در این قسمت از بررسی خودروهای اروندی، به سراغ هیوندای ولستر میرویم. هاچبکی محبوب از دیار چشمبادامیهای کرهای. کشوری که صنعت خودروسازی خود را همزمان با ایرانخودروی خودمان آغاز کرد و اکنون پس از گذشت کمتر از چهل سال، در دنیای رقابتی خودروسازی، برای خود جا بازکرده و مشتریان خود را دارد.
کمتر کسی یا بهتر بگوییم کمتر جوانی است که ولستر را نشناسد. خودرویی که پس از طراحی و ساخت، جسارت و بلندپروازی مهندسین هیوندای را به همگان ثابت کرد.
مشتریان اصلی هیوندای ولستر، همانطور که از ظاهر اسپرتش پیداست، جوانانی هستند که با بودجهای کمتر از قیمت هاچبکهای آلمانی، به دنبال خودرویی جذاب هستند. باید بگوییم این شرکت به هدفش رسید! ولستر واقعاً خوب از آب درآمد!
نمای بیرونی هیوندای ولستر
با نگاهی گذرا به نمای خودرو تفاوتی آشکار بین طرفین آن به چشم میخورد و آن هم عدم تقارن است! سمت راننده یک درب و طرف مقابل دو درب وجود دارد. همچنین درب سمت راننده کشیدهتر است و ستون خودرو عقبتر قرار دارد. این عدم تقارن برای بهنوبه خود عجیب مینماید و ممکن است به مزاج برخی خوش نیاید ولی نمیتوان این را انکار کرد که درب عقب واقعاً کارآمد است. تصور کنید با دوستان خود، خودروی کوپهای دو درب سوارید و هر بار برای سوار یا پیاده شدن سرنشینان عقب، شاگرد مجبور باشد از خودرو پیاده شده و اهرم را بکشد و صندلی را خم و راست کند! تجربهاش را داشتهام! واقعاً کلافه کننده است!
در قسمت پیشین، جلوپنجرهٔ بزرگ چندضلعی که خطمشی تولیدات هیوندای است، با فرم قرارگیری چراغهای بزرگ آن که گرافیک داخلی زیبایی دارند، بهخوبی هماهنگ است.
دو ورودی هوایی که در کاپوت خودرو دیده میشود (صرفاً جنبه تزئینی دارند) به همراه خطوط تیز و شکستهٔ بدنه، المانهایی هستند که هدف بر عضلانی نشان دادن خودرو دارند.
در نمای پسین میتوان شیب نسبتاً زیاد سقف را بهخوبی مشاهده کرد. چراغها با انحنای بدنه متناسباند و گرافیک جذابی دارند. خروجی اگزوز دوگانهٔ متصلبههم که در وسط سپر تعبیه شدهاند نیز از شاخصههای تفاوت طراحی این هاچبک زیباست. رینگهای ۱۷ اینچی بزرگ به نظر میرسند و در وسط هر پره، نواری باریک بارنگی متناسب با بدنه دیده میشود. ارتفاع یا به عبارتی فاق لاستیکها همانند دیگر خودروهای اسپرت چهره، کوتاه است. این امر گرچه سبب زیبایی ظاهری میشود، اما کوبش خودرو را بالا میبرد. خصوصاً برای سرنشینان عقب که میتوانند تکتک پستی بلندیهای آسفالت با کیفیت شهر را با تمام وجود احساس کنند! ولی از انصاف دور نشویم، خودروی اسپرت هر کارش که کنند همین است! نمیتوان راحتی رانندگی در یک سدان هم قیمت را در آنها یافت. گرچه برخی این امر برایشان در رانندگی اسپرت خوشایند است.
نمای درونی هیوندای ولستر
پس از باز کردن درب عقب با دستگیرهای که معلوم نیست در کجا واقع شده! وارد خودرو میشویم. در هیوندای ولستر نیز مانند هر کوپهٔ دیگری به فضای صندلی راننده و شاگرد اهمیت زیادی داده شده و درصورتیکه دو نفر در خودرو باشند، اصلاً کمبود فضایی احساس نمیشود.
طراحی داخلی واقعاً زیباست و ازآنجاکه خودروی مورد بررسی ما سفارش خلیجفارس است، با انبوهی از امکانات مواجه میشویم. سقف پاناروما حس خوبی به سرنشینان القا میکند. خصوصاً در ولستر سرنشینان عقب با پاناروما احساس محبوس بودن در فضایی تنگ و تاریک را کمتر خواهند داشت! همینجا پیشنهاد میکنم اگر قصد خرید ولستر را دارید به این آپشن نگاهی ویژه داشته باشید!
صندلیهای جلو بزرگ و جادار اند و پوشش چرمی جلوه زیبایی به کابین میدهد. جنس مواد بکار رفته در داشبورد نیز به نظر با کیفیت میرسند. نمایشگر ۷ اینچی امکانات خوبی را فراهم میکند. کیفیت سیستم صوتی نیز مطلوب است و ضعفی در آن مشاهده نمیشود.
ویژگیهای فنی هیوندای ولستر
برخی این مقوله را چنین توجیه میکنند که اصولاً هدف از طراحی و ساخت ولستر، صرفاً هاچبکی درونشهریست که ظاهر اسپورتی دارد و نباید از آن انتظار قدرتی چشمگیر را داشت. چراکه در کلاس خودروهای درونشهری کوچک، کمهزینه و کممصرف بودن بیشتر مِلاک است تا شتابگیری و سرعت بالا.
بههرحال پیشرانه ۱.۶ لیتری آن توانایی تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتون بر متر گشتاور را دارد. مصرف آن نیز ۸.۱ و ۵.۳ لیتر در صد کیلومتر به ترتیب در شهر و جاده گزارش شده که با میانگین مصرف ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر، ولستر را میتوان خودرویی کممصرف دانست
سخن آخر
اگر قصد خرید ولستر را دارید، پیش از هر چیز نیاز خود را از خودروی انتخابی مشخص کنید. اگر به دنبال خودرویی برای مصارف شهری و مصرف سوخت پایین هستید، امکانات رفاهی و ظاهر را اولویت میدانید و صدالبته فضای سرنشینان عقب برای شما از اهمیت کمتری برخوردار است، ولستر میتواند یکی از بهترین انتخابها باشد.
ولستر بازار خرید و فروش مناسبی دارد و هنگام فروش با افت قیمت شدید مواجه نخواهید شد. مطمئناً بهاندازه یک سدان خانوادگی یا کراس اوور شهری خواهان ندارد، ولی بین خودروهای کوپه که متأسفانه در کشور ما متقاضی کمتری دارند، هیوندای ولستر مشتری خود را دارد و فروش آن راحتتر است
قطعات مصرفی بهراحتی در بازار پیدا میشوند و قیمت معقولی دارند. اگر از خودرو بهدرستی نگهداری شود و به سرویسهای دورهای آن اهمیت بدهید، تا چندین سال شاهد مشکلات فنی آن نخواهید بود.
در کل با توجه به صحبتهای مالک این ولستر مسی رنگِ ۲۰۱۵ با ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد، از محاسن خودرو میتوان ظاهر زیبا، امکانات بالای کابین ازجمله سیستم مالتی مدیای کارآمد و سقف شیشهای، گیربکس هوشمند، مصرف سوخت پایین، قیمت بسیار مناسب در منطقه آزاد و بازار مناسب را برشمرد
و در آخر نیز واجب دانستیم تشکری ویژه از مالک خودرو آقای سروش زیبایی و عکاس همیشگی ما، آقای سروش مسیحی پور به عمل آوریم.
نظر شما راجع به این هاچبک محبوب چیست؟
نویسنده: حسین قنبری
نویدی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶هاچبک محبوب؟!!
مجتبی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶آره برای کسایی که اسباب بازی دوست دارن خیلی محبوب هستش.
بى نام
۱۱ اسفند ۱۳۹۶ممنون از زحمتتون ولى بهتر بود عکس ها در روز گرفته میشد تا اینقدر تاریک نباشن.
علی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶خودروی جایگزین : سراتو کوپ
یا اگه منطقه ازاد باشم : مزدا MX-5
حسین
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ولوستر توربو اونجا نیس؟
بهنام
۱۱ اسفند ۱۳۹۶چرا هست ، ولی چون سفارش خلیج توربو موجود نیست تعداد نمونه های توربو خیلی کم تره
مجتبی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶شما که زحمت میکشید لطفا خودروهای خاص که در مناطق آزاد هستن ولی پلاک ملی نمیشن یا به صورت محدود پلاک شدن رو بررسی کنید این که پلاک ملیش هست.
نکته دیگه این که لطفا عکسارو در روز بگیرید که خوب معلوم باشه.
بازم ممنون بابت وقتی که گذاشتید و این بررسی رو انجام دادید.
حسین قنبری
۱۱ اسفند ۱۳۹۶دوست عزیز، سلام
متأسفانه در این بررسی هماهنگی به خوبی صورت نگرفت و مجبور به عکاسی در شب شدیم. کاملاً حق با شماست و بابت نور کم تصاویر پوزش میطلبیم
بررسی این مورد خودرو هایی که فرمودید هم در اولویت کار قرار خواهد گرفت.
با تشکر از انتقاد شما
مجتبی
۱۱ اسفند ۱۳۹۶ممنون از اینکه به نظرها توجه میکنید و انتقاد پذیرید.
امیدوارم موفق باشید.
نوید جهرمی
۱۸ اسفند ۱۳۹۶اتفاقا عالی شده. اهواز شبش قشنگه. مخصوصا لب کارون :)
Hossein.gh
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ماشین خوبیه.ولی هیچوقت خوشم نیومد ازش،ولی نسل جدیدش عالیه.
چه جالب منم حسین قنبری ام?
رامین
۱۰ اسفند ۱۳۹۶جالبه بدونیم این ماشین در منطقه آزاد انزلی نیز وجود داره و باید عرض کنم برخلاف موضوع عنوان شده خریداران بسیار کمی داشته و با کم مصرف بودن سوخت از هزینه بالای نگهداری خصوصا کمبود قطعات رنج می بره و متاسفانه بازار دست دوم خوبی هم نداره.
مهدی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶من اهواز زندگی میکنم تو سطح شهر که یادم نمیاد نمونه پلاک ملی این ماشین رو دیده باشم با وجود قیمت پایین تو نمونه پلاک اروند هم باز تعداد زیادی تو شهر نیست و اصولا مشتریهاش دیگه ترجیه میدن سمت این ماشین نرن چون واقعا ماشین بی خاصیتی هست
Mohamad
۱۰ اسفند ۱۳۹۶داداش “ترجیح”
بهنام
۱۱ اسفند ۱۳۹۶والا منم اهوازم برعکس شما خیلی ولستر میبینم ?
رامین
۱۰ اسفند ۱۳۹۶اتفاقا این ماشین در منطقه آزاد انزلی وجود داره و بر خلاف اون چه آورده شده از هزینه بالای نگهداری و کمبود قطعات رنج می بره و بازار دست دوم خوبی هم ندارد!
net
۱۰ اسفند ۱۳۹۶عکسها در شب گرفته شده خوب مشخص نیست
SS
۱۱ اسفند ۱۳۹۶تنها خاصیتی که این ماشین داره جلب توجه دیگران هست
اون هم برای کسی که ماشین باز نباشه
وگرنه یه ماشین سه در غیرکاربردی با شتاب 10 ثانیه ای و قیمت فضایی هیچ جذابیتی نداره
در منطقه آزاد هم ترجیح میدم بیشتر پول بدم و یه گلف بیسیک بگیرم (اگرچه حتی پولو هم از این بهتر هست)
مسعود
۱۱ اسفند ۱۳۹۶زنده باد خوزستان
زنده باد اهواز
امیدوارم یه روزی همه ی مردم ایران بتونن با هر بودجه ای که دارن هر ماشینی که میخان سوار شن مثل خوزستانی ها
tangoo
۱۲ اسفند ۱۳۹۶تو ترکیه الان یه نوعی از اجاره ی اتومبیل راه افتاده که میتونی با مثلا دو میلیون تومن یه اتومبیل رو به مدت یک ماه اجاره کنی
انواع و اقسام بنز و بی ام و به وفور پیدا میشه
خیلی از این ادمای معروف این اینستا و فیسبوک میان ترکیه مثلا مازراتی اجاره میکنن با پونصد هزار تومن بعدم لایو میزارن
ramiiin
۱۲ اسفند ۱۳۹۶داداش میزاشتی یه ۲ ۳ سال دیگه بررسی ش میکردی.
محمد
۲ مرداد ۱۳۹۷تشکراز سایت پدال
مقاله خوب و مفیدی بود . بنظرم خیلی در سطح بالتری نسبت به سایت خودرو بانک نوشته بود .
تجربه چند ساله ی شخصی ولسترماشین خیلی خوبیه .
محمد
۲ مرداد ۱۳۹۷تست خوبی بود با عکسای خوب
متاسفانه افرادی مثل مجتبی که میگن اسباب بازی. یا مهدی و.. این قبیل افراد که همه جا در فضای مجازی حضور دارن و مشخص نیست ماشین خودشون چیه و یا دارن میاد جملات نامربوط میذارن . از شاب 10 ثانیه ای ایراد میگیره اما عاشق x22 با 20 ثانیه هست !کاش فقر فرهنگی درست بشه با توجه به جمعیت زیادایران بعیده. همین افرادن میگن ولستر موتورش بدرد نمیخوره .تو این مقاله به درستی به این موضوع پرداخت که ظاهرش انتظار زیادی درست کرده و نباید مثلا با جنسیس کوپه مقایسه بشه. در مجموع ماشین خوبیه .توصیه میشه.