هیوندای الانترا که در کشور کره جنوبی با نام آوانته شناخته میشود و چند سالی نیز مهمان جادههای کشورمان بوده جزو شناختهشدهترین محصولات این برند است. ۳۰ سال از معرفی این سدان کامپکت به جهانیان میگذرد. طی این مدت هیوندای دست به بهبود طراحی محصولات خود زده و دیگر خبری از آن طراحیهای پیش پا افتاده نیست و حتی در برخی موارد محصولاتی با طراحی جذاب و با ابهت نیز دیده شدهاند.
با همدیگر نگاهی خواهیم داشت به تکامل طراحی هیوندای الانترا طی ۳ دههای که از معرفی آن میگذرد. با ما همراه باشید.
- نسل اول (سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵)
اولین نسل الانترا در اکتبر ۱۹۹۰ و با کد داخلی J1 معرفی شد. نیروبخش این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری طراحی شده توسط میتسوبیشی بود. اولین نسل الانترا با سدان های کامپکت آن زمان یعنی فورد سیرا و اوپل وکترا رقابت میکرد.
- نسل دوم (سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰)
دومین نسل الانترا J2 از پیشرانه ساخت هیوندای استفاده میکرد و در مارس ۱۹۹۵ معرفی شد. تا ماه سپتامبر اولین نمونههای الانترا وارد بازارهای اروپایی شد و پس از آن نیز این خودرو در آمریکای شمالی عرضه شد.
نسل دوم الانترا استایل جعبهای نسل اول را کنار گذاشته و از رویههای طراحی دهه ۹۰ میلادی سود برده برد.
- نسل سوم (سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶)
سومین نسل الانترا با کد XD شناخته میشد و در کشور ما نیز با نام آوانته مونتاژ و عرضه گشت. با شروع هزاره سوم الانترا وارد میدان شد و اولین نسل الانترا بود که در کارخانههای گوناگون این برند در سراسر جهان تولید شد. الانترا در آمریکا فقط با پیشرانه ۲ لیتری بنزینی ارائه شد.
- نسل چهارم (سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰)
الانترای کاملاً دگرگون شده در سال ۲۰۰۶ و با کد HD در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد. هیوندای از استایل این خودرو به عنوان “بطری کک” نام برد خودرویی که انحنادار از نسل پیشین بود. الانترا نسل چهارم اولین خودروی تاریخ خود بود که نسخه هیبریدی ملایم آن در کره جنوبی عرضه شد.
- نسل پنجم (سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵)
الانترای نسل پنجم با کد MD در کره جنوبی و UD در آمریکا شناخته شده و بهطور قابلتوجهی بزرگتر از نسخههای پیشین این سدان کامپکت بود. این خودرو سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه لسآنجلس معرفی شد.
سدان الانترا UD در سال ۲۰۱۲ عنوان خودروی سال آمریکای شمالی را به دست آورد و توانست فورد فوکوس و فولکسواگن پاسات را شکست دهد.
- نسل ششم (سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰)
با کنار گذاشتن زبان طراحی مجسمه سیال، ششمین نسل الانترا AD ظاهری محافظهکارتر نسبت به نسل پیشین پیدا کرد. هیوندای همچنین شروع به استفاده از جلوپنجره بزرگ خود در این خودرو و سایر محصولاتش کرد.
- نسل هفتم (سال ۲۰۲۰ تاکنون)
نسل فعلی هیوندای الانترا با کد CN7 در ماه مارس ۲۰۲۰ معرفی شد. با وجود زبان طراحی جدید، الانترا تیزتر از هر زمان دیگری بوده و طبیعتاً پیشرفتهترین نسل این خودرو نیز محسوب میشود. برخی ویژگیهای این خودرو از برادر بزرگتر یعنی سوناتا گرفته شدهاند.
الانترای نسل هفتم به عنوان مدل سال ۲۰۲۱ در آمریکا فروخته خواهد شد. نسخه اسپورت الانترا N نیز در راه است.
Abbas.Lambo
۱۹ مهر ۱۳۹۹این که شد ۳۰ سال!!!
از ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰
Hadi
۱۹ مهر ۱۳۹۹بهترینش نسل ۱,۳,۵,۶ بودن…
حسن
۱۹ مهر ۱۳۹۹نسل پنجمش از همه شکیلتر و متناسبتر بود.
Aria
۱۹ مهر ۱۳۹۹درسته دیگه ۳۰ سال
Abbas.Lambo
۱۹ مهر ۱۳۹۹اولش نوشته بودن ۲۰ سال و ۲ دهه
ممد ژانگولر
۱۹ مهر ۱۳۹۹خداییش اخرین مدلش خیلی خوب شده
هیجان تو طراحیش حس میکنی ?
جمشید
۱۹ مهر ۱۳۹۹آقای احمد زاده از معرفی اولین نسل تا الان میشه 30 سال
Mehdi
۱۹ مهر ۱۳۹۹یکی دو هفته ای میشه نسل جدید یا فیس لیفت نداده الانترا. حوصلم سر رف
MAF
۱۹ مهر ۱۳۹۹ببین دوست عزیز خودتم داری میبینی که بین هر نسلش 5سال اختلافه
محمد
۱۹ مهر ۱۳۹۹پیشرفتو ببین چقدر سریع بوده .سال ۱۹۹۰ از موتور میتسوبیشی شروع کرد و خودرو هم بسیار کم کیفیت بود سال ۲۰۱۲ با پشت سر گذاشتن گلف خودری سال آمریکا شد. هالا میتسوبیشی کجاست؟
مهدی
۱۹ مهر ۱۳۹۹اوانته های تو ایرلن خیلی خوش فرم و با دوام هستن مدل ۲۰۱۵ هم بسیار زیباس و قابل تحسین
بهراد
۱۹ مهر ۱۳۹۹تاریخچه سراتو رو هم بزارین
رامتین
۱۹ مهر ۱۳۹۹واقعا خودروی خوبیه، البته نه بخاطر اینکه خودم دارم:) ولی خداییش نسل پنجمش از همه جذابتره. گیربکس در کل راضی کننده هست. شتاب خصوصا در دور بالا خوبه. عایق بندی مناسبه، فقط اگر بجای موتور 1.8 لیتری mpi که 150 اسب هست، موتور 2 لیتری gdi که 177 اسب داشت عرضه میشد واقعا محشر میشد. این موضوع حتی در نسل ششم هم رعایت نشد و مدلهای mpi دو لیتری وارد کشور شد. کلا … ندارند مدیران آسان موتور.
سورنا
۲۰ مهر ۱۳۹۹نسل پنجش از همه خوشگلتر بود
یاس ی
۲۰ مهر ۱۳۹۹هنوز هم تعدادی از النتراهای نسل 2 دارن توی چابهار مسافرکشی میکنن. ماشین بسیار نرمی بود ولی من به شخصه عاشق نسل پنجم و ششم بودم. نسخه های فول نسل پنجم از نظر من به سوناتا ارجحیت داشت. کوچکتر بود ولی اگه فول آپشن میگرفتی کلی امکانات بهت میداد با قیمت مناسب. یادمه چابهار یکسال کارکردش بین 60 تا 70 قیمت داشت بیرون هم زیر 100 تومان بود.
ADAK
۲۰ مهر ۱۳۹۹پیشرفتش را می ستایم…
soren
۱۹ اسفند ۱۴۰۲سه نسل آخر خیلی خوب بود
مهرشاد
۱۹ اسفند ۱۴۰۲سه نسل آخر خیلی خوب بود
مهرشاد
۱۹ اسفند ۱۴۰۲سه نسل آخر خیلی خوبن