آزرا به عنوان مدلی که نشان «هیوندای» را با خود دارد، خودروی خوبی است؛ خودرویی که در بالاترین سطح لمیتد، قیمتش برابر ۴۰ هزار و ۳۲۰ دلار است و در عین حال، لیست قابلتوجهی از تجهیزات را در خود دارد. فضای کابین هیونای آزرا به لطف پنجرههای بزرگ و سانروف پانورامیکی که به صورت استاندارد در مدل تست استفاده شده، بسیار جادار مینماید و صندلیها از ابعاد مناسبی برای اشخاص بزرگسال برخوردارند. با این وجود، صندلی وسط در عقب، ارتفاع نشیمن بالایی دارد و با توجه به شیب سقف آزرا، از میزان فضای سر آن کاسته شده است. این صندلی میتوان برای یک بچه یا یک بزرگسال ریزاندام مناسب باشد، البته تنها برای یک مسیر کوتاه. در پشت صندلیهای عقب، یک فضای ۴۵۳ لیتری برای صندوق عقب درنظر گرفته شده که میتواند با سدانهای بزرگ رقابت کند.
صندلی راننده دارای یک تکیهگاه تنظیمشونده برای ران است که برای اشخاصی که پاهای بلندی دارند، ویژگی بسیار خوبی محسوب میشود. هر دو صندلی در جلو، از از راحتی مناسبی برخوردارند و دارای گرمکن و تهویه هستند. با این وجود، کنترلهای صندلی، از نظر ارگونومیک سطح چندان بالایی ندارند. موقعیت قرارگیری آنها به قدری در فاصلهای دور در پنل درهاست که دسترسی به آنها، بدون خمشدن به طرف جلو امکانپذیر نیست و در نتیجه، تنظیم کردن صندلی را به یک روند آزمون و خطا تبدیل میکند. البته خوشبختانه دو حافظه تنظیمات برای صندلی پیشبینی شده و در نتیجه، نیازی به تکرار این دردسرها نخواهد بود. این تنظیمات شامل ستون فرمان مورب و تلسکوپی و همینطور آینههای بغل نیز میشوند. در سرعتهای بزرگراهی، کابین آزرا، سکوت و آرامش مناسبی دارد و میتواند کیلومترها مسافت را به این طریق پشتسر بگذارد. میزان نویز اندازهگیری شده در این کابین برابر ۶۷ دسیبل است که یک دسیبل پایینتر از صدایی است که در تست بامو سری ۷ مشاهده شده است. در حالی که به طور کلی، حسّ و حال، و کیفیت کابین در سطح بالایی قرار دارند، ولی بررسیهای دقیقتر منجر به کشف عناصری چون پلاستیکهای سخت و ارزانقیمت در پایین پنل درها، پشت غربیلک فرمان و قسمت پایین کنسول وسط میشود. سایر اِلمانها نیز پرداخت مناسبی ندارند؛ به عنوان مثال، متریالی که برای تکیهگاه ران صندلی راننده درنظر گرفته شده، به طور غیرمنتظرهای به یک لبه سخت چرمی منتهی میشود. در نتیجه، شما بعد از این نقطه، فوم خالی و سیمکشی را لمس خواهید کرد. با این وجود، هنوز هم این کابین یک مکان آرام برای گذراندن مسافرتهای طولانی و کوتاه است.
در زمینه تجربه رانندگی، آزرا دارای یک رانندگی منطقی به صورت نرم و کنترلشده است؛ موضوعی که بیشتر از ناشی از تغییرات در نسبت دامپینگی است که در بازنگری مدل ۲۰۱۵ اعمال شده است. به غیر از ناهمواریهای بزرگ، سیستم تعلیق سایر ناهمواریها را در خود هضم میکند و این موضوع را کمتر به سرنشینان منتقل میکند. امّا پیچاندن فرمان با مقدار متنابهی از لغزش بدنه همراه است. این در حالی است که برخی رقبا مانند شوورلت ایمپالا، عملکرد بهتری در دور نگه داشتن مسافران از شرایط جادههای پر پیچ و خم دارند. چرخهای ۱۹ اینچی و پروفیل کوتاهتر تایرها در آزرا لیمیتد نقش چندانی در بهبود کیفیت سواری نداشتهاند و شاید همان چرخهای استاندارد ۱۸ اینچی، شرایط بهتری از این نظر داشته باشند. تنظیمات نرمتر سیستم فرمان، چیزی است که در بیشتر مواقع ترجیح داده میشود، ولی در عین حال، هیچ احساسی از طرف جاده به راننده منتقل نمیکند.
