زمانی که هیوندای در سال ۱۹۸۲ با خودروی پونی وارد بازار بریتانیا شد جوکهای زیادی دربارهی این خودرو ساخته شد؛ اما این خودرو برای افرادی که خواهان خودرویی ارزان و بی حاشیه بودند گزینهی چندان بدی هم محسوب نمیشد.
اولین شاسیبلند هیوندای در سال ۲۰۰۱ با نام سانتافه عرضه شد که سورپرایز کننده نبود اما بازهم در میان خریدارانی که بیشتر به دنبال خودرویی ارزان بودند جا باز کرد.
این رویه تا سال ۲۰۰۹ و زمانی که اولین نسل توسان عرضه شد ادامه داشت اما زمانی که دومین نسل توسان در سال ۲۰۱۵ عرضه شد مصرفکنندگان فاکتورهای زیادی را یکجا دریافت میکردند: ارزش بالا، ظاهری تیز، پیشرانههای مناسب، لیست تجهیزات بهروز و سواری خوب.
دومین نسل توسان از سال ۲۰۱۵ تاکنون در بازار حضور داشته و یک شاسیبلند میانسایز است که در بخش ارزش در برابر مبلغ پرداختی و منعطف بودن قوی عمل کرده است.
- تاریخچه هیوندای توسان نسل دوم
این خودرو در سپتامبر سال ۲۰۱۵ جایگزین مدل ix35 شد. خریداران میتوانستند از بین پیشرانههای ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و توربو و پیشرانههای ۱.۷ یا ۲ لیتری دیزلی یکی را انتخاب کنند.
اگرچه پیشرانه ۱.۷ لیتری تنها ۱۱۵ اسب بخار را با گیربکس دستی به چرخهای جلو منتقل میکند اما نسخه ۲ لیتری خروجیهای ۱۳۵ و ۱۷۵ اسب بخاری داشته و یک گیربکس دستی یا اتوماتیک نیرو را به چرخهای جلو یا تمامی چرخها منتقل میکند.
از ماه مارس ۲۰۱۶ مدل ۱.۷ لیتری با گیربکس دوکلاچه اتوماتیک هم در دسترس بود. همچنین اوایل امسال هم مدلهای فیس لیفت شدهی توسان وارد نمایندگیها شدهاند. این نسخهها دارای داشبورد جدید، دماغه و بخش عقب بهروز شده، رینگهای جدید، سیستم اطلاعات سرگرمی بهبود یافته و سیستمهای کمکرانندهی بیشتر هستند. یک پیشرانه ۱.۶ لیتری CRDi جایگزین پیشرانه ۱.۷ لیتری قبلی شده و همچنین نسخه هیبریدی ملایم هم در دسترس است.
تمامی مدلهای توسان از تجهیزات مناسبی سود میبرند. حتی نسخهی پایهی S دارای رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی، سیستم تهویه مطبوع، شیشههای برقی، رادیو DAB و فرمان چندکاره هستند.
تریم SE از رینگهای ۱۷ اینچی، سیستم تهویه مطبوع، آینههای برقی و گرم شونده و همچنین صندلیهای جلوی گرم شونده، کروز کنترل و حسگرهای پارک عقب سود میبرند.
یک پله بالاتر نسخهی SE Nav قرار میگیرد که از جمله تجهیزات آن میتوان به صفحه لمسی ۸ اینچی با ناوبری اشاره کرد. نسخهی پریمیوم توسان دارای صندلیهای عقب گرم شونده، رینگهای ۱۹ اینچی، صندلیهای جلوی برقی، حسگرهای پارک جلو و پوشش چرم صندلیهاست. در نهایت به مدل پریمیوم SE میرسیم که چراغهای جلوی LED، سقف پانورامیک، درب پشتی برقی و سیستم کمک پارک از جمله ویژگیهای آن محسوب میشوند.
- رقبای هیوندای توسان
نزدیکترین رقیب هیوندای توسان پسرعموی این خودرو یعنی کیا اسپورتیج است که زیرساخت مشترکی دارند. این دو خودرو از یک پلتفرم و پیشرانههای مشترک استفاده میکنند. البته کیا گارانتی ۷ ساله دارد درحالیکه هیوندای گارانتی ۵ ساله ارائه میکند.
دیگر رقیب مهم توسان خودروی نیسان قشقایی است که مدلی کاربردی بوده اما ضرورتاً به آن اندازه که انتظار دارید قابلاعتماد نیست. خودروی دیگر پژو ۳۰۰۸ است که ظاهری هوشمند دارد و ارزش خوبی در بازار کارکردهها نشان میدهد. همین موضوع دربارهی فورد کوگا هم صادق است.
رنو کجار دیگر رقیب شیک توسان است که از نظر مکانیکی با قشقایی قرابت دارد. همچنین نباید هوندا CR-V و مزدا CX-5 را از یاد برد.
- نکاتی که باید در زمان خرید مدنظر قرار داد
کلاچ
کلاچ توسان های دیزلی مجهز به گیربکس دستی میتواند لرزشهای زیادی داشته باشد و این موضوع باید در زمان خرید مدنظر قرار گیرد. خوشبختانه مدلهای وارداتی به ایران بنزینی بوده و چنین مشکلی ندارند.
