با دیدن عنوان «اسپرت» برای یک تریم از هیوندای النترای ۲۰۱۴، هرگز نباید در مورد آن زود قضاوت کرد. اگر سیستمهای تعلیق و فرمان «اسپورت-تیون شده» آن را کنار بگذاریم، النترا اسپرت به هیچوجه یک سدان اسپرت نیست. النترا اسپرت مدل ۲۰۱۴ در واقع یک مدل چهار در است که از بزرگترین موتور موجود سری النترا استفاده میکند؛ یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۷۳ اسببخار که برای مدلهای النترا کوپه و GT هاچبک به صورت استاندارد ارائه میشود. بر این اساس، استفاده از عنوان «اسپرت» در واقع حالتی نمایشی دارد. شاید فقط برای اینکه صرفاً یک نامگذاری صورت گرفته باشد.
تریم اسپرت به جمع تریمهای SE و لیمیتد در سری سدانهای النترا میپیوندد. موتور ۲ لیتری با انژکتور مستقیم در تریم اسپورت ۲۸ اسببخار قدرت و ۳۲ نیوتنمتر گشتاور نسبت موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر تریمهای SE و لیمیتد جلوتر است. همچنین در مدل اسپرت، از یک میله ضدّ لغزش ضخیمتر ۲۳ میلیمتری (در مقابل ۲۲ میلیمتر مدلهای دیگر) در جلو استفاده میشود و سختی دامپرها نیز بیشتر است. وضعیت کمکفنرهای جلو شبیه به مدلهای غیر اسپرت النترا است؛ ولی کمکفنرهای عقب نسبتاً سختتر هستند. با این حال، نسبت فرمان سریعتر است و سیستم دستیار الکتریکی تداخل و اصطکاک کمتری ایجاد میکند. برخلاف سایر النتراها که چند حالت فرمان را در اختیار قرار میدهد، مدل اسپرت تنها یک تنظیم فرمان دارد. امّا تا رضایتمندی هواداران خودروهای اسپرت راه زیادی پیش رو مانده است. خودرو در پیچهای سخت لغزش دارد و سیستم فرمان کارایی خود را از دست میدهد. در همین حال، صدای موتور اندکی ناخوشایند است. تا رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۸ ثانیه زمان لازم است. این زمان کمابیش مطابق با شتاب النترا کوپه و GT هاچبک است و در همین حال، ۱/۴ ثانیه نسبت به النترا لیمیتد سدان مدل ۲۰۱۴ با موتور ۱/۸ لیتری سریعتر است. وضعیت سیستم ترمز النترا اسپرت در حد متوسط کلاس خود قرار دارد و از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در مسافت ۵۴/۸۶ متر متوقف میشود. در تست لغزش در پیچ نیز با کمک سیستم فرمان و تعلیق اسپرت، چسبندگی ۰.82g را از این خودرو شاهد هستیم. در حالی که تایرهای هر دو مدل اسپرت و لیمیتد از نوع Hankook هستند، ولی النترا لیمیتد در تست ترمز ۱/۵۲ متر و در تست لغزش ۰.03g عملکرد بهتری نشان داده است. در مورد انتقال قدرت، یک سیستم گیربکس دستی برای آنهایی که میخواهند انرژی بیشتری برای حرکت خودرو صرف کنند، با هزار دلار اضافی در دسترس خواهد بود. ولی گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته که در خودروی تست استفاده شده، از شرایطی مناسب برخوردار است. البته برای رفتن به دنده پایینتر، این گیربکس با اندکی شک و تردید مواجه است. البته همین موضوع بر شرایط واکنش کُند شاسی منطبقتر است. باید اذعان کرد که لذت بیشتر رانندگی در قالب یک سدان کامپکت میتواند در محصولاتی از فورد، مزدا یا فولکسواگن بیشتر نمایان شود. فضای زیادی در داخل کابین النترا پیدا میشود و سبک منحنی در طراحی داخل کابین که از سال ۲۰۱۱ استفاده شده، هنوز هم خستهکننده نیست و با استفاده از مواد مناسب اِعمال شده است. موتور بزرگتر، موجب میشود تا النترا در شلوغی ترافیک شهر سوخت بیشتری مصرف کند. در طول تست، مصرف سوختی برابر ۸/۷ لیتر از این خودرو مشاهده شده است. در مورد سیستم تعلیق، تعداد کمی از رانندگان متوجه خواهند شد که ناهمواری سطح مسیر موجب حرکت قائم ثانویه چرخها