در آزرا لیمیتد، یک موتور ۳/۳ لیتری V-6 قدرتی به میزان ۲۹۳ اسببخار تولید میکند و در حالی که قدرتمندترین موتور در این کلاس محسوب نمیشود، ولی دارای یک عملکرد و آرامشبخش است. در واقع، در تستی که در مسیر نزدیک به ۱۰۰۰ مایل انجام شده، مصرف سوختی معادل ۱۰/۲ لیتر از این خودرو مشاهده شده است؛ یعنی نیم لیتر کمتر از تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف ترکیبی آزرا. سیستم انتقال قدرت در این مدل، یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است که با اینکه نسبتاً نرم عمل می کند، ولی در شیفت دندهها کُند است؛ نشانهای دیگر از اینکه اولویتهای آزرا بیشتر به یک سواری نرم معطوف است تا اسپورت.
آزرا در ۶/۲ ثانیه توانسته به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد که یک شتاب خوب برای سدانهای بزرگ محسوب میشود. البته رسیدن به این زمان در تست، کار بسیار سختی بوده است؛ چرا که تایرهای جلو به راحتی در گاز دادن های سنگین در شروع حرکت، دچار بکسواد میشوند، چیزی که البته برای وسایل نقلیه قدرتمند دیفرانسیل جلو، طبیعی است.
مدل پایه آزرا، خودروی مجهزی است و در آن، تجهیزات استانداردی چون سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی ۸ اینچی همراه با سیستم ناوبری، قابلیت اتصال بلوتوث و یک سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۴ اسپیکر دیده میشوند. تنها تریم دیگر آزرا، «لیمیتد» است که امکاناتی چون سیستم هشدار انحراف از خط جاده، هشدار برخورد از جلو، حسگرهای عقب پارکینگ، نوربالای اتوماتیک و کروز انطباقی را اضافه میکند. سیستم کروز کنترل مبتنی بر رادار، بهخوبی سرعت و فاصله با وسایل نقلیه دیگر را پایش میکند. امّا این سیستم در هنگام مانورهایی مانند تعویض خط، بهنوعی تعادل خود را از دست میدهد؛ تا جایی که به دلیل اینکه رادار هدف اولیه خود را گم کرده، به خودرو شتاب میدهد و هنگامی که وسیله نقلیه هدف بعدی را پیدا میکند، بلافاصله ترمز را اعمال میکند.
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۴۰۳۲۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۴۹۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHCبا ۲۴ سوپاپ V-6، بلوک و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۳۳۴۲ سیسی.
- قدرت: ۲۹۳ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۴۵/۷ نیوتنمتر در ۵۲۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته نیمهاتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲۸۴۵ میلیمتر.
- طول ماشین: ۴۹۲۰ میلیمتر.
- عرض: ۱۸۵۹ میلیمتر.
- ارتفاع: ۱۴۷۱ متر.
- وزن کلی: ۱۷۲۹ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۳ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۲/۸ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۲۵۴ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت:۸۳ g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
Nima
۲۲ تیر ۱۳۹۵مگه قرار نبود دیگه آزرا برای سال ۲۰۱۶ تولید نشه؟…توی همین پدال خبرش رو خوندم
Lord Cezar
۲۲ تیر ۱۳۹۵انگار تا آخر 2016 تولید میشه و بعدش دیگه متوقف میشه . احتمالاً با متوقف شدن آزرا شاهد جایگزین این محصول تو جنسیس باشیم با مدل جی 60 یا جی 70 که یه رده پایین تر از جنسیس جی80 هست.
