هفته نامههیوندای

آزمایش جاده‌ای هیوندای توسان 2013

این روزها اگر نگاهی به بازه قیمتی کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان بیندازید خواهید دید که تنوع گزینه‌های کارکرده بیشتر از انواع صفر کیلومتر است. از طرفی مدل‌های صفر کیلومتر همگی با قیمت‌های گزاف و نامتعارف به فروش می‌رسند و همین موضوع سبب شده عده‌ای توجهشان را تنها به کارکرده‌ها معطوف سازند؛ گرچه این‌ها هم قیمت‌گذاری چندان معقولی ندارند! یکی از گزینه‌های کارکرده موجود در این محدوده، هیوندای توسان است. به‌تازگی فرصتی پیش آمد تا یک دستگاه مدل ۲۰۱۳ توسان با کارکرد کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر را در جاده‌های شمال تهران مورد واکاوی قرارداده و عملکردش را با دید خریدارانه بسنجیم. آنچه در پی می‌خوانید و می‌بینید حاصل یک روزِ پرچالش با این کره‌ای چهارساله می‌باشد. با پدال همراه باشید.

شکل و شمایل توسان ۲۰۱۳
نسل دوم توسان (نمونه موردبررسی) در بحث زیباییِ بصری چندان حرفی برای گفتن ندارد. با وجود اینکه شکل و شمایل دماغه و بخش عقب در مقایسه با نسل پیشین به میزان بسیار زیادی بهبود یافته، باز هم با رخ زیبایی طرف نیستیم. اما خوشبختانه تناسب طراحی قابل‌قبولی میان اجزای مختلف وجود دارد و در هیچ‌یک از زوایای آن شاهد زمختی یا ناهنجاری آزاردهنده‌ای نخواهید بود؛ البته یادتان نرود تناسب داریم تا تناسب!


از ایرادات توسان در نمای ظاهری می‌توان عرض زیاد ستون C و ابعاد کوچک آینه‌های جانبی را نام برد که در بحث کیفیت رانندگی هم بی‌تأثیر نیستند. در مقابل، به نظر نگارنده همخوانی خطوط بالایی و پایینی چراغ‌های جلو و شباهت طرح قابل مه‌شکن‌ها به طرح چراغ‌های جلو توانسته اندکی جذابیت به این قسمت بیفزاید. همین موضوع در عقب و بین چراغ‌های عقب و شبرنگ‌های داخل سپر نیز به چشم می‌خورد و نما را کمی از یکنواختی درآورده است.


مهم‌ترین حُسن کره‌ای چهار ساله در بیرون، ماندگاری بسیار خوب بدنه است، چراکه پس از گذشت چهار سال نه‌تنها افتادگی فاحشی در اجزای مختلف به چشم نمی‌خورد، بلکه در محل‌های اتصالات نیز خبری از جدا شدن و فاصله گرفتن قطعات از یکدیگر نیست. برای درک بهتر این مورد نگاهی به پژو پارس‌های یک سال کار کرده بیندازید که لبه‌های سپر کاملاً از بدنه جدا شده و فاصله مشخصی بین دو قسمت ایجاد می‌گردد. البته دقت داشته باشید که همه کارها را توسان نکرده و بخشی از کیفیت خوب بدنه به نگهداری مناسب توسط مالک برمی‌گردد.

آن سوی درب‌ها
تریم داخلی خودروی مورد آزمایش دو رنگ کرم-قهوه‌ای بود. صندلی‌ها، بخش‌هایی از پنل درب‌ها، زیر آرنجی، غربیلک فرمان و دسته‌دنده با چرم و باقی قسمت‌ها با پلاستیک نرم و قطعات آلومینیومی پوشیده شده‌اند. هم چرم و هم پلاستیک در وضعیت قابل‌قبولی به سر می‌برند و درست مثل بدنه، اُفت کیفیت محسوسی دَرِشان به چشم نمی‌خورد. نه مثل بعضی خودروها که یک یا دو سال پس از خرید چرم صندلی‌شان پوست پوست یا رگه رگه یا پلاستیک داشبوردشان صیقلی و براق می‌شود و فضایی دل‌ناپذیر بوجود می‌آورد که تحملش صبر عنکبوت و بیخیالی تنبل (جانوری فوق‌العاده کم‌تحرک که در جنگل‌های آمریکای مرکزی و جنوبی می‌زیَد) می‌طلبد!

