هیوندای i30 N در اولین تلاش کرهایها کمی گرد و خاک به پا کرد. اولین هاچبک داغ و کامل این خودروساز با سرعت قابلتوجه، هندلینگ تیز و ارزش قابلتوجه خود نسبت به مبلغ پرداختی توجهات زیادی را به خود جلب کرد. هر فردی که به تواناییهای آلبرت بیرمن مدیر اسبق ب ام و M شک دارد باید نگاهی به سوابق خود بیندازد. بیرمن که مدیر بخش N هیوندای است یک خودروی دیفرانسیل جلوی قابلتوجه را تولید کرده است.
هیوندای معمولاً زودتر از سایر برندها خودروهایش را بهروز میکند و بنابراین از دیدن اینکه i30 N تغییراتی را تجربه کرده سورپرایز نشدهایم. مورد دیگر اینکه بخش اعظم تغییرات این خودرو قبلاً در i30 N فست بک دیده شدهاند. نسخه فست بک سال پیش به این خانواده افزوده شده است.
اما بهروزرسانی هیوندای برای این هاچبک هنوز هم قابلتوجه است زیرا یکی از بزرگترین انتقادات درباره i30 N به سواری سفت آن مربوط میشد.
هستهی اصلی این خودروی کرهای آشنا به نظر میرسد. مدل پرفورمنس حاضر در تست ما از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۷۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۷۸ نیوتون متری سود میبرد. یک گیربکس ۶ سرعته نیز همکار این پیشرانه بوده و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۱ ثانیهای میشوند که اگرچه سنگ محک کلاس هاچبک های اسپورت نیست اما قطعاً عدد قابلاحترامی محسوب میشود.
کابین خودرو کاربردی و هوشمند طراحی شده اما محیط برجستهای نیست؛ اما خب از جمله موارد مثبت کابین میتوان به صندلیهای اسپورتی اشاره کرد که حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند. البته حس میکنیم موقعیت راننده میتوانست بهتر از اینها باشد.
دامپرهای تطبیقی i30 N 2020 تغییری نکرده و همچنان در تغییر وضعیت رانندگی خودرو با توجه به حالتهای مختلف انتخابی نقش دارند.
برخی تغییرات در سیستم تعلیق انجام شده هرچند نباید این تغییرات را اساسی دانست. در بخش جلو زاویه بوشهای جناغی کاهش یافته و میزان بازی فنرها نیز ۵ درصد کمتر شده است. میلههای ضد لغزش نیز اندکی نازکتر هستند.
در بخش عقب کمبر کمتری نسبت به قبل وجود داشته و هیوندای محلهای اتصال گیربکس و دیفرانسیل را تقویت کرده است. سیستم کنترل پایداری هم از نو برنامه ریزی شده است. در کل خودرو میتواند رفتار متفاوت خود را به ما نشان دهد.
ما اینجا با یک دگرگونی اساسی روبرو نیستیم اما i30 N کمی تواناتر از قبل حس میشود. موضوع عجیب اینکه سفت تر شدن برخی بخشهای خودرو باعث شده هماهنگی خوبی با جادههای ناهموار داشته باشد. در واقع i30 N توانایی بهتری در زمان عبور از پیچها پیدا کرده و راننده میتواند اندکی با پدال گاز بازی کرده و لحظات هیجانانگیزی داشته باشد.
ولی در نظر داشته باشید که ویژگیهای کلیدی خودرو تغییر نکردهاند. فرمان خودرو همچنان مستقیم باقی مانده و سنگینی معقولی دارد. همچنین سیستم هماهنگی با دور پیشرانه نیز وجود دارد. فاصله خوب پدالها و گیربکس با تعویضهای دستی نیز شما را تشویق میکنند تا خودتان عنان خودرو را به دست بگیرید. صدای پیشرانه هم تقریباً به روش طبیعی تقویت شده و به کابین راه پیدا میکند و ما غرشهای آن را دوست داریم.
دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی هم باعث بهبود کشش خودرو در پیچهای تند میشود. اگر شما بهصورت حرفهای وارد پیچ شوید i30 N عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت. البته سواری خودرو هنوز هم سفت بوده و این را در هنگام عبور از دستاندازها متوجه خواهید شد.
بهروزرسانیهای هیوندای برای i30 N 2020 باعث شدهاند خودرویی که قبلاً جزو گزینههای موردعلاقه در کلاس هاچبک های اسپورت بوده لذتبخشتر جلوه کند. i30 N به فکر ناراحت کردن سیویک تایپ R نیست اما گزینهای سریع، هیجانانگیز و کاربردی است. این ویژگیها با قیمتی معقول در دسترس خریداران است.
مشخصات هیوندای i30 N پرفورمنس
- قیمت: 29495 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 271 اسب بخار/۳۷۸ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 6.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
مهدی
۸ خرداد ۱۳۹۹یکی از هاچبک های بسیار عالی
♤Angus_812♤
۸ خرداد ۱۳۹۹Golf r،مگان،۳۰۸ رو به این ترجیح میدم
با این قیمت اونا خیلی بهتر هستن
جواد خطر
۸ خرداد ۱۳۹۹ظاهرش که خوبه
کیان
۸ خرداد ۱۳۹۹لایک: فولکس واگن گلف جی تی آی ۲۰۲۰ با قیمت ۳۰,۰۰۰ پوند
دیسلایک: هیوندای آی ۳۰ کره ای یا قیمت ۲۹۴۹۵ پوند
محمد
۸ خرداد ۱۳۹۹خیلی ماشینه محبوبی نیست
صرفه اقتصادیم نداره
Ferrari Fxx K Evo
۸ خرداد ۱۳۹۹۳۰ هزار پوند برای این چسونه ؟
.
۸ خرداد ۱۳۹۹تو تست carwow از ۳۰۸ و مگان و سئات لئون بالاتر ایستاد پس از روی تعصب و چشم بسته نگید اونا بهترن توی همون رقابت فقط سیویک تایپ آر رو نتونست شکست بده نسبت به قیمتش واقعا میرزه
احمدرضا
۸ خرداد ۱۳۹۹انقد ماشین تازه ندیدم دیگه نمیتونم درباره ماشینا نظر بدم:/
سینا BMW
۸ خرداد ۱۳۹۹ظاهرش نسبت به بقیه هیوندای ها بهتره
مهدی
۹ خرداد ۱۳۹۹البته که خیلی از محصولات جدید این برند ما از نزدیک ندیدیم ولی در کل سلیقه ملت با این سبک خودرو نزدیک تره اما ور اب اینطوری نیست مثلا یکی از پر فروش ترین محصولات فیات ۵۰۰ هستش که به نظر خیلی از ماها فوق العاده بد ترکیبه ولی اون ور خیلی از این سبک طراحی فانتزی دوس دارن