جیفاکتور: وقتی در سال ۲۰۰۷ و درنمایشگاه نیویورک، هیوندای از جنسیس سدان بعنوان یک خودروی مفهومی پرده برداری نمود، رسما اعلام کرد که تا سال آینده تکانی به بازار سدانهای میان سایز اسپورت خواهد داد و یکی از مدیران ارشد این کمپانی در نطقی جنجالی اظهار داشت که ما خودرویی با سواری رولزرویس فانتوم، کیفیت لکسس LS اما با قیمت کرایسلر ۳۰۰ ساخته ایم!
خیلی ها این گفته را جدی نگرفتند و برخی آنرا به چالش کشیدن بزرگان معنی کردند اما این همان رقابتی بود که کره ایها چند سال قبل با برندهای LG و Samsung راه انداخته بودند و پسلرزهشان همه جا را فرا گرفته بود.
ابعاد بدنه و ظاهر جنسیس با بکار گیری ۸ رنگ در بدنه و ۳ نوع رنگ بندی داخلی و ۳ طرح رینگ، قطعات کرم، چراغ های زنون هماهنگ شونده با زاویه فرمان در جلو و LED در عقب در یک نگاه گرچه جذاب به نظر نمیرسد ولی آنرا یک سر و گردن از برادران خود بالاتر معرفی مینماید.
پس از قرار گرفتن بر روی صندلی ها، راحتی آن شما را خشنود میسازد ولی عمق آن برای محافظت از بدن شما کافی به نظر نمیرسد.
شاید بتوان تنها ضعف طراحی داخلی آن را در نورپردازی داشبورد و طراحی ضعیف صفحه کیلومتر شمار برآورد کرد و باید دید که دوام این قطعات چگونه خواهد بود چرا که در نمونه مورد آزمون که در شرایط خوبی هم نگهداری نشده بود تنها با کار کرد ۱۵ هزار کیلومتر شاهد شلشدن چرم صندلیها بودیم که به طور مثال این پدیده در رقبای آلمانی حداقل تا ۵۰ هزار کیلومتر قابل رویت نیست.
در کل به دلیل ابعاد بدنه فضاسازی ها بسیار خوب صورت پذیرفته و در همه جا شما با فضای بزرگ و راحت روبرو هستید که نمیتوان از نظر فیزیک بدنی برای آن محدودیت در نظر گرفت و در یک کلام باید نمره قبولی آن هم با رتبه بالا به ارگونومی و کیفیت داخلی آن داد.
نوبت حرکت فرا می رسد و سیستم Keyless به شما کمک میکند تا با فشردن پدال ترمز و لمس کلید استارت-استاپ خودرو را روشن نمایید. با درنظر گرفتن شیشه های عایق صوتی که تنها ۳ دسیبل صدای اضافی را به داخل خودرو تحمیل مینمایند، جنسیس سدان در همه شرایط بسیار آرام و ساکت است.
ولی در این سکوت موتوری آرمیده که با ۳۷۷۸ سی سی حجم و 290Hp توان در 6200rpm و 365Nm گشتاور در دور پایین 4500rpm میتواند یک جثه ۱۷۰۰ کیلوگرمی را با ۴ سرنشین ۸۰ کیلویی ظرف مدت ۸.۷ ثانیه (در حال استاندارد ۶.۲ ثانیه) از مرز ۱۰۰ کیلومتر برساعت عبور دهد.
این پیشرانه V6 همیشه قدرت موتور را در هر دور موتوری در اختیار شما قرار میدهد و با فشردن پدال گاز طوفان براه می اندازد و دقیقا حس می کنید که تمام نیرو، شما را از عقب به جلو هل داده و با کوچکترین لمس پدال گاز، دماغ خودرو مثل اسبی که زین شده و آماده دویدن است از زمین بلند می شود.
اما آیا همه چیز یک خودور فقط در موتور آن خلاصه می شود؟! جعبه دنده هم ساخته و پرداخته شرکت Aisin ژاپن بوده که ۵۱% سهام آن متعلق به کمپانی TOYOTA میباشد، که از نوع ۶ دنده خودکار با قابلیت تعویض دستی است. البته در مدلهای ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری ساخت گیربکس به عهده کمپانی ZF سپرده شده است.
این گیربکس، کاملا بینقص عمل کرده و بیدرنگ تمام نیروی تولیدی را به چرخ های عقب منتقل میسازد به طوریکه در کنار تعویض نرم دندهها، عکس العمل و شتاب گیری بالای آن به طوری حس میشود که انگار چرخها مستقیم به موتور کوپل شده اند!
