دوئل تویوتا پریوس و هیوندای آیونیک

یک‌شنبه 4 تیر 1396 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
Ioniq-VS-Prius
سرانجام به قسمت پایانی دور دوم سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیدیم. رقابت‌هایی که به لطف مشارکت شما مخاطبین عزیز با جذابیت در حال برگزاری است....
تبلیغات

سرانجام به قسمت پایانی دور دوم سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیدیم. رقابت‌هایی که به لطف مشارکت شما مخاطبین عزیز با جذابیت در حال برگزاری است. همان‌طور که مطلع هستید آخرین گروه این سری رقابت‌ها به گروه خودروهای سبز شامل ماشین‌های هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی اختصاص دارد. در دوئل نخست این گروه، دو هاچ‌بک کوچک تمام الکتریکی یعنی فیات 500E و رنو Zoe به رقابت با یکدیگر پرداختند که درمجموع در هر دو نظرسنجی این رقابت تعداد 1156 رأی به ثبت رسید. Zoe توانست 839 رأی یا 72 درصد از این آراء را کسب نموده و به‌عنوان پیروز دوئل اول گروه سبز به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که 500E موفق به کسب 317 رأی شده است. در دومین دوئل این گروه اما دو خودروی هیبریدی به نام‌های تویوتا پریوس و هیوندای آیونیک به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

؟

؟

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

؟

؟

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

؟

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

؟

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

؟

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

؟

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

تویوتا پریوس

پریوس یکی از نخستین، مشهورترین و پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی دنیا است. تویوتا برای نخستین بار نسخهٔ کانسپت این ماشین را در نمایشگاه خودروی توکیو 1995 رونمایی کرد و سپس دو سال بعد نسخهٔ تولیدی آن به بازار آمد. نسل اول پریوس یک سدان کامپکت با ظاهری معمولی بود که تولیدش تا سال 2003 ادامه پیدا کرد. سپس در نمایشگاه خودروی نیویورک 2003 نسل دوم آن رونمایی گردید که تبدیل به خودرویی لیفت‌بک شده بود. از نسل دوم به بعد روند غیرمتعارف شدن پریوس (از لحاظ ظاهری) آغاز شد که هم‌اکنون در نسل فعلی یا چهارم آن به اوج خود رسیده است و پریوس کنونی استایل بسیار غیرمتعارفی دارد. نسل چهارم این ماشین در سپتامبر 2015 در لاس‌وگاس رونمایی شد. البته پریوس هم‌اکنون غیر از نسخهٔ معمولی در سه نسخهٔ دیگر هم تولید می‌شود. نسخهٔ اول پریوس پرایم نام دارد که در اصل نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی پریوس محسوب می‌شود و در برخی بازارها با نام پریوس پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌گردد. نسل اول این مدل بر اساس نسل سوم پریوس معمولی ساخته و در نمایشگاه فرانکفورت 2011 رونمایی شد. پریوس پرایم هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که از ظاهر معمول‌تر و زیباتری نسبت به پریوس معمولی برخوردار است. این در حالی است که نسل اول این مدل از لحاظ ظاهری تفاوتی با پریوس معمولی نداشت. مدل بعدی پریوس C است که یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت هیبریدی محسوب می‌شود و نهایتاً مدل آخر هم پریوس V نام دارد که یک MPV کامپکت است؛ اما در این دوئل نسخهٔ معمولی پریوس شرکت کرده است که در کشورمان هم توسط ایرتویا عرضه می‌شود. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با 95 اسب بخار قدرت است که در کنار یک موتور الکتریکی با 71 اسب بخار قدرت قرار گرفته است اما مجموع نیرویی که به چرخ‌های جلو می‌رسد 121 اسب بخار است.

هیوندای آیونیک

با فراگیر شدن خودروهای هیبریدی و الکتریکی، هیوندای نیز با مدل جدید آیونیک نخستین حضور جدی و رسمی خود در این بخش بازار را اعلام کرد که به‌طور مستقیم خودروهایی چون تویوتا پریوس را هدف قرار داده است. این خودرو اما در سه نسخهٔ مختلف هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی عرضه می‌شود تا هیوندای با یک محصول بخش خودروهای سبز را به‌طور کامل پوشش دهد. آیونیک برای اولین بار در ژانویهٔ 2016 در کرهٔ جنوبی رونمایی شد که در این مراسم فقط نسخهٔ هیبریدی آن به نمایش درآمد. سپس در نمایشگاه‌های ژنو و نیویورک 2016 هر سه نسخهٔ به نمایش درآمدند. آیونیک هم مانند پریوس یک خودروی کامپکت با استایل لیفت‌بک است اما همان‌طور که اشاره شد برخلاف رقیب ژاپنی در نسخهٔ تمام الکتریکی هم تولید می‌شود. هر سه نسخهٔ آیونیک ظاهری مشابه یکدیگر دارند و فقط با تفاوت‌هایی جزئی از یکدیگر متمایز شده‌اند. در این رقابت جهت همخوانی با رقیب ژاپنی ما نسخهٔ هیبریدی آیونیک را انتخاب کرده‌ایم درحالی‌که نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن رقیب پریوس پرایم محسوب می‌شود. درهرحال آیونیک هیبریدی مجهز به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 104 اسب بخار قدرت داشته و یک موتور الکتریکی با 43 اسب بخار قدرت نیز آن‌را همراهی می‌کند. این دو موتور درمجموع 139 اسب بخار قدرت و 264 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های جلو می‌فرستند. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آیونیک هم از همین پیشرانهٔ بنزینی استفاده می‌کند اما موتور الکتریکی آن قوی‌تر بوده و 60 اسب بخار قدرت دارد. همچنین این مدل می‌تواند تا 50 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند درحالی‌که نسخهٔ هیبریدی فاقد چنین توانایی‌ای است و همواره از موتور بنزینی هم استفاده می‌کند. نسخهٔ الکتریکی نیز مجهز به یک موتور الکتریکی است که در عقب نصب شده و 120 اسب بخار قدرت دارد.

مشخصات فنی

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

پیشرانهٔ بنزینی

1.8 لیتری 4 سیلندر

1.6 لیتری 4 سیلندر

قدرت موتور بنزینی

95 اسب بخار

104 اسب بخار

قدرت موتور برقی

71 اسب بخار

43 اسب بخار

مجموع قدرت

121 اسب بخار

139 اسب بخار

مجموع گشتاور

162 نیوتن متر

264 نیوتن متر

تنفس

طبیعی

طبیعی

گیربکس

CVT

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

10.5 ثانیه

10.5 ثانیه

مسافت 400 متر

17.8 ثانیه

17.9 ثانیه

حداکثر سرعت

185 کیلومتر/ساعت

185 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

4.5 لیتر (ترکیبی)

4.2 لیتر (ترکیبی)

وزن

1412 کیلوگرم

1406 کیلوگرم

طول

4.54 متر

4.47 متر

فاصلهٔ محوری

2.70 متر

2.70 متر

حجم صندوق بار

708 لیتر

764 لیتر

قیمت

24,360 دلار

23,085 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9775829]

بدین ترتیب دور دوم مرحلۀ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور سوم دوئل‌های مرحلۀ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.