تقریباً تمامی ادوات و دکمه‌ها ازجمله سیستم صوتی، نقشه، سامانه تهویه و گرم‌کن شیشه عقب در کنسول جلو و نمایشگر مرکزی تجمع یافته و تنها عده معدودی شامل دکمه‌های مربوط به قفل دیفرانسیل، سرعت برف‌پاک‌کن‌ها و ارتفاع چراغ‌های جلو در طرفین غربیلک فرمان جای گرفته‌اند. همچنین امکان کنترل سیستم صوتی، تماس‌های تلفنی و کروز کنترل از روی فرمان وجود دارد. برای استفاده از فندک و خروجی‌های برق دوازده ولتی، USB و AUX باید سراغ پایین‌ترین قسمت کنسول میانی بروید که البته دسترسی‌اش در حالت پارک کمی دشوار است. دکمه باز و بسته کردن سانروف نیز درست بالای سرتان قرار دارد. در بند بعدی به امکانات موجود در نمونه مورد بررسی خواهیم پرداخت.

کابین توسان مخصوصاً به لطف سقف پانورامای دو تکه، نسبت به ابعاد نه‌چندان بزرگش فراخ است و حس تنگی و خفگی به سرنشینان القا نمی‌کند. فضای سر و شانه ردیف جلو کافی به نظر می‌رسد (البته به شرطی که بلندتر از ۱۸۵ سانتی‌متر نباشید) اما فضای پا و شانه صندلی‌های عقب می‌توانست بیشتر باشد تا به افراد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر هم بد نگذرد. پشت ردیف دوم، صندوق بار ۷۵۰ لیتری تعبیه شده که با تا شدن صندلی‌ها به ۱۵۹۰ لیتر می‌رسد و طبق برآوردهای ما، ظرفیت کافی برای یک مسافرت حداکثر چهار نفره دارد. برای دسترسی به صندوق هم باید هربار درب پنجم را با دست یا ریموت باز و بسته کنید و خبری از درب برقی یا روش‌های هوشمندِ دیگر و نیز امکان دسترسی از داخل اتاق نیست.

پیشرانه، ایمنی، امکانات
زیر کاپوت بلوک ۲۳۵۹ سی‌سی چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی با توان ۱۷۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۲۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه آرمیده است (تریم‌های GL و GLS قلب ۲ لیتری توربو دارند). قدرت و گشتاور حاصل، از گذرگاه جعبه‌دنده شش سرعته خودکار تیپ‌ترونیک و نیز سامانه AWD به هر چهار چرخ می‌رسند. با همه این تفاسیر شتاب اولیه توسان حدود ۱۰ ثانیه به طول می‌انجامد و سقف سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که خیلی چنگی به دل نمی‌زند. وظیفه توقف این کره‌ای جویای نام نیز در هردو محور بر عهده ترمز دیسکی و سامانه‌های کمکی همچون ABS و ESP می‌باشد. اما پیش از توقف باید عرض کنم که برای پیمایش هر یکصد کیلومتر در سیکل ترکیبی نزدیک به ۱۰ لیتر بنزین احتیاج دارید؛ پس بیشتر حواستان به پمپ بنزین‌ها باشد.


توسانِ Limited از تجهیزات ایمنی مختلفی همچون سامانه کنترل حرکت در سرپایینی (DAC)، سامانه کنترل حرکت در سربالایی (HAC)، کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای (مجموعاً ده عدد)، سامانه کنترل کشش (TSC)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سامانه ترمز ضد قفل (ABS) و سامانه محافظت از گردن سرنشینان جلو سود می‌برد و توانسته از NCAP اروپا … ستاره ایمنی دریافت نماید.

