به نظر نمیرسد تب شاسیبلند سواری به این زودیها فروکش کند. پس از معرفی سئات آرونا و سیتروئن C3 ایرکراس، هیوندای کُنا نیز آماده دنبال کردن قدمهای پسرعموی خود یعنی کیا استونیک است. این خودرو ظرف چند هفته آینده وارد نمایندگیهای فروش خواهد شد.
البته استفاده از لفظ پسرعمو کمی زیادهروی است زیرا کنا و استونیک از پلتفرمهای متفاوتی استفاده میکنند. هیوندای از شاسی کاملاً جدید خود بهره برده درحالیکه کیا قطعات مشترک زیادی با مدلهای ریو و i20 دارد.
کُنا یکی از بزرگترین تلاشهای هیوندای برای رقابت با خودروهایی چون نیسان جوک و رنو کپچر بوده و قطعاً نیز محصولی برجسته است. ظاهر کنا ترکیبی از خیزهای تیز، پلاستیکهای خاکستری و پانلهای پیچیده است که نظرات متفاوتی را ایجاد کرده و این امر به خاطر تلاش هیوندای در خلق تصویر و طراحی مرتبط با دینامیک رانندگی بوده است. در واقع نشانههای زیادی مبنی بر اینکه شاخصههای طراحی کنا در دیگر محصولات هیوندای بکار خواهد رفت وجود ندارد. در حقیقت کنا یک محصول سفارشی بوده و فرسنگها با دیگر محصولات کمپانی فرق دارد.
طیف پیشرانههای این خودرو کاملاً ساده بوده زیرا تنها از دو پیشرانه بنزینی T-GDi حداقل برای زمان کنونی تشکیل شده است. یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو با قدرت ۱۱۸ اسب بخار و گشتاور ۱۷۵ نیوتون متر و یک نسخه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۷۵ اسبی تشکیل دهنده گزینههای انتخابی هستند.
پیشرانه دیزلی در نظر گرفته خواهد شد هرچند این پیشرانه با قدرت احتمالی ۱۱۳ اسبی تا سال ۲۰۱۸ در دسترس نخواهد بود. کنای تمام الکتریکی نیز سال آینده از راه خواهد رسید.
گیربکس مدل ۱ لیتری از نوع ۶ سرعته دستی بوده و اگر کوچکترین رینگها (۱۶ اینچی) را انتخاب کنید آلایندگی ۱۱۷ گرمی در هر کیلومتر را شاهد خواهید بود که در صورت استفاده از رینگهای بزرگتر به ۱۲۵ گرم افزایش مییابد.
پیشرانه ۱.۶ لیتری با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک همکاری میکند. این نسخه همچنین دارای سیستم چهار چرخ محرک استاندارد و تنظیمات بهتر سیستم تعلیق در عقب (چند اتصالی بجای میله پیچشی) میباشد. آلایندگی این مدل بسیار بالا بوده (۱۵۳ گرم در هر کیلومتر) و این موضوع در مقایسه با آلایندگی رقبا بیشتر به چشم میآید. البته باید گفت دو خودروی C3 ایرکراس و سئات آرونا حدود ۳۰ اسب بخار کمتوانتر از کنا بوده و سیستم چهار چرخ محرک هم ندارند.
پیشرانه ۱.۶ لیتری تنها محدود به مدلهای فول بوده بنابراین برچسب قیمتی بالایی دارد. انتظار میرود تنها حدود ۲ درصد خریداران بریتانیایی این نسخه را انتخاب کنند.
خوشبختانه مدلهای ارزانتر نیز در دسترس هستند. در تریم S مجهز به پیشرانه ۱ لیتری شما تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع، آینههای جانبی با تنظیم برقی، چراغهای جلوی خودکار، کروز کنترل و رادیوی DAB را دریافت میکنید. این مدل قیمت ۱۶۱۹۵ پوندی داشته که چند صد پوند ارزانتر از مدل پایه سئات آرونا میباشد.
تریم بعدی کنا SE نام دارد که تجهیزات بیشتری چون سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش ۷ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی، صندلی راننده با تنظیم برقی، حسگرهای پارک و دوربین دید عقب، رینگهای ۱۷ اینچی، کروز کنترل، مه شکنها و غربیلک فرمان و اهرم تعویض دنده چرمی دارد. این مدل هم برچسب قیمتی ۱۷۴۹۵ پوندی را نشان میدهد.