سیاوش
۲۲ تیر ۱۳۹۵میخواستم یک تشکر ویژه کنم از اقای انیس حسینی به خاطر اینکه همیشه مطالبشونو از منابع معتبر و بی طرف استفاده میکنند
mohammad
۲۳ تیر ۱۳۹۵اون گرنجور بود دوست عزیز این لیمیتد هستش…
آرمان
۲۲ تیر ۱۳۹۵آزرا همیشه دوست داشتنی بوده
فقط انگلستان
۲۲ تیر ۱۳۹۵وقتی به سوناتاهای طرح قدیم و سوناتاهای جدید و جنسیس کوپه و جنسیس سدان و سانتافه جدید و قدیم و… نگاه می کنم می گم آخه این چه اصالتیه همشون که به طور کامل با هم فرق می کنن مثلا رو چه چیزی بفهمیم که از یک برند هستن مثلا بنز تفاوت قیافه هاش زیاده ولی آدم تا هر مدلش رو می بینه می فهمه بنزه واقعا خودروهای کره ای مسخره کامل هستن یادمه اولین باری که سوناتای جدید دیدم فکر کردم اسباب بازیه سایزه بزرگه فکر می کنم واژه ی چرت و پرت برای خودروهای کره ای درست شده باشه چون با دیدن ماشین کره ای یاد واژه چرت وپرت می افتم به آمار های کیفیت که کره ای ها کسب می کنن نگاه نکنید این آمار ها جنبه تبلیغات داره و هرساله رو خودروهای متفاوت می چرخونن تا در نظر مردم خوب جلوه کنه چون چه طور ممکنه یه هیوندای از یه بنز یا رولزرویس یا مازراتی با کیفیت تر باشه اون خودروهایی هم که اعلام می شه بهترینه بدترین ها هستش مثلا دانش آموزان تنبل یه کلاس درسته که همشون تنبلن ولی همون تنبل ها رو هم می شه رتبه بندی کرد و به بهترینشون می گن بهترین بدترین ها
ممل
۲۲ تیر ۱۳۹۵نظر هرکسی در جای خودش محترمه ولی یه سری نظرات مثل نظرات شما نه ارزش خوندن دارند نه ارزش جواب دادن و همون بهتره که این جور افراد نظراتشون رو برای خودشون نگه دارند و نه سر سایر خوانندگان رو در بیارن و نه عمق کم سوادی و عامی بودنشون رو نشون بدن.
برادر عزیزم این داستان اصالت! که شما می فرمایید دیگه بسیار کهنه و نخ نما شده و بهتره برای نظراتتون کمتر طوطی وار این داستان رو تکرار کنید.
خودروسازانی مثل کیا هیوندا و حتی تویوتا تمرکزشون ارائه خودرویی با کیفیت قابل قبول در سطح قیمتی مشخص و رقابتی هستش.
با توجه به قدمت تویوتا و سطح کیفی و قیمتی که ارائه میده هدفگذاری هیوندا و به تبعش کیا رقابت در سطح کیفی همانند تویوتا ( عرض کردم هدفگذاری. ممکنه رسیده باشه ممکنه هم نرسیده باشه ) با قیمتی کمتر از خودروهای مشابه تویوتا بوده.
برای رسوخ به بازاری مثل بازار امریکا که تویوتا اون رو به شدت قبضه کرده بود یکی از راهکاری قیمت کمتر کیفیت مشابه آپشن بیشتر و گارانتی طولانی مدت تر بود. اگر دقت بفرمایید اصالت!!!!!!!!!!!! اصلا مطرح نبوده! همونطور که برای تویوتا یا حتی فورد یا حتی فولکس واگن اصالت!!!!!! مطرح نبوده. قشر هدف این خودروها سوار اصالت خودرو نمیشدن و نمیشن! سوار کیفیت+امنیت+قیمت+گارانتی+خدمات پس از فروش و فراوانی و ارزانی قطعات مصرفی میشن. نتیجه اش میشه گزارشات مختلف سایت ها و مجله های که تمرکزشون بر هزینه های نگهداری هستش. نه میزان اصالت!
تکرار الفاظی مثل اسباب بازی به خودروسازی که داره در بازار بسیار رقابتی امریکا فروش خوبی رو تجربه میکنه چیزی نیست جز تعصب کودکانه شما به چیزی که ندیدی و نداری! ( از اسم فقط انگستانتون! عرض میکنم. اوضاع و احوال خودروسازی انگلستان نیاز به توصیف نداره! نه در کیفیت حرفی دارند نه در قیمت و نه حتی در فروش. یادتون نره در مورد برندهای لوکس صحبت نمیکنیم که داستانشون چیز دیگری است بلکل.)
در نهایت اینکه واژه چرت و پرت در تفسیر نظرات مشعشی مثل نظرات شما ساخته شده. نه خودرسازان مطرح و مهمی مثل هیوندای و کیا و امثالهم.
تو این فاصله که ما در کش و قوس ثبت نظرات بی ارزش و بی فکرمون هستیم کره ای ها و حتی چینی ها دارند فاصله خودشون رو با سایرین کمتر و کمتر میکنند و ما همچنان اندرخم یک کوچه ایم.
اگر در وسعتون بود یه هیوندای اکسنت از همون هایی که در ایران تبدیل به تاکسی شدند رو با همین اکسنت هایی که در حال حاضر در حال تردند برانید تا به سرعت پیشرفت این برند ها پی ببرید. مثال شاید ملموس تری فاصله بین خودرویی مثل آوانته و النترا های کنونی است که سرعت پیشرفت برندهای نوظهور کره ای و حتی چینی رو نشون. میده.