در زمینه امکانات رفاهی نیز موارد مقابل به چشم می‌خورند: سامانه ورودن کلید + دکمه استارت، فرمان برقی (EPS)، روکش چرم صندلی‌ها، غربیلک فرمان، دسته‌دنده و چند نقطه دیگر، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، سقف پانورامیک دو تکه با پرده مجزا برای سرنشینان عقب، رادیو، سیستم صوتی با آمپلی‌فایِر و ساب‌ووفِر داخلی و پشتیبانی از CD، AUX و USB، صفحه‌نمایش … اینچی لمسی داشبورد، سامانه کنترل کیفیت هوا، دماسنج هوای بیرون، حسگر رطوبت، فیلتر هوای داخل اتاق، اتصالات بلوتوث، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، حسگر پارک عقب، دوربین عقب، آینه‌های جانبی جمع شونده برقی مجهز به گرم‌کن، کروز کنترل، حسگر نور، آینه وسط الکتروکرومیک و تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده.

توی پیچ جاده…!
برای رسیدن به جاده و رهایی از این همهمه و شلوغی باید ترافیک همیشگی تهرانِ عزیز را پشت سر بگذارید. پشت فرمان قرار می‌گیرم، ریموت را در جای مخصوص داخل زیرآرنجی قرار داده و پس از تا کردن آینه‌ها با دکمه روی پنل درب و فشردن پدال ترمز استارت می‌زنم. قلب ۲۳۵۹ سی‌سی ۴ سیلندر با صدای خفیف اما محسوسی شروع به تپش می‌کند و آماده است تا جثه ۱۵۸۵ کیلوگرمی توسان را به حرکت درآورد. حالا اینکه کم و کیف این حرکت پس از گذشت چهار سال و پشت سر گذاشتن نزدیک به ۹۶ هزار کیلومتر چگونه است، سوالی است که طی این بررسی به آن پاسخ تشریحی داده‌ایم.


آفتاب ظهر تهران می‌سوزد و کره‌ای نه‌چندان قدیمی در بزرگراهی عریض و طویل گرفتار سیل خودروهاست. کنترل توسان در ترافیک پرحجم کمی مشکل بوده و مخصوصاً حین تغییر خط حرکت باید حواستان کاملاً به جوانب و نقاط کور باشد. ستون C طوری طراحی شده که حتی اگر سرتان را برگردانید بازهم موانع موجود در گوشه‌های عقبی خودرو به اندازه کافی در حوزه دید قرار نمی‌گیرند. نبود سامانه هشدار نقاط کور آینه‌های جانبی (Blind Spot Monitoring) واقعاً حس می‌شود؛ از طرفی خودِ آینه‌های جانبی هم اندکی کوچک به نظر می‌رسند و میدان دیدِ حاصل، ایده‌آل نیست.


صندلی راننده با وجود سِفتی اندک، ناراحتی خاصی ندارد و مجموعاً نمره قبولی می‌گیرد. کنترل‌های روی غربیلک فرمان و پنل درب حین رانندگی به راحتی قابل استفاده‌اند و اصلاً باعث حواس پرتی راننده نمی‌شوند، اما در عوض اگر صندلی را کمی عقب کشیده باشید برای کار با ادوات اطراف صفحه‌نمایش داشبورد مشکل خواهید داشت. از طرفی خودِ نمایشگر هم زیر نور آفتاب به کلی از عملکرد ساقط شده و وضوح و خوانایی خود را کاملاً از دست می‌دهد. به‌شخصه معتقدم شیب عمودی نمایشگر و دکمه‌های اطراف آن کار را خراب و کاربری این قسمت را مشکل کرده است. در نهایت به‌منظور جبران موارد مذکور، جالیوانی‌ها در بهترین نقطه ممکن قرار گرفته‌‌اند و در انواع شرایط به آسانی قابل استفاده هستند.