سیستم تعلیق بادی خودرو که عملکرد آن توسط کلیدی (که در قسمت میانی کنسول و کنار دنده قرار دارد) کنترل میشود، میتواند در حالات اسپرت و یا راحت قرار گیرد، که کلا در کنترل خودرو زیاد کارآمد نیست به طوریکه یا کاملا نرم و بدون کنترل بوده و یا خشک و عصبی است. در حقیقت سیستم تعلیق جنسیس به قول معروف یا این سمت پشت بام است یا سمت دیگر و نخواهید توانست از آن انتظار یک رفتار میانهرو را داشته باشید!
اگر سیستم تعلیق را در حالت نرم یا نرمال فعال سازید، فنربندی در نرمترین حالت ممکن قرار میگیرد. اگرچه هیچ تنشی از جاده به بدن شما وارد نمیگردد و شما را از درک کیفیت سطح مسیر به دور میسازد، اما حرکت های ناخواسته زیادی را نیز به بدن تحمیل میکند که به وجود آمدن حالتی شبیه به دریازدگی و حرکت روی امواج دریا، که به علت حرکتهای گهوارهایی رخ خواهد داد را تجربه میکنید!
ولی اگر حواستان باشد و کلید اسپرت را زده باشید، در این حالت سیستم تعلیق به شدت خشک شده و از لذت رانندگی نرم کاسته و به لذت یک رانندگی اسپورت میافزاید و با کاهش ارتفاع خودرو و خشک شدن، تاثیر بسیار مثبتی بر فرمان پذیری آن میگذارد و با توجه تقسیم وزن ۵۳ جلو و ۴۷ عقب به هیچ وجه خودرو دچار آشفتگی نشده و در سرپیچها آنچنان به زمین چسبیده و باثبات می شود که توقع چنین پایداری شما را متعجب خواهد کرد.
سیستم ترمز با وجود دیسکهای ۱۲.۶ اینچی خنک شونده در جلو و ۱۲.۴ اینچی عقب و استفاده از تک پیستون برای هر چرخ، چندان متناسب با این توان و وزن نیست. البته در کنار این سیستم ترمز از نظر ایمنی، مجموعه کاملی از ABS , BAS, EBD, ESP و TCS و ۸ عدد کیسه هوا و کسب ۵ ستاره از سازمان NHTSA در تست تصادفات با کسب بالاترین رتبه در این کلاس توانسته دوش به دوش E کلاس بتازد.
جنسیس سدان اگرچه در نمای دور شما را به یاد چراغ و جلوپنجره و خطوط مرسدسبنز Sکلاس می اندازد و سیستم صوتی آن با مارک Lexicon تنها بروی رولزرویس یافت میشود! اما با تمامی این اوصاف انتخاب این خودرو برای ما ایرانیها که از قدیم الایام پول بالای برندهای آلمانی را خوب میدهیم کمی سخت است اما زمان ثابت خواهد کرد که جنسیس سدان پرچمدار قدم گذاشتن هیوندای به دنیای سدانهای میان سایز اسپورت و لوکس است و اگر همه چیز آنطور که هیوندای انتظار دارد پیش برود یک لکسس دیگر در راه است!
………………………………………………………………………………………….
# متن فوق چکیده ای است از مقاله « گرگی در لباس میش! » ؛ به نویسندگی « مسیح فرزانه » و « علی رزوان » ؛ چاپ شده در سیصد و سی و چهارمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.
پویا
۱۱ اسفند ۱۳۹۰صحت همه این تبلیغات در سایت ها را وقتی می فهمید که این ماشین ها را سوار می شوید و می فهمید همه این چیزایی که رو سایت ها خوندید همه جو سازی هستند .
من به مدت یک ماه این ماشین را داشتم
ماشین خوبی هستش ولی این دکمه اسپورتش واقعا سره کاریه
به علت دیفرانسیل عقب بودن و شتاب زیادش خیلی وقتها عقب ماشین فرار می کنه و اونقدر ها هم که اینجا گفته رو زمین نمی چسبه ! :)
khashayar
۱۲ اسفند ۱۳۹۰رفیق اولا میخای بگی تو هم جنسیس داشتی
دوما من نمایندگی فروشش دارم بهترین خودرو تو هیوندا است.
