هیوندای i10 خودروی شهری محبوب و توانایی است که کمک میکند تا ثابت شود این خودروساز کردهای تنها دنبال پول نیست. مدل کنونی یکی از بهترینهای کلاس خود است اما رقیبی سرسخت و آشنا دارد که پسرعموی خود بوده و کیا پیکانتو نام دارد. حال این دو فامیل را در برابر هم قرار دادهایم تا یکی را به عنوان خودروی برتر برگزینیم. با ما همراه باشید.
استایل و طراحی ظاهریخودروهای شهری از دو حالت خارج نیستند، یا استیل بسیار خوبی دارند و یا جعبههای متحرک بیآزار هستند. هیوندای به گونهای مدیریت کرده که بین این دو حالت قرار میگیرد و نتیجه خودرویی شده که از ناشناس بودن تبری جسته اما همانند فیات ۵۰۰ و یا رنو توئینگو فریاد نمیزند که به من نگاه کنید. در فیس لیفت تازهای که روی این خودرو صورت گرفته،LED های روز روشن اضافه شدهاند که حتی بدون وجود آنها نیز شاهد خودروی شهری مدرن با ظاهری هوشمندانه هستیم.
کیا پیکانتو کمی بیشتر از i10 در بازار حضور داشته اما همیشه خوشتیپتر بوده است. درحالیکه هیوندای بهطور معقولی خطوط صاف و صیقلی را بکار برده اما کیا استایل تیزتر و گوشهدار داشته و بیشک جزئیات اسپورت تری را به نمایش میگذارد. البته که ظاهر خودرو موضوعی شخصی است اما پیکانتو احتمالاً توجهات بیشتری را جلب میکند.i10 نیز به نوبهی خود انتخابی فهمیدهتر است.
کابین خودرو
داخل دو خودرو علیرغم استفاده از پلتفرمی یکسان، تفاوتهای قابلتوجهی وجود دارد.i10 یکی از مرتبترین کابینهای خودروهای شهری را دارد و به رو رسانی اخیر نیز باعث شده تا طراحی و کیفیت آن بهبود پیدا کند. از نظر ارگونومیکی نیز طراحی آن خوب بوده و همهی اجزا همان جایی که انتظار دارید قرار گرفتهاند. تجهیزات استاندارد این خودرو نیز راضیکننده و کافی است.
سن بالای پیکانتو احتمالاً بیش از هر جای دیگری در داخل کابین شهود است. این گفته به معنی کهنه و از مد افتاده بودن کابین نیست اما پیکانتو فاقد طراحی ممتاز مدلهای مدرنتر کیا بوده و مواد ارزانقیمت زیادی به چشم میخورد. ما همچنین خیلی طرفدار طراحی غربیلک فرمان این خودرو نیستیم.
در بحث کاربردی بودن، i10 با کمی اختلاف پیروز میدان است. این خودرو فضای کافی برای ۴ سرنشین بزرگسال داشته و صندوق بار ۲۵۲ لیتری آن پیشروی کلاس است. پیکانتو نیز فضای بار قابلاحترام ۲۰۰ لیتری دارد اما وقتی صندلیهای عقب را تا میکنید،i10 فضای در دسترس بیش از دو برابری دارد. البته باید خاطرنشان کرد که کیا در فرم سه درب نیز قابل سفارش است درحالیکه i10 تنها بهصورت پنج درب عرضه میشود.
لذت رانندگی چیزی نیست که معمولاً در این نوع خودروها یافت شود اما هیوندای خنده را بر لبان خریداران مینشاند. این خودرو دقیقاً یک موشک نیست اما کنترلهای دقیق و چسبندگی مناسب باعث ایجاد اعتمادبهنفس کافی در میان خریداران خواهد شد. کیفیت سواری i10 بسیار خوب بوده و به دست آوردن آن در خودروهای اینچنین کوچک سخت است.
هر دو خودرو پیشرانهی پایهی مشترکی دارند که نسخهای ۳ سیلندر و ۱ لیتری است که ۶۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت i10 و پیکانتو با این پیشرانه به ترتیب ۱۴.۹ و ۱۴.۱ ثانیه طول میکشد. اگر تنها در شهر رانندگی میکنید، این پیشرانه انتخاب خوبی است اما در بزرگراهها باید تقلا کنید.