بعد پشت فرمان تویوتا کرولا نسل قدیم و نسل جدید بنشنید تا ببینید تفاوت ته چه اندازه اندکه ( چون هدف این خودرو فقط و فقط قیمت کم و کیفیت قابل قبول با استانداردهای تویوتا بوده ( طبیعتا کیفیت استاندارد قابل قبول تویوتا و بنز با هم قابل مقایسه نیست با هیوندا هم قابل مقایسه نیست))
و در نهایت هرگز یادتون نره مهمترین معادله در خرید هر کالا/خدماتی میزان ارزش ایجاد شده در برابر پول پرداختی هستش.
یا حق سرتون رو هم درد اوردم.شرمنده
رحمان
۲۲ تیر ۱۳۹۵خودروهای هیوندای از نوع خودروهای اقتصادی هستن.
خودروهای اقتصادی باید دارای چند مشخصه اصلی باشن ارزان قیمت کم استهلاک و کم مصرف.
برای خودروهای اقتصادی بحث اصالت مهم نیست دوست گرامی خودرویی مثل رولزرویس یا مازراتی خودروهای اقتصادی نیستن و با این قیمتهای بالا اگه بخوان اصالت یا کیفیت نداشته باشن پس باید چی داشته باشن.
بحث کیفیت هم که امارشون منتشر میشه و شما میگی تبلیغات مربوط به همین خودروهای اقتصادی هستش.
اخه جی دی پاور از کجا بره چندین هزار رولزرویس مدل مثلا 2015 پیدا کنه یا حتی مازراتی که تولید سالانه اش حدو 35 هزار دستگاهه که اونم در سراسر دنیا پخش میشه که بتونه بانظرات راننده هاشونو بگیره؟؟؟؟؟؟؟
M
۲۳ تیر ۱۳۹۵شما یه خودرو ساز ژاپنی رو معرفی کن که نسخه های جدید خودروهاش اصالت داشته باشه ؟؟’!
احسان(احسان سابق)
۲۲ تیر ۱۳۹۵با اینکه ازرا تنها ماشین هیوندای هست که هنوز طراحی و مهندسی نسل قدیم محصولات این شرکت رو داره اما بازم دوس داشتنیه. اما تو ایران قطعاتش خیلی گرونه و مشتری واسه این ماشین کمه واسه همین موقع فروشش ممکنه صاحبش ضرر بزرگی کنه و حالا که هیوندای قراره تولیدش رو متوقف کنه قیمت قطعاتش خیلی گرونتر میشه. با این وجود ماشین خوبیه و سواری نرم و راحتی داره و با توجه به اینکه ماشین پرشتابتری سوار نشدم حس کردم شتابش واقعا بالاست
Amir
۲۳ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز ازرا شتاب خوبی داره ولی اگر رقیبش کیا کدنزا رو سوار شید میفهمید که شتاب یعنی چی
peyman.german
۲۲ تیر ۱۳۹۵40 هزار تا واقعا زیاده
سامان اذری
۲۲ تیر ۱۳۹۵اره خیلی
ماکسینا با اون ابهتش از 33 هزار دلار شروع میشه
سجاد
۲۲ تیر ۱۳۹۵40 هزار تا فولترین مدل آزراس در حالیکه ماکسیما فولش بالاتر از 40 هزار تاس
سامان اذری
۲۳ تیر ۱۳۹۵اگه هردوتاشون رو 40 هزار دلاری انتخواب کنیم بازم.ماکسیما برنده هستش
ضمنا با 40 هزارتا میشه لکسوس is با 36 هزار تا nx و با 41 هزار تا میشه RX350 جدید خرید که واسه خودشون عالمی دارن
سعید
۲۲ تیر ۱۳۹۵اگه هیوندا از متریال و مواد با کیفیت استفاده کنه واقعا دیگه چیزی کم نداره!
ضعف بزرگش همینه
آزرای فامیلمون 1-2 سال باش کار کرده بود انگار 5-6 سال ازش کار کشیده بود…
حالا واقعا میخواد تولید آزرا رو متوقف کنه؟ من که بعید میدونم…
bahamin
۲۲ تیر ۱۳۹۵i love azera
احمد باقری
۲۲ تیر ۱۳۹۵از نظر فنی، شاید نتونه با بزرگان رقابت کنه، ولی در هر صورت، نمای بیرونی و داخلی خیلی قشنگی داره.