كيارش
۲۳ خرداد ۱۳۹۱مرد مومن برو این حرفا رو جایی بگو که از خودت پایین تر باشن
نه اینجا که همه ماشین شناسن
البت بلا نسبت شما…
سامان
۱۳ اسفند ۱۳۹۰اگر واقعبین باشید همه ماشین هاى کره اى بدون استثنا ظاهر گول زننده اى دارند یعنى ظاهرشون خوبه ولى در حقیقت از کیفیت و استحکام خوبى برخوردار نیستند.
براى همین رضایت مشتریهاى هیوندا و کیا کمتر از دیگر خودروسازان میباشد.
عطا
۲۴ فروردین ۱۳۹۱کاملا با این دوسنمون موافقم. خودروهای کره ای چون از نظر دانش فنی خودرو و مهندسی اون هنوز خیلی با رقبای ژاپنی و آلمانی فاصله دارند سعی می کنند این خلا رو در تجهیزات و قیافه ماشین جبران کنند.
خودتون فکر کنید مثلا تجهیزات تویوتا آریون خیلی کمتر از هیوندای سوناتای 2007 است اما از برند و گیر بکس لکسوس بهره می بره. و دوام و کارکرد بی عیب و نقص خودروهای ژاپنی بر کسی پوشیده نیست. کدوم یک از ماشینهای تویوتا یا همندا به زیبایی ماشینهای کیا و هیوندای هستند که مشتری رو اغوا و به عبارتی گول بزنند؟؟؟؟
من دوستی داشتم که هیوندای جنسیس داشت. فرمان ماشین اون در سرعتهای بالای 120 قفل می کرد و بسیار خطرناک بود. به هر تعمیرگاه و نمایندگی هم برده بودش که یا سر در نیاورده بودند یا نتونسته بودند درستش کنند. آخرش ماشینو زیر قیمت فروخت و یک لکسس RX 350 خرید و خیلی هم ازش راضیه.
از وقتی لکسوس سوار میشه میگه ماشینهای کره ای در مقابل ژاپنی فقط اسباب بازی هستند که من خودم کاملا تاییدش می کنم.
گول قیافه های هیوندای و کیا رو نخورین. اگه قصد خرید ماشینی مدل بالا و ت این رنج رو دارین یا ژاپنی بخرین یا آلمانی یه عمر خودتونو از رفتن به تعمیرگاه و اعصاب خورد کنی نجات بدین و از دوام و کیفیت بالای قطعات فنی و ظاهری اون لذت ببرید.
قصد من فقط راهنمایی بود و فکر نکنین که قصد توهین به صنعت خودرو سازی کره رو داشتم.
موفق باشید.
ali
۱۳ خرداد ۱۳۹۱حرف شما کاملا درست است با تشکر از نظرتون من متقاعد کردین که لکسوس بخرم
امیر
۹ فروردین ۱۳۹۳نه تنها از ژاپن چیزی کم نداره بلکه روند رو به رشد و پیشرفت کمپانی کیا هر روز بیشتر میشه مطمئن باش بزودی از تمام رقبا جلو میزنن هر جفت کمپانیهای کیا و هیوندای و جا داره بگم تویوتا فقط پول برندشو میگیره درست مثل دنیای موبایل که اپل 5 هیچی نداره ولی از گلکسی نوت 3 گرونتره و این خنده داره
Kasra
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴Shoma biya apple 5 ro ye mashin ba motore 1600 farz kon (manzuram cpu 2 haste i she) bad note 3 ro ye mashine 4200 6silAndr farz kon (4haste i )
Hala age un mashin 1600 az hich nazar az 4200 kam nayare na to shetab na to qodrat… Be nazaret kudum daqiq tar o behtar mohandesi shode? Apple pule tarahi daqiq va mohandesi ham az nazare sakht afzari va narm afzari ro migire…
وحید
۱ فروردین ۱۳۹۱درمقابل 2011 Infiniti M حرفی برای گفتن نداره.
رضا
۱۵ فروردین ۱۳۹۱این ماشین فوق العادست
M
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱این حرفا چیه از خودتون در میارید فرمونش قفل میکنه
دوستم مدل 2011 داره تا 200 تا گازش دادیم فرمونو ماشین مثل ساعت کار میکنه ماشین اینقر کم مصرف و بیصداس که نگو . بعظیها نه خودشون ماشین دیگه ای دارن این حرفا رو میزنن ماشینهای کره ای از لحاظ کیفیت هیچ فرقی با زاپن نداره
ahmad
۹ مرداد ۱۳۹۲کاملا صحیح.من خودم لکسوس دارم و همسرم جنسیس .هردو ماشین عالی هستند ولی انصافا صنعت کره از زاپن چیزی کم نداره. توصیه من اینه که فول آپشن کره ای بگیرید از ژاپن هم بهتره.