ارزش در برابر مبلغ پرداختی
برای خریداران خودروهای شهری هزینههای سواری مهم است و هیچکدام از این خودروها ناامیدکننده نیستند. I10 در رانندگی ترکیبی میتواند به مصرف سوخت ۴.۳ لیتری دست یابد درحالیکه این رقم برای پیکانتو ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. مالیات جادهای و هزینههای سرویس دو خودرو تقریباً مشابه و کم بوده بهعلاوه کیا گارانتی ۷ ساله را ارائه میکند درحالیکه i10 گارانتی ۵ سالهی هیوندای را دارد.
قیمت آغازی مدل S پایه i10 با پیشرانهی ۱ لیتری ۸۹۹۵ پوند است که با انتخاب مدل ممتاز SE با پیشرانهی ۱.۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک بهای آن به ۱۳۰۴۵ پوند افزایش مییابد که با این قیمت i10 وارد محدودهی سوپرمینی ها میشود اما این خودرو بیشک در بحث فضای داخلی و چندین تجهیزات یافت شده در خودروهای بزرگتر همچون صندلیهای جلوی گرم شونده و تهویهی مطبوع رقیبی قابل است.
قیمت مدلهای سه و پنج درب پیکانتو به ترتیب ۸۳۴۵ و ۸۵۴۵ پوند است. کیا در کل ارزانتر از هیوندای بوده و گرانترین نسخهی آن ۱۲۷۹۵ پوند قیمت دارد. این خودرو نیز سانروف الکتریکی و صندلیهای گرم شونده دارد اما احتمالاً محبوبترین تریم، مدل SR7 با قیمت ۹۴۹۵ پوند است.
قضاوت نهایی
انتخاب برندهی نهایی از بین این دو خودرو سخت است. کیا پیکانتو خودرویی جذاب و توانا است که همهی وظایف محوله را به نحو احسن انجام میدهد و با خرید آن میتوانید در پول خود نیز صرفهجویی کنید.
هرچند در واقعیت سخت است که چشم را بر روی خوبیهای i10 ببندیم. فضای داخلی احساسبرانگیز و کیفیت سواری عالی تنها دو فاکتوری هستند که کمک میکنند تا i10 در میان رقابتیترین خودروهای شهری باقی بماند. گارانتی ۵ سالهی این خودرو شاید ۲ سال کمتر از کیا باشد اما ما فکر میکنیم که این i10 ارزش یک خودروی کوچک ممتاز را دارد.
یو اس اس اینترپرایز
۱۰ تیر ۱۳۹۵قیمتش 8995 پوند میشه 44075500 تومن.
قدرتش 65 اسب بخار مثل پراید ما
فقط مصرف سوختش چقدر؟؟؟؟؟
رضا پ
۱۱ تیر ۱۳۹۵به درهم امارات حدود سی و چهار میلیونه
Kasra
۱۰ تیر ۱۳۹۵به نظرم جاى i10 تو ایران خالیه،الان تو این کلاس ماشیناى G3 وmirage تو ایران هستند
رضا پ
۱۱ تیر ۱۳۹۵موافقم
با این که هر دو خودرو تقریبا ماله یه شرکته ولی مشخص نیست چرا هیوندای i10 رو وارد ایران نمیکنه شاید به دلیل برتری نسبی که نسبت به پیکانتو داره نمیخواد بازار پیکانتو رو خراب کنه که البته با توجه به این که سود هردو تو جیب یه شرکت میره بازم دلیل قانع کننده ای نیست نقدای خیلی خوبی از این خودرو تو وب سایتهای خودرویی نوشته میشه از اونجایی که تو کشور ترکیه تولید میشه به لحاظ ترانزیتی میتونه تو هزینه های تمام شدش بعد از رسیدن به ایران تاثیر مثبتی داشته باشه ضمنا با انتشار اخبار گوناگون در مورد تولید و واردات و یا مونتاژ خودروهای جدید تو این کلاس هیوندای هم در آینده باید محصولات ارزونشو که تو کشورهای دیگه میفروشه رو به ایرانم بیاره و گرنه تو کورس رقابت از رقبای دیگه مثلmg3 میراژ 2017 و انواع خودروهای چینی تو این رنج قیمت و خودروهای دیگه که قراره مونتاژ بشه مثل پژو 208 – رنو – سیتروئن – فیات و … عقب بیفته
حتی با مونتاژ داخلی جایگزین خوبی از لحاظ مصرف سوخت و آلایندگی بجای206 میتونست باشه
great britain
۱۰ تیر ۱۳۹۵جفتشون خیلی جالب نیستن ولی به نظرم هیوندایی i10 بهتره.