کمک به حرکت در سرپایینی
تمامی مدلهای توسان دارای کنترل حرکت در سرپایینی هستند که امنیت بیشتری را در زمینهای خیس به ارمغان میآورد.
یدک کشی
دستیار پایداری تریلر در تمامی مدلها بهصورت استاندارد وجود دارد و در زمان یدک کشی بسیار به کار میآید.
لاستیک زاپاس
توسان های پایه دارای کیت پنچرگیری هستند درحالیکه مدلهای بالاتر از SE (به استثنای مدل ۱.۶ GDi BlueDrive) با زاپاس فول سایز عرضه میشوند.
کابین
توسان از کابینی خوشساخت، مجهز و جادار سود میبرد و مدلهای فول آن که دارای صندلیهای گرم شونده و تریم چرم هستند فضای داخلی بسیار مطبوعی دارند. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو مناسب بوده و در عقب هم فضای پای زیادی وجود دارد. همچنین صندوق خودرو فضای معقول ۵۱۳ لیتری را ارائه میکند که در زمان خواباندن صندلیها به ۱۵۰۳ لیتر میرسد.
هزینههای نگهداری
سرویس اساسی توسان هر دو سال یکبار یا هر ۳۲ هزار کیلومتر است. سرویس اولیه هزینهی ۱۸۰ پوندی و سرویس بعدی هزینهی ۳۰۰ پوندی دارد.
فراخوانها
دومین نسل توسان تنها یکبار و در جولای ۲۰۱۶ فراخوان شده است. این فراخوان تعداد ۱۴۷۷۵ دستگاه خودرو را تحت تأثیر قرار داد. مشکل این خودروها به قفل ایمنی کاپوت مربوط میشد که احتمال باز شدن کاپوت در سرعتهای بالا را به وجود میآورد.
نظرسنجی میزان رضایت درایور پاور
توسان در نظرسنجی میزان رضایت درایور پاور امسال رتبهی مناسب ۲۳ را کسب کرده است. مالکان گفتهاند فضای کابین و بار زیاد، تجهیزات ایمنی و سیستم اطلاعات سرگرمی توسان را به همراه کابین راحت آن دوست دارند. کمترین امتیاز این خودرو به هزینههای نگهداری، عملکرد پیشرانه و گیربکس تعلق گرفته است.
منبع: autoexpress
حسین وی
۱۷ مهر ۱۳۹۷با احترام تمام به کره ایی بازا
ولی همیشه در خرید ماشین کارکرده ماشین های ژاپنی رو انتخاب میکنم
حامد
۱۷ مهر ۱۳۹۷اره دقیقا ولی این در مورد محصولات جدید کره ای صدق نمیکنه
محصولات قدیم هیوندای تا همین اواخر به معنای واقعی کلمه از نظر کیفیت اشغال بودن
حسن
۱۷ مهر ۱۳۹۷تو ماشىنهاى دست اول و دوم هم ژاپنى بهتره از هر نظر
Arman
۱۷ مهر ۱۳۹۷کارشناس کدوم برنامه هستی شما؟ گرند تور یا موتور ترند؟
اونی که سوار شده با این اعتماد بنفسی که تو گفتی نظر نمیده که تو دادی :)))
کیان
۱۷ مهر ۱۳۹۷شما ولی فک کنم سهامداراش هستی ؟
شما از کجا میدونی این بنده خدا سوار نشده که از روی تعصب داری این طور برخورد میکنی ؟!
دیگه ماشین سوار شدن و فهمیدن اینکه صدا میده و … مدرک کارشناسی نمیخواد که ، میخواد ؟!!!
یکم به نظرات همدیگه احترام بذاریم
محمد
۱۷ مهر ۱۳۹۷این حرفت ۱۰ سال پیش درست بود نه الان
Arman
۱۷ مهر ۱۳۹۷بین این رقبایی که ذکر شده بنظرم از همشون بهتره
Ali.usa
۱۸ مهر ۱۳۹۷عموم داره بک ماه هم زیر پام بود
پلاک منطقه
واقعا بی کیفیت سواری خیلی بد
جوری که 405 من خیلی بهترش بود بخدا
خیلی خشت خیییلی خشک تا سوار نشید متوجه نمیشید
مصرف بالا خودش میزد تو شهر صدی 13 میسوزوند
بیرون شهر به با هزار یا علی 150 رد میکرد
اینای که میگم رو بخدا تجربه کردم
هیوندا کیا اصلا قابل مقایسه نیستن با ژاپن آمریکا یا اورپا
Arman
۱۸ مهر ۱۳۹۷همونجا که گفتی ۴۰۵ بهتر هست حساب کار دستم اومد :))))
بیشترین درصد رضایت مندی امریکا رو کره ای کسب کرد :)))
محمدامین
۱۸ مهر ۱۳۹۷Arman جان کلا بعضیا هستن نظر مخالف بدن!
