جیفاکتور: وقتی در سال ۲۰۰۷ و درنمایشگاه نیویورک، هیوندای از جنسیس سدان بعنوان یک خودروی مفهومی پرده برداری نمود، رسما اعلام کرد که تا سال آینده تکانی به بازار سدانهای میان سایز اسپورت خواهد داد و یکی از مدیران ارشد این کمپانی در نطقی جنجالی اظهار داشت که ما خودرویی با سواری رولزرویس فانتوم، کیفیت لکسس LS اما با قیمت کرایسلر ۳۰۰ ساخته ایم!
خیلی ها این گفته را جدی نگرفتند و برخی آنرا به چالش کشیدن بزرگان معنی کردند اما این همان رقابتی بود که کره ایها چند سال قبل با برندهای LG و Samsung راه انداخته بودند و پسلرزهشان همه جا را فرا گرفته بود.
ابعاد بدنه و ظاهر جنسیس با بکار گیری ۸ رنگ در بدنه و ۳ نوع رنگ بندی داخلی و ۳ طرح رینگ، قطعات کرم، چراغ های زنون هماهنگ شونده با زاویه فرمان در جلو و LED در عقب در یک نگاه گرچه جذاب به نظر نمیرسد ولی آنرا یک سر و گردن از برادران خود بالاتر معرفی مینماید.
پس از قرار گرفتن بر روی صندلی ها، راحتی آن شما را خشنود میسازد ولی عمق آن برای محافظت از بدن شما کافی به نظر نمیرسد.
شاید بتوان تنها ضعف طراحی داخلی آن را در نورپردازی داشبورد و طراحی ضعیف صفحه کیلومتر شمار برآورد کرد و باید دید که دوام این قطعات چگونه خواهد بود چرا که در نمونه مورد آزمون که در شرایط خوبی هم نگهداری نشده بود تنها با کار کرد ۱۵ هزار کیلومتر شاهد شلشدن چرم صندلیها بودیم که به طور مثال این پدیده در رقبای آلمانی حداقل تا ۵۰ هزار کیلومتر قابل رویت نیست.
در کل به دلیل ابعاد بدنه فضاسازی ها بسیار خوب صورت پذیرفته و در همه جا شما با فضای بزرگ و راحت روبرو هستید که نمیتوان از نظر فیزیک بدنی برای آن محدودیت در نظر گرفت و در یک کلام باید نمره قبولی آن هم با رتبه بالا به ارگونومی و کیفیت داخلی آن داد.
نوبت حرکت فرا می رسد و سیستم Keyless به شما کمک میکند تا با فشردن پدال ترمز و لمس کلید استارت-استاپ خودرو را روشن نمایید. با درنظر گرفتن شیشه های عایق صوتی که تنها ۳ دسیبل صدای اضافی را به داخل خودرو تحمیل مینمایند، جنسیس سدان در همه شرایط بسیار آرام و ساکت است.
ولی در این سکوت موتوری آرمیده که با ۳۷۷۸ سی سی حجم و 290Hp توان در 6200rpm و 365Nm گشتاور در دور پایین 4500rpm میتواند یک جثه ۱۷۰۰ کیلوگرمی را با ۴ سرنشین ۸۰ کیلویی ظرف مدت ۸.۷ ثانیه (در حال استاندارد ۶.۲ ثانیه) از مرز ۱۰۰ کیلومتر برساعت عبور دهد.
این پیشرانه V6 همیشه قدرت موتور را در هر دور موتوری در اختیار شما قرار میدهد و با فشردن پدال گاز طوفان براه می اندازد و دقیقا حس می کنید که تمام نیرو، شما را از عقب به جلو هل داده و با کوچکترین لمس پدال گاز، دماغ خودرو مثل اسبی که زین شده و آماده دویدن است از زمین بلند می شود.
اما آیا همه چیز یک خودور فقط در موتور آن خلاصه می شود؟! جعبه دنده هم ساخته و پرداخته شرکت Aisin ژاپن بوده که ۵۱% سهام آن متعلق به کمپانی TOYOTA میباشد، که از نوع ۶ دنده خودکار با قابلیت تعویض دستی است. البته در مدلهای ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری ساخت گیربکس به عهده کمپانی ZF سپرده شده است.