عیسی
۲۲ تیر ۱۳۹۵فکر میکنم نسل جدید ازرا دیگه نیاد..اگه کسی یه سدان خانوادگی بخواد میره سوناتا میخره…واگرم لوکستر و قویتربخواد میره سراغ جنسیس..فکر میکنم هیوندا تو این کلاس بیشتر سرمایه گذاریشو معطوف جنسیس کنه..با 40 هزار دلار میشه جنسیس خرید..
حسام
۲۲ تیر ۱۳۹۵من همیشه منتظر فیس لیفت آزارا بودم,اما ظاهرا از این خبرا نیست
امين
۲۲ تیر ۱۳۹۵من خودم گرنجور دارم دقیقا بیشترین توجه هیوندای روی راحتی و ارامش در رانندگی هست واقعا طراحی این خودرو یکی از شاهکارهای طراحی هست
TTRS
۲۲ تیر ۱۳۹۵توی ماشینای هیوندای فقط جنسیس کوپه
،ولاستر،تیبرون
Nima
۲۲ تیر ۱۳۹۵مقایسش رو با ایمپالا دیدم
ایمپالا خیلى بهتر بود.
رحمان
۲۲ تیر ۱۳۹۵مدیریت محترم پدال من نظرمو نوشتم ولی نتونستم اونو ویرایش کنم.
چرا این مشکل را حل نمیکنید؟؟؟؟
چندین بار هم گفتم ولی مثل اینکه گوش شنوایی وجود نداره.
لااقل جواب مخاطب را بدید که مشکل چیه.
Behzad power active
۲۲ تیر ۱۳۹۵ازرا هم شبیه ماکسیما مدل های پایینتر شم با اصالت میمونه. خیلی خوب داره پیشرفت می کنه…
احسان
۲۳ تیر ۱۳۹۵همین بیکیفیته هم قبوله نمیخواین بدین بمن. ولی اگه پول داشته باشم و نیسان ماکسیما تازه بیاد اونو میگیریم از جلو خیلی بزرگه
احسان
۲۳ تیر ۱۳۹۵توی ماشینهای هیوندای جنسیس رو خیلی دوست دارم بنظرم پرستیژ خوبی داره
saeed
۲۳ تیر ۱۳۹۵متنفرم ازت کره ی کپی کار بی اصالت
Amir
۲۳ تیر ۱۳۹۵خخخخخ بهت پیشنهاد میدم عاشق ایرانخودرو باشی خودروسازی کاملا مستقل با طراحی بسیار اصیل و بسیار مطرح در سطح جهانی با خودرو هایی با کیفیت عالی و همچنین زیبا جادار مطمیین یه محصول از این شرکتو سوار شی کره ای که هیچی از هر چی المانیم هست متنفر میشی
LFA
۲۳ تیر ۱۳۹۵قیمتش یه کم زیاد نیست؟
제네시스
۲۳ تیر ۱۳۹۵آخه چرا اینقدر من این ماشینو دوست دارم
احمد
۲۳ تیر ۱۳۹۵برند جداگانه لوکس کار اشتباهی است هیوندا ماشین لوکس و با کیفیت بسازه مصرف کننده خودش لوکس بودن و کیفیت ماشین ها رو تشخیص میده
sunmartin
۲۳ تیر ۱۳۹۵من خودروهای کیاموتورز بیشتر میپسندم مثلا کیا سراتو نسل جدید و اپتیما و کیا k9 خودروهایی هستند که هم امنیت درسطح بالایی دارند و هم کیفیت مثال زدنی
ahmad
۲۳ تیر ۱۳۹۵ماشینهای کیا زیبا تر وبهتر از هیوندا هست اپیروس هیولاست
آرش
۲۴ تیر ۱۳۹۵موافقم که اپیروس هیولاست. چه توانایی حرکتیش چه آرامش کابینش ولی نمی فهمم چرا تو ایران به نسبت امکاناتش ارزونه؟! تاکید می کنم به نسبت امکاناتش. الان تو باما یه آزرای 2008 و یه اپیروس 2008 تقریبا هم قیمتن. در حالیکه اپیروس حداقل روی کاغذ همه جوره از آزرا سرتره. آیا دلیلش بازار بسیار ضعیف خرید و فروش دست دوم اپیروس هست؟ یا اپیروس های کارکرده مشکلات خاصی مثل گیربکس و … دارن؟ دوستان نظری دارند؟
نت
۱ آذر ۱۳۹۵گرنجور 2016 زیباترین ماشین جهان