جدال اخموی چهارفصل ژاپنی و نابغه نوبنیاد کرهای! مقایسه هیوندای کرهای و سوباروی ژاپنی حتماً مقایسه جالبی از آب درمیآید، مخصوصاً اینکه این دو برند هیچ شباهتی به هم ندارند و راهی که برای حل معضلاتشان مییابند کاملاً باهم متفاوت است. اگر شما مفصل رانتان در برود و بعد آن را باندپیچی کنید یا ببندید یا در آب جوش قرار دهید اینها بدترین ایدههای ممکن برای درمان شما هستند. همچنین اگر زمانی که وارد یک کسبوکار بزرگ میشوید باید از مسیر اصلی بروید، یعنی آنجایی که پول میرود. لازم است در این مسیر به درستی حرکت کنید تا به مقصودتان که پیشرفت است برسید.
هیوندای یک دهه است که پای در این جاده نهاده است برخلاف سوبارو که تنها به راهی که دوست دارد میرود. در دههٔ کنونی هیوندای با ساخت ماشینهای کرهای پیشرفتهای زیادی در همه ردههای خودرویی کرده است و تا جایی جلو رفته که به جرئت میتوان گفت امروز هیوندای با فورد، تویوتا و هوندا همرده است. داستان در مورد سوبارو فرق میکند. اگرچه سوبارو دارای استایلی دمدمی است اما برندی است متقارن که با تمام چرخها رانندگی میکند و دوام بالایی دارد. البته بهشخصه مخالف طراحیاش هستم و اعتقاد دارم سوبارو با یک طراحی گریهآور در سال ۲۰۱۵ ما را به سال ۲۰۰۰ میبرد. خودروهای سوبارو از قبیل باجا، وی ایکس و ترابیکا B9 آنقدر کشیده و عجیب هستند که به نظر نمیرسد توسط سازندگان ژاپنی تولید میشوند. در این مقایسه نکتهای جالب وجود دارد و آن فلسفه وجودی این دو خودرو است. هیوندای و سوبارو ریشههای خود را به یاد دارند و بر این مشی استوارند. هیوندای در تولید خودرو و بهخصوص در مورد النترا این ارزش در مقابل پول پرداختی است که حرف اول را میزند، درحالیکه برای سوبارو این رانندگی سازگار در هر آب و هوایی است که عامل تولید و تفاوت است. النترا از یک موتور دو لیتری چهار سیلندر با ۱۷۳ اسببخار و ۱۵۴ پاوند تورک استفاده میکند و این نشانی است بر قدرتمند بودن النترا. ایمپرزا اما برخلاف اسلاف قدرتمندش فقط فریاد میزند. همه مدلهای ایمپرزا چهارچرخ متحرک هستند که این به ایمپرزا در آب و هوای بارانی و برفی کمک میکند تا سربلند باشد. ایمپرزا قدرت خود را از موتوری دو لیتری و چهار سیلندر با ۱۴۸ اسببخار و ۱۴۵ پاوند تورک به دست میآورد. سوبارو در این مدل برای جبران کمبود قدرت کارهایی کرده است. مثلاً با حساس کردن پدال گاز سعی در تندوتیز نمودن ایمپرزا دارد اما این شیوه برای یک خودروی دیفرانسیل عقب چندان خوب نیست. البته به مدد گیربکس CVT که روی این مدل سوار شده اندکی کمبود قدرت موتور جبران شده اما این موتور واقعاً قدرت فراوانی تولید نمیکند و این یعنی نقطه ضعف. جای تأسف است که النترا در دنده یک دور شدن از ایمپرزا را شروع میکند. البته پیشرانه النترا آنقدر کامل نیست که احساس کنید موتورش یک مزیت است. همچنین جعبهدنده اتوماتیک و شش سرعته آن چندان بهیادماندنی نیست و بیشک میتوانست بسیار بهتر از این باشد اما مجموعه عملکرد فنی النترا بهتر از ایمپرزا است. البته چهارچرخ متحرک بودن سوبارو یک مزیت بزرگ است اما چندان بهصرفه و اقتصادی نیست و مصرف بالایی در این رده از بازار را نصیب ایمپرزا میکند. البته سوبارو خوب کار میکند و سختجان است و مزیتی که دارد این است که حتی باوجود استفاده از سیستم AWD به نسبت النترا مصرف سوخت متوسطی دارد. مصرف سوخت ایمپرزا در درون شهر ۹.