در دنیای تبلیغات، سیاست، کاندیداهای انتخاباتی و اتومبیلها، «صداقت» چیزی است که کمتر یافت میشود و شاید کسی هم قدر آن را بهخوبی نداند. و به همین ترتیب، هیوندای اکسنت اسپورت مدل ۲۰۱۶ در شرایط یک جابجایی و سواری ساده و با «ادعای» اسپورتیبودن، موضوعی است که کمتر در آن رنگ و بوی «صداقت» پیدا میشود.
اکسنت به عنوان جانشین مدل نگونبخت هیوندای اکسل، سطح انتظارات بالایی را نسبت به خود ندارد. در واقع، تنها راهی که اکسنت میتواند احتمالاً صداقت خود را به اثبات برساند، استفاده از عنوان «اکسل» است؛ عنوانی که هیوندای پس از یک شکست جبرانناپاذیر در بازار، به کلی آن را کنار گذاشت.
عنوان اَکسل ( Accel.مخفف Acceleration به معنای شتاب) نیز عنوان چندان مناسبی برای این مدل محسوب نمیشود؛ چرا که همانند سایر خودروهای موجود در این کلاس، این مدل نیز شرایط چندان قدرتمندی در شتابگیری ندارد. این در حالی است که حتی در مدل تست، از یک گیربکس ۶ دنده دستی و جذاب استفاده شده است. اکسنت اسپورت که تنها حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد، خودرویی «پَر وزن» است که مشت چندان نیرومندی ندارد. پیشرانه این مدل را یک موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر تشکیل میدهد که قدرتی برابر ۱۳۷ اسببخار تولید میکند و حداکثر گشتاور آن نیز به ۱۶۶/۷ نیوتنمتر میرسد. در بهترین آغاز حرکت این خودرو که با رها کردن کلاچ در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه بهدست آمده، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مدتزمان ۸/۶ ثانیه ثبت شده است. در مجموع، عملکرد اکسنت در مقابل سایر سابکامپکتها متعادل است و حتی مدلهایی مانند تویوتا یاریس، نیسان ورسا و فورد فیستا، قدرت و شتاب کمتری نسبت به آن دارند. در واقع، هیوندای اکسنت به همراه شورولت سونیک و هوندا فیت در رده بالای شتاب در این کلاس قرار میگیرد. در نظر داشته باشید که در اینجا مدلهای با گیربکس دستی را با یکدیگر مقایسه میکنیم.
امّا چه چیزی این اکسنت را «اسپورت» میکند؟ در عمل، تقریباً هیچچیز! اختلاف مکانیکی بین مدل «اسپورت» و هاچبک پایه SE بیشتر به جایگزینی ترمزهای طوقهای عقب SE با ترمزهای دیسکی مربوط میشود. همچنین هیوندای به جای چرخهای فولادی ۱۴ اینچی SE که با پوششی از تایرهای ۱۷۵/۷۰R-14 همراه هستند، در مدل اسپورت، از چرخهای بزرگتر ۱۶ آلومینیومی تراشکاری شده و تایرهای با ابعاد ۱۹۵/۵۰R-16 استفاده کرده است.
در تست لغزش در پیچ، اکسنت چسبندگیِ منطقی ۰.۸ g را نشان داده، ولی در با فاصله توقف ۵۷/۶ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، تا اندازهای ما را ناامید کرده است. عدد چسبندگی اندکی بهتر از تمام خودروهای کوچک موجود در این کلاس است، امّا عملکرد سیستم ترمز با اینکه فاصله زیادی نسبت به سایر رقبا ندارد، ولی در حوزه پیکاپهای بزرگ قرار میگیرد. ولی نکته مثبت در مورد سیستم ترمز اکسنت این است که در توقفهای متوالی، حسّ اعتماد به نفس پدال ترمز از بین نمیرود و شرایط خود را حفظ میکند.
صندلی راننده با پوششی از پارچه خاکستری، ثابت میکند که گزینه نهچندان بدی برای استفادههای روزانه است. داشبورد به شیوه خوشایندی طراحی شده و با روشنایی شبهنگام آبیرنگ هیوندای، یک نمایشگر اطلاعت در وسط عقربهها، مجموعهای از متریالهای با کیفیت و پرداخت مناسب در المانهای مختلف همراه است. داشبورد، پنلهای درها و کنسول، همگی تقریباً از پلاستیکهای سخت ساخته شدهاند و این در حالی است که یک قسمت پارچهای کوچگ در هر کدام از درها قرار گرفته است. در مجموع، شرایط کلی این کابین، چیزی است که کمتر با سطح قیمت زیر ۲۰ هزار دلار مطابقت میکند. خط دید از داخل کابین به جلو و کنارهها، بسیار مناسب است و تحدّب موجود در آینه بغل راننده، شرایط را برای تعویض خط تسهیل میکند. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که در این مدل ۴ در هاچبک، خط کمربندی بدنه بلند و پنجره عقب کوچک، دیدِ راننده نسبت به عقب را محدود میکنند.
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۱۷۴۵۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۶۴۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHCبا ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر در یک ردیف، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۵۹۱ سیسی.
- قدرت: ۱۳۷ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۱۶۶/۷ نیوتنمتر در ۴۸۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته دستی.
- فاصله محوری: ۲/۵۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۱۱۵ متر.