پدال گاز نسبتاً نرم و حساس است و هماهنگی قابل‌قبولی با جعبه‌دنده شش سرعته خودکار دارد. تعویض‌ها در حالت عادی پیرو تلاشی نافرجام برای کاهش مصرف سوخت معمولاً در دورهای متوسط انجام می‌شود. با فشردن کامل پدال گاز، جعبه‌دنده پس از مکثی کوتاه معکوس می‌کشد و فریادی از زیر کاپوت برمی‌خیزد که با افزایش نه‌چندان ناگهانی سرعت همراه است. خیلی زود درمی‌یابید که توسان دستی در شتاب‌گیری‌های تیز و سریع ندارد؛ البته نه بدین معنی که کُند و تنبل حسابش کنید!
نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که فرزند چهارساله هیوندای برخلاف متریال داخلی، در بحث کیفیت سواری و عملکرد سامانه تعلیق اُفت کرده است. سامانه تعلیق اغلب ناهمواری‌ها و دست‌اندازهای سطح مسیر را به سرنشین منتقل کرده و در بحث نرمی سواری چندان حرفی برای گفتن ندارد؛ چیزی نمانده ریگ‌های روی آسفالت را هم حس کنید! به این وضعیت باید تکان‌های بعضاً شدید اتاق را هم بیفزایید که حقیقتاً پیش از انجام بررسی‌ها دور از انتظار بود و تصور نمی‌کردیم با چنین وضعیتی روبرو شویم. البته اگر نگاهی به رقبایش در بازار کشورمان یعنی کیا اسپورتیج و میتسوبیشی ASX هم بیندازید وضعیت دقیقاً به همین منوال و خشکی سواری کاملاً مشهود است. با وجود موارد بالا، به لطف سامانه کنترل کشش (TSC) و کنترل پایداری الکترونیک (ESP) سر پیچ‌ها پایداری بسیار خوبی دارید و چرخ‌ها به خوبی چسبندگی خود را به زمین حفظ می‌کنند. حتی زمانی که با سرعت زیاد وارد پیچ می‌شوید و فرمان را به‌صورت ناگهانی می‌چرخانید بازهم تعادل عمودی اتاق وضعیت نابسامانی پیدا نمی‌کند و نمی‌توان ایراد خاصی بدان گرفت. اگر جمع این دو پاراگراف را مشکل می‌پندارید، تصور کنید که در یک جاده گردنه‌ای در حال حرکت هستید و با سرعت به پیچ نزدیک می‌شوید. حین عبور از پیچ پایداری عمودی خودرو قابل‌قبول و رضایت‌بخش است و لاستیک‌ها چسبندگی خوبی به سطح آسفالت دارند، اما بواسطه وجود دست‌اندازهای متعدد تنش زیادی به سرنشینان وارد می‌شود و تکان‌های شدیدِ اتاق آزارتان می‌دهد. کارآمدی ترمزها و سامانه ABS دیگر نکته مثبت توسان به شمار می‌رود. نه اینکه تصور کنید با ترمزهای فوق‌العاده‌ای طرف هستید، اما قدرت ترمز و سامانه‌های مذکور در کنترل و توقف خودرو (به نسبت وزن ۱۵۸۵ کیلوگرمی) مجموعاً رضایت‌بخش است. روز آزمایش برای اطمینان از این گفته، چندین بار در شرایط مختلف اعم از بزرگراه و پیچ‌ها اقدام به ترمزگیری بعضاً شدید کردم و هربار کره‌ای جوان توانست نمره خوبی بگیرد. حتی برای حصول وثوق بیشتر در مسیری باریک و کاملاً خیس و با حضور سه سرنشین و سرعت حدود یکصد کیلومتر بر ساعت پدال ترمز را به ناگهان تا نزدیک به انتها فشردم اما خبری از قفل شدن ABS، انحراف دماغه یا کندی توقف نبود و توسان توانست بدون برخورد با مانع جلویی آرام گیرد. کشش خودرو در شیب و به‌خصوص سربالایی‌های تیز تقریباً رضایت‌بخش اما کمتر از حد انتظار است. علی‌رغم عایق‌بندی مناسب اتاق و حکم‌فرمایی آرامشی قابل‌قبول در غالب شرایط، زوزه‌ای خفیف پیوسته از زیر کاپوت به گوش می‌رسد که در دورهای بالا بیشتر هم خواهد شد. از طرفی، سامانه تهویه یا همان کولر خودمان به میزان زیادی از شرایط رانندگی تأثیر پذیرفته و به‌عنوان مثال در سرعت‌های بالا و مناطق پرشیب عملاً از خنک کردن اتاق (به اندازه کافی) عاجز است. به‌شخصه این مورد برایم جای سوال داشت، چراکه افت عملکرد تهویه در چنین مواقعی، بیشتر در خودروهای ایرانی و چینی به چشم می‌خورَد و انتظارش را در کره‌ای‌ها نداشتم.


