سوناتا چند ماهی است که وارد نسل جدید خود شده و البته ظاهر جنجالی آن انتقادات فراوانی را به همراه داشته است؛ اما همهچیز یک خودرو به طراحی آن مربوط نمیشود. ما اخیراً توانستهایم نسخه هیبریدی این سدان کرهای را بررسی کنیم. قوای محرکه هیبریدی سوناتا باعث شده وضعیت کلی خودرو بهبود یابد. آنچه از نظر خواهید گذراند تجربه بررسی تخصصی این خودروست. با ما همراه باشید.
- طراحی (امتیاز ۷ از ۱۰)
در نگاه اول و دوم و سوم، هیوندای سوناتا هیبرید شبیه گربهماهی بوده و جلوپنجره بزرگ آن کاملاً آمادهی بلعیدن غذاست؛ اما جدای از این موارد ما واقعاً ظاهر این خودرو را دوست داریم. مدل هیبریدی از همان سپر جلوی مدل پایه استفاده کرده و در کل ظاهر منسجمتری را ایجاد کرده است.
همچنین مدل لیمیتد بهصورت استاندارد با پانل خورشیدی بزرگ در سقف عرضه میشود که طبق ادعای هیوندای باعث میشود در هر روز حدود ۳ کیلومتر به برد الکتریکی خودرو اضافه شود. این امر قابلدستیابی به نظر میرسد زیرا اگر خودرو را به مدت ۲ ساعت زیر نور خورشید پارک کنید سقف خورشیدی میتواند ۲۵ درصد باتری را شارژ کند. برای افرادی که پارکینگ سرپوشیده ندارند این یک ویژگی خوب بوده اما احتمالاً ارزش استهلاک کابین در درازمدت را نخواهد داشت.
یکی از دلایل استایل ظریف سوناتا نمای جلویی است که فاقد فاصله پانلی عجیب بین جلوپنجره و کاپوت میباشد. همهچیز سوناتا هیبرید مانند برادران استاندارد خود بوده که از جمله آنها میتوان به پروفایل کلی فست بک مانند، تریم LED و کروم غیرعادی و… اشاره کرد.
کابین نیز متمایز بوده و یک صفحهنمایش ایستاده، انتخابگر دنده دکمهای و فرمان مشابه نمونههای موجود در هواپیماها در آن دیده میشوند. مدل حاضر در تست از پشت آمپرهای ۱۲.۳ اینچی سود برده بود. کیفیت کابین عالی نیست و پلاستیکهای سخت در نقاطی همچون بخش بالایی دربها و کنسول مرکزی دیده میشوند. شاید کیفیت کابین سوناتا در سطح متوسط این کلاس باشد اما طراحی آن خوب است.
- راحتی (امتیاز ۷ از ۱۰)
یک سواری طولانی در روز یکشنبه باعث شد حس خوبی از سوناتا هیبرید در جادههای باز را به دست آوریم. صدای باد و جاده به خوبی سرکوب شده و سیستم صوتی Bose کار خود را به خوبی انجام میدهد. سواری خودرو در جادههای ناهموار احساسبرانگیز بوده که یکی از دلایل آن رینگهای ۱۷ اینچی است.
در بخش جلو فضای کافی برای راننده و سرنشین وجود داشته و مونروف پانورامیک حتی بهصورت سفارشی در این مدل عرضه نمیشود و این موضوع باعث شده فضای سر بهبود یابد. صندلیهای گرم و سرد شونده نیز برای افراد بزرگسال عالی بوده و در کل عملکرد خوبی دارند.
اگرچه ابعاد بدنه سوناتا هیبرید مشابه دیگر خودروهای این کلاس است اما بخش عقب کابین کمی تنگ حس میشود. اگرچه صندلی عقب این خودرو فضای خوبی دارد اما هوندا آکورد کابین جادارتری را ارائه میکند.
- تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۹ از ۱۰)
هیوندای تلاشی جدی برای تمایز محصولات خود از نظر تکنولوژیکی انجام میدهد. لیست بلندبالای ایمنی فعال سوناتا هیبرید شامل مواردی همچون کروز کنترل تطبیقی، دستیار رانندگی در بزرگراه و… میباشد.
صفحهنمایش مرکزی ۱۰.۳ اینچی با پشت آمپرهای یاد شده باعث میشوند برخی عملکردها را بتوان با کمترین حواسپرتی کنترل کرد. اپل کارپلی و اندروید اتو هم بهصورت استاندارد وجود دارند. نسخه لیمیتد این خودرو بهصورت استاندارد از شارژ بیسیم گوشی هوشمند سود برده ولی سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو بهصورت انحصاری در این تریم دیده میشوند. عملکرد این سیستم صوتی واقعاً تحسینبرانگیز است.
- پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۷ از ۱۰)
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری و واحد الکتریکی و باتری ۱.۶ کیلووات ساعتی سوناتا هیبرید قدرت ۱۹۲ اسبی ارائه میکنند که خیلی قابلتوجه نیست اما خب بیشتر از قدرت نسخههای بنزینی میباشد.
اگرچه قدرت پیشرانه سوناتا هیبرید در این کلاس خیلی قابلتوجه نیست اما وظیفه رساندن آن به چرخ های جلو بر عهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک گذاشته شده است که قدرت را بسیار لذتبخشتر از گیربکسهای CVT موجود در رقبا منتقل میکند. به همین خاطر سوناتا مشتاقتر از رقبا حس میشود و تجربه سواری هیجانانگیزتری ارائه میکند. در جادههای پر پیچ و هم این خودرو حس خوبی را به راننده منتقل خواهد کرد.
درحالیکه بسیاری از خودروها لذت رانندگی را با شتاب گیری سریع ارائه میکنند سوناتا هیبرید با مصرف سوخت اقتصادی چنین چیزی را میسر میسازد. البته برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی شده، سوناتا نیازمند رانندهای مسن نیست و مصرف سوخت اقتصادی خود را بهصورت نرمال به نمایش میگذارد. ترمزهای احیا شونده نیز عملکرد راحتی دارند.
- ایمنی (امتیاز ۹ از ۱۰)
ایمنی فعال جزو ویژگیهای استاندارد سدان های میان سایز امروزی است و بنابراین جای تعجبی ندارد که سوناتا هیبرید بهصورت استاندارد با ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر، پایش نقاط کور و کروز کنترل تطبیقی عرضه شود. تریم لیمیتد تست شده همچنین به چراغهای جلوی LED مجهز بوده و توانسته امتیازات عالی را در تستهای تصادف به دست آورد.
- مصرف سوخت (امتیاز ۶ از ۱۰)
از آنجایی که اکثر رقبا برای کاهش حداکثری مصرف سوخت از گیربکس CVT استفاده میکنند بنابراین سورپرایز شدیم که دیدیم سوناتا هیبرید به همان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وفادار بوده و البته مصرف سوخت خوبی را بر جای گذاشته است. مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی این خودروی کرهای به ترتیب برابر با ۵.۲/۴.۶/۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.
باید به این نکته اشاره کرد که سوناتا هیبرید لیمیتد مصرف سوخت بزرگراهی بهتری نسبت به رقبا با تجهیزات مشابه داشته و افرادی که به مصرف سوخت پایین اهمیت زیادی میدهند میتوانند سوناتا هیبرید بلو با مصرف سوخت بهتر را بخرند.
- قیمتگذاری (امتیاز ۶ از ۱۰)
با قیمت پایه ۳۵۳۰۰ دلاری، هیوندای سوناتا هیبرید لیمیتد ضرورتاً ارزان نیست. این خودرو لیست تجهیزات پر و پیمانی داشته و مصرف سوخت آن نیز خوب است. هیوندای معمولاً آپشن های زیادی را عرضه نمیکند و تنها هزینههای تحویل بوده که قیمت را به ۳۶۲۷۵ دلار رسانده است.
سوناتا در مقایسه با هوندا آکورد تورینگ و فورد فیوژن تیتانیوم قیمتی رقابتی دارد. کمری XLE هیبرید قیمت پایه ارزانتری داشته ولی در صورت وجود تجهیزات مشابه گرانتر خواهد بود. برخی از رقبا کابین جادارتر و شاید پیشرانه قویتری داشته باشند؛ اما هیوندای با گارانتی طولانی خود میدرخشد. برای بسیاری از افراد، سوناتا هیبرید ۲۰۲۰ میتواند یک خودروی روزمره عالی باشد.
- قضاوت نهایی (امتیاز ۷.۳ از ۱۰)
آخرین باری که هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ را راندیم تحت تأثیر طراحی متمایز و تجهیزات ایمنی و رفاهی سخاوتمندانه آن قرار گرفتیم. ما مشتاق بودیم ببینیم آیا نسخه هیبریدی این خودرو نیز عملکرد مشابهی دارد یا خیر و به همین خاطر یک هفته آن را تست کردیم.
خودروی حاضر در تست از رنگ بدنه خاکستری و کابین مشکی سود برده و پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو جای خود را به نسخه ۴ سیلندر ۲ لیتری و باتری ۱.۶ کیلووات ساعتی و واحدی الکتریکی داده است؛ و شاید جای تعجبی نباشد که هیوندای تجربه رانندگی لذت بخشی را ارائه میکند.