۵ لیتر و در خارج از شهر ۸ لیتر است و این در تمام دنیا تست شده است. النترا ۹.۴ لیتر در شهر و ۷.۲ لیتر در اتوبان مصرف میکند. مصرف سوخت این دو خودرو ثابت میکند که این دو مدلهای چندان پاکی به لحاظ استانداردهای محیط زیست نیستند. راحتی آپشن دیگری که هیوندای را بالاتر از سوبارو قرار داده است. نرمی سیستم تعلیق النترا در مقایسه با سوبارو ایمپرزا بهتر است. بااینحال سوبارو صندلیهای بهتری دارد و سرنشینان را در خود حفظ میکند. از لحاظ ظاهر اما داستان دیگری است. در سالهای اخیر تریم های کرومی در غالب خودروها به کار میرود و زیبایی آنها را دوچندان کرده است. در همین راستا باید بگوییم قالب بدنه ایمپرزا گرچه زیبا و دلانگیز نیست اما سوبارو به استفاده از تریم کرومی و طراحی اسپرتش جذابتر از همیشه است. طراحی این خودرو را با اندکی اغماض میتوان ۴ گوش و مکعبی دانست. چراغهای جلو با خمی تیز از پهنا به تیزشدگی گرایش مییابند و به جلوپنجرهای ختم میشوند که ۴ گوش است و در پیشانیاش برندی دارد با انبوهی ستاره. ما در مدل ۲۰۱۶ النترا جیتی که نشاندهنده خط و خطوط جدید هیوندای در طراحی محصولات جدیدش است با یک جلوپنجره بزرگ با خطوط کرومی مواجهیم که در همراهی با دریچههای هوای بزرگتر و رینگهای ۱۷ اینچی پنج پر و رنگهای جدید بدنه یادآور یک طراحی جسورانه است. البته نمیتوان گفت که النترا جیتی در مقایسه با بزرگان بازار دست برتر را دارد. النترا در مدل ۲۰۱۶ بیشازپیش به مدلهای اروپایی هیوندای نزدیک شده و یادآور i30 و i40 است.
بااینکه ایمپرزا ۱۱ سانتیمتر بلندتر از الانتراست و این مزیت بزرگی است اما ایمپرزا از این مزیت بهرهای نگرفته و در این بخش چندان از النترا بهتر نیست. مصداق بارز این مدعا فضای بار دو خودروست که تقریباً برابر است.
در بخش طراحی داخلی دو خودرو همچنان بر سنتهای دیرین خود استوارند و همچنان با داشبوردهای کهنسال خود تولید میشوند. سوبارو با اینکه پیشرفتهایی در بازطراحی داشبورد ایمپرزا داشته اما به دلیل استفاده بیشازحد از پلاستیک خشک در رویه بالایی داشبورد نمیتواند امتیاز بالایی از جانب منتقدان کسب کند. با اینکه امکانات ایمپرزا زیاد نیست اما تیم آزمایش از سیستم استارت لینک سوبارو و صفحه نمایشدهنده ضد نور این خودرو استقبال کردند. طراحی داخلی هیوندای النترا یادآور طراحی داخلی نسل گذشته سوناتا است با همان خطوط و همان آرایش. با آنکه تغییرات این داشبورد نسبت به گذشته و روزهای نخستین معرفی النترا بسیار زیاد است اما هنوز هم در سطحی بالاتر از ایمپرزا قرار دارد و مواد به کار رفته در آن احساس بهتری به خریداران منتقل میکند. هیوندای و سوبارو هر دو ایدههای متفاوت و جالبی درباره ارزش دارند. سوبارو دراینباره به مصرف سوخت اقتصادی، رانندگی چهارفصل و دینامیک سطح بالا معتقد است و آنها را در ایمپرزا تا حد توان رعایت کرده است. ایدهٔ اصلی هیوندای در مدل النترا بر تأمین راحتی استوار است و نه رانندگی دینامیک. صندلیهای خنکشونده، فرمان گرم شونده، صندلیهای عقب سرد شونده، کروز کنترل تطبیقی و سقف مجهز به سانروف پانورامیک است. ایمپرزا جزو ده خودرو برتر در تست تصادف به شمار میآید و ایمنی بالایی را به سرنشینان هدیه میدهد که از این خودرو کموبیش بعید بود. النترا هم با آنکه در ایمنی در سطحی پایینتر از ایمپرزا قرار دارد در تست IIHS در بالاترین رده ایمنی قرار گرفته و از این رو فضایی امن برای سرنشینانش فراهم میکند. تفاوت قیمتی این دو مدل حدود ۹۰۰ دلار است. ایمپرزای سوبارو ۱۸۹۹۰ دلار در مدل پایه قیمت دارد. بااینحال هیوندای در مدل پایه النترا بهخوبی دستودلباز است و با ۱۸۰۹۰ دلار خودرویی به شما تحویل میدهد که شما در برندهای دیگر برای آن دریافت آن، قیمت بالاتری را پرداخت کنید. این آزمایش نشان داد که سوبارو با همه ویژگیهای خوبش در رسیدن به یک مشی دقیق در این رده از بازار راهی طولانی پیش رو دارد. راهی که هیوندای بهخوبی آن را پیدا کرده است و بهجای تأکید صرف بر ایمنی، رانندگی چهارفصل و دینامیک، به طراحی، راحتی و ارزش توجه دارد. راه هیوندای راه پیروزی است، راهی که از ترکیب کیفیت و دقت و قیمت مناسب میگذرد و چندان سختگیر نیست.
ویژگیهای خوب هیوندای النترا جیتی ۲۰۱۶: ارزش، خدمات پس از فروش، فضای داخلی زیباتر و طراحی بدنه بهتر
ویژگیهای بد هیوندای النترا جیتی ۲۰۱۶: صندلیهای عقب تنگ، گیربکس نامناسب، نداشتن سیستم ۴ چرخ متحرک
ویژگیهای خوب سوبارو ایمپرزا ۲۰۱۵: تسلط و دید بالا، سیستم ۴ چرخ متحرک، ایمنی، فضای مناسب صندلی عقب
ویژگیهای بد سوبارو ایمپرزا ۲۰۱۵: ناکارآمدی، قدرت اندک، فضای داخلی، فضای بار
دوستانی که مطلع هستند بفرمایند که بلاخره النترا 1800 سی سی هستش یا 2000 سی سی؟ چون تو این مقاله 2000 سی سی درج شده در حالیکه ما تو ایران 1800 سی سی می بینیم.
نکته مهم بازار فروش دست دوم است که ماشین های ژاپنی خیلی بهتر و با افت قیمت کمتر است. در مجموع خودروهای ژاپنی خیلی قابل اعتماد تر است. البته کره ای ها ماشینهای خوبی هستند .ولی افت قیمت زیاد و بازار دست دوم خوبی ندارند.
کامبیز
۵ مرداد ۱۳۹۴سلام. بین سوناتا 2015 و اپتیما 2015 کدوم یک کم استهلاک تره؟ از نظر قیمت قطعات مصرفی کدوم یک ارزونتره و به صرفه تر؟ ممنون از دوستان
اسی
۱۱ مرداد ۱۳۹۴دوستانی که مطلع هستند بفرمایند که بلاخره النترا 1800 سی سی هستش یا 2000 سی سی؟
چون تو این مقاله 2000 سی سی درج شده در حالیکه ما تو ایران 1800 سی سی می بینیم.
AMIR
۵ شهریور ۱۳۹۴معلومه سوبارو بهتره
Alex
۱۶ آذر ۱۳۹۵نکته مهم بازار فروش دست دوم است که ماشین های ژاپنی خیلی بهتر و با افت قیمت کمتر است. در مجموع خودروهای ژاپنی خیلی قابل اعتماد تر است. البته کره ای ها ماشینهای خوبی هستند .ولی افت قیمت زیاد و بازار دست دوم خوبی ندارند.