اما یکی از ویژگی‌‌های ناجالب توسان را می‌توان مصرف سوخت بالای آن دانست. روز آزمایش خودرو را با باک تقریباً پر تحویل گرفتیم و پس از طی حدوداً ۲۵۰ کیلومتر در جاده‌های غالباً دو طرفه (به استثنای حدود یک‌پنجم مسیر)، نشان‌دهنده پشت فرمان تنها یک خط داشت! حتی اگر اندکی فشار مضاعف به خودرو و شیب زیاد مسیر در برخی نقاط را هم احتساب کنیم بازهم به عدد بزرگی خواهیم رسید که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. در مقام مقایسه نیز توسان نسبت به اسپورتیج (نسل پیشین) و ASX (مدل مشابه) اشتهای بیشتری دارد و در پمپ بنزین‌ها بیشتر می‌شناسَندَش.


درمجموع سواری توسان ۲۰۱۳ خشک و گاهاً همراه با تکان‌های شدید است، اما از طرفی تعادل و پایداری مناسب و رضایت‌بخشی دارد که در کنار جعبه‌دنده سرحال و کشش قابل‌قبول، عدم نرمی سواری را تا حدودی جبران و تلاش می‌کند تا تجربه خوبی از میزبانی خود در ذهن راننده و سرنشینان برجای بگذارد.

برچسب قیمت و وضعیت در بازار
در حال حاضر نمونه‌های مختلف مدل ۲۰۱۳ توسان بسته به شرایط بدنه، امکانات و کارکرد حدوداً بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. برای مقایسه بد نیست اشاره کنم که هم‌اکنون مدل ۲۰۱۷ شرکتی (آسان موتور) ۱۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. ASX و اسپورتیج ۲۰۱۳ نیز در همین محدوده معامله می‌شوند و تفاوتی نمی‌کنند. از طرفی با بودجه مذکور می‌توان به گزینه‌های دیگری مثل کیا سراتو و هیوندای الانترا (۲۰۱۷ به پایین)، هیوندای سوناتا و کیا اُپتیما (۲۰۱۴)، رنو فلوئنس (۲۰۱۶ به پایین)، نیسان جوک اِسکای‌پَک (۲۰۱۶ – صفر و کارکرده)، نیسان تیانا مونتاژ داخل (حوالی ۹۱)، تویوتا کمری (حوالی ۲۰۱۳) و حتی ب‌ام‌و X3 (حوالی ۲۰۰۸ با کارکرد بالا) نیز فکر کرد.

کلام آخِر
هیوندای توسان ۲۰۱۳ یک کراس‌اوور کامپکت با سواری خشک و کوبنده، تعادل و پایداری خوب و البته ترمزهای قوی و کارآمد است. کیفیت مونتاژ بدنه و متریال داخلی پس از چهار سال افت محسوسی نداشته و هردو مورد در وضعیت خوبی به سر می‌برند. همچنین با دقت در رفتار پیشرانه و جعبه‌دنده می‌بینیم که طی گذر زمان تنبلی یا کُندی خاصی سراغشان نیامده است. در مقابل اما به نظر می‌رسد اتاق دچار تکان‌‌‌های متعدد شده که بسته به وضعیت سطح مسیر، با شدت و ضعفِ متفاوت بروز پیدا می‌کند. به همه این‌ها امکانات و تجهیزات مناسب در تریم فول را هم اضافه کنید. حق این است که توسان ۲۰۱۳ به‌عنوان یکی از گزینه‌های دست دوم بازه ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان، مزایا و معایب خاص خودش را دارد و تأیید یا رد صلاحیتش نهایتاً به سلیقه خریدار برمی‌گردد.

در پایان از آقای هادی کریمی مالک محترم جهت در اختیار قرار دادن خودرو و آقای مصطفی مهاجر برای انجام هماهنگی‌ها و همکاری با تیم تست پدال تشکر و قدردانی می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. نوید جهرمی

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3792 ديدگاه)