پدال راستی در باره مک لارن p1 lm هم مطلب بزارین.
همینطور رولز رویس و مرکز هدایتی برای قایق های رباتیک که دارن روش کار میکنن مطلب بزارین.ممنون.
جواد
۱۰ تیر ۱۳۹۵البته محاسبه قیمت 44 میلیون اشتباه چون مالیات خودرو تو انگلیس خیلی زیاده من پیکانو بیشتر دوست دارم چون یکبار رنگ ابی اونو دیدم خیلی بانمک بود
احمد باقری
۱۰ تیر ۱۳۹۵هیوندای بهتره.
Huracan
۱۰ تیر ۱۳۹۵هر دو جیگرمن
احسان(احسان سابق)
۱۰ تیر ۱۳۹۵خوشم میاد هیوندای خیلی به ظاهر ماشین اهمیت میده و خودروی زشت و بدقیافه نداره
یو اس اس اینترپرایز
۱۰ تیر ۱۳۹۵پیشرفت خوبی دارن.زمان براشون خیلی اهمیت داره
هادی ۸ سیلندر
۱۰ تیر ۱۳۹۵یه نمونه هم هست تو هند ۲۰ تومنه به اسم ای ۱۰ گراند اونم برسی کنین چرا قیمتش از این کمتره
ali
۱۰ تیر ۱۳۹۵اقا هیچ کدوم
sunmartin
۱۱ تیر ۱۳۹۵هردو نمونه ارزشمند هستند ولی من طراحی کیا را بیشتر میپسندم
رسول
۱۱ تیر ۱۳۹۵دوستان تو رنج قیمتی ۷۰تا ۸۰تومن ماشین خارجی کارکرده چی پیشنهاد میکنید؟؟ممنون میشم با دلیل بگین
sunmartin
۱۱ تیر ۱۳۹۵بنظر من کیا سراتو وارداتی 2013 با 156 اسب بخار شیفتر دنده گرمکن صندلی آینه جمع کن و آینه الکتروکرومیک سانروف 3 حالته و صندلی های برقی و سیستم صوتی عالی گزینه خوبی هست
که با 85 ملیون میشه بدون خط و خش و حتی نقطه ای را خریداری کرد با گارانتی تا سال 2018
مورد بعدی تویوتا کرولا هست که در همین رنج میتونید خریداری کنید اما فاقد آپشن های زیادی هست
و در نهایت النترا 2014 که موتور ضعیف تری نسبت به سراتو داره اما آپشنال هست و در رنج 85 تا 90
میشه تر و تمیز و بدون خال رنگ و خط و خش خریداری کرد
و اگر با چینی بودن مشکلی ندارید (که بنده مشکل دارم با نام چین و اجناس چینی) میتونید نیم نگاهی هم به mg مدل 6 بندازید در نمونه های کارکرده با مدل 2012 که قدرت خوبی داره اما کیفیتشون مثل سه خودروی قبلی نیست
محمد رومياني
۱۱ تیر ۱۳۹۵ترجیح میدم با لندکروز همش تو پمپ بنزین باشمو هیچ کجا جای پارک گیرم نیاد ولی ازین ماشینا سوار نشم!!!! البته پول هیچکدومو ندارم :-|
رافال M
۱۱ تیر ۱۳۹۵هیچکدوم…تو این سگمنت میراژ ، 208، آیگوی تویوتا و گلف بهترن
تو ایران میراژ هس و قیمتش هم خیلی مناسبه
ولی من همون 206 رو ترجیح می دم
فقط آمریکایی
۱۲ تیر ۱۳۹۵خیلی کوچولوند ؛ قیمتشون هم تو ایران گرونه
HADI
۲۸ شهریور ۱۳۹۵نمیصرفه واسه این دو تا کوچولو 60/70 میلیون پول دادآدم با این پول دنا بگیره به صرفه تره
اميرحسين
۱۴ خرداد ۱۳۹۶دوستان لطفا راهنماییم کنید منظور از ماشین شهری چیه؟ یعنی من که میخوام هفته ای یک باز جاده برم مجموعا حدود 500 کیلومتر آیا نباید به فکر خرید i10 باشم؟