سال گذشته خریداران خودرو در امریکا علاقه زیادی به کراساورهای کامپکت نشان دادند و با پایینکشیدن سدانهای متوسط از صدر حکمرانی در بازار، این کلاس را به بزرگترین کلاس خودرویی تبدیل کردند. در همین حال نشانه چندانی از فروکش کردن این عطش نیز مشاهده نمیشود؛ سرآمد این کلاس خودرویی، یعنی هوندا CR-V، امسال در مسیری قرار گرفته که میتواند آن را تبدیل به پرفروشترین مدل سال کند. در همین حال، سیویک و آکورد با فاصلهای نسبتاً قابلتوجه در تعقیب آن قرار دارند. بر این اساس، فرصت مناسبی برای هیوندای فراهم شده تا با ارائه توسان جدید رقابتی بهتر ایجاد کند. ابعاد توسان اندکی اضافه شدهاند و این مدل از این لحاظ با CR-V بیشتر مطابقت میکند.
رویکرد محافظهکارانه در دپارتمان طراحی اروپایی هیوندای باعث شده تا مدل جدید نیز در حالت کلی فرق چندانی با مدل قبلی نداشته باشد. ولی در همین حال، طول توسان ۲۰۱۶ به اندازه ۷۶ میلیمتر کشیدگی پیدا کرده و به فاصله محوری آن ۳۰ میلیمتر اضافه شده است. همچنین ۳۸ میلیمتر اضافه بر روی برآمدگی جلوی بدنه، اندکی از خشونت ظاهری آن کاسته و البته ۲۸ میلیمتر اضافه بر عرض آن، همچنان بالانس ابعاد بدنه را حفظ کرده است. هیوندای در مورد استفاده از فولاد مقاومتبالا و چسب در ساختار، جزئیات بسیار دقیقی را به کار برده و درصد بالایی را به صلبیت بدنه افزوده است. بهینهسازیهای ساختاری هیوندای، فرصتی را فراهم کرده که تنظیم بهتری برای سیستم تعلیق برای داشتن کیفیت بالاتر سواری نسبت به قبل انجام شود. قابلیت توسان در مدیریت تقاطعهای متوالی و ناهمواریهای بزرگراه واقعاً قابلتوجه است. نقطه گرانش بالاتر توسان حتی در پیچهای نرم نیز محسوس است، ولی در همین حال، خونسردی خود را حفظ میکند و دیگر مانند گذشتهی خودروهای کرهای، حرکات بیش از حد در بدنه ندارد. وزن سیستم فرمان به شکلی مناسب توزیع شده و در عین حال، هنگامی که توسان را در حالت «اسپورت» تنظیم میکنیم، اندکی بر وزن اولیه فرمان با استفاده از سیستم دستیار الکترونیکی اضافه میشود. در هر حال، حداقل بازخوردی که در سیستم فرمان خودروهای این کلاس انتظار داریم، در هیوندای توسان مشاهده میشود. البته هیوندای توسان یک خودروی اسپورت نیست و قطعاً تهدیدی برای هژمونی مزدا CX-5 محسوب نمیشود. با این حال، برخی ویژگیها در این مدل جدید وجود دارد که ممکن است این باور را با تردید روبرو کنند. به عنوان مثال، هیوندای تریم جدید اسپورت «اسپورت» را برای توسان معرفی کرده است. البته این تنها یک سطح از نردبان تریمی است که با SE شروع شده و با «اکو»، «اسپورت» و سپس «لیمیتد» به پایان میرسد. مدلهای «اسپورت» و «اکو» تفاوت زاید در ابعاد چرخها و تجهیزات مورد استفاده دارند؛ با این حال، تریم «اکو» با به کار بردن چرخهای ۱۷ اینچی که در مدل SE نیز مورد استفاده قرار میگیرد، مصرف سوخت بهینهتری را به دنبال خواهد داشت. ولی مدلهای «اسپورت» و «لیمیتد»، هر دو از چرخهای ۱۹ اینچی استفاده میکنند. با پرداخت مبلغی برابر ۲۳۵۹۵ دلار، میتوان مدل پایه SE را دیفرانسیل جلو در اختیار داشت. این در حالی است که قیمت مدل لیمیتد با دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به ۳۲ هزار و ۹۵ دلار میرسد. اگر هم بخواهید از پکیج معروف «آلتیمیت» برای توسان لیمیتد استفاده کنید، باید هزینهای کلی برابر ۳۴۹۴۵ دلار بپردازید. پکیج آلتیمت شامل تمام تجهیزات ایمنی و لوکسی است که هر خودروی مدرنی را میتوانند تعریف کنند؛ از جمله سیستم راهبری، سقف آفتابگیر پانوراما، هشدار انحراف از خطوط جاده و ترمز اضطراری اتوماتیک. مطابق گفته هیوندای، انتظار میرود که مدل لیمیتد محبوبترین نسخه توسان باشد و ۴۰ درصد از خریداران این مدل مجهز را به خانه ببرند. در مدل SE، یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی چهار با قدرت ۱۶۴ اسببخار در اختیار قرار میگیرد و این تنها راهی است که شما میتوانید از گیربکس ساده ۶ سرعته اتوماتیک در توسان خود استفاده کنید. در همین حال، رانندگی با پیشرانه جدید توسان، یعنی موتور