نسخه پریمیوم کنا نیز احتمالاً به همراه تریم SE فروش بالایی را تجربه خواهد کرد و تجهیزات اضافه آن عبارتاند از کنترل تهویه مطبوع، ورود و استارت بدون کلید، برفپاککنهای خودکار و صفحه لمسی ۸ اینچی به همراه رینگهای ۱۸ اینچی.
پس از مدل پریمیوم به نسخه پریمیوم SE میرسیم که تجهیزات فراوانی از صندلیهای چرمی سرد و گرم شونده تا هدآپ دیسپلی، غربیلک فرمان گرم شونده و حسگرهای پارک جلو را دارد. تنها تریمی که پیشرانه ۱.۶ لیتری دارد نسخه پریمیوم GT بوده که دارای ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، چراغهای جلو و عقب کاملاً LED و صفحهنمایش بزرگتر بین پشت آمپرها میباشد.
گیربکس کنا نیز روانترین نمونه نبوده اما به اندازه لازم سریع است. البته اهرم دنده به خوبی در دست جای نمیگیرد.
شاسی برای کم فرمانی در زمان محدودیتهای واقعی تنظیم شده اگرچه که بخش جلویی حرکات مناسبی دارد مگر اینکه واقعاً بخواهید آن را به چالش بکشید. البته انجام این کار نیز سخت است زیرا فرمان که عنوان اسپورت بودن را یدک میکشد بهطور غیرمعمولی سنگین است.
کنا در پیچها کاملاً تخت باقی مانده اما سواری شکننده باعث خنثی شدن این مشخصه میشود. البته توصیه ما این است که از رینگهای ۱۷ اینچی در کنا استفاده شود مگر اینکه تمرکز زیادی روی کیفیت سواری اسپورت داشته باشید.
کنا در سرعتهای بالا کاملاً ساکت بوده و پیشرانه ۳ سیلندر نالههای کمی دارد. کابین از نفوذ صدای باد نیز مصون میباشد. کابین خودرو اگرچه مناسب بوده اما در واقع نسبت به رقبا برجسته نیست. در بخش جلو میتوان احساس راحتی داشت و ترکیب خوب متریال شامل پوششهای نرم باعث جلبتوجه میشود.
سیستم اطلاعات سرگرمی مدل فول در جای مناسبی قرار گرفته و سریعاً نیز پاسخ میدهد. کاربردی بودن کلی خودرو نیز خیلی جلبتوجه نمیکند. اگرچه ظرفیت صندوق ۳۶۱ لیتری کنا خوب است اما در برابر صندوق ۴۰۰ لیتری آرونا و ۴۱۰ لیتری C3 ایرکراس حرف چندانی برای گفتن ندارد.
همین اوضاع درباره بخش عقب کابین نیز برقرار است جایی که محصول سیتروئن انتخاب هوشمندانهتری نشان میدهد. البته کنا خودرویی بدی از این لحاظ نیست و شاید از فضای سر موجود در آن سورپرایز شوید اما افراد قدبلند در سفرهای طولانی از شما تشکر نخواهند کرد.
البته فاکتور نهایی طراحی خواهد بود و اگر ظاهر گوشهدار هیوندای را بیشتر بپسندید، شاید بهتر بتوانید تصمیم خود را بگیرید. البته قضاوت نهایی ما درباره هیوندای کنا نیز به چگونگی ارائه پیشنهادهای مالی و خرید اقساطی این خودرو بستگی دارد. باید منتظر ماند و دید که این پیشنهادها تأثیری روی ارزش به دست آورده در برابر مبلغ پرداختی خواهند داشت یا خیر.
هیوندای کنای جدید راه خود را اشتباهی نرفته اما خب محصول ویژه و مخصوصی هم نیست. رینگهای ۱۸ اینچی این خودرو برای جادههای بریتانیا کمی سفت هستند و نسخه نسبتاً مجهز حاضر در تست نیز خیلی ارزان نیست. یک تریم ارزانتر با رینگهای کوچکتر میتواند ارزش نگاه کردن را داشته باشد مخصوصاً اگر هیوندای پیشنهادهای خرید جذابی را ارائه نماید؛ اما تا زمان اعلام این پیشنهادها و با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها، هیوندای کنا در میانه جدول کلاس خود جای میگیرد.
مشخصات هیوندای کنا پریمیوم SE 1.0 T-GDi 120PS 6-spd manual
قیمت: 21195 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: 118 اسب بخار/۱۷۲ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 12 ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
علی
۵ آبان ۱۳۹۶طراحیش یه جورایی از سیتروئن الهام گرفته شده.
مخصوصا اینکه دی لایت هارو جای چراغ گذاشتن و چراغای اصلی رو تو مه شکن جادادن
سروش
۵ آبان ۱۳۹۶برتری خاصی نسبت به رقباش نداره.
“در واقع نشانههای زیادی مبنی بر اینکه شاخصههای طراحی کنا در دیگر محصولات هیوندای بکار خواهد رفت وجود ندارد.”
اتفاقا زبان طراحی جدید هیوندای به احتمال زیاد به همین شکله.
spy shotهای سانتافه 2019:
http://www.motorauthority.com/news/1072181_2019-hyundai-santa-fe-spy-shots#image=100610663
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶طراحیش عامهپسند نیست اما به نظرم خوب شده، نسبت به جوک منطقیتره؛ من دوسش دارم، به ظاهرش ۸ از ۱۰ میدم، به مجموعه فنیش ۶ از ۱۰.
Landscape
۵ آبان ۱۳۹۶کنا میتونه کاندیدای زشت ترین خودرو سال باشه
دیری نیست که باید چشممون از دیدنش تو خیابونای ایران فیض ببره
محسن
۵ آبان ۱۳۹۶دقیقاً.
واقعاً زشت و بدترکیبه. از اون پلاستیک های روی گلگیرها که ماشینو زشت و ارزون قیمت کردن بگیر تا طرح عجیب چراغ های بالا و پایین عقب که آدم یه لحظه فکر میکنه نمای پشت دو ماشینو با هم ترکیب کردن و فتوشاپه!
Kamran cooper
۵ آبان ۱۳۹۶من که ازش خوشم اومد.طراحیش کمی افراطیه زمان میخواد تا بهش عادت کنیم ولی زیباست
مهران
۵ آبان ۱۳۹۶نه خیلی بده نه خیلی خوبه به نظرم بیشتر واسه خانم ها مناسبه
Pooya
۵ آبان ۱۳۹۶سلام ? علیکم کلا از کراس اوور ها خوشم نمیاد و هاچ بک ها رو بهشون ترجیح میدم. با تشکر حدافظ. ?
فرامرز
۵ آبان ۱۳۹۶همه از طراحیش گفتن ولی من بیشتر قیمتش نظرم رو جلب کرد. به نظرم با این قیمت اگه نخواهیم کراس اور بخریم انتخاب های عالی مثل مزدا 6 داریم
حمیدرضا
۵ آبان ۱۳۹۶هر کس یه سلیقه ای داره ولی من سیتروئن رو به این ترجیح میدم هرچند که کلا این کلاس از کراس اور ها رو دوست ندارم و کلا سواری سدان رو ترجیح میدم
احمد
۶ آبان ۱۳۹۶موتور ضعیف طراحی خارجی شبیه سیتروئن طراحی داخلی خوبی داره انصافا قیمت بالا خوب نیست مخصوصا اینکه خود هیوندا در طراحی صاحب سبک رفته از سیتروئن کپی کرده اینم یه حرکت منفی از هیوندا
me84
۶ آبان ۱۳۹۶.
با این تعاریفی که ازش شد، اصلا خوشم نیومد. طراحیشم که اصلا با سلیقه من جور نیست.
کیوان
۶ آبان ۱۳۹۶با این قیمت در ایران ۲۰۰میلیون میشه اگه میخاد با جوک و کپچر رقابت کنه خیلی گرونتره من خوشم نیامد
M3csl
۶ آبان ۱۳۹۶هیوندایی پاکستانی،،یا جوجه اردک زشت.
این ززززلم. ززززیمبوها چیه بهش پینه کردن!!!؟؟
مثل قدیما ک سر زانوهامون عکس سوباسا میچسبوندیم…
ahmad
۶ آبان ۱۳۹۶بزرگترین ضعفش حجم خیلی زیاد پلاستیک بکار رفته در اونه.
واقعا این حجم از پلاستیک به زیباییش لطمه زیادی زده (آدم احساس میکنه با اسباب بازی طرفه!)
نوید جهرمی
۶ آبان ۱۳۹۶جیپ رنگید یه چیز دیگس.