هوندا سیویک در سال ۲۰۱۶ خودروی سال نشریهی اتوگاید شده و حالا در سه فرم بدنهی کوپه، سدان و هاچبک تولید میشود.
این خودرو کارایی، کاربرد و تکنولوژی بالایی داشته به گونهای که شکست دادن این خودروی کامپکت محبوب کاری بسیار سخت به شمار میرود. سیویک همیشه دینامیک رانندگی خوبی داشته است. خب حالا خریداران در یک دوراهی قرار گرفتهاند. مصرفکنندهها کدام خودروی کامپکت اسپورت را باید بخرند؟ پاسخ هیوندای خودروی الانترا اسپورت است. الانترای توربو به یادآورنده مدلهای سیویک Si گذشته است. این خودرو طراحی گیرا، پیشرانهی قوی و تنظیمات سیستم تعلیق منحصربهفردی را ارائه میکند. ما این خودرو را در برابر سیویک توربو قرار دادهایم تا ببینیم که تواناییهای الانترا اسپورت در چه حدی است و آیا میتوان آن را به نسل بعدی سیویک Si ترجیح داد یا خیر.
واضح است که هوندا سیویک در کلاس خودروهای کامپکت یک سنگ محک محسوب میشود. این خودرو از نظر ابعادی طویلتر از الانترا اسپورت بوده و از نظر طراحی نیز شکل اسپورت بک گونهی آن به نوعی آئودی A7 را به یاد میآورد که البته چیز خوبی است.
در روی جاده ابعاد بزرگتر سیویک به این خودرو کمک میکنند که احساس پایدار و رانندگی آسانی داشته باشد. فرمان خودرو به لطف سیستم متغیر نسبتها سبک حس میشود. سیستم تعلیق نیز به گونهای شناور است اما به منظور کاهش کم فرمانی در سیویک از سیستم برداری ترمز استفاده شده است.
زیر کاپوت خودرو پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتون متری جای گرفته است. با اعداد خیلی بزرگی طرف نیستیم و به نظر میرسد که خودرو با هر تأخیر توربو وا میرود. یک نکتهی خوب دربارهی گیربکس CVT سیویک این است که در سرعتهای بالا آرام بوده و آرامش کابین را به هم نمیزند. این گیربکس همچنین به بهبود مصرف سوخت کمک میکند. سیویک حاضر در مقایسه در شهر/بزرگراه/ترکیبی مصرف سوخت ۷.۴/۵.۶/۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد.
نکتهی برجستهی سیویک این است که برای هر نوع رانندهای ساخته شده است. دید اطراف خوب، سهولت پارک کردن، کابینی راحت و تکنولوژیهای مدرن زیاد از جمله اندروید اتو و اپل کارپلی از مشخصههای این خودرو هستند. تجهیزات دیگری نیز وجود دارد. کروز کنترل تطبیقی، دوربین دید لاین ها و هشدار برخورد جلو از تجهیزات ایمنی سیویک به شمار میروند. فضاسازی کابین نیز خیالانگیز بوده و نهتنها فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد بلکه فضاهای زیادی نیز برای اشیا تدارک دیده شده است.
اما هیوندای الانترا هم دستخالی به میدان نیامده و حقههای مخصوص خود را دارد. برای نمونه میتوان گفت این خودرو بسیار سرگرمکنندهتر از هوندای معمولی است هرچند تا زمان ارائهی مدل Si باید صبر کرد. برخلاف نسلهای گذشتهی الانترا این مدل جدید فرمان فوقالعادهای دارد. همچنین بازخورد مناسبی از آن به دست میآید و دقیقتر و ارتباطیتر از فرمان سیویک است.
زیر کاپوت الانترا اسپورت پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتون متر خفته است. این خروجی نسبت به سیویک بیشتر است اما شکی وجود ندارد که هوندا با ارائهی مدل Si بسیاری از معادلات کنونی را به هم خواهد زد.
