هیوندای آیونیک دگرگون شده است. ما قبلاً نسخهی هیبریدی و بهروز این خودرو را تست کردهایم و حالا نوبت به مدل تمام الکتریکی رسیده است.
اگرچه آیونیک هیبریدی نسبت به قبل تقریباً تغییری نداشته اما مدل الکتریکی اصلاحات قابلتوجهی داشته و برد کلی آن بیشتر شده است. این تغییرات در زمان درستی اعمال شدهاند چراکه برندهایی مثل پژو، اوپل و مینی در حال عرضهی محصولات الکتریکی با مشخصات خوبی هستند و هیوندای هم باید محصول بدون آلایندگی خود را با مشخصات خوبی عرضه کند تا همچنان وضعیت رقابتی آن را حفظ نماید.
اگرچه یکی از راههای منطقی برای افزایش برد آیونیک میتوانست استفاده از باتریهای بزرگتر کنا الکتریک باشد اما فضای فیزیکی کافی زیر بدنهی پنج درب هاچبک برای قرار دادن چنین باتریای وجود ندارد بنابراین هیوندای به منظور افزایش محدوده حرکتی این خودرو روی تراکم انرژی سلولهای باتری تمرکز داشته است.
ظرفیت باتری این خودرو به ۳۸.۳ کیلووات ساعت رسیده که افزایش ۳۳ درصدی را نسبت به باتری ۲۸ کیلووات ساعتی قبلی نشان میدهد. این باتری در همان محفظهی قبلی جای گرفته است. همچنین سیستم ترمز احیا شونده از کنا گرفته شده که باعث میشود راننده نه تنها از پدالهای فرمان برای تنظیم میزان احیای انرژی در زمان کاهش سرعت استفاده کند بلکه بتواند خودرو را بهطور کامل نیز متوقف نماید.
اگرچه گشتاور پیشرانه همچنان ۲۹۵ نیوتون متر است اما قدرت کلی آن از ۱۱۹ به ۱۳۴ اسب بخار رسیده است. این پیشرانه باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۷ ثانیهای میشود که بهبود نیم ثانیهای نسبت به قبل را نشان میدهد. البته این تفاوت را مگر با مقایسهی شانهبهشانهی دو مدل متوجه نخواهید شد. آیونیک هم مثل دیگر خودروهای الکتریکی سرزنده و پاسخگو حس میشود. این خودرو در شهر بهترین عملکرد را داشته و واکنش سریع پیشرانهی الکتریکی باعث ایجاد شتاب مناسبی میشود. آیونیک خودروی نرمی بوده و پاسخ پدال گاز بسیار دقیقی دارد. تنها موضوع بد اینکه ترمزها همچون قبل عملکرد خوبی ندارند.
این خودروی الکتریکی فاقد صدای پیشرانههای بنزینی و دیزلی بوده و تنها صدای داخل کابین به صدای لاستیکها در سرعتهای بزرگراهی مربوط میشود.
طراحی سیستم تعلیق آیونیک نسبت به مدل قبلی تغییری نداشته و سواری و هندلینگ آن تنها در حد خوب بوده و برجسته و متمایز نیست. رینگهای ۱۶ اینچی و لاستیکهایی با دیوارههای مناسب باعث میشود سواری خودرو اکثراً نرم باشد اما خب در مسیرهای پردستانداز شاهد لرزش سیستم تعلیق خواهید بود.
همانند دیگر مدلهای آیونیک، تغییرات ظاهری این مدل فیس لیفت زیاد نبوده است. گرافیک متفاوت چراغهای جلو و عقب، رینگهای ۱۶ اینچی، سپرهای جلو و عقب و… جزو تغییرات این خودرو هستند. همچون گذشته آنچه باعث تمایز آیونیک الکتریکی با نسخههای هیبریدی میشود جلوپنجرهی خودروست.
اما داخل کابین است که تغییرات مهمتری رخ داده است. طراحی داشبورد تغییر کرده تا پذیرای صفحهنمایش بزرگتر ۱۰.۲۵ اینچی باشد. این صفحهنمایش در ارتفاع بالاتری نصب شده تا خوانایی آن راحتتر باشد. ورودیهای هوا نیز به زیر این صفحه منتقل شدهاند که ظاهر هوشمندانهای را به ارمغان آورده است؛ اما استفاده از کنترلهای تنظیم دما که حالا حساس به لمس هستند در موقع حرکت سخت خواهد بود.
خود سیستم اطلاعات سرگرمی برای افرادی که قبلاً در نسخهی پیش از فیس لیفت نشسته باشند آشنا خواهد بود اما این سیستم طراحی روشنتر، تیزتر و پهنتری دارد. همچنین کلیدهای میانبر نیز زیر صفحهنمایش وجود دارد.
مشخصات هیوندای آیونیک الکتریک پریمیوم SE
- قیمت: 31450 پوند
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/۳۹۵ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: 155 کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: 312 کیلومتر
منبع: autoexpress
Farzad
۹ مهر ۱۳۹۸خوشمان نیامد?
AHVAZ-SEAT
۹ مهر ۱۳۹۸تبریک و آفرین به هیوندای
اتحاد تکنولوژی و اقتصاد پیشرفته کره جنوبی با قدرت نظامی و نیروی انسانی کره شمالی چنان ابرقدرتی رو بوجود میاره که هیچ کشوری توان مقابله با اون رو نداره ، برای همینه که ابرقدرتها هیچ وقت اجازه نمیدن این ملت سختکوش دوباره متحد بشن