توربوی ۱/۶ لیتری با ۱۷۵ اسببخار قدرت و گشتاور حداکثری برابر ۲۶۴/۴ نیوتنمتر ممکن است جذابیت بیشتری داشته باشد. این خروجی ۷ اسببخار نسبت به بالاترین سطح پیشرانه مدل سال قبل، کاهش نشان میدهد، ولی در عین حال، موتور قبلی گشتاوری برابر ۲۴۰ نیوتنمتر تولید میکرد. موتور توربو به صورت انحصاری با گیربکس اتوماتیک دو کلاجه ۷ سرعته همراه است و برای پیشرانه تمام مدلهای اکو، اسپورت و لیمیتد مورد استفاده قرار میگیرد. هیوندای نیز مانند هر خودروساز دیگری در این روزها استراتژی کاهش حجم موتور و استفاده از توربوشارژر را در پیش گرفته است؛ موضوعی که در عین حفظ عملکرد، باعث کاهش مصرف سوخت مطابق آمار سازمان حفاظت محیط زیست امریکا شده است. مدل اکو در حالت ترکیبی مصرف سوختی برابر ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد و تمام توسانهایی که از موتور توربوی ۱/۶ لیتری استفاده میکنند، مصرف سوخت بهمراتب بهتری را نسبت به نسخههای مطابق با خود در مدل سال قبل با موتور بزرگتر چهار سیلندر به نمایش میگذارند. توسان با موتور توربو، رانندگی لذتبخشی دارد و همراه با داشتن قدرت مناسب، صدای اگزوز دلنشینی نیز دارد. شیفت دنده به سرعت و بدون هیچگونه مشکل خاصی انجام میگیرد که فراتر از حدّ انتظار است. این موضوع حتماً به هیوندای توسان در یک پیست مسابقه کمک خواهد کرد، ولی اگر بخواهیم مقایسهای با این نوع سیستم پیشرانه در خودروسازان دیگر داشته باشیم، بهعنوان مثل موتور توربوی ۱/۸ لیتری فولکسواگن که با گیربکس ۶ سرعته DCT همراه است، سرعت هیوندای در افزایش دور موتور و شیفت دندهها پایینتر است. بهنظر میرسد هیوندای، بیشتر از آن که بخواهد نظر علاقهمندان به سرعت و هیجان رانندگی را به خود جلب کند، به دنبال کسب رضایت مشتریان کراساور برای حداکثر کارآیی در خودروهایشان است. به این منظور، فضای حمل وسایل در توسان جدید نسبت به مدل سال قبل به میزان قابلتوجهی افزایش یافته است. این فضا در حالتی که صندلیها در جای خود قرار دارند ۸۷۸ لیتر است که ۱۵۰ لیتر افزایش نشان میدهد و کاملاً انتقادها را در مورد توسان قبلی پاسخ داده است. توسان جدید فضای بسیار خوبی در داخل کابین تدارک دیده و فاصله خوبی برای صندلیهای عقب ایجاد کرده است. البته سایر بخشهای کابین توسان، شاید به اندازه فضای حمل وسایل آن شگفتانگیز نباشد. تیم طراحی کالیفرنیایی کابین به همان اندازه تیم اروپایی طراح بدنه محافظهکارانه عمل کرده است. هیوندای تمام این کارها را با هدف فروش ۹۰ هزار دستگاه از توسان در امریکا انجام داده است. در سالهای قبل، توسان کرهای به سراسر جهان از جمله اروپا و ایالات متحده تحویل داده میشد، ولی اروپا در حال حاضر کارخانه مخصوص به خود را دارد و بنابراین نمایندگیهای هیوندای در امریکا دسترسی دو برابری به توسان، نسبت به فروش ۴۷ هزار دستگاهی در سال ۲۰۱۴، خواهند داشت. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت؛ مدل SE: ۲۳۵۹۵ دلار، مدل اکو: ۲۵۰۴۵ دلار، مدل اسپورت: ۲۷۰۴۵ دلار و مدل لیمیتد: ۳۰۷۹۵ دلار.
- پیشرانه:
- DOHC با ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، ۲ لیتری با قدرت ۱۶۴ اسببخار و گشتاور ۲۰۴/۷۳ نیوتنمتر.
- DOHC با ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توروبوشارژر و خنککننده داخلی، ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۷۵ اسببخار و گشتاور حداکثر ۲۶۴/۴ نیوتنمتر.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی، ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاجه با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۶۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۷۵ متر.
- عرض: ۱/۸۴۹ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۴۶ متر.
- وزن کلی (تخمین): ۱۵۸۸ – ۱۵۲۰ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۸ تا ۸/۱ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۳/۱ تا ۲۳/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۱ تا ۱۶/۵ ثانیه.