هیوندای الانترا اسپورت | برنده | هوندا سیویک تورینگ |
۲۰۱ اسب بخار | الانترا اسپورت | ۱۷۴ اسب بخار |
۲۶۴ نیوتون متر | الانترا اسپورت | ۲۲۰ نیوتون متر |
گیربکس ۶ سرعته دستی/۷ سرعته DCT | – | گیربکس CVT |
مصرف سوخت ۱۰.۷/۷.۸/۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر | سیویک | مصرف سوخت ۷.۴/۵.۶/۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر |
۱۴۲۰ کیلوگرم | سیویک | ۱۳۲۶ کیلوگرم |
۲۵۹۸۵ دلار | الانترا اسپورت | ۲۷۴۳۵ دلار |
گیربکس ۶ سرعته دستی الانترا اسپورت عملکرد خوب و مناسبی دارد. البته گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه نیز در دسترس است که باعث بهبود مصرف سوخت خودرو میشود.
هرچند سیویک همیشه مصرف سوخت بهتری داشته چراکه هیجان کمتری دارد.
- فاکتور لذت و هیجان
اگرچه که هیوندای مصرف سوخت بیشتری دارد اما در مقابل لذت رانندگی بیشتری را ارائه میکند. قطعات اسپورت متعددی در این خودرو بکار گرفته شده است. مدل اسپورت الانترا ترمزها و میلههای پایدارکنندهی بزرگتر و… دارد. صدای تولیدی از پیشرانه نیز جذابتر بوده و شاهد غرشهایی همانند خودرویی رالی هستیم.
- تجهیزات و ویژگیها
در بحث کابین الانترا اندکی پایینتر از سیویک قرار میگیرد. این خودرو طراحی داخلی محافظهکارانهتر اما خوبی دارد ولی در مقایسه با سیویک فضای کابین محدودتر است. هر دو خودرو از سیستمهای اندروید اتو و اپل کارپلی بهرهمند هستند.
الانترا با پکیج پریمیومی قابل سفارش است که سیستم ناوبری، سیستم صوتی ارتقا یافته، سانروف برقی و سیستم تشخیص نقاط کور را به خودرو اضافه میکند. این خودرو هنوز فاقد برخی تجهیزات سیویک است که هشدار خروج از خط و هشدار برخورد از جلو از جملهی این تجهیزات هستند.
الانترا همچنین فضای بار کمتری نسبت به سیویک دارد. باید اشاره کرد هیوندای در بخش جلو و عقب فضای سر کمی بیشتر دارد اما فضای پای سرنشینان عقب کمتر است. اگر معمولاً افراد در صندلیهای عقب خودروی شما مینشینند سیویک انتخاب بهتری است.
سیویک حاضر در تست با تجهیزات فراوان خود بهای زیر ۲۸ هزار دلار دارد و البته همهی آپشن ها را نیز در اختیار دارید. از طرف دیگر الانترا نیز هنگام سفارش با گیربکس دستی بهای زیر ۲۶ هزار دلاری را نشان میدهد.
- قضاوت نهایی
واضح است که چرا هوندا سیویک به چنین موفقیتی دست یافته است. این خودرو به خاطر طراحی چشمگیر، سواری آسان و مصرف سوخت عالی باب میل همهی افراد است. سیویک تکنولوژی بالایی نیز داشته اما هنوز مدل Si عرضه نشده بنابراین باید منتظر این خودرو بمانیم.
برای رانندههایی که دنبال تجربهی رانندگی اسپورت هستند، الانترا اسپورت همانی است که منتظرش بودهاند. این خودرو نهتنها ظاهر گیرایی دارد بلکه به خاطر پیشرانهی قدرتمند و سیستم تعلیق شگفتانگیز خود سواری بسیار خوبی دارد. این یک معاملهی فوقالعاده است. اگر نمیتوانید منتظر هوندا سیویک Si بمانید پس هیوندای الانترا اسپورت انتخابی خیالانگیز برای شماست.
- هوندا سیویک تورینگ
نقاط قوت: سواری آسان، مصرف سوخت کم، کابین جادار
نقاط ضعف: سواری خستهکننده، هیجان کمتر، بهای بیشتر
- هیوندای الانترا اسپورت
نقاط قوت: هیجان رانندگی، فرمان عالی، صدای فوقالعاده
نقاط ضعف: مصرف سوخت، کابین محافظهکارانه، فضای بار کم
منبع: autoguide
Jojo
۲۱ بهمن ۱۳۹۵من شخصا بین اینا هوندا سیویکو میپسندم ، به دلیل طراحی بهتر کابین و مصرف سوخت کمتر .
