      بهترین قسمت ماشین رو بلااستفاده گذاشتن.

    2. Kamran cooper

      ۲۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (119 ديدگاه)

      دوست عزیز مینی که صفحه کیلومترش پشت فرمونه
      فکر کنم شما مانیتور و سیستم اطلاعات و سرگرمی دایره شکلش رو میگی

  6. parham

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    من این ماشین رو خیلی دوست دارم ولی استفاده از این ماشین فرهنگ خودش رو می خواد مثلا کمک به کاهش آلودگی هوا و غیره…….ولی تو ایران حاضرن این ماشین رو برای حرف مردم نخرن. طراحی خاص این ماشین و درک خلاقیت و نبوغ در این اتومبیل را خیلی از ایرانی ها درک نخواهند کرد.

  7. pooriya

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    صد در صد هیوندای میپنسندم میدونم تویوتا تجربه ش بیشتره و ماشین بهتری میسازه ولی اکثر محصولات این شرکت به شدت زشت و بد طراحی شدن هیوندای هم همچین دست و پا بسته نیست و از همه نظر فوق الاده هست خوصوصا طراحی و دیزاین ماشین بسیار حرفه ای تر و بهتر از تویوتا هست نکته جالب اینکه در عکس تویوتا از گوشی ساخت کره سامسونگ اس سون برای نشون دادن قابلیت‌های ماشین استفاده شده این یعنی دنیا تکنولوژی و صنعت کره قبول داره

  8. بهزاد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    آقایی اون گوشی برای فرد آزمایشگر هست و داره محل قرار گیری و شارژ و اتصال با خودرو را تست میکنه.

  9. هومن

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پایین تر بودن گشتاور پریوس بخاطر استفاده از چرخه آتکینسون و بالا بودن راندمان تا ۴۰ درصد است. تأمین گشتاور به عهده موتور الکتریکی گذاشته شده. در نهایت فکر نمیکنم در عمل تفاوت محسوسی وجود داشته باشد.

  10. احمد باقری

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مسلما تویوتا بهتره، حداقل در حال حاضر که اینجوریه.

  11. امین

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (97 ديدگاه)

    کنسول وسط هیوندای همون کنسول وسط پژو 308ه

  12. nima

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    اتفاقا به نظر من پریوس طراحی خیلی خاص و آینده نگرانه ای داره.خیلی زیبا و خاصه.بلاخره باید یک فرقی بین خودروی بنزینی معمولی و این قبیل خودرو ها باشه.و اینکه نسل جدید پریوس که بعد از این نسل مورد آزمایش اومده واقعا طراحی فوق العاده ای داره و این نسل که چند سال از طراحیش میگذره رو نباید با هیوندای که تازه عرضه شده مقایسه کرد.

  13. سیاوش

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    اون پاسات رو ببینین چقدر خوشگله همون لطفا

  14. مانی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    قیمت پریوس تو ایران خیلی فضایی شده!اصلا انگار نه انگار که خودروهای هیبردی و الکتریکی هزینه گمرک کمتری دارن!

  15. کامران

    ۲۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کی فکر می کرد کره ای ها انقدر پیشرفت کنند به همچین نقطه ای برسند و ماشین هیبریدی تولید کنند و انقدر نظرات و به خودش جلب کنه!!!!!!
    دمشون گرم

  16. Kian

    ۲۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من همین چند روز پیش سوارش شدم واقعاً عالی تویوتا پریوس و امکاناتش هم خوبه و همین طور مصرفش و به نظر من اصلاً هیوندا قابل مقایسه با تویوتا نیست اینم اولین ماشینی که هیوندا هیبریدی می زنه و تویوتا با پریوس سال هاست که ماشین هیبریدی می زنه

  17. فیصل

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (350 ديدگاه)

    بعنوان پرچمدار خودروهای هیبریدی تویوتا پریوس باید منحصر بفرد بماند. روزی میرسه که مصرف کنندگان خودروهای هیبریدی برندهای دیگه مث همین هیوندا و کیا وقتی از تکنولوژی ماشینشون میخوان برای دیگران استفاده کنن با تاریخچه پریوس شروع میکنند بدون اینکه حرفی از ظاهر خودرو بزنند. پریوس همیشه قابل تحسین خواهد بماند همانطور که هواپیمای برادران رایت. احتمالا 50 سال آینده طراحی خودروها هیچ شباهتی به امروز نخواهد داشت. پریوس جلوتر از زمان خودش عرضه شده هم تکنولوژی هیبریدش مخالفان زیادی دارد هم ظاهرش رو خیلیا قبول ندارن اما هر ظاهری داشته باشد دنیای خودروی هیبرید و تکنولوژیهاش همیشه مدیون تویوتا خواهند بود

  18. khabaz

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دقیقا موافقم که طراحی پریوسو نباید با ایونیک مقایسه کرد چون طراحیه پریوس برای چند سال پیشه زمانی که کره ای ها اصلا خوذروی هیبریدی تولید نکرده بودن شما پریوس پرایمو با اون مقایسه کنید واقعا محشره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا