اولین خودروی پلاگین هیوندای یک پروژه نازپرورده و یا یک تجربهی محدود نیست. این خودرو یک نسخهی تکاملی از سوناتای هیبریدی است که محدودهی حرکتی تعجبآور ۹۶۵ کیلومتری را ارائه میکند.
درحالیکه سوناتا پلاگین هیبرید هنوز هم بر پایهی نسخهی معمولی این سدان بنا شده و از صفر تا صد همانند خودروهایی چون ولت و پریوس ساخته نشده، اما این خودروساز کرهای تلاش دارد تا نمونهای پاک را عرضه کند.
بزرگترین و مهمترین تغییر در کابین دکمهای است که اولویتبندی سیستم پلاگین را برای صرفهجویی در مصرف سوخت تغییر میدهد. حالت هیبرید از بنزین و باتری استفاده میکند درحالیکه حالت EV اولویت را به استفاده از پیشرانهی الکتریکی میدهد و تا قبل از به کار افتادن پیشرانهی احتراق داخلی، تنها این واحد کار میکند. حالت سوم از پیشرانهی احتراق داخلی همانند یک ژنراتور و به منظور شارژ باتری استفاده میکند و میتواند با نگهداشتن دکمهی HEV فعال شود. علاوه بر حالتهای رانندگی مختلف، یک انتخابگر حالت سواری نیز وجود دارد که پاسخهای خودرو و فرمان آن را مشخص میسازد.
برخلاف سوناتای هیبریدی معمولی، حالت اسپورت وجود ندارد. البته مشکلی نیست زیرا نسخهی پلاگین قدرتمندتر از مدل هیبریدی نرمال احساس میشود. این خودرو در مجموع توان تولید ۲۰۲ اسب بخار قدرت را دارد که ۹ واحد بیشتر از نسخهی هیبریدی است اما واحدهای الکتریکی نسخهی پلاگین هیبرید پیشرفتهتر هستند. مجموعهی باتری پلیمری لیتیومی خودرو ۵ برابر بزرگتر از برادر هیبریدی هستند و پیشرانهی الکتریکی ۳۲ درصد قدرتمندتر نیز هست. بر لاف دیگر خودروهای دوستدار سوخت، این خودرو در هنگام فشار سرزنده احساس میشود.
واحد احتراق داخلی جفت شده به این پیشرانهی الکتریکی یک پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری است که ۱۵۴ اسب بخار نیرو تولید میکند. برخلاف دیگر خودروهای هیبریدی که از گیربکسهای CVT یا تک سرعته استفاده میکنند، هیوندای از گیربکسی ۶ سرعته استفاده میکند که نرم است و تمایل زیادی به دندههای بالاتر دارد.
سواری خودرو نرم و سریع است و حالت EV بسیار پاسخگو است مخصوصاً وقتی بدانید که وزن خودرو ۱۷۲۳ کیلوگرم است. اگرچه که وزن دشمن راندمان و کارایی است اما سوناتا پلاگین در حالت هیبرید به مصرف سوخت ۵.۸۸ لیتری دست مییابد. خودرو در حالت تمام الکتریکی تنها ۴۴ کیلومتر را میتواند بپیماید اما در حالت هیبریدی و استفاده از هر دو پیشرانه این محدوده به ۹۶۵ کیلومتر افزایش مییابد. دینامیک سواری خودرو خاص سگمنت سدان های میدسایز است که به معنی سواری آسان و بیدردسر است. این خودرو به تیزی مزدا ۶ نیست و در مباحث هندلینگ و راحتی به طرف تویوتا کمری تمایل نشان میدهد.
همانند برادر هیبریدی، این خودرو نیز نرم و سریع است. انتقال از حالتهای بنزینی-الکتریکی به الکتریکی خالص و بالعکس به سختی قابل درک است. باتری بزرگتر و پیشرانهی الکتریکی قدرتمندتر به این معنی است که خودرو در سرعتهای بالاتر در فواصل طولانیتری میایستد.
در بحث استفاده و بهکارگیری سیستم پلاگین هیبرید چند سؤال پیش میآید. ما هرگز شارژر سطح ۲ را که در خانه نصب شده بود را نیاز نداشتیم و باتری در هنگام شارژ شبانگاهی بهطور کامل پر شده بود. صبح روز بعد، خودرو بدون استفاده از پیشرانهی احتراق داخلی و تنها با حالت الکتریکی به دفتر هدایت شد. در مجموع، در حالات مختلف ما به مصرف سوخت ۳.۹ لیتر در هر صد کیلومتر دست یافتیم.
به جای سرعتسنج، سوناتا پلاگین هیبرید یک نشانگر رانندگی دارد که اگر در حالت غیراقتصادی رانندگی کنید شما را آگاه میسازد. اگر در یک حد آستانهی معین رانندگی کنید، خودرو در حالت EV کار میکند و محدودهی حرکتی بهطور معقولی افزایش مییابد. در کل این سیستم بسیار کمککننده بوده و از شما یک رانندهی دوستدار محیطزیست میسازد.
هیوندای سوناتا پلاگین یک ویژگی کشنده دارد و آن محدودهی حرکتی ۹۶۵ کیلومتری است. این ویژگی سوناتا را در بخش متمایزی نسبت به دیگر خودروهای هیبریدی و سبز قرار میدهد. این خودرو هنوز به برخی بازارها محدود شده است هرچند که تخفیفهای خوبی را پیشنهاد میدهند. ساکنان ایالات کالیفرنیا، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، نیویورک، ورمونت و… میتوانند از تخفیف ۴۵۰۰ دلاری استفاده کنند که باعث کاهش قیمت خودرو می شود.
نقاط قوت: محدودهی حرکتی ۹۶۵ کیلومتری، زمان شارژ دوبارهی کوتاه، پاسخگوتر از نسخهی هیبریدی عادی
نقاط ضعف: فضای بار محدود
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری جفت شده به واحد الکتریکی، توان مجموع ۲۰۲ اسب بخار
گیربکس: ۶ سرعته ی اتوماتیک
قیمت: آغاز از ۳۵۴۳۵ دلار
منبع: autoguide
احسان(احسان سابق)
۳۰ تیر ۱۳۹۵مهندسی فوق العاده ای داره. واقعا این شرکت عالیه
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ تیر ۱۳۹۵قیمتش 35435 دلار میشه 124022500 تومن
قدرت 202 اسب بخار هم به نظرم خوبه
مجید. بهترین یا هیچ.
۳۰ تیر ۱۳۹۵وارد بشه حداقل 200 تومن رو شاخشه.
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ تیر ۱۳۹۵بیشتر از 200 تومن میشه با این تعرفه های گمرکی ما
رامتین
۳۰ تیر ۱۳۹۵وقتی کمری هیبرید جدید با 205 اسب مدل 2017 وارد بازار شده و میشه همین الان با قیمت 195 میلیون از ایرتویا خریداری کرد و از همه مهمتر ساخت خود ژاپن هم هست، چه دلیلی داره به این فکر کنی که هیوندا چی هست اصلا، و چه قیمتی داره….
Madjid
۳۱ تیر ۱۳۹۵رامتین
حتما دلیلی داره که بعضی ها فکر میکنن دیگه….. خودشون بهتر از شما میدونن.
omid
۱۷ مرداد ۱۳۹۵تعرفه خودروهای هیبریدی فقط 4 درصده. واسه همینه که کمری هیبرید ارزونتر از مدل معمولیش درومده. این مدل هم اگه بیاد میتونه زیر 130 قیمت بخوره.
제네시스
۳۰ تیر ۱۳۹۵من سوناتا مدل بنزینی را خیلی دوست دارم تو چین و امریکا فروش بالایی داره در واقع پرفروشترن مدل هیوندای میباشد، یه چیز دیگه ای هم میخوام بیان کنم در مورد Galaxy s7 با وجود اینکه این اسمارت فون شش ماه پس از ایفون6 معرفی و روانه بازار جهانی شد، فروش این غول کره ای تو خود امریکا و خیلی از بازارهای دیگه پیشی گرفته
یه کشوری بدون هیچ منابع طبیعی با هدف. گذاری سرمایه گذاری و جذب ارگانهای داخلی و خارجی و با توسعه شرکتهایی همچون سامسونگ الجی هیوندای کیا جنسیس امروز زبان زد خاص عام شده، واقا بهشون تبریک میگم:)
احمد باقری
۳۰ تیر ۱۳۹۵در همه زمینه ها داره تلاش می کنه و هیچ زمینه ای رو خالی نمیذاره.
شایان
۳۰ تیر ۱۳۹۵عاشقتم کررررره،افرین به هیوندای.
Hj
۳۰ تیر ۱۳۹۵رانا هیبرید رو با این مقایسه کنید لطفا!!
Fgf
۲۴ بهمن ۱۳۹۵این ماشین داخل ایران plug in نیست و شارژ برقیش هم با انرژی ترمز و سرعت بالای 80 هست