- سرعت نهایی: ۱۹۳/۱۲ کیلومتر بر ساعت.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۰۵ تا ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۱۳ تا ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
اميرعلى
۱۰ شهریور ۱۳۹۴اولا اینجوریا هم نیس تلقینه که تویوتا اینه و اونه
ما سانتافه داریم و همسایتون راو دارن
راحتى صندلى:سانتافه هم عقب و هم جلوش راحت راحت بود ولى راو صندلى عقبش خیییلی بد بود (کسایی که راو دارن برن سوار عقب سانتافه شن ببینن راحتى چیه اصن)
نرمى ماشین: خداییش سانتافه نرم تر بود
شتاب : یکى بودن
امکانات:راو فقط ضبط و رادیو و سه تا چیز دیگه داش ولى سانتافه همه چى
فرمون :سانتافه به سه حالت سخت راحت و معمولى تقسیم میشه که مدل راحت ش براى پارک کردن و إیناس و مدل سختش براى تو جاده
سرعت:تو جاده خییلی بهتر میره تا شهر و ۱۰۰تا۲۰۰ ش هم خیلی خوبه اصن تعجب میکنى
سانروف:سانتافه کل سقفش شیشه ایه و ماشینى که کل سقفش شیشه اى باشه ینى ماشین محکمه که با شیشه هم وایستاده (برو تو سایت ها و همه ى ماشینا رو ببین فقط هیوندا از همه بزرگتره)
راحتى:اون حسی که به ادم میده خیلی خوبه ولى راو که دلم گرفت چون هیچى نداش
کمک فنر :میتونم بگم که سانتافه خداییش بهتر بود
همه ى نتیجه گیرى هام چش بسته و بدون تعصب بوده
حالا بگو تویوتا بهتره
راستى صداى موتورىکه تویوتا کمرى میداد تو اتاقش واقعا اذیت کنند س پس چى میگین راحته و اینه و اونه
شما بجاى اینکه از رو تعصب حرف بزنین دوتا ماشین رو تست کنین و باهاش راه برین ببینین دنیا دست کیه
من که دوتا ماشین رو تست کردم که میگم حالا ببین عقل چى میگه…..
ramin
۲۷ مهر ۱۳۹۴کسی خبر داره کی از سد گمرک و شماره گذاری رد میشه ؟ رسیدیم به ابان پس چرا خبری ازش نیست ؟
reza
۵ آبان ۱۳۹۴اسپورتیج امسال باید بره لالا
reza
۸ آبان ۱۳۹۴پس خبری ازش نشد کی میاد
کسی خبر نداره….
reza
۱۵ آبان ۱۳۹۴متاسفانه شرکت های وارد کننده به وعده هاشون عمل نکردن و کسی هم پاسخ گو نیست
من ثبت نام کرده بودم ولی هنوز تحویل ندادن و میگن وارد نمیشه ،مشکل داره ، بیا پولتو بگیر یا عوض کن با یه ماشین دیگه
اگر کسی اطلاعاتی داره راهنمایی کنه….
حمید
۷ آذر ۱۳۹۴توسان امسال فروش خیلی بهتری از اسپورتج خواهد داشت. از نظر ضاهر بیرونی خیلی بهتر شده ولی اسپورتیج زیادی قیافش بچه گونه طراحی شده. همچنین MG GS رقیب سرسختیه براشون چون با همین قیمت قدرت و گشتاور به مراتب بیشتری میده.
صرفا جهت اطلاع!
۲۱ دی ۱۳۹۴درسته قیافه و ظاهرش نسبت به سری های قبل بهتر شده ولی داخلش هنوز همونه و همون پلاستیک های سختش که آدم رو اذیت میکنه مخصوصا وقتی که صندلی وسط ردیف دوم بشینی ……با این حال به خودرو هایی مانند میتسوبیشی asx که چهار دیفرانسل(4wd) و کیفیت قطعات ژاپنی اش و اون زیبایی داخلش کم میاره و چون توسان هنوز که هنوز همان جور مانند قدیم تک دیفرانسیل (awd) می باشد ولی با این حال انتخاب با شماست…………به امید روزی که قیمت خودرو های ایران نیز مانند جاهای دیگر باشدو این جوری چند برابر قیمت به مردم ماشین ندهند….ولی در کل به اسپورتیج برتری داره ولی نه بهasx …….و از قدیم گفتند دست بالای دست بسیار است
مهدی
۶ خرداد ۱۳۹۵لطفا اگر اطلاعات کافی در رابطه با ماشین ندارین قبل از گزاشتن دیدگاه خود یه سرچی تو اینترنت بکنین که متوجه بشین سیستم 4wd و awd چیه بعدنظر بدین
در رابطه با پلاستیکی بودن که بین تمام ماشین ها چه ژاپنی و چه کره ای شایعه و تنها راه اینهه که پوله بیشتری بدی که مدل های باکیفیت تر رو بگیری
asx ماشین خوبیه ولی این طور نیست که داخلش از پلاستیک ساخته نشده باشه بالاحره تو این بازار اگه بخوای بمونی باید از هر جایی که می تونی بزنی