    با تشکر از نکات ریزبینانه و قلم شیوا جناب قوام.
    توسان بعد از سانتافه پرطرفدارترین کراس اوور وارداتی کشور بوده و موقعیت خوبی داره. اما مدل جدیدش هم قیمت گذاری بیشتری داره هم موتور ضعیف تر،هرچند از نظر عملکرد از نسل قبلی عقب نمیافته اما در ذهن خریدار قابل قبول نیست. اگر موتور قوی تر رو وارد کنند و قیمت رو در همین محدوده یا پایین تر نگه دارن میتونن بازارشون رو تثبیت کنن.وگرنه جاش رو کولئوس و اوتلندر پر میکنند.
    برای مدل کارکرده در این رنج قیمتی(در صورتی ک با طراحی مشکلی نداشته باشید) رنو کولئوس یا نیسان مورانو هم قابل انتخابن.
    اگر هم به دنبال گزینه کره ای باشیم ک قابلیت آفرودی بیشتری داشته باشه به سانگ یانگ کوراندو و اکتیون هم میشه فکر کرد.

    1. اشکان

      ۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (81 ديدگاه)

      داداش همه چی قدرت نیس،هماهنگی موتور و گیربکس خیلی مهم تره،وزن ماشین و بازده موتور تو دور های پایین هم موثره ،که تو همه اینا نسل جدید بهتر عمل میکنه،اونا نمیتونن به خاطر 20/30 اسب میانگین مصرفشون رو یکی دو تا ببرن بالا،چون همه جا بنزین گرونه.

    2. aston martin

      ۱۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      چرا مصرفش انقدر بالاس؟ نامعقوله

  2. ali ayat

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    این فقط یه سونوتای شاسی بلنده اگه خدای ناکرده خواستی تو آفرود بری قابل مقایسه با محصولات شرکتی مثل تویوتا نیسان میتسو و… هرگز نیست اصلا جایی که اونا میرن این گیر میکنه ولی خب از حق نگذیم این مدل هایی که توسط دلالان عزیز وارد میشن مدل های مبتدی هستن و اگه مدل هایی با دیفرانسیل دوگانه موتور و گیربکس بهتر وارد بشه مشکلی نخواهد داشت بازم از شرکت هایی مثل ایران خودرو و شرکت های وارد کننده چینی که قیمت مدل های جدید هیوندا و مخصوصا تویوتا رو به شدت هرچه تمام بالا بردن تا آشغال های تحمیلی خودشون مثل 2008به فروش بره قدردانی میکنم

    1. Raha

      ۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (288 ديدگاه)

      از لحاظ ظاهر اون موقع که تولید شده بود اکثرا فیسش رو قبول داشتن ولی الان نگاهش میکنی دیگه کاملا جذابیتش رو از دست داده و این بده در حالی که خودروساز های دیگه مثل:(خودتون میدونید کدوم ها رو میگم) اینجوری نیستن یا از مد افتادگی هاشون خیلی کمتره

    2. shayan

      ۷ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (191 ديدگاه)

      آخه شما میگی میتسوبیشی کدوم میتوبیشی؟؟پاژرو یا ASX که شیب 30 درجه هم بالا نمیره؟؟؟

  3. علیرضا.م

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (57 ديدگاه)

    تو رو خدا برای خواننده احترام قائل شوید و ماشین رو بشورید . جای پایی رو نگاه کنید .خیلی کثیفه .

    1. Mohammadreza

      ۶ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (870 ديدگاه)

      بار اول هیچکی بی عیب نیست
      انشالله بار بعد ماشینم میشورن
      تازه شاید خواستن نشون بدن ماشین کار کردست

  4. h

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (434 ديدگاه)

    یکی از زشت ترین محصولات هیوندایی بود…ولی این مدل جدیدش بر عکس جز خوب هاست.

  5. Mohammadreza

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    خیلی عالی
    با عرض خسته نباشید به پدال
    امید وارم پدال درکنار مطالبش راجبه ماشینای روز دنیا و رکوردها و… به این رویه که خودش بنویسه،خودش تست کنه و… هم بیشتر توجه کنه و مقالاتی از این دست رو در آینده بیشتر از این سایت دوست داشتنی ببینیم

  6. اشکان

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (81 ديدگاه)

    عاقا دایی من یه آزرا اتاق وسط داره،مثل عروسک نگه داشته ولی نزدیک 170 تا باهاش راه رفته،داعما مسافرته و میگه با ماشینم حال میکنم،الان سوار ماشین بشی هیچ فرقی با صفرش نداره،انقدر به فنی ماشین به موقع رسیده که تو شیب وحشتناک و پر پیچ ارسباران و گرمای شدید هفته پیش،کولر یخ روشن خیلی راحت و بدون اینکه فشاری بیاد نزدیک دو ساعت راه رفتیم،میانگین 12 تا مصرف کرد،از تبریز 60 تا بنزین زد، رفتیم و برگشتنی تو خدافرین بنزین زدیم،نزدیک 350 کیلومتر که نصفش سینه کشه.خلاصه 90 درصد افت ماشین به صاحابش ربط داره.