به نظر من برا شخصی که بیشتر اسپرت بودن مد نظر باشه شاید گزینه های بهتری هم نسبت به الانترا باشه و اون اختلاف قیمتی که لحاظ شده به عنوان نقطه ضعف سیویک آنچنان اختلاف زیادی نیس در قیاس با الانترا طبق قیمتی که تو جدول اومده. :)
shahin
۲۱ بهمن ۱۳۹۵من طراحی نسل ۲۰۱۳ سیویک که وارد ایران شد رو بیشتر از این مدل میپسندم اما به صورت کلی الانترا رو باید با سراتو مقایسه کرد.سطح کره با ژاپن هنوز اختلاف زیادی داره و این اختلاف به همین زودی ها جبران نمیشه.سلطان این سگمنت چه در مبحث طراحی چه هندلینگ و چه مصرف سوخت و امکانات مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷
sina
۲۱ بهمن ۱۳۹۵خودروی سال رو دارید با الانترا مقایسه می کنید؟؟؟!!!
سیویک بهترین ماشین این سگمنته.
bkh
۲۱ بهمن ۱۳۹۵واقعا خوشم میاد از هیوندا و کیا .پیشرفتشون قابل تحسینه .از اشتباهاتشون درس میگیرن و به سرعت جبران میکنن.تا حدودی تو بحث لذت رانندگی و فرمان پذیری ضعف داشتند ولی تو محصولات جدید خوب روش کار کردند.
وحید
۲۱ بهمن ۱۳۹۵یکی از بهترین هاست
Sina
۲۱ بهمن ۱۳۹۵انتخاب من بدون شک هوندا سیویکه ما دوسال پیش یه دست دوم مدل 2006 رو توی کیش خریدیم برا زیر پامون خداوکیلی معرکه بود…
mohsen
۲۱ بهمن ۱۳۹۵همینش خوبه
از هیوندا خوشم میاد
نه اینکه افراطی باشمو چون دارم که ندارم تعریف کنم
ولی دیگه تو دنیای معتبر قشنگ به حریفاش حال میده
خودم یه زمان بهش لگن میگفتم چون یه عده افراطی بودن در موردش الان دیگه نه
ولی خوب کشور ما قیمتاشو خوب نمیدن
سامان اذری
۲۱ بهمن ۱۳۹۵Honda civic++++++
hyundai elantra —–
انتخاب خودم به شدت +++++
Zenvo
۲۱ بهمن ۱۳۹۵غیر از مصرف سوخت که هنوز کره ای ها توش نتونستن به سطح بقیه ی بزرگان خودروسازی جهان برسند در مقابل سیویک الانترا از همه جهت برندست.
alpha
۲۱ بهمن ۱۳۹۵تکامل رو سال به سال در مقایسه های پدال بین ماشین های کره ای و سایر خودروها حس میکنم.
اوایل ماشین های کره ای در 10 مورد که مبنای مقایسه قرار می گرفت در هر 10 مورد بازنده میشدن.
کم کم ، این 10 مورد رسیده به 4-5 تا.
خیلی خوبه که اینطوری از اشتباهاتشون درس می گیرن و ارتقا پیدا می کنن.
سال 1365، پدرم تعریف می کنه تو روستا ماموریت داشتن. یکی از ثروتمندان دوو خریده بود و آورده بود روستا. پدرم میگه همه ی بچه ها اومده بودن ماشین رو ببینن . حدودا 50 بچه اطراف ماشین جمع شده بودن و حرف همشون این بود که این ماشین چقدر قشنگه.
کره ای ها خوب دارند جلو میرن.
برای هیوندای و کیا آرزوی موفقیت می کنم.
مخصوصا برند نوپای جنسیس که کار بسیار سختی پیش رو داره.
اما حس ششمم بهم میگه مجید تو اینقدر واسه ماشین آلمانی تو پدال حنجرت رو پاره کردی ، آخر هم ماشین لوکسی که می خری جنسیسه.