M
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱در ادامه بگم که هیوندای جنسیس سدان در امریکا یکی از پر فروشترین برندها بوده
علی
۱۸ خرداد ۱۳۹۱ماشین فقط ماشین ژاپنی فقط تویوتا و نیسان
ali
۱۹ خرداد ۱۳۹۱بعد از یک مدت چرم های صندلی و رنگ اجزای داخلی و…مشکل پیدا می کنه
آرش
۱۹ خرداد ۱۳۹۱من این یک ساله که جنسیس ندارم اصلا هم خوشم نمیاد داشته باشم
كيارش
۲۳ خرداد ۱۳۹۱این روز ها هرکس ماشین شناس باشه به سراغ محصولات هیوندای میره…
.
.
مطلب تقریباً خوبی بود فقط عکس هایی که گذاشتین برای جنسیس۲۰۱۲ !!!!!…
farzad
۲۵ مرداد ۱۳۹۱به نظر شما ix55 بهتره یا جنسیس سدان
Arash
۲۶ شهریور ۱۳۹۱هم سوارش شدم هم روندم
نسبت به قیمتش نمی ارزه…اصلا
این حرف سلیقه ای هست اما سلیقه تا حدی بین همه مشترکه:طراحی داخلی افتضاحه اما بیرونش ابهت نسبتا خوبی داره اما نه به این قیمت
اگه میخواید با این ماشین کورس بذارید کلا بیخیال بشید چون پیش همه ضایع میکنه شما رو
کیفیتش نسبت به برند های ژاپنی خیلی پایینه در مورد آلمان و آمریکا که دیگه اصلا مقایسه جایز نیست،از داشبورد بگیر تا لوازم فنی ماشین…بعد مدت کوتاهی مشکلات زیادی پیدا کرد
در کل هیوندای ماشین خوبیه اما نه تو ایران!
چون هیوندای همونقدری پول میگیره که سرویس میده واسه همین اینقدر مشهوره و فروشش بالاست اما تو ایران گمرک همه رو به خاک سیاه میشونه!
ممنون که خوندید!
m
۱۵ خرداد ۱۳۹۳این ماشین شتابش خیلی خوبه فکر کنم اشتباهی سوار یه ماشین دیگه شده باشی
علی
۳۱ شهریور ۱۳۹۱اصلا ترمزاش نسبت به وزنش قوی نیست اگر خودرو دارای 5 سرنشین باشه و در سر پایینی باشه که دیگه واویلا
مهدي
۱۲ بهمن ۱۳۹۱این ماشین حرف نداره عاشقشم
مثل رالی برات کارمیکنه
سروش
۱۵ اسفند ۱۳۹۱من پدرم جنسیس داره تا حالا ۲ بار جک عوض کرده اگر شرکتی نبود باید ۱۲ میلیونی پیاده میشد بد نیست ولی خوبم نیست.
من خودم وراکروز دارم خداییش راضی هستم فقط یه کم مصرفش بالاست وگرنه خیلی خوبه اصلا اذیت نمیکنه شتاب و سرعت و هندلین خوبی داره در حد rx350 حتی از اونم بهتره.
موفق باشید
نعیم
۳۱ فروردین ۱۳۹۲این قد از ماشین های کره ای بد نگید مگه سیلو کره ای نیست بعد از چند سال هنوز داره عالی کار میکنه ما جنسیس داریم با یه سیلو هردو عالین.حرف ندارن.
soroush
۷ مرداد ۱۳۹۲دوسش دارم مخصوصا کوپه شو!!!!!!!!!!!!!!
پوریا
۱۰ مرداد ۱۳۹۲سلام به نظر من این ماشین تو تولیدات هیوندا بهترینه از تویتا ونیسان هم می تونه بهتر باشه خیلی ماشین عالیه هست حرف نداره
REZA
۲۷ مرداد ۱۳۹۲سلام
به قول دوستمون اینقدر از ماشین های کره ای بد نگین یا اینقدر هم الکی تعریف نکنید…محصولات کره ای مثل موبایل سونی اریکسون میمونه هر سال و با امدن هر مدل جدید مدل قبلیش محو میشه درست بر عکس ماشینهای اروپایی و حتی ژاپنی.من خودم جنسیس دارم مدل 2011 از صفر هم دست خودم بوده شتابش واقعا” عالی ولی نگه داشتنش ماشین با سلام وصلواته…از بیرون طراحی با ابهتی داره و از داخل در حد ازرا شاید هم کمتر …سیستم صوتیش هم بد نیست فقط ولومش خیلی کمه.مصرفش نسبت به ازرا و خیلی های دیگه خوبه ولی در کل با توجه به بازار امروز خودرو و قیمتش نمی ارزه… ادم میتونه با 70 یا 90 پایین تر ازرا بخری البته اگر دنبال ماشین های کره ای باشی.
sali
۳۰ مهر ۱۳۹۲جنسیس بهتره یا ix55?
amir.t.