این گیربکس، کاملا بینقص عمل کرده و بیدرنگ تمام نیروی تولیدی را به چرخ های عقب منتقل میسازد به طوریکه در کنار تعویض نرم دندهها، عکس العمل و شتاب گیری بالای آن به طوری حس میشود که انگار چرخها مستقیم به موتور کوپل شده اند!
سیستم تعلیق بادی خودرو که عملکرد آن توسط کلیدی (که در قسمت میانی کنسول و کنار دنده قرار دارد) کنترل میشود، میتواند در حالات اسپرت و یا راحت قرار گیرد، که کلا در کنترل خودرو زیاد کارآمد نیست به طوریکه یا کاملا نرم و بدون کنترل بوده و یا خشک و عصبی است. در حقیقت سیستم تعلیق جنسیس به قول معروف یا این سمت پشت بام است یا سمت دیگر و نخواهید توانست از آن انتظار یک رفتار میانهرو را داشته باشید!
اگر سیستم تعلیق را در حالت نرم یا نرمال فعال سازید، فنربندی در نرمترین حالت ممکن قرار میگیرد. اگرچه هیچ تنشی از جاده به بدن شما وارد نمیگردد و شما را از درک کیفیت سطح مسیر به دور میسازد، اما حرکت های ناخواسته زیادی را نیز به بدن تحمیل میکند که به وجود آمدن حالتی شبیه به دریازدگی و حرکت روی امواج دریا، که به علت حرکتهای گهوارهایی رخ خواهد داد را تجربه میکنید!
ولی اگر حواستان باشد و کلید اسپرت را زده باشید، در این حالت سیستم تعلیق به شدت خشک شده و از لذت رانندگی نرم کاسته و به لذت یک رانندگی اسپورت میافزاید و با کاهش ارتفاع خودرو و خشک شدن، تاثیر بسیار مثبتی بر فرمان پذیری آن میگذارد و با توجه تقسیم وزن ۵۳ جلو و ۴۷ عقب به هیچ وجه خودرو دچار آشفتگی نشده و در سرپیچها آنچنان به زمین چسبیده و باثبات می شود که توقع چنین پایداری شما را متعجب خواهد کرد.
سیستم ترمز با وجود دیسکهای ۱۲.۶ اینچی خنک شونده در جلو و ۱۲.۴ اینچی عقب و استفاده از تک پیستون برای هر چرخ، چندان متناسب با این توان و وزن نیست. البته در کنار این سیستم ترمز از نظر ایمنی، مجموعه کاملی از ABS , BAS, EBD, ESP و TCS و ۸ عدد کیسه هوا و کسب ۵ ستاره از سازمان NHTSA در تست تصادفات با کسب بالاترین رتبه در این کلاس توانسته دوش به دوش E کلاس بتازد.
جنسیس سدان اگرچه در نمای دور شما را به یاد چراغ و جلوپنجره و خطوط مرسدسبنز Sکلاس می اندازد و سیستم صوتی آن با مارک Lexicon تنها بروی رولزرویس یافت میشود! اما با تمامی این اوصاف انتخاب این خودرو برای ما ایرانیها که از قدیم الایام پول بالای برندهای آلمانی را خوب میدهیم کمی سخت است اما زمان ثابت خواهد کرد که جنسیس سدان پرچمدار قدم گذاشتن هیوندای به دنیای سدانهای میان سایز اسپورت و لوکس است و اگر همه چیز آنطور که هیوندای انتظار دارد پیش برود یک لکسس دیگر در راه است!
………………………………………………………………………………………….
# متن فوق چکیده ای است از مقاله « گرگی در لباس میش! » ؛ به نویسندگی « مسیح فرزانه » و « علی رزوان » ؛ چاپ شده در سیصد و سی و چهارمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.
سید حمید رضا باب الحوائجی
۲ شهریور ۱۳۹۳متاسفانه این دیدگاه های منفی و مصرف گرایی بدون دلیل تو کشورمون به صورت سرسام آوری رو به پیشرفت هست.