نمیدونم چرا ولی به دلم افتاده.
بهزاد
۲۲ بهمن ۱۳۹۵مجید جان برادر من از این کارا نکنید.
آخه گل من دوو مدل 65 از کجا پیدا شده!
اولین دوو سال 71 وارد ایران شده اونوقت پدر شما مدل 65 دیده!
ما میگیم برخی دوستان دچار توهم شدن پر بیراه نیست.
رضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۵مجیدجان از این حرفا زیاد میزنه ، برای من عادی شده .الان میاد میگه نمیدونم سال 65 بود یا 75 .??
alpha
۲۲ بهمن ۱۳۹۵.
باور کن من از این بحث های الکی استقبال میکنم.
***
پدر من سرباز وظیفه بوده ، شهرستان سرباز. روستای اسحاق آباد
داود
۲۲ بهمن ۱۳۹۵سال 65 دوو ؟خیلی باحالی بابا
alpha
۲۲ بهمن ۱۳۹۵آره.
اینم کامنت دوم.
خیلی باحالم.
دقیقا سال 65.
سامان اذری
۲۲ بهمن ۱۳۹۵احتمالا پدر شما تویوتا کریسیدا دیده بود یا تویوتا کرونا
😉
alpha
۲۲ بهمن ۱۳۹۵سامان جان اینم کامنت سومکه در جواب شما میذارم.
به هر حال جواب کامنت واجبه !
نه ، اتفاقا محصولات تویوتا به خاطر سگ جونی توی روستاها خیلی معروفن ولی هیچ کس اونا رو ماشین زیبایی نمیدونه.
چون کره ای ها واقعا زیباترن.
ژاپنی ها در پول دادن به طراح خساستی به خرج میدن که در دنیا بی سابقست.
اما ماشین های کرهدای برای یک استفاده ی میان مدت تا 200000 کیلومتر هم زیبان هم با کیفیت. قیافه ی خیلی بهتری از ژاپنی ها دارن.
.
.
اون ماشین احتمالا شخصا وارد ٔشده. از گمرک یا … . با چیزی که پدرم از ثروت خان های اون زمان روستاهایی که رفته تعریف کرد حتما پول داشتن که برن و از امارات یا … وارد کنن.
نمیدونم از لب مرز برا خودشون ماشین بیارن یا …
بگذریم، مهم نیست.
حتی پدرم چون مثل خودم عاشق ماشین بود اسمش رو یادش مونده. البته تقریبا.
گفت اسمش Next بوده. من هر چی گشتم این جور مدلی پیدا نکردم. زیادم برام مهم نبود.
همین الان به قصد جواب دادن به سامان عزیز ( اون 2 نفر دیگه جفتشون یه نفرن! ) اسامی مختف شبیه به Next رو با کلمه ی Daewoo در اینترنت سرچ کردم. و فهمیدم منظور پدرم Daewoo Nexia بوده.
دقیقا تولید همون 1986 که میشه 1365.
این ماشین ورژن اروپایی همون Dewoo Racer خودمون بوده.
پس ماشین برای اروپا ساخته شده بود.
بهزاد
۲۲ بهمن ۱۳۹۵قهرمان پدال خالی پشت خالی!
Nexia اسم یکی از مدلهای شورلت هست که ورژن دوو اون میشه سیلو و تولیدش از سال 1995یا به قولی 1374 شروع شده.
***
رامکال
۲۲ بهمن ۱۳۹۵مجید درود بر تو.
برو به پست تسلا اگر خوب دقت کنی اسم کسی رو میبینی که مدت ها نبودش . ولی اگر بازم دقت کنی میبینی که ایشون احتمالا همونیه که با نام مربوطه به پست _ مدت ها فقط برای تیکه انداختن و متلک گفتن پیداش میشد و هیچ وقت حضور کامل و موثری نداشت.
خلاصه یک چند تاییشون هستند که اینجوری میان و میرند .
تا حالا چندتاشون شناسایی شدند.
Das Beste Oder Nichts
۲۲ بهمن ۱۳۹۵نه. دوو ریسر نسخه ی آلمانش با اسم nexia هم تولید میشه. من آلمان زندگی میکنم. چندین مورد ازش رو تا حالا دیدم
حق با آلفاست.
Amirhossein
۲۲ بهمن ۱۳۹۵بهزاد اشتباه میکنی. نکسیا اسمی بود که دوو بر روی ریسر و هم بر روی سیلو که واسه اروپا تولید می کرد گذاشت.
بهزاد
۲۲ بهمن ۱۳۹۵آقایون محترم دوو ریسر بعد از اینکه تولیدش تمام شد سال 95 مدل جدیدش که با چند اسم فروخته میشد در بیشتر نقاط با اسم نکسیا برای شورلت و سیلو برای دوو روانه ی بازار شد و بحث اصلی سر تاریخ دیده شدنشه!
سال 65 تا 74 کلی فاصلست شماها چرا یقه ی مارو میگیرین یکی دیگه دروغ میگه انتقادات به ما معطوف میشه.
آقا نام تجاری nexia سال 1995 با محصولات دوو و شورلت اومده بیرون و در آلمان هم سال 96حضور پیدا کرده.
خلاصه ی کلام ایشان دیدن که داستانشون محمل دراومده سریع ویکی پدیا، بعد یک اسم nexia پیدا میکنند تا قضیه حل و فصل بشه و حالا هم دوستان میگن ما نکسیا دیدیم ولی نمیگن تاریخ تولیدش کی بوده!
amin
۲۲ بهمن ۱۳۹۵دیگه سوتی رو دادی دیگه!!!
h112
۲۱ بهمن ۱۳۹۵چشم بسته هیوندای…چون کلی برتری داره…
alpha
۲۱ بهمن ۱۳۹۵.
در آسیا تو کیفیت ژاپنی ها حرف اول رو میزنن.
در جهان هم حرف اول رو میزنن.
اما در طراحی ، کره ای ها با استخدام بهترین طراحان جهان راه صد ساله رو یک شبه رفتن و از ژاپنی ها جلو زدن.
فقط تعصب باعث میشه طراحی هیوندای رو مثل ماشین چینی ببینیم.
چینی ها هزار سال نمیتونن ماشینی مثل کیا کادنزا یا هیوندای گرنجور طراحی کنن.
mohsen
۲۱ بهمن ۱۳۹۵نه دیگه برادر این افراطه
Nissan...japan
۲۱ بهمن ۱۳۹۵شاید ده سال دیگه بتونه خودشو به سیویک برسونه البته اون زمانم سیویک باز پیشرفت کرده.
"Amir"
۲۱ بهمن ۱۳۹۵۱۰ سال دیگه ?? همین الانش سایه به سایه دنبالشه !
Nissan...japan
۲۱ بهمن ۱۳۹۵نه داداش همه چیز طراحی نیس فرق این دوتا وقتی پنج سال مداوم ازشون استفاده کنی مشخص میشه.
amin
۲۲ بهمن ۱۳۹۵دقیقا بحث همینه.درسته که کره ای ها دارن پیشرفت میکنند با سرعت بالا و طرفدارانشون هم رو این نکته خیلی مانور میدهند و البته نکته درستی هم هست اما بقیه که بیکار نشستند و درجا نمیزنند تا اینا بهشون برسند.ژاپنیها و آلمانیها و آمریکا و… هم دارند با همون سرعت پیشرفت میکنند
saeid
۲۱ بهمن ۱۳۹۵مگه میشه از هوندا اونم سیویک گذشت اونم با این طراحی عالی و خاص
Emad
۲۱ بهمن ۱۳۹۵چشم بسته میگم هوندا سیویک ، تجربه رانندگی با ماشینای کره ای و ژاپنی داشتم ، واقعا میگم که سواری ماشینای ژاپنی خیلی بهتره.
Fz
۲۲ بهمن ۱۳۹۵یه چیزی که تجربه شخصی خودمه
اکثر هیوندایی ها ترمزاشون بدرد نخوره هر چیشون خوبه ترمزگیری ماشیناشون پاشنه آشیله مخصوصا وقتی ماشین برو ترمیشه توقفش خیلی سخت تر میشه
Mehran
۲۲ بهمن ۱۳۹۵این موتور ۱.۶ توربو هیوندا عجب اعجوبه ایه. فیلم درگ ولستر توربو با جی تی ۸۶ رو دیدم کاخ ارزوهام ویران شد، خداییش هیوندا با این موتور ۲۰۰ اسبی خوب داره رو همه محصولاتش جولون میده روی نسخه افرود هیوندا توسان هم همین موتور استفاده کرده
Mohammad-Malekian
۲۲ بهمن ۱۳۹۵سیویک بی شک بهترینه.
اما کاش نسل جدیدش ایرانم میومد.
خیلی خوبه لعنتی.
کسی نمیدونه میاد ایران یا نه؟
Mahdi DODGE
۲۶ بهمن ۱۳۹۵اره اومده خودم تو شیراز دیدم
احمد
۲۲ بهمن ۱۳۹۵النترا رو میپسندم بدلیل طراحی زیبا قیمت کمتر
قدرت و سرعت بیشتر
حميد
۲۲ بهمن ۱۳۹۵با احترام به نظر همه عزیزان انتخاب من هوندا هستش به این دلایل
طراحی مردانه
محکم
و کیفیت ساخت بهتر
محمدرضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۵چقدر طراحی جدید هیوندای رو دوست دارم. خیلی خوشگله به نظرم. کاش میشد طراحی هیوندای و کیا با کیفیت مزدا و هوندا ترکیب بشه
فقط تویوتا و هوندا
۲۲ بهمن ۱۳۹۵مزدا نیازی به طراحی کره ای ها نداره. خودش بهترین طراحی رو تو برندهای غیر لوکس داره. گرچه به نظرم هوندا هم از کره ای ها بهتره طراحیش.
محمدرضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۵قدیما طراحی سلیقه ای بود :/ نظر من اینه که طراحی هیوندای و کیا جذاب تر هستند.(البته طراحی دوسال اخیرشون. از اون نسل های با طراحی شلوغ و فضایی متنفر بودم) الان این سیویک رو خوب میدونم ولی الانترا رو زیبا
sunmartin
۲۲ بهمن ۱۳۹۵با احترام و عشقی که به هوندا دارم بیشتر از تمامی ژاپنی ها اما گیرباکس ملال اور cvt که در اوتلندر ازش استفاده کردم و طراحی بیش از حد عجیب هدلایت جلو سویک و شلوغی کابین منو به سمت النترا با موتور تیز تر صدای با ابهت انجین گیراباکس بسیار سریعتر و قدرت بیشتر سوق میده انتخاب من النترا است
amin
۲۲ بهمن ۱۳۹۵به به!!!!میبینم که اوتلندر هم به جمع خودروهایی که داشتید و فروختید سراتو گرفتید اضافه شد!!!!!!!!!!
alpha
۲۳ بهمن ۱۳۹۵حتما داشته که میگه داشتم.
amin
۲۴ بهمن ۱۳۹۵آخه شما نمیدونید ایشون کلهم اجمعین خودروها رو داشته و فروخته سراتو گرفته.از انواع و اقسام چینی گرفته تا ریو و دنا و ویتارا و الان هم که اوتلندر!!!
Mehrbod
۲۲ بهمن ۱۳۹۵یک روز نمانام برندی به دست کره ای های کپی کار ، نسخه برداری شد ، هم اکنون هماوردی نسخه بردار دیروز با اصل جنس !!!؟؟؟
هومن
۱۶ اسفند ۱۳۹۵به نظر من این مقایسه اشتباهه اون افرادی که خودروی کره ای رو به خودروهای ژاپن ترجیح میدن یا اطلاعات کمی از صنعت خودرو سازی دارند یا تجربه داشتن خودروهای ژاپنی رو نداشتند و فقط از روی ظواهر به خودروی کره ای روی میاورند البته خودروهای کره ای نمیگم بد هستند ولی به پای خودروهای ژاپن از هیچ لحاظ نمیرسند همین هیوندایی و کیا که قبلا جزو یک شرکت بودند و بعد از هم جدا شدند وجودشان و تکنولوژی امروزشان رو مدیون شرکت میتسوبیشی هستند برین تحقیق کنید متوجه میشید ،که الانم خودروهای چینی دارن همین کارو میکنن به نظر من: سیویک>النترا