۲۰ آبان ۱۳۹۲اپشنی که این جنسیس داره به جرات قسم که بنز یا بی ام و تا 200 میلیون ندارن …
فرشاد
۲۷ آبان ۱۳۹۲أیا من جنسیس ۲۰۱۳ صفر کفرتم ترمزاش مشکل داره درستم نمیشه هیج کیم جواب کو نیست این ماشینه خو دتون بکین ! نه سابورتی ۲۵۰ ملیون به جی دادیم
mobin
۱۹ آذر ۱۳۹۲خیلی عالی بود واقعا محشر بود اصلا من بورم نمیشه یه گاز بهش میدی مثل گلولست وقتی که بهش گاز میدی اصلا از بیرون هم صدا نمیاد فقط میفهمی ماشین مثل گلوله رفت . واقعا حرف نداره!
فرشاد
۲۸ آذر ۱۳۹۲برای پشت چراغ قرمز کم نیاوردن خوبه!
پدرام
۱۲ دی ۱۳۹۲سلام به همه من سوناتا آزارا جنسیس وکمری رو امتحان کردم ولی خدایی هیچ کدوم مثل تویوتا کمری نمیشه هم از نظر سواری و نرمی هم از نظر سرو صدا واقعا تکه هیوندا بعد از یه مدت به سرو صدا میفته و روندنش لذتی نداره من ماشین قبلیم کمری 2012 بود ولی به مشکل خوردم فروختمش الان کمری 2002 دارم باور میکنید با اینکه مدل نداره ولی همون لظت سواری رو داره خیلی نرمه و کوچیکترین سرو صدایی نداره انگار با همون 2012 رانندگی میکنم ولی هیوندا اینطور نیست
حسین
۲۰ دی ۱۳۹۲سلام.جنسیس ماشین خوبیه ولی برای شرایط عادی.اگر کمی بیشتر ازش کار بکشید از هم میباشه و شرکت هم به عناوین مختلف از گارانتی طفره میره.
بهروز
۲۴ اسفند ۱۳۹۲جنسیس از نظر اپشن و قدرت موتور خودروی ایده الی است و از نظر اپشن حتی از بنزs500 هم کمتر نیست و ممکن از نظر کیفیتی و تجربه رانندگی به پای ماشین های المانی نرسه ولی ارزش قیمتی مناسب نسبت به بنز های E-Class و بی ام وه سری5 و اپشن بیشتر نسبت به هر دو باعث ترجیح دادن ان نسبت به دو خودروی مذکور است
یاسر
۹ بهمن ۱۳۹۲اخه مگه میشه ماشین خوبی نباشه چرا الکی ایراد می گیرید
m
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳خواهشا کسایی که هیوندای سوار نشدن حرف بیجا نزنن
m
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳هیوندای وکیا خیلی پیشرفت کردن وخیلی از خودرو های که تویوتا میسازه بهتره مگر تویوتا لند کروز
علی
۱۲ خرداد ۱۳۹۳بی نظیرترین محصول هیوندای جنسیس هست.دوستانی که متعصبانه صحبت می کنن خوبه سری به سایت های تخصصی خودرو در آمریکا و اروپا بزنن.این ماشین به نسبت پولی که براش میدی فوق العادس.پشت فرمونش که بشینی می فهمید من چی میگم.دست هیوندای درد نکنه.
ali
۱۸ تیر ۱۳۹۳سلام دوستان نظرهای همتون محترم من نمایشگاه خودروهای دیزلی دارم خداییش روز به روز کیفت و قدرت شرکتهای خودرو ساز های خارجی بالا میره جز ایران ولی از نظر کیفت بنز صدر خودروهاست،اگر هیجان میخواید BMW سوار شید و اگر چیزی بین این دو را میخواهید خودروهای امریکایی سوار شید اینکه دوستان میگن ماشین های کره ای خوب نیست به نظرم ایران مناسب این نوع ماشین ها نیست خودرو های ژاپنی هم که به دلیل نرمی و ظریف بودنش اصلا تو جاده های ایران جوابگو نیست