- عرض: ۱/۶۹۹ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
- وزن کلی: ۱۱۳۷ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۶ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۹ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۵/۱۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (تخمین): ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۷/۶۰۷ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۸۰ g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۸/۷۱ لیتر در شهر و ۶/۱۹ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
G63
۵ خرداد ۱۳۹۵اگ بخوای تو ایران سوارش بشی ماشین خوبیه.قیمتش از چهل میلیون کمته البته باخرید دلار اگه هچ بک نباشه بهتره
حسین
۵ خرداد ۱۳۹۵دلار رو چند حساب کردید ؟
۶۰میلیون میشه! اونم بدون گمرک و …
کیان
۵ خرداد ۱۳۹۵40 میلیون ؟!!! انصافا بگیم 400 میلیون تو کشور ما محتملتر هستش تا 40 میلیون
من فقط یه سوال دارم ، اونم از دوستانی که حدود 100 میلیون هزینه میکنن تا اکسنت صفر بخرن ؟! یعنی واقعا ارزشش و داره واسه همچین ماشینی 100 تا 105 میلیون برای صفرش هزینه کرد ؟!!
100 میلیون :
مزدا 93 و 94 در حد صفر
الانترا و سراتو 2014 و 2015 حالا با تفاوت در تیپ و آپشن ولی بازم تمیز
کمری 2010 2011 بازم تمیزترین حالت ممکنه
سوناتا و اپتیما بازم به تیپ و آپشن مدل سال فرق میکنه ولی 2012 اینا و …
ایا منطقی هستش خرید اکسنت ؟!!
نوید جهرمی
۵ خرداد ۱۳۹۵کیان جان خیلی هایی که رقم های بالا میتونن برای خرید ماشینشون هزینه کنن از ماشین چیز زیادی نمیدونن. فقط همین که بگن فول آپشنه و فلان براشون کافیه.
کار ب سگمنت و کاربری ماشین و …. ندارن.
سهیل
۵ خرداد ۱۳۹۵والا اکسنت معمولی توش سانروف و ناوبری داره من فک کنم که هیوندای برای به روز رسانی اسم اسپورت رو گذاشته
دیگه کمپانی ها هم برای بازار گرمی دارن ازین حرکات میکنن
رضا
۵ خرداد ۱۳۹۵با ماشینای کره ای حال نمیکنم (الان سینه چاکان کره پیداشون میشه بدوبیراه میگن)
Ghstar93
۵ خرداد ۱۳۹۵خیلی مسخرس که ولستر حتی شتابش ازینم کمتره
فلسفه فنی ولستر چی بوده ؟!
و فنی این قضیش چیه؟!
امان از هیوندای!
Road
۶ خرداد ۱۳۹۵تست جنسیس تو تهران سایت خ.بانک شد٨ ثانیه و بالاتر، این ماشین دنده هاش زیادی سبک هستند واینکه میگه اسپرت ساخته شده بیشتر منظورش گیربکس و شتاب هست چون از ٩۵ درصد کره ایها بهتره ولی قطعا مشکلات خیلی زیادی خوهد داشت با وزن زیاد به علت گشتاور پایین قطعا با وزن سنگین یا پر شدن ،
احمد باقری
۵ خرداد ۱۳۹۵طراحی داخلی خوبی داره.
sunmartin
۵ خرداد ۱۳۹۵اکسنت در این رده شتاب 8.4 بجا میگذاره که از هم رده هاش بهتره فیمتش هم کمتره شما حساب کنید از یه موتور 1.6 لیتری 137 اسب بخار (نزدیک 140 اسب ) کار قابل تقدیری هست بدون توربو حداقلش کیا هیونداس موتور ها و انجین مناسب و متچ شده ای ارائه میدن
قیمت هم تقریبا همون 100هست
بهنام طیبی
۵ خرداد ۱۳۹۵17455 دلار میشه 59347000 تومن
تست سرعتش خوبه.البته با این حجم و قدرت موتور خوبه
مصرف سوختش هم خوبه
سعید
۵ خرداد ۱۳۹۵این چه نقدی بود، خوب یه خودرو باید توی کلاسش سنجیده بشه، آپشن های اسپرتی مثل توان بالا توی کلاس، رینگ های بزرگ تر، ترمز های دیسکی و …. نویسنده از اول غرض ورزانه شروع کرده…
البته هیوندایی کلا مشکلاتش عملا در همه ی کلاس ها یکی مصرف سوخت نسبی بالا و دوم بهینه نبودن پیشرانه هست، مثلا خودرویی که توی دور موتور 2000 گشتاورشرو کامل تحویل میده خیلی خیلی برای استفاده روزمره سریع تر از خودرویی هست که همین کارو توی دور 5000 انجام میده، هر چند اگه به صفر تا صد نگاه کنید حتما دومی سریع تر جلوه خواهد کرد.
سعید
۶ خرداد ۱۳۹۵یه چیزی که هست نویسندگان اروپایی و آمریکایی تا جایی که بتونند تولیدات کره ای ها رو ضعیف جلوه میدن
sunmartin
۶ خرداد ۱۳۹۵برند کیا موتورز دهمین برند قابل اعتماد جهان در سال 2016 شناخته شد
سروش
۶ خرداد ۱۳۹۵سلام دوستان بنده با دیدن نما ی پشت این خودرو یاد هیوندا i30 افتادم میشه بگین که چرا دیگه تولید نمیش؟
و دوم این که آیا ارتباطی با اکسنت داره؟