مشخصات هیوندای سوناتا هیبرید لیمیتد
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری بنزینی/الکتریکی
- قدرت: 192 اسب بخار
- گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 5.۲/۴.۶/۵ لیتر در هر صد کیلومتر
- قیمت پایه: 35300 دلار
- قیمت مدل تست شده: 36275 دلار
Enzo
۱۰ تیر ۱۳۹۹تو نگاه هزارمین هم با طراحیش ارتباط نمیگیرم . سلیقه ها متفاوته شاید خیلیها خوششون بیاد
مهدی موتورز
۱۰ تیر ۱۳۹۹ببخشید میدانید چگونه در مسابقه طراحی پولستار شرکت کنم
new reventon
۱۰ تیر ۱۳۹۹تو گوگل سرچ کن
مثلا
how can i send my design to polestar for polestar design math
حالا من انگلیسیم خوب نیست:|
مهدی موتورز
۱۰ تیر ۱۳۹۹??
آرمان
۱۰ تیر ۱۳۹۹https://www.polestar.com/us/2020-design-contest-form
این لینکشه باید عکس رو اپلود کنی و بقیش هم باید اطلاعات خودت رو پر کنی
مهدی موتورز
۱۱ تیر ۱۳۹۹قربونت ?
زیزیگولو
۱۰ تیر ۱۳۹۹دوستای من! عزیزای من! دلبندای من! زیاد بحث نکنین که هیوندای خوبه یا بد چون چه از این ماشین خوشتون بیاد و چه بدتون بیاد فعلاً که واردات خودرو به کشور ممنوعه و همه ما فقط میتونیم عکساش رو ببینیم پس بهتره زیاد خودمون رو اذیت نکنیم!!
NAVID۰۰۹۸
۱۱ تیر ۱۳۹۹دوستان ،چند سال پیش دنبال یه کتابی میگشتم در مورد بیزینس .
پیداش نکردم ولی نکه به نکته در اینترنت تحقیق کردم و به یه جمع بندی رسیدم :
راز موفقیت برای فروشنده یک محصول حتی اگر بدترین کالا هم باشه در برابر رقبا ، ۱- تبلیغ فراوان ، ۲- بزرگنمایی و تعریف فراوانه .
تنها به جزء ایمنی بالا در محصولات هیوندای که موافقش هستم ، با هیچکدوم از تعریفهای اغراقآمیز و دروغینش موافق نیستم که قشنگ مشخصه هیوندای استاد به راه انداختن پروپاگاندا در دنیای تبلیغات رسانهایه که دقیقاً نکتههای منفی خودروهاش را به صورت مثبت ، بزرگ جلوه میده که باور پذیر باشه .
تا حالا بلوف آبادانی به گوشتون خورده ، هیوندای همون جریان بلوف آبادانیس تو رسانهها (( البته خاکِ پایِ بچههای گل و خونگرم آبادان هم هستیم )) .
قیافه این نسل جدید سوناتا انگار ویروس کروناست ، بعد اینجا یه جور تعریف کرده ، فکر کردم بنز S هستش .
خداروشکر واردات ماشینو بستن ، و اگر نه باید قیافشو تحمل میکردیم تو خیابونا ، به همون قیافه پژو پراید تیبا راضی شدیم? .
جواد خطر
۱۱ تیر ۱۳۹۹داش خُوشَم میات کَم نِمیاری خخخخخخخخخخخخ
amg 63
۱۰ تیر ۱۳۹۹برای اینکه فقط از قاب گوشیت دیدش که ارتباط نمیگیری !.
مهدی موتورز
۱۰ تیر ۱۳۹۹دقت کردید هیچکس به atv تسلا دقت نکرد؟
مزدا
۱۰ تیر ۱۳۹۹پس چرا با بقیه خودروها ک از همین قاب گوشی میبینیم چرا ارتباط برقرار میکنیم!؟
ایمان جباری
۱۰ تیر ۱۳۹۹به نظر خودم کیا در بحث طراحی از هیوندای بهتر عمل کرده
آرمان
۱۰ تیر ۱۳۹۹کیا تو طراحی از هیوندای خیلی جلوتره مخصوصا توی تلوراید و اپتیما و k500
آرمان
۱۰ تیر ۱۳۹۹k900 منظورم بود ببخشید
مجید
۱۰ تیر ۱۳۹۹به نظر من خیلی زشته
حسین وی
۱۰ تیر ۱۳۹۹از جلو که به ماشین نگاه میکنم
پی به زشتی بینهایتش میبرم
سینا BMW
۱۰ تیر ۱۳۹۹یکم چراغ ها رو عادی تر درست میکردن ، میشد یه ماشین خوب و زیبا ولی الان خیلی زشته
رامتین
۱۰ تیر ۱۳۹۹از نظر خودرویی بیشک گزینه خوبیه سوناتا و تو این چند نسل مطمعنا پیشرفت کرده. من خودم النترا2015 دارم و خودروهای کره ای را دوست دارم و بنظرم توازن خوبی از نظر طراحی و عملکرد دارند. نکته ای که هست با بزرگ شدن ابعاد یک خودرو، سیستم تعلیق و مسائل دیگه باید پیشرفت کنه که در خودروهای اولیه هیوندا این موضوع کمتر در نظر گرفته میشد. مثلا سوناتا YF زودتر از ماشینهای ژاپنی به صدا میوفته اما در کل رضایت آورند.