شده و بدنه به حالت شناور در میآید. شاید در اینجا، تنها حس مطیع بودن سیستم تعلیق مهم باشد. همانطور که از یک هیوندای انتظار داریم، تجهیزات استاندارد مدل اسپرت دارای لیست بلند بالایی هستند. چرم صندلیها و غربیلک فرمان و پدلشیفترها، استفاده از LED برای نوربالا و چراغهای عقب و طرح زیبای چرخهای ۱۷ اینچی، از جمله این امکانات هستند. یک سقف آفتابگیر، صندلی تنظیمشونده راننده، ورودی بدون کلید با دکمه فشاری استارت، پدالهای آلومینیوم و صندلیهای عقب جمعشونده ۶۰/۴۰ از دیگر تجهیزات استاندارد النترا اسپورت هستند. یک نمایشگر لمسی ۴/۳ اینچی با یک دوربین نمای عقب نیز جزئی از این لیست است که با وجود کوچک بودن، استفاده از آن راحت است. تمام این امکانات با قیمت ۲۳۵۱۰ دلار برای النترا اسپورت سدان قابلدسترسی هستند. تنها آپشنی که برای این خودرو ارائه شده، پوشش کف خودرو به ارزش ۱۲۵ دلار است.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۲۳۶۳۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۳۵۱۰ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۹ سیسی.
- قدرت: ۱۷۳ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۰۸/۸ نیوتنمتر در ۴۷۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۵۴۹ متر.
- عرض: ۱/۷۷۵ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۳ متر.
- وزن کلی: ۱۳۲۴ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۵ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۵ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰/۰۱ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۱۹۷/۹۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۸۶ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۶/۷۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
محمد . متنفر از ژاپن چین و آلمان
۲۲ مهر ۱۳۹۳هر چقدرم یه کره ای ها فهش بدید بگید آشغال فلان … نمی تونید جلوی تصرف بازار ایران توسط کره ای ها رو بگیرید :smile:
دوستتون دارم کره ای ها متصرفان بازارهای جهان :razz:
فرهاد
۲۳ مهر ۱۳۹۳جهانو خوب اومدی!!!!! خخخخخخ
فرهاد
۲۳ مهر ۱۳۹۳ماشین خوبیه البته بعد از مزدا3 و هوندا سیویک و تویوتا کرولا و سوبارو ایمپرزا و هموطنش سراتو!!!
کامیرو
۱۵ آبان ۱۳۹۳به نظر من هیوندای النترا نباید با ماشینهایی مثل تویوتا کرولا یا مزدا3 یا حتی کیا سراتو مقایسه بشه چون حجم موتورش 1800cc هست ولی ماشینهای مذکور 2000cc هستن و طبیعیه که هم قیمتشون بیشتره هم شتابشون!
ولی در حال حاضر تنها ماشینهای وارداتی ایران و هم ردیف این ماشین باحجم 1800cc، میتسوبیشی لنسر 2014 و هوندا سیویک 2014 هستن که النترا از نظر زیبایی و امکانات و شتاب از هر دوشون بهتره در حالی که قیمتش از این رقبا به مراتب کمتره!
علیرضا نظریان
۱۲ آذر ۱۳۹۳سلام به دوستان علاقه مند
پیرو صحبت دوستان باید خاطر نشان کنم روزی انسان ها دست خداست.
نه به فرهنگ ربط داره نه به تحصیلات .
من دلال میشناسم خرج بچه مریضش سر به فلک میکشه و طعم خوشی از هیچ رقم ماشین و ملکی نبرده و نمی برد.
داشتن یا نداشتن بعضی امکانات در این دنیا کاملا مقطعی است و خاص مردم همان زمانه است.
پیرو صحبت های مطرح شده در این مقاله بنده النترا 2014 را تاکنون هزار کیلومتر تست کرده ام و مشکلات آن را به سمع و نظر عزیزان میرسانم:
1-عدم کارکرد درست سیستم ضد لغزش که منجر به خاموش کردم ماشین در باران اتوبان کردستان شد و چراغ موتور روشن گردید و نزدیک بود جان به جان آفرین تسلیم کنم.
2-بانک بسیار کم حجم 50 لیتری و مصرف وحشتناک صدی 13 لیتر در ترافیک آبان و آذر تهران بنا به گزارش کامپیوتر خود ماشین
3-پایین بودن کیفیت رنگ سپر ها و ریزش آن با کمترین ضربه
4-جای دکمه های بسیار بد روی فرمان که حین دور زدن و بوق زدن با کروز روشن می گردد یا میرود روی تلفن ماشین
5-داشبورد کم حجم با سیستم مسخره کول باکس که فقط به درد تابستان میخورد و خیس کردن داشبورد
6-افت شتاب توربو 150 اسبی ماشین بعد از هزار کیلومتر در حین تخت گاز رفتن
7-عدم تعبیه سنسور جلو در اکثر این مدل ها و مشکل دید سپر جلو
8-عدم قابلیت اطمینان در حین مانور دادن های شدید به ماشین ، در مقایسه با مگان و زانتیا که قبل داشتم شتابش عالی است ولی در مانور ترسناک عمل میکند و پایداری لازم را ندارد.
9-کم بودن مراکز مجاز تعمیرات هیوندایی در کلان شهر تهران
10-سیستم کولر خنگی که به محض بخار کردن شیشه کل هوای آلوده تهران را به سرعت به داخل ماشن میمکد.
11-عدم وجود لاستیک زیر پایی حین تحویل خودرو
12-فقط یک شیشه خودکار عمل میکند و راننده برای بسته شیشه ها حین خروج باید تک تک دکمه هارا نگه دارد.
13-آینه بقل ها اتومات نیست و باید هر بار باز و بسته کارد با دکمه
14-عدم امنیت خاطر عدم حرکت ماشین در سراشیبی ها با ترمز دستی ، حتکا باید روی STOP بود تا لیز نخورد.
15-خنگی وحشتناک ABS حین ترمز شدیدو کویش بسیار کند روی ترمز ماشین
خلاصه با مبلغ 110 میلیون تومان در مقایسه با مگان و ماشین های کم قیمت تر مزایای رقابتی خود را دارد ولی اصلا قابل مقایسه با ماشین ژاپنی و فرانسوی نمی باشد و فقط لذت خوش طاهری آن بنده را راضی نگه داشته است.
علي
۱۹ بهمن ۱۳۹۴بسیار عالی و کارشناسانه
سعید
۲۵ آذر ۱۳۹۳دوستان من این ماشینو امتحان کردم شتاب و کشش این ماشین در حد زانتیا و حتی کمی ضعیفتر بود اصلا با سراتو و مزدا3قابل مقایسه نیست فقط کمی نرمی تعلیقش بهتره اگه طالب نرمی و کلاس بیشتر هستید انتخاب خوبیه چون تو رده خودش خیلی خوشگله اما اگه به فکر سرعت و تعادل سر پیچ هستید و قابلیتهای فنی مد نظر شماست به درد نمیخوره باید بری سراغ سراتو و مزدا3البته در این رنج قیمتی
جاسم
۴ اسفند ۱۳۹۳آقای نظریان از کاه داری کوه میسازی داری 110 ملیون پول می دی توقع چی رو داری؟
علي
۱۹ بهمن ۱۳۹۴مثل اینکه خیلی پول داری که 110 میلیون برات چیزی نیست
آرمين
۷ آذر ۱۳۹۴خدمت شما عرض کنم که من این ماشین مدل ۲۰۱۴ شو دارم .. بدون هیچ تعصبی میگم ماین خوبیه برا من که دردسری نداشته طراحی داخلی و بیرونش هـم قابل قبوله اما پشت کرولا وقتی نشستم فهمیدم راحتی کرولا بهتره اما از نظر شتاب النترا از کرولا سر تره … متاسفانه پشت مزدا۳ اتاق۲ (یا همان نیو) نشستم و نظری نمیتونم در موردش بدم … از نظر من ک ماشین خوبیه … ممنون
نجفی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام.میخوام بدونم کول باکس الانترا کجاشه؟و چه جوری کار میکنه؟
نجفی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵کول باکس الانترا کجاشه؟و چه جوری کار میکنه؟
حامد
۲ مهر ۱۳۹۵دوستانی که سره تولیدات هیوندا و کره ای ها بحث میکنن،سال شروع ایران خودرو و ماشین های کره ای تقریبا یکی بوده. ما کجا و اونا کجا… پس فقط بگین مرسی به این پشت کار
سعید
۲۳ تیر ۱۳۹۶سلام کسی میدونه کول باکس النترا چجوری فعال میشه ?
اخه واسه من دریچش تو داشبورد با یه در پوش مسدوده
چیکار کنم؟
رفته رو مخم?
لطفا واسه راهنمایی بهم پیام بدید
خدا خیرتون بده