درحالیکه به سرعت تمام بهای یک دستگاه پراید ۱۱۱ بهسوی ۳۰ میلیون تومان میل میکند، خودروسازان آنطرف آبی در تلاش هستند تا جایی که امکان دارد خودروها را ایمنتر بسازند و بدین منظور کیسههای هوای بیشتری را در کابین محصولات خود نصب میکنند. البته چیزی وجود دارد که قبل از این هرگز ندیدهاید: سقف.
تأمین کننده قطعات هیوندای موبیس در حال معرفی چیزی است که بنا به گفته خود اولین کیسه هوای طراحی شده برای سانروف های پانورامیک میباشد. هدف این کار پیشگیری از پرتاب سرنشینان به بیرون از خودرو در زمان چپ کردن میباشد. کیسه هوای جدید مشابه نمونههای جانبی قبلی استفاده شده در خودروهای زیادی است. این کیسه هوای جدید از پشت سانروف بهسوی جلو باز شده و بخش شیشهای را تنها در هشتدهم ثانیه پوشش میدهد.
البته این کمپانی میگوید توسعه چنین کیسه هوایی با چالش فنی متفاوتی مواجه بوده است. این کیسه هوا برای مثال باید در زمان باز یا بسته بودن سانروف عمل کند و باید قبلاً در بخش تنگی از سقف جای بگیرد. هیوندای موبیس میگوید ۱۱ اختراع را برای این تکنولوژی ثبت کرده است.
این کیسه هوا برای استفاده در شاسی بلندهای لوکس ساخته شده اما سازنده میگوید نظر مؤسسات زیاد مرتبط به ایمنی جادهای و مقامات صنعتی در آمریکا را به خود جلب کرده است.
بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که کانسومر ریپورتز میگوید از سال ۱۹۹۵ تاکنون ۸۵۹ گزارش جراحت مربوط به خرد شدن خود به خودی سانروفهای پانورامیک دریافت شده است. البته کیسه هوای هیوندای مولیس به این مشکل مربوط نیست.
انتظار میرود بازار تکنولوژیهای سانروف پانورامیک رشد کند زیرا کمپانیهای بیشتری در حال نصب شیشههای بزرگ بر سقف محصولات جدید خود هستند. در حقیقت بنا به انتظارات هیوندای موبیس، فروش این سانروف ها در سال رشد ۱۱ درصدی خواهد داشت بنابراین ظرفیت فوقالعادهای برای کیسه هوای جدید وجود دارد.
سانروف تنها مکان مناسب برای نصب کیسههای هوا نیست. پورشه قبلاً از کیسه هوای نصب شده در ستون A برای مدلهای کانورتیبل پرده برداری کرده و فورد نیز میزهای تاشو با کیسههای هوا برای خودروهای خودران را معرفی کرده است. مرسدس بنز نیز کیسه هوای بیرونی برای محافظت از عابران پیاده را در نظر گرفته است.
همانگونه که نام شرکت نشان میدهد، هیوندای موبیس به گروه خودروسازی هیوندای ارتباط دارد. این تأمینکننده قطعات بخشی از هیوندای بوده و در سال ۱۹۷۷ تأسیس شده است. هیوندای موبیس ادعا میکند در سال ۲۰۱۵ ششمین تأمینکننده بزرگ قطعات در دنیا بوده است.
محمد
۶ آبان ۱۳۹۶«هیوندای موبیس ادعا میکند در سال 2015 ششمین تأمینکننده بزرگ قطعات در دنیا بوده است.»
جالبه که حتی قطعهسازان کرهای هم پیشرفت کردند ما هم کماکان درگیر ایجاد انحصار بیشتر و بدون نتیجه خودروسازیمون
حامد
۶ آبان ۱۳۹۶خودروهای کره ای واسه امنیت خودرو تازگیا سنگ تموم میزارن تو هر لیستی که از امن ترین ها باشه کرهای ها هم حضور دارن اونوقت یه عزیز دل انگیزی میاد میگه بنجل ساز کره ای?
علی
۶ آبان ۱۳۹۶بنجل ساز کره ای?
حامد
۶ آبان ۱۳۹۶این حرف شاید واسه ده سال پیش در مورد محصولات کرهای درست بود ولی الان اینو بگی به عقلت شک میکنن
حمیدرضا
۶ آبان ۱۳۹۶شروع مقاله عالی بود من همیشه با سقف پانورامیک مخالفم به نظرم سانروف بهتره تازهذخود سانروفم خیلی به درد ایران نمیخوره
ایرانی
۶ آبان ۱۳۹۶ما هنوز اندر خم….
خخ