NAVID۰۰۹۸
۱۱ تیر ۱۳۹۹رامین عزیز
خداوکیلی خودت الان خندت نگرفت از حرفت
مثلاً کدوم مدل کمری از ۱۰۰هزار کیلومتر تا بالای یک میلیون کیلومتر که تاکسی فرودگاه هستند ، کابینشون به صدا افتاده ، تویوتا کریسیدا ۳۰ سال پیش هم هنوز به صدا نیوفتاده چه برسه کمری که اکثریت اگر پشت فرمانش هم ننشستید ، حداقل سوارش که شدید !!!
چند سال پیش سوناتا yf مدل 2011 با ۴۰ هزار کارکرد میخواستم بخرم به قیمت ۱۰۶ میلیون ، ماشین خونگی تک برگ سند بود و صاحبش آشنا بود از نگهداری و وسواس بودنش معروف بود پیش همه و من هم عاشق ظاهر سوناتا شده بودم گفتم بذار بخریم یه مدت سوار شیم ببینیم چیه این همه تو ایران عاشقش شدن ، اما همین که نشستم پشتش فرمونش شروع به حرکت کردم ، فهمیدم ماشین به قیافه نیست که خداشاهده تو چندتا سوناتا دیگه نشستم و فهمیدم کلاً به جز سوناتا nf که واقعاً از هر نظر عالی بود ، بقیه سوناتاها تراکتورترین سواری را بین وارداتیها دارند حتی از چینیها هم سواریشون آشغالتره .
خداوکیلی چطور سواری نرم و روان تویوتا کمری را با بُنجلی مثل سوناتا اون هم تازه yf مقایسه میکنید و میگین زودتر از ماشینهای ژاپنی به صدا میوفته (( yf سر تا پاش سروصدا میده انگار از خط مقدم جنگ برگشته )) .
سوناتا yf در خشک بودن ، کوبش و کیفیت متریال فوقعلاده پائین ، بدترین ماشین هیوندای بود و به واسطه آپشن و ظاهر اغراقآمیزش تو ایران ترکوند از فروش بالا (( معروف به cls کرهای )) ، البته قیمت ارزانترش نسبت به رقبا هم دلیلی بود برای فروش بالاش .
هر وقت نشستید پشت یه ماشین ژاپنی و کرهای و تجربه صاحبداری محصولات این دو شرکت را داشتید ، بعد بیاین نظر بدین که این خوبه یا بده یا فلان و بیسار .
به نظر من با چسبوندن نام سوناتا ، ارزش نام کمری هم پائین آوردین ، اینو آمریکائیها خوب میفهمند که در بازار آزادشون ، عاشق ژاپنیها و بخصوص کمری هستند که تا سالها و قبل از حکمرانی راو۴ ، کمری پرفروشترین ماشین غیر آمریکایی در آمریکا بود .
حالا یکی
۱۰ تیر ۱۳۹۹مثل سیبی که با علیرضا خمسه نصف کرده باشن???
جواد خطر
۱۰ تیر ۱۳۹۹بِ نَظَرِ من کِ خیلی خوبِ
MjM
۱۱ تیر ۱۳۹۹امتیاز طراحی 7 از 10؟؟!!
3 هم زیادیشه!
Hadi
۱۱ تیر ۱۳۹۹تلاش هیوندای قابل احترامه و سوناتا هیبرید واقعا ماشین بدی نیست…
ولی اگه یه روز بخوام تو یه کهکشان دوری ماشین هیبرید بخرم قطعاً اکورد و کمری رو ترجیح خواهم داد…
روزبه
۱۱ تیر ۱۳۹۹زشتی این ماشین که الان عکسشو میبینین یه بخشیش برمیگرده به رنگ ضایع و زاقارتی که داره یه بخشیشم برمیگرده به اینکه با تریم پایه بدنه اومده بازار . توی تریم پایه خیلی از ماشین ها زشت و غیر قابل تحمل میشن . حتی سدان های لوکسی مثل اتاقای مختللف بنز و بی ام و …