پدال تبلیغ لامبورگینی هم بزاره،یه عده میان میگن لامبورگینی داشتم فروختم از بس می کوبید،مصرفشم بالا بود.تو دوزی هاش به درد نمیخوره.بعد از ۳ ماه هم فیبرکربنش کَنده شد.پراید من ازون پرشتاب تره.و پرایدمو دارم ولی فروختم لامبورو???
Ali.usa
۱۸ مهر ۱۳۹۷داداش امید وارم جوری بشه که همه سوار بش
ولی بخدا مالی نیست
من اشتفاده کردم فقط دارم تجربه استفادم رو میگم
پدرام
۳۰ مهر ۱۳۹۷مطمئنم یکبار سوار توسان یا اسپورتیج نشدی…
مزدا
۱۷ مهر ۱۳۹۷هیوندای تو کلاس شاسی بلند ها خیلی زود و خوب پیشرفت کرد و داره میکنه
حسن
۱۷ مهر ۱۳۹۷تو دست دوم ها ژاپنى به مراتب بهترن تا کره اى
کى ماشىن ساخت ژاپن رو ول مىکنه بره کره اى بخره؟
ماشىنهاى کره برا 5 سال خوبه بعد اون بندازش دور و نو بخر
معین م
۱۷ مهر ۱۳۹۷آقا شاهین اگه امکانش باشه از مراسم رونمایی لامبورگینی دست ساز تو لاله پارک تبریز گزارش تهیه کنید
چون خبرنگار های زیادی قرار بود برن به این مراسم
مهدی
۱۷ مهر ۱۳۹۷مجله خودروبانک تست هوندا آکورد کارکرده رو داشتم میخوندم.که میگفت درهمین مسیری که الان باآکورد دارم رانندگی میکنم قبلابا هیوندا سوناتا هم رانندگی کردیم که ازاتاقش انواع صداها شنیده میشد ازداشبورد وستون هاوصندلی هاو… اما الان درآکورد هیچ گونه صدایی به گوش نمیرسه در حالیکه کارکرد هردو به یک اندازه است.تفاوت یعنی این
Omid
۱۷ مهر ۱۳۹۷اپشن های خودرو های کره ای خیلی زیاده و از این نظر عالی عمل کردن ولی از لحاظ موتور و گیربکس و کیفیت و… ضعیف عمل کردن
کیان
۱۷ مهر ۱۳۹۷اصلا ماشین مطمئنا همون موتور و گیربکس هست تا اپشناش
موتور و گیربکس خوب از همه جهات به همه چیز ارجحیت داره
NAVID۰۰۹۸
۱۷ مهر ۱۳۹۷برای کسی که پشت توسان قدیم نشسته (( موتور ۲۴۰۰ cc )) و حالا پشت فرمون اتاق جدید با موتور ۲۰۰۰cc میشینه ، به درک واقعی فاجعه و ضعف در کشش خودرو پِی میبَره .
اما هیچ مُنافاتی در تیتر مقاله با شرح مقاله ندیدم ، و گویی شرح حال توسان بود تا بررسی .
emad1990
۱۸ مهر ۱۳۹۷2جفت لاستیک برای اسپورتیج=4.5 میلیون
لنت جلو=2میلیون
قیمت قطعات بدجوری رفته بالا
شاهین جان اگه مقدور بود یه مطلب راجع به قیمت قطعات بذارید
NAVID۰۰۹۸
۱۸ مهر ۱۳۹۷emad جان ، قیمت ۲ جفت لاستیک اسپورتیچ حدود ۹ میلیون تومان در میاد و با لاستیک توسان ، سانتافه ، سورنتو و راو۴ برابر هست و من لاستیک هانکوک ۲۳۵R۱۸ با فاق ۵۵ یا ۶۰ را مثال میزنم .
اما واقعا قیمت قطعات خودروها ، بخصوص مصرفیهایی به مانند لنت و…. بسیار سَرسام آور شده و این روزها بیشتر قطعات فِیک در بازار یافت میشوند با قیمتهای بسیار کمتر از اصلی و در آینده باید منظر عیوب عجیب و قریب باشیم در خودروهای خارجی و داخلی
emad1990
۱۸ مهر ۱۳۹۷اشتباه تایپی بود نوید. درست میگی ۲جفت ۹میلیون
ADAK
۱۹ مهر ۱۳۹۷نیسان قشقایی مدلی کاربردی بوده اما ضرورتاً به آن اندازه که انتظار دارید قابلاعتماد نیست ؟!!؟
بخدا پناه می برم …
parsa
۲۷ مهر ۱۳۹۷توسان یه اتاق قدیم داشت که شش سیلندر هم بود هنوزم تا مدل 2010 میشه پیدا کرد بعد از اون2011 یه اتاق دیگه زد 4 سیلندر2400 تا 2015 که یه اواخر 2015 یه فیس لیفت کوچولو انجام داد و بهش میگفتن فیس سانتافه ای و بعد که فیسش به کلی عوض شد و مدل 2016 و 17 با ظاهر جدید و موتور ضعیف 2000 اومد که فکر کنم میشه سه نسل!!!!