اگه نظری در مورد این اتومبیل دارید لطفا به جو سازی و گسترش شایعات علیه این اتومبیل ها کمک نکنید.
– این اتومبیل خودش رو رقیب هیچ برندی نمیدونه!
اگه صرفا توقع یه هیوندای رو ازش داشته باشید ماشین خیلی خوبی هست.
این اولین سازه هیوندای تو این کلاس هست گرچه قبلا تجربه ی ساخت سنتنیال رو داشته.
با تشکر از پدال
سینا
۱۵ شهریور ۱۳۹۳جنسیس حرف نداره نامبر وان نامبر وانه
Ali
۹ مهر ۱۳۹۳سلام دوستان.من یک اپیروس دارم.2008 میخوام بفروشمش جنسیس 2010 بگیرم.به نظر شما 2010 خوبه؟اخه با پولش میشه اپتیما صفر گرفت.ولی جنسیس یه چیز دیگس.چیکار کنم
پيمان قادري
۹ آذر ۱۳۹۳من خودم میخواستم جنسیس بخرم ولی منصرم کردن
میگن کمک ماشین زود خراب میشود و خیلی خرج داره
میشه در این مورد راهنمایی کنید
الیاس قشمی
۲ بهمن ۱۳۹۳به نظر من سنتنیال حرفی برای گفتن نداره
بعدش دوست عزیز هر ماشین به اندازه خودش خرج داره درسته کمک فنر جنسیس گران هستش ولی ماشین خیلی خوب هست
Archi khan
۳۰ بهمن ۱۳۹۳به نظر من گفته ی هیوندای : “خودرویی با سواری رولزرویس فانتوم، کیفیت لکسس LS اما با قیمت کرایسلر 300 ساخته ایم”
واقعا صدق میکنه
جنسیس حرف نداره…
مسعود
۲۹ تیر ۱۳۹۴اپتیما داشتم خوشم نیومده سوناتا داشتم اصلا سواریش خوب نبود کاپوت بزرگ موتور سبک نه ترمز درست و حسابی نه کنترول خوبی هیچی خلاصه آخرش رفتم سراغ جنسیس اما دیدم خیر آپشن فراوان داره اما کنترولش تو جاده خوب نیست کمکاش منو یاد ژیان میداشت فرمانش هم که تو موجها ی جاده میخواد از دست در بره چون تنها هیدرولیکه وتکان چرخ به فرمان منتقل میشه
پارسايى
۸ تیر ۱۳۹۵سلام، میخواستم بپرسم ضبط جنسیس سدان ۲۰۱۰ آهنگ مبایلو با بلوتوثش پخش میکنه یا نه، ممنون میشم جواب بدید.
ارسلان
۲۸ آبان ۱۳۹۵ماشینی که هر سال 4 میلیون خرج کمک فنر داشته باشه . به نظره من ماشین نیست اشغاله ماشین یعنی تویوتا ماکسیما هر کی داره فقط روغن لنت هزینه میکنن
علی
۱۸ تیر ۱۳۹۶سلام
این ماشین سالی چهار ملیون خرج کمک نداره فقط در مدلهای 2009و2010 از همون اول کمک ها ش عیب داشت ویهو ماشین میخوابید که فراخوان دادند برای شرکتیها و اونا رفتند چهار تاشو مجانی عوض کردند و وارداتیها به هزینه جیب خودشون این کارو کردند و بعد از اون بقیه مدلها مشکل خاصی نداشت وکمک هاش اصلا خرابیش نزدیک صفره .خرابیهای دیگش مانند بقیه هیونداها است اما لوازمش گرونتره
محمد صدرا
۱۴ مهر ۱۳۹۶زیبا و لوکس
دانیال
۲۳ دی ۱۳۹۶بلوتوثش فقط واسه تماسه آهنگا پخشنمیکنه. باید ازaux استفاده کنید.
اکبر
۲۷ اسفند ۱۳۹۹من۲۰۱۱دارم خیلی خیلی از جنسیس سدان راضیم
مال کمکاش بادیم نیست معمولیه
خیلی هم نر وعالی خلاصه حرف نداره