  7. ارمان

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    دمه اقای قوام گرم بلاخره به رسالت اصلی یه سایت خودرویی دقت شد و بر اساس وضع موجود و با اطلاعات بازارد داخلی مطلبی با کیفیت نگاشته شد , تبریک
    من اگر قصد خرید داشتم واقعا این مطلب روشنگر بود
    باز هم از این کارها بکنید به نظرم فقدان اطلاعات مردم رو اسیر کرده چون از نظر فروشنده ها و نمایشگاهی ها تمام ماشین ها موجودشون عالینو سفارشینو از این حرفا
    سایت خودرو بانک مدت زیادیه که در رابطه با ماشین های نو و صفر این کار رو انجام میده اما ایده برسسی خودرو کار کرده بنا به اوضاع اقتصادی به نظرم انتخاب هوشمندانه ای بود

  8. هاشم

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    به نظر من اگه نگین خودرو دندون طمع را بکشه و قیمتهای منصفانه ای برای محصولاتش بزاره بخش بزرگی از بازار را میتونه بگیره به خصوص با کولیوس جدید که اگه من باشم با قیمتهای نزدیک به 200 تومن برای توسان و اسپورتیج جدید ترجیح میدم کولیوس انتخابم باشه.
    ولی متاسفانه نگین خودرو هم داره کار را خراب میکنه و مدل 2018 را داره حدود 20 تومن گرون تر میده در صورتی که در همه جای دنیا به جز ایران با امدن مدل جدید یه خودرو قیمت مدل مثلا 2017 را حدود 20 تا 30 درصد کمتر میدن و مدل 2018 را به همون قیمت مدل 2017 قبل از تخفیف عرضه میکنند ولی در مملکت ما از این داستان برعکس استفاده میکنن و هیچ کسی هم نیست که از حقوق مصرف کننده دفاع کنه.

  9. مصطفی

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (206 ديدگاه)

    بنظرم تو این بازه قیمتی می توان به ام جی جی اس هم فکر کرد چون الان میشود با 140 تومن یک نمونه 2016 را خرید که هم از نظر فنی و موتوری خیلی از توسان قوی تره و هم از نظر اتاق دارای فضای دلنشین تری است و آپشن هم کم نداره.در ضمن قیافه بروز تری هم داره.

  10. مسعود

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    فقط رنو کولیوس با پیشرانه وشاسی نیسان.محشره این ماشین

  11. مسعود

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    مصرفش صدی ۱۸ تا بوده.اندازه تانک

  12. هادی

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    عالی بود جناب قوام. تسلط به نکات فنی، قلم عالی و شیطنت و طنازی شما در‌یک متن جدی خودرویی واقعا تحت تاثیر قرارم داد.

  13. مجتبی

    ۶ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طراحی و شکل ظاهری خودرو یه چیز سلیقه ایه من خودم از ظاهر توسان 2015 خیلی خوشم میاد
    سانتافه رو اگر از لحاظ کلاس ظاهر به پژو پارس تشبیه کنیم توسان کلاس ظاهری 206 هاچ بک رو دا ره و اسپرت تره
    اینکه شما فرمودید جذابیت ظاهری نداره من قبول ندارم و اون کاملا سلیقه ایه یعنی خیلیا دوست دارن و بعضی ها هم ندارن
    دوم بحث نرمیش هست سیستم تعلیق و نرمی توسان بخصوص 2015 در مقایسه با کراس اوور های هم رده خودش حرف نداره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. Mina

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان عزیز من خودم هیوندای توسان 2013 دارم و خیلی راضی هستم ازش چون کیفیتش از توسان 2018 بهتره و هم زیبا تره
    به نظر من اگر شما اطلاعات کافی ندارید نظرات غلط ندید و مردم و رو گمراه نکنید

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا