هیوندای توسان (ix35) و کیا اسپورتیج از پرفروشترین SUV های کامپکت کرهای هستند که چند سالی است در ایران حضور دارند و با محدودهٔ قیمتی تقریباً مشابه، قشر عظیمی از خریداران بهخصوص جوانترها را به خود جذب کردهاند. ابتدا با نگاهی اجمالی، بیاییم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم.
هیوندای توسان AWD:شروع قیمت در بازار ایران از ۱۶۰ میلیون تومان (از ۲۱,۶۵۰ دلار تا ۲۷,۹۵۰ دلار)، بهعلاوه هزینههای جاری. پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت ۱۸۲ اسب بخار ۲۴۰ نیوتن متر. گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای ۲۳۳ گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد. کیا اسپورتیج AWD:
شروع قیمت در بازار ایران از ۱۵۸ میلیون تومان (از ۲۱,۹۰۰ دلار تا ۲۹,۶۰۰ دلار)، به علاوهٔ هزینههای جاری. پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت ۱۸۲ اسب بخار ۲۴۰ نیوتن متر، گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای ۲۲۵ گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد.
خب، همانطور که دیدید، این دو خودرو در نمای کلی، بیش از آنچه که فکر کنید به هم شبیه هستند. حال بیایید کمی ریزبینانهتر به این دو SUV کامپکت نگاه بیاندازیم.
ارزش
هیوندای
توسان نسبت به رقبا، خودرویی تقریباً ارزانتر است (شروع قیمت راو ۴ از ۲۵,۰۴۶ دلار)، اما در این مقایسه، به لحاظ مشخصات فنی، پایینتر از کیا قرار دارد. ویژگیهای استاندارد این خودرو شامل یک صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، نویگیشن ماهوارهای، کنترل خودکار تهویهٔ مطبوع، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، محدود کنندهٔ نور آینهٔ دید عقب، بلوتوث تلفن و جریانهای صوتی، صندلیهای جلو برقی و استارت دکمهای و آلیاژ فول سایز زاپاس یدکی.
کیا
اسپورتیج اخیراً ۱,۹۰۰ دلار افزایش قیمت را داشته است، با این حال، این مبلغ اضافی به خوبی شمارا قانع میکند. چراکه بهصورت استاندارد. علاوه بر آپشن های هیوندای، صندلیهای چرمی با گرمکن در هر دو ردیف، سنسورهای پارک جلو و عقب، یک سیستم صوتی پیشرفته اینفینیتی، با سابووفر و آمپلیفایر و زاپاس یدک آلیاژی فول سایز را همراه دارد.
*برنده: کیا*
داخلی
هیوندای
هرچند که میزان تجمل در کابین کم است و شما را مبهوت نمیکند ولی درمجموع، هیوندای یک کابین متقاعدکننده را ارائه میدهد. جنس صندلیها ترکیبی از چرم و تودوزیهای پارچهای است و بسیاری از قطعات داشبورد و پنل دربها از پلاستیک سخت ساخته شده است. صندلیها نسبت به کیا، کمتر احساس امنیت را به شما القا میکند بهخصوص برای سرنشینان صندلی عقب. هیوندای اعلام کرده است که این یک پکیج کاربردی است و فضای داخلی را قوی، مناسب و معقول برای ذخیرهسازی همهجانبه مهیا ساختهایم. دو واسط تغذیهٔ ۱۲ ولتی هم وجود دارد و صندلیهای عقب با یک مکانیزم جلو و عقب کردن دو مرحلهای ارائه شده است. متاسفانه برای ردیف عقب هیچ دریچهٔ هوایی تعبیه نشده است.
کابین کیا احساس مجللتری دارد و گویی از طراح آگاهتری برخوردار بوده است. صندلیها با پوشش کامل چرم با دوخت سفید استاندارد، هم برای جلو و هم سرنشینان عقب مهیا شدهاند. طرح داشبورد سودمندتر و تمیزتر به نظر میرسد و با استفاده از مواد نرمتر و ابزارهای نمایشگر و کنسول مرکزی، از لحاظ بصری ظاهری جذابتر و شیکتر را به نمایش میگذارد. حتی در مورد فضای ذخیرهسازی نیز همتراز با هیوندای است، که با محفظههایی بر روی دربهای جلو و عقب، کنسول وسط جادار و نگهدارنده فتجان، فضای کافی را برای وسایل ارائه میکند. در اسپورتیج هم برای ردیف عقب، دریچههای هوا وجود ندارد.
پیشرانه و عملکرد فنی
هیوندای
ix35 از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی GDI جفت شده با یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته بهره میبرد. هیوندای از این پیشرانه، ۱۸۲ اسب بخار نیرو و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور مفید بیرون کشیده است، هرچند به نظر میرسد قدرت خروجی برای این حجم از موتور پایینتر از حد انتظار است اما در جاده قدرت کافی و خوبی در اختیارتان میگذارد. انجام مانورهای شتاب و سبقتگرفتن رضایتبخش است و سر و صدای ناچیزی را به کابین میرساند. ولی به طرز محسوسی در صعود از سربالاییها، صدای خرخر کردن به گوش میرسد. یک مشکل دیگر این است که موتوری تشنهتر از دیگر موتورهای چهار سیلندر در دنیای واقعی دارد، اما این تشنگی زیاد نیست. توسان در مدت ۹.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و در نهایت به سقف سرعت ۱۹۴ کیلومتر در ساعت دست مییابد.
کیا
اسپورتیج هم همانند هیوندای از یک موتور ۲.۴ لیتری بنزینی با تزریق مستقیم سوخت GDI، و جفت شده به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره میبرد. این پیشرانه، همانند توسان ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد و اسپورتیج را ظرف مدت ۹.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند و بیشینه سرعت آن ۱۹۳ کیلومتر در ساعت میباشد.
*برنده: هردو خودرو امتیاز یکسان*
کیفیت رانندگی
هیوندای
توسان ix35 در اواخر سال گذشته با تأکید مجدد بر تنظیم سیستم تعلیق و فرمانپذیری بهروز شد. نتیجه آن هم یک بستهٔ سخت و سفت تعلیق است که کمی محکمتر از اسپورتیج عمل می کند. البته هنوز هم تا حدودی گلایههایی در بحث فرمانپذیری وجود دارد و کماکان شنیده میشود، که احساس سنگین بودن خودرو و سفتی فرمان در سرعتهای پایین و فاقد بازخورد سریع را به راننده القاء میکند.
کیا در مورد کیفیت رانندگی پرادعا است. این ادعا برای راننده صحیح و برای سرنشینان غلط است. فرمانپذیری و هندلینگ اسپورتیج به خوبی صورت میگیرد و ثبات و پایداری خوبی در جاده و مسیرهای پر پیچوخم دارد. احساس چابک بودن در اطراف شهر کاملاً خوشحالکننده است و در حد متوسط در طول رانندگی رضایتبخش است و مانند هیوندای، طبیعت رانندگی بدون سروصدا و دلپذیری دارد. اما برای سرنشینان، مخصوصاً در ردیف عقب، سفتی و خشکی ناراحتکننده ای وجود دارد.
خدمات پس از فروش و هزینههای سرویس
هیوندای
هیوندای برای توسان، پنج سال گارانتی بدون محدودیت کیلومتر را ارائه میدهد. در هر سرویس هم ۳۹۹ دلار هزینهٔ تعمیر و نگهداری و سرویسهای دیگر میشود که برای سه سال اول یا ۴۵,۰۰۰ کیلومتر سفر میباشد (در ۳ فاصلهٔ زمانی ۱۲ ماهه، ۱۵,۰۰۰ کیلومتر جدا از هم).
کیا همچنین یک گارانتی پنج ساله بدون محدودیت کیلومتر را ارائه میدهد که برای پنج سال اول یا ۷۵,۰۰۰ کیلومتر میباشد (در ۵ فاصلهٔ زمانی ۱۲ ماهه، ۱۵,۰۰۰ کیلومتر جدا از هم)، که بستهٔ کیا بهطور متوسط ارزانتر است و به ارزش ۳۷۹.۸۰ دلار در هر سرویس میباشد.
*برنده: کیا*
حکم
هیوندای
بسته سودمند هیوندای توسان که هزاران نفر از خریداران استرالیایی را جذب خود کرده است، در اینجا از لحاظ ارزش خرید، و هزینههای سرویس، نمیتواند راضیکننده باشد.
کیا
بهسختی میتوان بین اسپورتیج و توسان تفاوت، مزیت و یا معایبی پیدا کرد، با این حال، در حالی که کمی گرانتر از توسان میباشد، ولی بهمراتب ارزش بیشتری دارد و در اینجا گوی سبقت را از ix35 میرباید.
*برنده: کیا*
منبع: Drive.com
tina
۱۸ تیر ۱۳۹۴من در حال حاضر سانتافه دارم و واقعا عالیه میخوام یه ماشین دیگه هم بگیرم که خیلی گیجم کرده لطفا راهنماییم کنید بین ولستر،آزرا،اپتیما،اسپرتیج و توسان گیر کردم ممنون میشم کمکم کنید.
علی
۱ مرداد ۱۳۹۴به نظر من آزرا بگیرید از همش بهتره
پدرام
۱۵ آبان ۱۳۹۴سلام داداش من که اسپورتیج دارم باهاش خیلی راحتم اسپورتیج بگیری بهتره
marya
۲۲ خرداد ۱۳۹۵آزرا یا اپتیما
ali ebadi
۲۱ شهریور ۱۳۹۵حتما اپتیما بگیر.2014 یا 2015 .اگه 2016 بگیری که عالیه..
مهدی
۲۷ اسفند ۱۳۹۶عجب!!!! اخه این ها داخل ۳ کلاس مختلف هستند لطفا بفهمید چی رو با چی مقایسه میکنید و حتی قیمت ها هم با هم تفاوت فاحش دارند……..
اشکان
۲۴ خرداد ۱۳۹۹آزرا بگیر هم بهتره چون یه شاسی داری
NimA
۳ آذر ۱۳۹۴اسپورتیج خیلی شیک تره
علیرضا
۱۳ دی ۱۳۹۴با سلام خدمت دوستان من دوتاشو سوار شدم ولی واقعا اسپورتیج هم هندلینگش بهتره هم قیافه اش به طور کلی اسپورتیج بهتره من که خیلی ازش راضی ام خدا هم ازش راضی باشه
احمد
۱۸ دی ۱۳۹۴اسپورتیج قیافش صد شرف داره به توسان بین ماشینای تو این رده قیمت اسپورتیج از همشون سره . یه شاسی بلند متفاوت هست ک اثرش گیر نمیاد ….
امین
۱۸ دی ۱۳۹۴من توصیه میکنم به منابع معتبر تری مراجعه کنید
آمار و ارقام گذاشته شده رو تو سایتهای دیگه بررسی کنید.
این توضیحات از یک ادم کیا سواره
reza
۱۹ بهمن ۱۳۹۴با سلام
من میخوام ماشین شاسی بلند بخرم خیلی هم تحقیق کردم ولی باز هم موندم چی بخرم بین سانتافه اسپورتیج ix35 موندم
لطفا راهنمایی کنید
با تشکر
رامین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵من یه اسپورتیج سوارم و فقط وفقط از صندلی هاش راضی نیستم از همه لحاظ عالیه با سانتافه 2015هم کورس گذاشتم اسپورتیج 2013 اول شد
مهسا
۲۲ تیر ۱۳۹۸من هیوندای توسان سوار شدم و دارم و همین طور سوار اسپورتیج شدم ، ظاهر اسپورتیج زیبا تره ولی خیلییی خشک هست
من توسان رو ترجیح میدم
و درسته اینها توضیح های یه آدم کیا سواره چون نکات مثبت توسان رو اصلا در نظر نگرفتن
اشکان
۲۴ خرداد ۱۳۹۹سانتافه
پویا
۱۳ فروردین ۱۳۹۵2016 را دیدید بد میگید هیوندا
mehrtash
۲۳ فروردین ۱۳۹۵سلام
من ix35 دارم
لطفا کسانی که اطلاعات ندارن حرف نزنن
کسی که ix35 شرکتی سوار شه به اسپورتیج نگاه نمیکنه
کسانی که ix35 سوار میشن خاصن
من با خیلیا درگ زدم
سرعت،سواری،کلاس،وخاص بودنی کهix35داره اسپورتیج صد سالم تلاش کنه نخواهد داشت هر وقت درگ زدین مسابقه افرود رفتین بعد بیاین اینجا حرف بزنید
درود بر ix35
درود بر هیوندای
بهرام
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵این دو خودرو هیچ فرقی با هم ندارند و انتخاب آنها کاملا سلیقه ای است.
عمو پورنگی
۳ تیر ۱۳۹۵اسپرتیج همونه که ریکی مارتین تو کلیپش تبلیغ میکرد لابد خوبه دیگه
توسانم تو کلیپ امیر تتلو
hojat mohammadi
۲۶ تیر ۱۳۹۵سلام دوستان کسی که این مطالب گذاشته از هیوندا هیچ اطلاعاتی نداره من توسان دارم 2015 صندلی تمام چرمه چهار گرمکنه که اینجا بد گفتن بعد از ان هم اسپورتیج سانروفش باز نمیشه کامل و فقط بالا میاد در صورتی که توسان کامل باز میشه بعد صندلی عقبش خیلی خشکه و دید اصلا نداری ولی توسان مناسب تره ار نظر نرمی فرمون هم مثل هم هسنت و در کل از نظر سرعت و موتور کپی هم هستن ممنون که خوندین
ali
۱ مرداد ۱۳۹۵با سلام من یه اسپورتیج 2016 دارم نه از اون gt lin ها که هنوز نیومدند
اپشن هایی که اسپورتیج از تو سان بیشتر داره :
فرمون 3 حالته گرمکن عقب و سرد کن جلو رو هم داره مانیتور بزرگ چراغ های led کمربند سقفی و …
خالا اون هایی کا توسان داره و اسپورتیج نداره :
بی کیفیت زشت خشک کم اپشن جاپای کم صندوق کوچیک
امیدوارم توضیحات خوبی باشه
با سپاس
صابر
۱۱ مرداد ۱۳۹۵به نظرم پراید هم میتونه گزینه خوبی باشه…
پنج شش دنده و گیربکس عالی… شتاب بسیار زیاد که موتور از ماشین جا می مونه.صندلی ها عالی و بسیار راحت.. تودوزی چرم و درجه هفت… مصرف فوق العاده و تنظیم دوحالته فرمون که بی نظیره. هندلینگ خوب و کلا ماشین مناسبیه…اونایی که میخوان اسپورتیج بخرن میتونن بجاش 5-6تا پراید بخرن
سامان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ببخشید بعدشم توی تصادف پراید باید لاششون رو از توش در بیارن…همین ادعای مثل شما بارطرز فکر پایین باعث شده امار کشته بالا باشه…سوار شو اقا
فرهاد
۱۱ مهر ۱۳۹۵اسپورتیج عالیه
فرهاد
۱۷ مهر ۱۳۹۵من به چند دلیل اسپورتیج رو ترجیح می دم:
1- استحکام بیشتری داره و نسبت به توسان کمتر به تعمیر نیاز داره.
2- awd هستش. یعنی چهار چرخش هوشمنده.
3- ظاهرش خیلی جذاب تر و شیک تر هست.
4- فرمان سه حالته داره . که البته تو حالت نرمال هوشمند عمل میکنه . یعنی تو سرعت کم نرمه و تو سرعت زیاد سفت تر میشه.
5- امتیاز ایمنی تو تصادف بهتری داری.
از نظر موتور و آپشن های دیگه با توسان برابره
Faezeh.farahani
۲۵ مهر ۱۳۹۵من تا به امروز موهاوی،اسپورتیج و سانتافه داشتم و الان ix55 دارم و فوق العاده راضی ام
Arash
۸ آبان ۱۳۹۵اقایون لطفا واقع گرا باشید من اسپورتیج ۲۰۱۳ داشتم الان ix35 2015 دارم اسپورتیج از لحاظ فضای داخلى خیلى کوچیکتره و از لحاظ نرمى توسان خیلى بهتره ولى از لحاظ شتاب اسپورتیج بهتره بقیه لحاظ توسان بهتره??
خواهشن تا وقتى که در ix35 نشسته اید در موردش قضاوت نکنید
پروين
۲۲ آبان ۱۳۹۵اسپورتیج در مقابل توسان خیلی خشکه ، به راحتی با یک رانندگی کوتاه با هر دو ماشین این رو متوجه میشوید .بقیه مواردش سلیقه ای است چون آپشنها مشابه است .
سعید
۲۵ آبان ۱۳۹۵با سلام.محقق و نویسنده این مطلب به نظر میاد که یا خودش اسپورتیج داره و یا اینکه صرفا برای این خودرو تبلیغات میکنه.چون واقعا یه طرفه و به دور از انصاف نظر داده.هر کسی اگه این دو خودرو را داشته میتونه کاملا تفاوت سواری این دو رو احساس بکنه.۱- از نظر ساپورت لوازم یدکی هیوندا خیلی بهتر از کیا هست۲-توسان واقعا سواری نرم تری نسبت به اسپورتیج داره ۳-تعلیق اسپورتیج سر پیچها بهتر از توسان ۴- کابین ماشین کاملا سلیقه ای هست.که به نظر من کابین توسان زیباتر از اسپورتیج.و در کل میشه گفت که هر دو ماشین مثل هم هستند و هیچ کدوم مزیت چشم گیری نسبت به اون یکی نداره.
حمید
۹ آذر ۱۳۹۵سلام.کلاس دوتاش یکیه…من بشخصه خودرویی که توی شهر و خیابون فراوون باشه نمیپسندم…ماشین باید تک باشه…
تو این رنج میتسوبیشی گزینه بهتریه…و خیلی بیشتر میشه بهش اطمینان کرد.نیسان قشقایی هم بعدش
رحیم
۲۳ فروردین ۱۳۹۶اسپورتیج بخرید و لذت آنرا ببینید
دکتر قاسمی
۲۸ فروردین ۱۳۹۶تعصب رو هر چی . کورکورانه و نادانی عمدی بهمراه میاره. چهان سوم یعنی چهان تعصب حتی روی خودرو. اگر تعصب بزاریم کنار هر دو خودرو در یک گلاس هستند. و فقط انتخاب انها سلیقه ای هست. توسان سواری راحتری داره. ولی اسپرتیچ تعلیق بهتری تو پیچیدن داره. کلا تفاوت چشمگیری ندارن و با توجه به خرید سهام کیا توسط هیوندا کلا سیاست این هست که با هم تفاوت نداشته باشن و بازار هم خراب نکنن. کمی مطالعه به خودم توصیه می کنم. همه تون دوست دارم تعصب بزارین کنار از زندگی لذت ببریم.
M.A.S
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من توسان دارم خیلی عالی تر از اسپورتیج هست
خیلی نرم تر از اسپورتیج هست
اسپورتیج حالت جمع تری داره که فضای داخلی ماشینو کم تر میکنه
ولی توسان راحت تر و از لحاظ فنی عالیه و تو جاده در شتاب و سرعت و… کم نمیاره و رو بورس تره همینطور زید تر و از نظر مردم بهتره.
من توسان دارم و خیلی راضی هستم
سامان اس
۷ مرداد ۱۳۹۶با سلام
من خودم هم اسپورتج و هم توسان دارم. اسپورتج از لحاظ قیافه خیلی سرتر از توسان هست.چراغ جلوی توسان خیلی بده.دید سرنشینان داخل اسپورتج نسبت به بیرون کمتر از توسان هست.ولی با این حال خودم به شخصه بیشتر با اسپورتج بیرون میرم فقط به خاطر زیبایی که داره.
علیرضا
۱۴ مهر ۱۳۹۶اسپرتیج خیلی خیلی خشکه.دید داخلش افتضاحه.ردیف عقب که بشینی کمرت خرد میشه ولی توسان خیلی نرمتره.از بقیه لحاظ عین همن.به جز قیافه که خداییش اسپرتیج از هر ماشین شاسی بلند دیگه ای خوشکلتره.ی طراحی تکرار نشدنی داره
علی
۲۷ آذر ۱۳۹۶منم موافقم
محمد علی
۲۸ تیر ۱۳۹۸یعنی چی می گین اسپرتیج بهتره از نظر من توسان خیلی بهتر و شیک تر و زیباتر از اسپرتیج هستش
مهندس سرخابی
۱۹ مهر ۱۳۹۸برا سفرهای طولانی سواری نرمی که توسان داره اسپرتیج هرگز نداره ،ظاهر اسپورتیج، اسپرتی و با کلاسه، ولی توسان جا اوفتاده و سنگین و باکلاس
کلا هر دوماشین خوبند شک نکنید ولی هر کس نسبت به سلیقه و تیپ شخصیتی خودش باید انتخاب کنه